Healingkoden?

Sv: Healingkoden?

Hittar inget i all hast. Kanske inte boken är uppbyggd så. Jag vet inte ännu. Läser en annan bok nu och tar Healingkoden efter det.

Säg gärna till när du hittar det, jag är mycket intresserad av att läsa den studie som nämns i sammanfattningen som postades tidigt i tråden!
 
Sv: Healingkoden?

Jag är en sån som läser, begrundar och tänker efter.... Kanske ovanligt, eller????
Ja, jätteovanligt. Alla som inte tror på andar och healing köper ju bara allt rakt av. Om de ens läser. De jag känner grymtar mest, vet inte om de kan läsa.
 
Sv: Healingkoden?

Säg gärna till när du hittar det, jag är mycket intresserad av att läsa den studie som nämns i sammanfattningen som postades tidigt i tråden!

Var det inte den som bestod av tusentals människor som upplevt att det som är sant är sant för dem?

Vilket i princip är oproblematiskt, problemet uppstår då någon hävdar att ett fenomen är generaliserbart och allmängiltigt.
 
Sv: Healingkoden?

Ja, jätteovanligt. Alla som inte tror på andar och healing köper ju bara allt rakt av. Om de ens läser. De jag känner grymtar mest, vet inte om de kan läsa.

smiley30.gif
smiley30.gif


skrattar.gif
 
Sv: Healingkoden?

Alltså, dessa trådar/ämnen... Det är som en sekt där medlemmarna tävlar om att komma med mest sarkastiska och/eller nedlåtande kommentarer, vilka sedan följs av andra sektmedlemmar som tävlar om att använda flest bugande eller gapflabbande smileys för att förstärka effekten av det sarkastiska och/eller nedlåtande meddelandet samt stärka sektsammanhållningen.

Jag delar åsikten om att healing är humbug och empiri är viktigt, men den här sektandan och försöka trycka till folk så mycket som möjligt blir bara osmakligt. Jag förstår liksom inte riktigt vad det är man vill uppnå? Om man vill att folk ska lyssna och börja tänka efter borde det finnas mer pedagogiska och effektiva sätt än att håna och banka på folk.
 
Sv: Healingkoden?

"To Whomever It May Concern:

When you ask me to respect religion because people believe in it, I want you to remember something. I want you to remember that long ago your ancestors were not Christian or Muslim. They had their own culture and customs native to their heritage. Through military conquest religion spread itself through the Old World, and those distant relatives were faced with a choice: either accept Christianity/Islam or die a painful death. This was how most major religions today achieved their position of respect.

After Europe had been fully indoctrinated, the papal Doctrine of Discovery gave the authority to all good Christians to conquer the native peoples of the New World and claim that land for God and the Church. Millions died mercilessly and were even tortured by Christian heroes like Christopher Columbus.

Now, thousands of years later, when we no longer have to respect these beliefs upon pain of death, we are told that we should respect religion. We are told by those within even the non religious community that we should show respect to these ideas that have gained a place of vaunted privilege in our societies which are built upon the graves of any who dared question or challenge the authority of divine providence.

You think you are being rational. You think you are being reasonable. What you are really doing is propping up the last leg of human slavery to bad ideas and providing intellectual cover for religion to keep a place of honor and respect it never earned.

Please, stop protecting religion in the guise of false humility. Be honest and firm with your beliefs and never expect anyone to respect your ideas unless they earn it, and always be willing to be wrong. That is what it means to be a free thinker.

Timothy Havener"

:bow::bow::bow:
 
Sv: Healingkoden?

Alltså, dessa trådar/ämnen... Det är som en sekt där medlemmarna tävlar om att komma med mest sarkastiska och/eller nedlåtande kommentarer, vilka sedan följs av andra sektmedlemmar som tävlar om att använda flest bugande eller gapflabbande smileys för att förstärka effekten av det sarkastiska och/eller nedlåtande meddelandet samt stärka sektsammanhållningen.

Jag delar åsikten om att healing är humbug och empiri är viktigt, men den här sektandan och försöka trycka till folk så mycket som möjligt blir bara osmakligt. Jag förstår liksom inte riktigt vad det är man vill uppnå? Om man vill att folk ska lyssna och börja tänka efter borde det finnas mer pedagogiska och effektiva sätt än att håna och banka på folk.

Tack för ett vettigt inlägg av en skeptiker! Ett bevis på att man KAN vara saklig och icke-nedvärderande trots att man är av annan åsikt.

:bow:
 
Sv: Healingkoden?

:bow::bow::bow:

Ja det jag menade! Inte ett enda svar på din EGENTLIGA fråga:D

Är själv en sökare, och har funnit svar i en del "suspekta" böcker (ur Buke-syn)

Det har berikat MITT liv och hjälpt mig en hel del.

Just den här boken ska jag VERKLIGEN försöka få tag på, då den väcker såna känslor så MÅSTE den ju vara klart läsvärd!:D

Jag är en sån som läser, begrundar och tänker efter.... Kanske ovanligt, eller????

Styrs av en egen, fri vilja. Agerar utifrån vad jag tycker känns bra. Säkert fel, vad vet jag... Fast jag lever ett bra liv, gör det jag älskar och tror på mig själv.....

Tott, vore kul att få ta del av det du läser, PM:a gärna! Ska försöka hitta boken snart!

Dummaste jag läst.
Så alla som vill ha rationella, sakliga belägg för påståenden är inte sökare? Bara folk som går på magkänslan och lyssnar på vad fan som helst tydligen. Skitsnack. Vetenskapliga metoden och logiskt förfarande om något är sökande. Inte denna trångsynta " tro på vad jag vill därför är det Rättfärdigat påstående"
 
Sv: Healingkoden?

kl

Förundras över att det aldrig går att föra en vettig diskussion om sånt här på Buke. Vettig betyder inte att alla tycker lika.:banghead:

Suck!!!:meh:

Nej en vettig diskussion betyder att man k an ta till sig fakta och resonemang som även går emot det man önskar vore sant.

Jag frågar för att jag är openminded och är övertygad om att det finns många krafter i universum - trots att vi inte kan se dem.

Får jag alltså inte vara det?

Jovisst. Men du fårockså vara beredd på att folk kritiserar dina påståenden om du inte har några riktiga belägg för dem.

Ehh...sådär korkade inlägg ids jag inte ens bemöda mig att svara nåt vettigt på.

Än en gång - jag hoppades den här tråden skulle kunna handla om just det jag frågar efter i mitt första inlägg, men icke :(

Jag har ingen som helst lust att debattera tro och icke tro på det här sättet. Jag frågade om erfarenheter av boken! Amen!

...inte konstigt att det finns krig i världen...:mad:

detta är inte att ha ett öppet sinne. Tvärtom. Dt du gör med dessa inlägg är att stänga in dig och upprepa ditt eget mantra (ingen annan förstår jag är utsatt och ensam fastän jag har rätt, det är deras fel det är krig osv.)
Istället för att faktiskt ta in ny information och se efter om det verkligen är sant så utgår du från att det är sant. Dt är inte öppet, det är instängt.

Och att påstå att kritik och efterfrågan på bevis är orsaken till krig oxh dåligheter i världen är ju totalt befängt. Snarare är det irrationella antaganden och misär som är det. Osmakligt och ytterst fjantigt utspel från dig.
 
Sv: Healingkoden?

Var det inte den som bestod av tusentals människor som upplevt att det som är sant är sant för dem?

Vilket i princip är oproblematiskt, problemet uppstår då någon hävdar att ett fenomen är generaliserbart och allmängiltigt.

Jo det är vad jag misstänker, men eftersom jag inte vill avfärdas som nedlåtande elaking testar jag den här approachen istället. Om det är så att det finns publicerade vetenskapliga bevis på att det funkar är jag fullt beredd att tro på det. Tills dessa bevis framkommer går jag dock på min källkritiska radar och antar att det är humbug.
 
Sv: Healingkoden?

Nej en vettig diskussion betyder att man k an ta till sig fakta och resonemang som även går emot det man önskar vore sant.



Jovisst. Men du fårockså vara beredd på att folk kritiserar dina påståenden om du inte har några riktiga belägg för dem.



detta är inte att ha ett öppet sinne. Tvärtom. Dt du gör med dessa inlägg är att stänga in dig och upprepa ditt eget mantra (ingen annan förstår jag är utsatt och ensam fastän jag har rätt, det är deras fel det är krig osv.)
Istället för att faktiskt ta in ny information och se efter om det verkligen är sant så utgår du från att det är sant. Dt är inte öppet, det är instängt.

Och att påstå att kritik och efterfrågan på bevis är orsaken till krig oxh dåligheter i världen är ju totalt befängt. Snarare är det irrationella antaganden och misär som är det. Osmakligt och ytterst fjantigt utspel från dig.

Tack för ditt uttömmande inlägg i debatten :p
 
Sv: Healingkoden?

Alltså, dessa trådar/ämnen... Det är som en sekt där medlemmarna tävlar om att komma med mest sarkastiska och/eller nedlåtande kommentarer, vilka sedan följs av andra sektmedlemmar som tävlar om att använda flest bugande eller gapflabbande smileys för att förstärka effekten av det sarkastiska och/eller nedlåtande meddelandet samt stärka sektsammanhållningen.

Jag delar åsikten om att healing är humbug och empiri är viktigt, men den här sektandan och försöka trycka till folk så mycket som möjligt blir bara osmakligt. Jag förstår liksom inte riktigt vad det är man vill uppnå? Om man vill att folk ska lyssna och börja tänka efter borde det finnas mer pedagogiska och effektiva sätt än att håna och banka på folk.

Oj, detta var det bästa jag läst på Buke på åratal!
 
Sv: Healingkoden?

Jo ETT väldigt bra svar har jag fått :)

Kan PM:a dig om boken sen...fast jag antar att du hinner läsa den först;)
Har som sagt en annan ("suspekt", men bra) bok jag läser nu.

En annan bok man kan läsa, som är bra, minns jag såklart inte namnet på.

Edit: Kroppen talar till dig heter boken.
Har du inte läst den så rekommenderar jag den.
 
Senast ändrad:
Sv: Healingkoden?

Då ger jag mig in i skärselden och svarar.Tycker synd om TS, eftersom det skulle kunna varit en intressant diskussion utifrån vad boken handlar om. Oavsett vad man tror eller inte tror...
Min man har läst boken, jag har det inte.
(Jag är mer akademisk och fyrkantig, han är mer intuitivt och praktiskt lagd).
Boken handlar tydligen om cellminnen, om hur de uppstår och lagras bla. Och sedan hur man själv kan hjälpa kroppen att läka negativitet i kroppen lagrat i form av cellminnen. En bön och en kod.
Min tanke på det:
Detta med cellminnen forskas det på i dagsläget. Man vet att kroppen har sådana. DNA kan tydligen ha sådana. Man har sett att svältår under andra världskriget ändrar DNA så att nästa generation är med beredda på svält, och har en kropp som kan vara mer beredd på att lagra upp för oår. Fråga mig inte vart jag fått det ifrån, jag har hört det på något vetenskapsmagasin eller dylikt. Googla vid intresse.

Det är precis så riktigt begåvade kvacksalvare agerar. De plockar upp något litet som faktiskt är en del av forskningen och sedan går de vidare och påstår att de har lösningen på massor av problem utan att ha några som helst belägg. Ofta svänger de sig med termer från vetenskapen, men läser man mer än 2 meningar ser man att det vare sig stämmer, häner ihop eller finns några som helst belagda samband.

Mitt favoritexempel är frekvensmedicin eller kvantmedicin där man gör apparater som man lurar människor att betala stora pengar för att bli behandlade av - med absolut noll effekt utöver placebo.

Det är inte harmlöst. Inte alls. Det är inte open-minded att gå på vad som helst som påstås.
 
Sv: Healingkoden?

Det är inte open-minded att gå på vad som helst som påstås.

Jag går iaf inte på vad som helst som påstås, men jag vågar tro att det finns mer än det man kan ta på och jag är öppen för att ändra mitt tankesätt - åt många olika håll. Jag är öppen för att ta in nya intryck och ny information, men jag sväljer inte allting med hull och hår - långt därifrån :)
 
Sv: Healingkoden?

Det finns inga begåvade kvacksalvare. Antingen är de oseriösa eller så är de seriösa. Är man oseriös är man inte begåvad, oavsett yrkeskategori.
 
Sv: Healingkoden?

Det finns inga begåvade kvacksalvare. Antingen är de oseriösa eller så är de seriösa. Är man oseriös är man inte begåvad, oavsett yrkeskategori.

Självklart finns det begåvade kvacksalvare i den meningen att de är duktiga på att bedra och tjäna grova pengar på det.

Ett exempel är homeopati som byggt upp institutioner på en teori och praktik som är helt inkorrekt, befängd och fullständigt verkningslös. Det tycker jag är begåvning även om den används i fel syften.
 
Sv: Healingkoden?

Nej en vettig diskussion betyder att man k an ta till sig fakta och resonemang som även går emot det man önskar vore sant.

Svårigheten när det gäller diskussioner om "alternativa metoder" (i brist på bättre term) är en generell avsaknad av just fakta.
Det finns gott om anekdotiska berättelser (härmed menar jag alltså enskilda individer som beskriver sin egen erfarenhet) och det är positivt.

Men för att kunna generalisera, måste man kunna göra en kontrollerad jämförelse.
Hur mycket symtom (av vad det nu var) hade man inna healingen?
Hur mycket symtom hade man efter behandlingen?
Är det en statistiskt sund skillnad så att man kan generalisera resultatet?
Hur ser symtombilden ut i motsvarande lägen för personer som inte behandlats (alltså som fått placebo)?
Och, för att vara en bra studie, så ska den vara så kallat dubbelblind. Varken behandlare eller försökspersoner ska veta om personen fick aktiv behandling eller placebo...

Som ni ser av ovanstående resonemang, som egentligen beskriver vanlig, sund, kvantitativ forskningsmetodik, så blir det omöjligt att bedriva den typen av forskning på just healing. Eller för all del på många alternativa metoder. Det är svårt att inte veta om man fick akupunktur eller inte.
Homeopatiska läkemedel skulle väl gå att jämföra med placebo, förstås.

Det finns ju kvalitativ forskning också, och där kommer de behandlades beskrivningar in i bilden.
I skolmedicinsk forskning kan man också börja med kvalitativ forskning. Om man kommer fram till att många människor verkar ha fått hjälp av en behandlng, brukar man försöka designa en kvantitativ studie för att se om behandlingsmetoden är generaliserbart effektiv.

Vad gäller sammanfattningen av boken (nej, jag har inte heller läst den): om man nu har upptäckt en metod att bota 95% av alla sjukdomar så har jag väldigt svårt att ta till mig att det är sant - med tanke på hur mycket större efterfrågan på sjukvård det är i vårt samhälle. Många fler människor söker för olika besvär nu jämfört med för 15 år sedan. Nej, jag erkänner att jag trots ovanstående utläggning kring forskning inte har siffrorna men det beror på lathet. Det finns gott om statistik som visar att antalet besök inom sjukvården ökar, det finns gott om statistik som visar ökande läkemedelsbruk (eller åtminstone hur mycket som hämtas ut på apoteken; huruvida läkemedlen sparas i hög eller de facto intas vet vi ju inte).
Sammanfattningsvis söker fler för problem så tydligen har man inte lyckats bota 95% av alla sjukdomar.

Skolmedicinen kan inte heller förklara eller bota allt. Men där finns åtminstone ett högkostnadsskydd så att den enskilde individen inte behöver betala hutlösa summor för att få del av vården.
När det gäller alternativa former, är de ofta väldigt dyra för den enskilda. Metoderna godkänns inte på samhällskostnade eftersom effekt inte går att visa.
 
Sv: Healingkoden?

Jag hade en period för många år sedan då jag var lite av en "sökare". Det föregicks av en rad egna oförklarliga upplevelser som jag ville reda ut och få något slags svar på. Jag gick på meditationskurser och läste tonvis med böcker om och av healare, medium och liknande.

Att det finns ett samband mellan kropp och själ är väl en ganska vedertagen sanning i dag, inte minst med tanke på hur utbrändhet, sorg och liknande ofta ger rent fysiska åkommor. Det är ju inte helt orimligt att anta att det kan fungera åt andra hållet också. Det handlar ju egentligen om att bearbeta en massa skit i sitt inre som tynger en och skapar spänningar som i sin tur ger värk eller andra fysiska åkommor. Just dom sakerna kan säkert många gånger åtgärdas med hjälp av "tankens kraft" - genom meditation eller med hjälp av någon som vägleder (healing). Detta används många gånger som bevis för att healing fungerar. Det är då det blir riktigt otäckt för naturligtvis är det skillnad på att åtgärda sådant som uppstått pga det inre välmåendet och att bota exempelvis cancer.

Det jag såg var att trots att alla böcker jag läste handlade om helt olika teorier, innehöll dom en hel del saker som alla människor kan identifiera sig med. Mycket kändes väldigt klokt och som sökare kan man då lätt få uppfattningen att man har hittat hela "sanningen" i just den boken. Men... dessa kloka saker blandades sen hej vilt med andra saker som kan få helt förödande konsekvenser:

När healare så många gånger har botat sjukdomar som läkarna gått bet på - varför slösa värdefull tid med vända sig till läkarna först?

När medium som haft rätt i så mycket annat har talat om när jordens undergång kommer - varför inte planera sin egen och familjens död lite tidigare och få avslutet som man själv vill?

Dom välkända namnen säljer mängder av böcker och lever gott på det, världen är full av människor som vill bli botade, hitta lyckan och sanningen. Budskapet från författarna är att hjälpa alla att skapa lycka men självklart måste dom vara medvetna om alla negativa konsekvenser, vilket gör hela grejen fruktansvärt oansvarig.

Alla människor har inte förmågan eller viljan att analysera, korsreferera eller se skeptiskt på saken. Det gör att just den här typen av böcker som jag ser det är bland dom värsta tänkbara. Det är inte bara något lite oskyldigt och kul för den nyfikne. Det handlar inte om tomtens eller spöket Labans vara eller icke vara. Man riktar sig till dom som är mest desperata och utsatta och man gamblar med människors liv. Det är allvarligt och det är riktigt vidrigt!
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 271
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 997
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp