Hästtolk/hästkommunikatör - Går det att "prata med hästar" på telepatisk väg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästtolk/hästkommunikatör - Går det att "prata med hästar" på telepatisk väg?

Eller också är det, det att vi stirrar oss blinda på att man MÅSTE se allt i bilder, när man talar om att kommunicera telepatiskt.

För jag har det precis om du. Jag och Tima kommunicerar med förnuft och känsla. Men jag tror ändå att det går telepatiska vågor på något vis.

Hur vet min dam annars att jag är på väg, vare sig jag kommer från Röcklinge, stan, Kil, eller Rånnesta, från busshållplatsen vid backen, från busshållplatsen vid kyrkan, med bil från Röcklinge, med bil från stan eller vad det nu är. Hon eller för all del någon av hennes kompisar, kan stå mitt i hagen och fokusera mig, långt innan jag sagt ett pip, brumma välkomnande och möta mig halvvägs.

Dessutom känner jag väl vad Tima vill för dagen. Det händer att jag eg. har bråttom, tar in hästarna, visiterar, fodrar och sen springer iväg för att byta om och åka hem igen. Två gånger har jag varit tvungen att ändå göra i ordning Tima för tio minuters skrittpromenad, för att jag känt att hon varit ledsen. Andra dagar så har jag verkligen känt hur hon har säckat ihop totalt, suckat djupt och "sagt". Nej, måste vi verkligen gå ut idag och då har jag hängt in grejerna igen och i stället haft rykt, puts och mysstund. Och jag har då efteråt känt hur glad min häst varit och att det varit rätt uppfattat.

Katterna jag nämnt, däremot har jag haft TYDLIGA bilder från. Men det kanske beror på att man har varit mer tid tillsammans med dem, då de varit innekatter och jag ändå är hemma fler timmar än i stallet.

Så det där med vad som är telepatiskt och inte, kanske helt enkelt är på individbasis, precis som mycket annat.

Jag säger inte att det ÄR så här. Men man har väl ändå rätten att fundera?

/IH

Sv: Hästtolk/hästkommunikatör - Går det att "prata med hästar" på telepatisk väg?

Jag säger inte att det ÄR så här. Men man har väl ändå rätten att fundera?

/IH

Absolut får man fundera!! Det jag tycker är viktigt i denna diskussion är att man håller i sär två saker - upplevelser (som innefattar tolkningar, känslor och minnen) och sanning (som bara innefattar det som händer "i verkligheten" - i en objektiv verklighet).

Det är när människor hävdar att något som man upplevt är en vetenskaplig sanning jag slår bakut. Telepati är en sak - att man lär sig att läsa och tolka sin häst, sina katter och föralldel sina medmänniskor är en helt annan sak.

Att hävda att förmågan att telepatiskt skicka bilder mellan biologiska varelser är sanning - när det inte finns någon teoretisk grund, inga vetenskapliga belägg eller någonting mer än människors upplevelser - då blir jag rädd. För, det innebär att man i princip kan hävda vad som helst med argumentet att jag upplevde det så, vilket kan få läbbiga konsekvenser om man tänker en bit längre.

Att djur o vi pratar med varandra via signaler o ljud är inget konstigt, men jag har aldrig erhållit några bilder från mina djur- o jag har en osedvanligt bra kontakt med mina.

De kanske inte känner att de behöver skicka telepatiskt;)

Håller med om det! Jag kommunicerar också med min häst och han "berättar" en massa saker för mig genom de signaler han sänder ut. Men det är inte telepati - det är att vara lyhörd och uppmärksam.

Som jag skrev i annat inlägg det finns ex forskning som visat att människor vuxna människor använder endast 10 % av sin hjärna generellt . Att då vissa kan en del saker och andra inte och att man def har mycket att träna upp skulle ju denna forskning i så fall visa..........

Fast det där är en gammal myt.

Kolla tex på
http://www.snopes.com/science/stats/10percent.asp

Ett snabbsvar medan internetet fortfarande fungerar. :grin:

Ser att MorvanMorr redan svarat vad jag tänkte på (tack, tack) så jag behöver bara kommentera det sista.
Studera hästar/hundar och deras beteende i olika sammanhang. Ställ dig samtidigt frågan om dom skulle göra det dom gör, om dom kunde kommunicera med bilder fram och tillbaka.

LIA

Hur vet min dam annars att jag är på väg, vare sig jag kommer från Röcklinge, stan, Kil, eller Rånnesta, från busshållplatsen vid backen, från busshållplatsen vid kyrkan, med bil från Röcklinge, med bil från stan eller vad det nu är. Hon eller för all del någon av hennes kompisar, kan stå mitt i hagen och fokusera mig, långt innan jag sagt ett pip, brumma välkomnande och möta mig halvvägs.

hmm. pga att hon hör ett antal ggr bättre än du och känner igen fotsteg, bilmotor, har ett utvecklat luktsinne, osv? :angel:

Dessutom känner jag väl vad Tima vill för dagen. Det händer att jag eg. har bråttom, tar in hästarna, visiterar, fodrar och sen springer iväg för att byta om och åka hem igen. Två gånger har jag varit tvungen att ändå göra i ordning Tima för tio minuters skrittpromenad, för att jag känt att hon varit ledsen. Andra dagar så har jag verkligen känt hur hon har säckat ihop totalt, suckat djupt och "sagt". Nej, måste vi verkligen gå ut idag och då har jag hängt in grejerna igen och i stället haft rykt, puts och mysstund. Och jag har då efteråt känt hur glad min häst varit och att det varit rätt uppfattat.

fast det där har ju inget med telepatiska bilder att göra, det är din nära relation till din häst och förmåga att läsa hennes signaler och kroppsspråk - säkert parat med dina egna känslor. du är en människa och tolkar utifrån ditt mänskliga perspektiv. det finns ingen väg runt det. Du tolkar utifrån din egen förståelse, och då är det naturligt att vi tolkar utifrån vårt eget språk, tankar och känslor, det vi "ser" i djuret.

Jag håller med det MorvanMorr resonerar om.
Jag tycker dessutom det finns en roande aspekt runt den här tron på människans förmåga att besitta "speciella" unika förmågor att kommunicera med andra varelser via telepati osv. Det säger ngt om vår mänskliga natur tycker jag. Dvs vårt elitistiska, egocentriska jag, - som gör oss till de intelligentaste, men också de mest själv förvissade och själv centrerade varelserna på hela jorden.

lånar en knapp och fortsätter lite. Verkar som att tråden fortsätter.

Vad är forskning funderade på det . Det finns ju en del knasiga projekt andra bra. I bland utgörs forskning utav ett fåtal personer kanske bara en eller två ska vi tro på dem ?

Vissa saker är inte forskade på helt enkerlt för att kapacitet kanske inte finns ännu. Det kanske behövs nya metoder att forska.

Vi vet inte allt önnu men vi utvecklas hela tiden.

En del forskning anses va sant i dag men ifrågasätts i morgon.

En del histora ex ansågs korrekt ett tag men förkastades sen.

Så om en del människor upplever saker kommer på grejer uppfinner saker mm mm jag då höjs ju ribban vi får mer fakta.

Det händer mycket intressant just nu . En del är svårt att med sk. forskningsmetod att besvara. Kanske finns bättre sätt.

Man kan ju prova att lära sig nya saker också.

Varsågod att testa själva.

Redskapen finns att lära sig ta emot bilder och skicka.

Ja, vad är forskning?

Mitt svar är att det är att testa hypoterser - de som inte håller får man förkasta, de som håller behåller man. Den vetenskapliga metoden innebär att man ständigt reviderar fakta, allteftersom nya fakta tas fram. Den vetenskapliga metoden innebär också att alla nya fakta granskas av forskarsamhället. Kan man lita på 2 forskare? Ja - om de använt relevanta metoder och genomfört sin studie på ett sätt som kan granskas och ifrågasättas.

Vissa saker kan man inte bedriva någon vettig forskning på - eftersom det inte finns metoder. När det gäller telepatiska förmågor tror jag inte att det är metoderna det är fel på - detta är helt enkelt något som bara finns i människans fantasi. Känslor och upplevelser kan inte mätas eller tydligt definieras - men det är kanske inte heller nödvändigt!?

Jag tycker inte att det går ihop detta med djurkommunikation - eftersom det inte finns någon evolutionär fördel med en sådan typ av mellanartskommunikation (framförallt inte mellan rovdjur och bytesdjur). Därför kan jag inte tro att det kan fungera annat än i människans magiska tänkande.

Det händer mycket intressant just nu . En del är svårt att med sk. forskningsmetod att besvara. Kanske finns bättre sätt.

Exakt vad är det som händer nu och vilka är de bättre sätten att förklara saker än vetenskapligt?

Vilka redskap finns för att lära sig ta emot bilder och skicka dem?

Senast ändrad:

lånar en knapp och fortsätter lite. Verkar som att tråden fortsätter.

Vad är forskning funderade på det . Det finns ju en del knasiga projekt andra bra. I bland utgörs forskning utav ett fåtal personer kanske bara en eller två ska vi tro på dem ?

Tillförlitliga studier kan som Morvan påpekade replikeras. Kan de inte det förkastas de. Så vitt jag vet har man inte kunnat styrka telepati.

Vissa saker är inte forskade på helt enkerlt för att kapacitet kanske inte finns ännu. Det kanske behövs nya metoder att forska.

Nya metoder? Hur menar du då?

Vi vet inte allt önnu men vi utvecklas hela tiden.
En del forskning anses va sant i dag men ifrågasätts i morgon.

Det är ju jättebra att det ifrågasätts. Ifrågasättande av telepati är också bra, problemet är bara att ingen verkar kunna bevisa att den finns. Då borde det förkastas. Det är en tro, helt enkelt.

En del histora ex ansågs korrekt ett tag men förkastades sen.

Så om en del människor upplever saker kommer på grejer uppfinner saker mm mm jag då höjs ju ribban vi får mer fakta.

Upplevelser där man inte kan visa några samband eller dra några slutsatser, det stannar just vid subjektiva upplevelser. Personligen drar jag paralleller till försvarsmekanismer, hjärnan kan fabricera de mest facinerande stollerier.

Som Morvan: vad är det för intressant som händer nu?

Testa själva? Hur då? Blunda och kanalisera? Hitta på nåt?

Vilka redskap talar du då om? Hjärnan?

Svar i fetstil :)

*KL*
Jag är också skeptisk, om man kan vara det och ändå hålla "ett fönster öppet" för många saker som känns svårförklarliga.

Som flera här ovan förklarat så bra redan, är vetenskap och fakta en sak, upplevelser en annan. Det är väldigt svårt att hävda upplevelser som sanning, dessutom lite skrämmande. Vems upplevelser ska räknas? Vems är mest riktiga?

Vetenskap är ju ständigt bevakad och satt under lupp - den granskas, kritiseras, omprövas. Det betyder sällan att ett resultat är helt fel, bara för att det kritiseras. Det kanske är metoden som varit fel - man kanske koncentrerat sig på några aspekter av ett problem men missat andra. Osv. Metoder utvecklas och prövas också hela tiden. Det allra vanligaste forskningsresultatet man får fram är "det behövs fördjupad kunskap / vidare forskning inom det här området". För resultaten blir mer tillförlitliga ju fler studier som görs med likartat resultat.

Ibland blir forskningsvärlden trångsynt då den lever på gamla meriter - man forskar vidare utifrån några resultat som ses som sanning, när man kanske missat någon viktig aspekt av fenomenet i dessa grundföreställningar. Och sedan bgger all vidare forskning på samma missar. Det brukar dock rätta till sig när glappet mellan forsningsresultat och verklighet blir för stort.

Problemet med hästprateri är att det är ytterst svårt att pröva och ompröva. Hur vet jag att hästen INTE önskar sig en rosa vojlock? :angel: Hur vet jag vad hästen var med om som föl, om jag inte fött upp den själv? Hur vet jag att hästpratare inte uppfattade hästens kroppshållning och muskelstatus och gjorde sin bedömning utifrån det?

Jag är övertygad om att man med uppmärksamhet och öppet sinne kan "prata" med och tolka sina djur (och medmänniskor). Däremot tror jag inte på att hästar formulerar ord, definitivt inte sådana som "pucko" eller "terapi" (exempel ur tråden).
Jag är lika övertygad om att många läser in mer än vad djuret "ger" eftersom vi har en svårstoppad förmåga att tolka in våra egna värderingar och erfarenheter i våra upplevelser.

En bekant som ansåg sig prata med djur (gör så officiellt) misstolkade iallafall min häst brutalt. Kanske var inte telepatin "påkopplad" just då, men det gjorde ju att jag hyste vissa tvivel även senare när det skulle tolkas djurets barndom osv. Inte mycket som jag upplevde stämde (och jag kände hästen mycket väl).

Medan en stallkompis hade fått sig en tydlig signal från hästen när den "ropade på hjälp" en dag i hagen (nej den gnäggade inte!). Det tror jag mer på isåfall. Om det ska kallas intuition eller magkänsla vet jag inte, men det är något jag själv försöker lära mig lyssna till. Tyvärr alltför dåligt emellanåt, mycket brus i huvudet antar jag. :o

I det dagliga umgänget med djur tycker jag att kommunikationen faller sig naturligt. Man ser, känner, luktar och uppfattar på det viset även små signaler som man kanske knappt tänker på, men som får en att undersöka saken lite extra. Och de lär vara tusen gånger bättre på samma sak angående oss.

Och jag upplever att djuren vet om när vi har en god vilja - då blir de övertydliga i sitt eget kroppsspråk och "visar" vad de menar. De kan vara väldigt pedagogiska när de vill förklara något eller lära oss något. Särskilt min gamla katt!

Bra inlägg som fick mig att tänka på en möjlig förklaringsmodell.

Kan det kanske vara så här - att de människor som anser sig kunna bildkommunicera med hästar (och andra djur?) har välutvecklade sinnen för små förändringar i kroppsspråk och uttryck? Om man tänker på hur mycket information vi hela tiden sorterar bort (minns inte procentsatsen), så kan man ju tänka sig att man kan lära sig att "sortera bort" en mindre del. Det skulle kunna vara detta som förespråkarna kallar "hålla kanalen öppen"... Jag tänker på vissa autistiska personer som inte sorterar bort intryck - de ser och minns ju mångdubbelt mer detaljer än vi vanliga...

Bra inlägg som fick mig att tänka på en möjlig förklaringsmodell.

Kan det kanske vara så här - att de människor som anser sig kunna bildkommunicera med hästar (och andra djur?) har välutvecklade sinnen för små förändringar i kroppsspråk och uttryck? Om man tänker på hur mycket information vi hela tiden sorterar bort (minns inte procentsatsen), så kan man ju tänka sig att man kan lära sig att "sortera bort" en mindre del. Det skulle kunna vara detta som förespråkarna kallar "hålla kanalen öppen"... Jag tänker på vissa autistiska personer som inte sorterar bort intryck - de ser och minns ju mångdubbelt mer detaljer än vi vanliga...

Ja så kan det absolut vara.

Men varför förklarar inte dessa personer det så? Inte lika spännande? Inte tänkt på andra alternativ?

Ja så kan det absolut vara.

Men varför förklarar inte dessa personer det så? Inte lika spännande? Inte tänkt på andra alternativ?

Det kan man verkligen undra. Jag tror det beror på att många människor tror att det man inte kan förklara intellektuellt måste ha en "övernaturlig" förklaring. Personligen tror jag inte det finns något övernaturligt öht - världen är rationell och enkel. Men svaren är fördenskull inte alltid så lätta att komma åt.

Det kan man verkligen undra. Jag tror det beror på att många människor tror att det man inte kan förklara intellektuellt måste ha en "övernaturlig" förklaring. Personligen tror jag inte det finns något övernaturligt öht - världen är rationell och enkel. Men svaren är fördenskull inte alltid så lätta att komma åt.

Håller med du!:bow:

Då går jag på din fantastiskt fina förklaring om vårat intellekt och säger att det är så, jag håller kanalen öppen. För jag kan då inte förklara det på annat sätt än jag har försökt göra.

Det var säkert också därför jag vaknade på vandrarhemmet i Garda i juli 1989 på torsdagmorgonen kvart över nio med håret stående rätt upp på armarna, samtidigt som min mormor o morfars väggur stannade och sen vägrade att någonsin startade och samma klockslag som mormor fick besked om morfars bortgång på sjukhuset. Jag var på ensam semester.

På måndagen skulle jag ha åkt, men min tågbiljett var helt försvunnen, till och med min mor och far kom och hjälpte mig att leta. Därför åkte jag upp till sjukhuset och pratade med morfar som låg inne för en andra hjärtinfarkt på kort tid. Han var jättepigg och glad. På kvällen när jag kom hem, stod biljetten mitt framför ögonen på mig i bokhyllan. Jag jobbade på SJ, så det var bara en klippbiljett, så jag klev på tåget till min kompis i Markaryd på tisdagmorgonen i stället och på onsdagen åkte jag över till Gotland. Jag pratade varje dag med mor o far i telefon och morfar mådde jättebra. Men på torsdagen när jag ringde, pratade vi inte om familjen. Utan det var på måndagmorgonen när mor o far hämtade mig vid tåget i Örebro, som jag fick veta att något hänt. Ja, sa jag. Antingen är det morfar, eller också är det katten sa jag. Mamma såg livrädd ut och undrade om jag sett annonsen i tidningen. Vilken tidning undrade jag och skakade på huvudet. Det visade sig att morfar hittats död på sängen torsdag morgon 9.15.

/IH

Senast ändrad:

Då går jag på din fantastiskt fina förklaring om vårat intellekt och säger att det är så, jag håller kanalen öppen. För jag kan då inte förklara det på annat sätt än jag har försökt göra.

Det var säkert också därför jag vaknade på vandrarhemmet i Garda på torsdagmorgonen kvart över nio med håret stående rätt upp på armarna, samtidigt som min mormor o morfars väggur stannade och sen vägrade att någonsin startade och samma klockslag som mormor fick besked om morfars bortgång på sjukhuset.

/IH

Eller också tror du det du vill tro.
Religionen lever och frodas. Varför ska du sluta tro på telepati bara för att vi som tror på vetenskap argumenterar för det? Om du inte tycker att de rationella förklaringarna är trovärdiga så är det ju upp till dig att förkasta dem.
Ingen kan ju tvinga dig att tycka på ett visst sätt.

(förstår inte riktigt vad som hände där på vandrarhemmet, med något som någonsin startade :o)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 253
Senast: Dimmoln
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar