Healingkoden?

Sv: Healingkoden?

Har kollat lite vidare än din sambos sammanfattning. Tex



PL

Det är alltid svårt med texter av detta slag. För de snuddar vid fakta och går sedan vidare. I texten kan jag hålla med om två saker:
En hel del mediciner vet vi fungerar på vissa tillstånd, men vi vet inte alltid hur. Ett exempel är mediciner mot depression sk serotoninåterhämmare. Vissa epilepsimediciner fungerar också mot depression osv...
En del sjukdomar har sin början i stress (som kan vara i form av en infektion tex) som är starten på något annat. Man har lite hypoteser om att cancer kan börja så...

Och resten, ja jag önskar att det fungerade. Den koden skulle jag behöva köra lite nu och då.
Sedan får jag väl säga att jag förbehåller mig rätten att vara lite skeptisk mot allt som ska säljas in. Jag har läst Hemligheten, och störde mig på det amerikanska upplägget att "här har du hemligheten som ska gör a dig frisk och rik". Däremot måste jag säga att i grunden är det ändå tänkvärt, att våra sätt att leva våra liv, och hur vi tänker och handlar, faktiskt påverkar vår kropp. Allt hör ihop. Vi är inte bara vårt medvetande, på samma sätt som vi inte bara är en fysiskt varelse.
Kan hända vet vi mycket mer om det här om något sekel.Med tanke på hur långt vi kommit på andra områden de senast femtio åren, vore det underligt om inte detta område också hängde med i utvecklingen.
 
Sv: Healingkoden?

Jag uppskattar när människor, oavsett yrke, färg eller form, kan tänka lite utanför lådan. Och kanske vara lite ödmjuka inför att vi inte vet allt. Ännu...
 
Senast ändrad:
Sv: Healingkoden?

En annan bok man kan läsa, som är bra, minns jag såklart inte namnet på.

Edit: Kroppen talar till dig heter boken.
Har du inte läst den så rekommenderar jag den.

Den boken finns i en hylla här hemma (min härlige mans:D). Jag som är trad. medicinskt utbildad, tittar i den någon gång per år för egen räkning. Fasen vika käftsmällar man får. Boken har som upplägg att ge en tolkning av vad som är det egentliga underliggade upphovet till olika symtom eller sjukdomar. Måste säga att med lite soulsearching, så har det många gånger, motvilligt från min sida, träffat rätt. Så jag fortsätter när jag kommer ihåg det, kika lite i den då och då. Och nej, ingen bot finner jag, men jag kanske får stanna upp lite och navelskåda en smula. Det kan man också se som en slags självhjälp till att ändra på det man kanske behöver i det liv man lever.
 
Sv: Healingkoden?

Ju mer jag läser av dig ju mer älskar jag mina veterinärer.....chefsvetten i stan säger...det enda jag vet , det är att jag inte vet allt... ( ang alternativa behandlingsmetoder)

....

Trångsynta veterinärer är det värsta jag vet.

Självklart ska man vara nyfiken, öppen och intresserad av att utveckla sin kunskap. Det är en god egenskap.

Om det innebär att man ska välja att tro på en massa mumbo-jumbo, pseudovetenskap och anekdoter tror jag till och med att det tangerar lagbrott om det sedan används i behandlingar av veterinär.

Varför ska inte alla behandlingar prövas ut enligt samma regler? Och därmed kvalificeras som effektiva/ineffektiva, kvantifiera effekterna och också få en god uppfattning om biverkningarna. De effektiva behandlingarna ska sedan givetvis ingå i behandlingsarsenalen, oavsett deras ursprung.

Jag förstår inte varför så många "alternativ"-förespråkare är emot sådana studier, om de nu verkligen tror att "sin" metod är effektiv mot något. Är det för att man i 90% av metoderna inte hittar någon effekt alls utöver placebo? Är det för att man i 100% av metoderna är långt ifrån den effekt som behandlarna utger sig för att kunna skapa?

Är man så osäker på sin metod att man helt enkelt inte vill veta?
 
Sv: Healingkoden?

Jag uppskattar när människor, oavsett yrke, färg eller form, kan tänka lite utanför lådan. Och kanske vara lite ödmjuka inför att vi inte vet allt. Ännu...

Jag håller 100% med. När man sedan tänkt utanför lådan och fått briljanta nya ideer, blir det dags att pröva ideerna och se om de håller i verkligheten.

Går man aldrig dit kommer man aldrig någon vart med sina nyvunna ideer och får aldrig någon kunskap. Det tycker jag är enormt trångsynt och closed-minded, att stanna i sin egen la-la värld och aldrig vilja veta om iden/metoden har någon relevans.
 
Sv: Healingkoden?

Ju mer jag läser av dig ju mer älskar jag mina veterinärer.....chefsvetten i stan säger...det enda jag vet , det är att jag inte vet allt... ( ang alternativa behandlingsmetoder)

min andra vet , han är så öppen för allt som kan hjälpa hästarna....allt..

min kiropraktor/akupunktör/laserbehandlare UTBILDAR veterinärer i det hon kan....( men det är väl fel på dom veterinärerna då ) ...Väldigt uppskattade kurser och samtliga veterinärer är helt hänförda av vad hon kan utveckla deras diagnosticeringar.

Trångsynta veterinärer är det värsta jag vet.
Ja jag vet att du sätter likhetstecken mellan kritiskt tänkande o trångsynthet så jag får väl ta att jag är det värsta du vet!
Hellre det än att okritiskt acceptera krystade pseudovetenskapliga argument för ren humbug!
Du har ingen aning om mitt intresse acceptans för nya grejor, men jag accepterar inget okritiskt o absolut inte trams som på 200 år inte visat på effekt enligt vetenskapliga kriterier, o ja jag vet att vetenskapliga kriterier inte anses ha relevans på alternativa metoder!
PL
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Healingkoden?

Självklart ska man vara nyfiken, öppen och intresserad av att utveckla sin kunskap. Det är en god egenskap.

Om det innebär att man ska välja att tro på en massa mumbo-jumbo, pseudovetenskap och anekdoter tror jag till och med att det tangerar lagbrott om det sedan används i behandlingar av veterinär.

Varför ska inte alla behandlingar prövas ut enligt samma regler? Och därmed kvalificeras som effektiva/ineffektiva, kvantifiera effekterna och också få en god uppfattning om biverkningarna. De effektiva behandlingarna ska sedan givetvis ingå i behandlingsarsenalen, oavsett deras ursprung.

Jag förstår inte varför så många "alternativ"-förespråkare är emot sådana studier, om de nu verkligen tror att "sin" metod är effektiv mot något. Är det för att man i 90% av metoderna inte hittar någon effekt alls utöver placebo? Är det för att man i 100% av metoderna är långt ifrån den effekt som behandlarna utger sig för att kunna skapa?

Är man så osäker på sin metod att man helt enkelt inte vill veta?

Men nu är det ju så att jag drev konvalesentversamhet i 10 år med en av sveriges största .
travtränare , och just vår chefsvet har alltid varit emot det du kallar mumbojumbo....DOCK är han Karl nog att ändra sig när jag kommer på åb med friska hästar som istort sett varit utdömda.

Jag tycker att det är faktiskt schysstast mot hästägaren att kunna alternera behandlingar ...Ex....en häst som får gaffelbandsskador behöver istort sett ALLTID massage eller korrigering...för har den inte fått skadan för att den varit i obalans så lär den felbelasta sig under tiden den går på konvalesens...( nå pratar jag tävlingshästar)

...och därför ser jag upp till min/a vettar som faktiskt förstår sånt ( o ärligt mycket pga av mig som inte är blyg och inte fanatiker)
Man ska kunna ha en kommunikation
Sen är det guld värt om vetten kan erkänna att dom inte fixar hästen och då kan vidarebefodra hästen till någon som den faktiskt har förtroende för ....
 
Sv: Healingkoden?

Ja jag vet att du sätter likhetstecken mellan kritiskt tänkande o trångsynthet så jag får väl ta att jag är det värsta du vet!
Hellre det än att okritiskt acceptera krystade pseudovetenskapliga argument för ren humbug!
Du har ingen aning om mitt intresse acceptans för nya grejor, men jag accepterar inget okritiskt o absolut inte trams som på 200 år inte visat på effekt enligt vetenskapliga kriterier, o ja jag vet att vetenskapliga kriterier inte anses ha relevans på alternativa metoder!
PL
PL

Du har faktiskt inte en endaste minsta lilla aning om mina erfarenheter...mina vettar kallar aldrig mig för idiot eller att jag bär foliehattar eller är mindre vetande och gör narr av mig ...DET är en bra egenskap
 
Sv: Healingkoden?

Det är klart man inte kallar kunden för foliehatt. Hört talas om "kundvård"?

Nej men som PL uttrycker sig här så lär han ju inte få mig som kund heller typ....


En av Sveriges ( enl mig) bästa hästveterinärer ( bla OS lagets vet ) är också helt underbart öppen mot ALLA ....där kan man snacka dialog ....och så är han han påläst även utanför ramarna....
 
Senast ändrad:
Sv: Healingkoden?

Och då menar du ramar som evidensbaserad behandlingsmetodik till skillnad från utanför ramarna där alla "ej visat effektiva"-metoder finns.

Jag förstår inte varför det är på något sätt bra för en seriös veterinär att använda pseudovetenskapliga, ej visat effektiva metoder framför visat effektiva metoder.

Och skulle det vara så att det bland dessa andra metoder, finns effektiva behandlingar - snälla, gör det enkelt och hjälp världen. Visa att de är effektiva i seriösa studier. Så slipper de vara alternativa utan kan sälla sig till kategorin effektiva behandlingar i verktygslådan för veterinärerna.

Det vi VET är att ca 90% av de alternativa metoderna har ingen effekt alls utöver placebo när de testats på precis de tillstånd förespråkarna PÅSTÅR att de kan behandla. Det vi VET är att exakt 100% av de alternativa metoderna har avsevärt sämre effekt än vad förespråkarna försöker påstå.

Studierna jag hänvisar till är inom humanmedicin, men jag finner ingen anledning att tro att det är bättre inom djurmedicin - snarare tvärtom, eftersom det inom djurmedicin finns färre lagar som hindrar kvacksalveri.
 
Sv: Healingkoden?

nu har jag lite brådis, men just denna veterinären har så bra resultat och är jätteduktig just PGA att han ser andra saker som gör att hästarna blir bra.
Men du kanske vet bättre än honom ?

ps..ibland när jag har huvudvärk så hjälper treo , ibland inte ....that's life liksom
 
Sv: Healingkoden?

Jag har inte kallat dig för idiot eller beskyllt dig för att ha foliehatt!!!!!
Du har kallat sådana som jag för det värsta du vet!
PL
 
Sv: Healingkoden?

Jag har inte kallat dig för idiot eller beskyllt dig för att ha foliehatt!!!!!
Du har kallat sådana som jag för det värsta du vet!
PL


Ja såna som vägrar se alternativt som en tillgång och spottar direkt innan man ens vet ....det finns veterinärer som ser utanför boxen, t ex husabykliniken där man har anställda "alternativare" som ett komplement

...jag plockar ihop både mumbojumbo, foliehattar o allt som man blir kallad i såna här trådar...jag skiter fullständigt i vad folk kallar mig för jag vet vad jag lärt mig under årens lopp och jag vet att det blir fler o fler veterinärer som faktiskt är intresserade av att hitta andra sätt att tex kunna diagnosticera och även läka vissa skador...

Jag är nöjd med de jag anlitar o har omkring mig
 
Sv: Healingkoden?

Fast ingen har väl kallat dig mumbo-jumbo? Det vore ju jättemärkligt.
 
Sv: Healingkoden?

Kan väl hålla med om att det skulle behöva städas upp på många områden. Att metoder skulle utväderas lite noggrannare.
MEN, många av de alternativa metoderna, tillsammans med trad. med, gör ofta att man kommer en bit längre, och snabbare. Precis som Martha förespråkar. Men de metoder som hon pratar om, gissar jag är sådana som man faktiskt i större utsträckning kan utvärdera. De innebär inte att svänga en hartass i ett snöre framför patienten, utan handlar om att hjälpa upp läkning med metoder som använts en längre tid. Där man ändå sett en viss effekt.
Och, vad gäller humanmedicin, man ska inte underskatta effekten av placebo. Som sagt, kropp och själ hänger ihop...
Inom humanmedicin skulle man komma långt på ett ha lite mer tid för varje patient så de upplever sig lyssnade på, och att de förstår den information de får. Som det ser ut idag, så begriper jag, att många vänder sig till annat. Och trad med. har sina begränsningar. Och det har de alternativa metoderna också. Men som sagt, kartläggning skulle var en god idé. Ett problem är, vilka skulle betala för det?
 
Sv: Healingkoden?

Foliehattar är faktiskt sämre än placebo.....

http://techworld.idg.se/2.2524/1.359747


Från artikeln:
"När järnvägen kom ansågs det farligt att färdas i högre hastigheter än 30 kilometer i timmen, eftersom själen inte skulle hinna med (okunnighet)".

Det här är sant för mig ;)(nu låter jag lite som golit).
Men ärligt, vem lever så att själen hinner med idag? Farten, är bara ett symtom på de tider vi lever i. Skulle tro att själen hänger med bättre, om man lever ett liv, där det snabbaste någonting sker, är att man tar oxskjutsen till marknaden.
Lite OT till tråden...
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 271
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 997
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
583
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp