Hästtolk/hästkommunikatör - Går det att "prata med hästar" på telepatisk väg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästtolk/hästkommunikatör - Går det att "prata med hästar" på telepatisk väg?

Är det ironi detta? I så fall är det lite synd och jag håller med Allimac att man inte måste ändra sin uppfattning i någon fråga. Men, det är också förnuftigt att se över sina premisser.

Sv: Hästtolk/hästkommunikatör - Går det att "prata med hästar" på telepatisk väg?

Du får ta det som du vill. Jag vet i alla fal inte hur jag vetenskapligt ska förklara:

9.15 stannade väggklockan hemma hos mormor, hon reagerade på det
9.15 vaknade jag, av att jag frös mitt i sommaren när det var hett som sjutton och håret stod rakt upp på armarna
9.27 eller vad det var... ringde de från sjukhuset till mormor och talade om att morfar hittats död på sin säng 9.17 och att det inte var ngn idé med upplivningsförsök. Han hade tydligen försökt nått sitt vätskeglas och låg tvärs över sängen.

Jag önskar att jag verkligen kunde hitta vetenskapliga lösningar och svar på allt, eftersom man måste förklara minsta sak och jag är barn- och ungdomspedagog till utbildning och bör ha svar på allt :D. Men jag kan faktiskt inte förklara allt.

mvh

IngelaH

Du får ta det som du vill. Jag vet i alla fal inte hur jag vetenskapligt ska förklara:

9.15 stannade väggklockan hemma hos mormor, hon reagerade på det
9.15 vaknade jag, av att jag frös mitt i sommaren när det var hett som sjutton och håret stod rakt upp på armarna
9.27 eller vad det var... ringde de från sjukhuset till mormor och talade om att morfar hittats död på sin säng 9.17 och att det inte var ngn idé med upplivningsförsök. Han hade tydligen försökt nått sitt vätskeglas och låg tvärs över sängen.

Jag önskar att jag verkligen kunde hitta vetenskapliga lösningar och svar på allt, eftersom man måste förklara minsta sak och jag är barn- och ungdomspedagog till utbildning och bör ha svar på allt :D. Men jag kan faktiskt inte förklara allt.

mvh

IngelaH

Jag tror inte att man kan ge dig en tänkbar rationell förklaring utan att göra dig förbaskad, så jag avstår :crazy::D

Fast vad är det i detta fall som ska förklaras? Att klockan stannade samtidigt som din morfar dog? Jag kan lova att det hände en hel massa saker samtidigt - som du inte associerar med hans död. Det med klockan och att du vaknade blir till symboliska tolkningar av förloppet. Hade du sett ett samband mellan händelsena om t.ex. katten hade jamat och ville gå ut, om en fin vas gått sönder, eller om det blivit strömavbrott (i stället för att klockan stannade)? Hur många mornar vaknar man inte av en märklig känsla (kanske pga en dröm) och ingen nära har dött?

Men sånt här tycker jag är häftigt!

Då går jag på din fantastiskt fina förklaring om vårat intellekt och säger att det är så, jag håller kanalen öppen. För jag kan då inte förklara det på annat sätt än jag har försökt göra.

Det var säkert också därför jag vaknade på vandrarhemmet i Garda i juli 1989 på torsdagmorgonen kvart över nio med håret stående rätt upp på armarna, samtidigt som min mormor o morfars väggur stannade och sen vägrade att någonsin startade och samma klockslag som mormor fick besked om morfars bortgång på sjukhuset.
/.../ Det visade sig att morfar hittats död på sängen torsdag morgon 9.15.

/IH

Jag ser absolut ingen anledning att dissa din upplevelse eller din tro. Många äldre människor, från tiden före regelbunden tillgång till TV, radio och telefon, har ju rapporterat liknande upplevelser vid "stora händelser", som de inte hade fått information om ännu.

Jag har också en tro. Och jag upplever saker då och då som inte helt kan förklaras intellektuellt. Jag tycker det är ok.

Jag kan inte övertyga någon annan om att min upplevelse är sann däremot - jag kan mycket väl ha kopplat ihop saker som inte behöver ha samband för någon annan - men för mig har de stor betydelse. Det är ett värde i sig antar jag, man minns och bryr sig. Det är väl ok?

Mitt problem med hästprateri är egentligen detta att någon - hästprataren- sätter sig i positionen att tolka en individs signaler åt någon annan. Med ganska tunn is under fötterna, eftersom inget finns som kan bevisa att hästen faktiskt förmedlat den sagda informationen. Hästpratarens upplevelse kan mycket väl överrösta hästens signaler, så att hästägaren tror mer på vad hästprataren sagt än sin egen tolkning av vad djuret har att "säga". Och även om det ibland skert kan gagna hästen behöver det inte vara så.

Lånar en knapp.

För den som är intresserad att veta mer så finns det bra litteratur.
Med övningar att träna upp sin egen förmåga ex att ta emot bilder och skicka bilder.

Liksom du kan träna upp din förmåga att känna energi genom att träna ex Gi Gong och ex tai chi, eller prova att sätta dig in i feng shui mm.

Energier i kroppen kan man förbättra genom akupunktur tex.

Det finns mycket att lära. Kunskaper och metoder har funnits länge men glömts bort i vardags stressen.

Genom att meditera och äta hälsosam mat så underlättar du för dig att träna på att ta emot bilder och att känna energi mm.

För dem som önskar så går det ju prova detta.

Att en person kunnat beskriva fysiska problem på en häst på distans är ex på vad man kan få hjälp med om man lyckas hitta nån som är duktig på detta.

Dom som har goda erfarenheter och som tycker sig fått bra hjälp
har nog hittat nån som är bra på detta helt enkelt.

Som allt annat så handlar det mycket om vilja och intresse och att träna och vara öppen för saker och ting.

I logikens namn borde häst och människa ha olika frekvenser också - människan är ju en av hästens allra värsta fienden om man ser till rovdjur.
Nja...de här "frekvenserna" är nog inte olika beroende av art, eftersom det handlar om energier. Jag tror de som kommunicerar på detta sätt skapar en "frekvens".
Jo - det finns faktiskt en hel massa saker som är omöjliga.
Kanske det. Jag har ett motto som lyder: "Allt möjlig är möjligt" :p
Alltid funnits? Hur är det möjligt?? Alla färdigheter/egenskaper är ju utvecklade under lång tid för att individer med den färdigheten har högre överlevnad och bättre reproduktionsförmåga än de som saknar den
Nu gissar jag att du menar de fysiska färdigheterna, de som kan "mätas". De själsliga har enligt min mening alltid funnits.

:laugh:

Ser att MorvanMorr redan svarat vad jag tänkte på (tack, tack) så jag behöver bara kommentera det sista.
Studera hästar/hundar och deras beteende i olika sammanhang. Ställ dig samtidigt frågan om dom skulle göra det dom gör, om dom kunde kommunicera med bilder fram och tillbaka.

Det finns nog djur som inte vill lyssna på vad andra djur säger. :p

Jag har tyvärr inte möjlighet att studera hästars/hundars beteenden just nu och har aldrig förut sett något som tyder på att de inte skulle kunna kommunicera telepatiskt så det vore bra om du kunde ge något exempel.
Om du har något.
;)

Jag har tyvärr inte möjlighet att studera hästars/hundars beteenden just nu och har aldrig förut sett något som tyder på att de inte skulle kunna kommunicera telepatiskt så det vore bra om du kunde ge något exempel.
Om du har något.
;)

Men du. Jag har inga exempel som talar emot att jag har pyttesmå tandtroll i munnen heller, som ger mig karies. Innebär det att de finns där?

Nja...de här "frekvenserna" är nog inte olika beroende av art, eftersom det handlar om energier. Jag tror de som kommunicerar på detta sätt skapar en "frekvens".

Kanske det. Jag har ett motto som lyder: "Allt möjlig är möjligt" :p

Nu gissar jag att du menar de fysiska färdigheterna, de som kan "mätas". De själsliga har enligt min mening alltid funnits.

Om jag i stället säger så här då - varför skulle en häst "vilja" kommunicera med en människa på detta sättet? (Jag förstår att människan vill kommunicera med hästen..) Om en häst och en människa kan kommunicera - betyder inte det att också en älg och en varg kan kommunicera? Vilket enligt mig är en evolutionär omöjlighet.

Att allt som är möjligt är möjligt innebär väl just att det som är omöjligt är omöjligt!? Hur gärna jag än vill flyga (på egen hand och utan hjälpmedel) och tror att jag kan flyga, kan jag inte flyga. Det är omöjligt.

Jag förstår inte vad du menar med "alltid funnits"? Redan innan hästen utvecklades till en häst och innan människan utvecklades till människa? Går det att separera kroppen och "själen"??

Kunskaper och metoder har funnits länge men glömts bort i vardags stressen.

Jag håller faktiskt inte med om detta. Aldrig tidigare har vi haft så mycket kunskap som nu - vilket i sig är ett problem, eftersom det därmed blir svårare att greppa världen. Jag kan inte se något positivt med att leva med vaneföreställningar om och mytiska tolkningar av hur världen och människan fungerar. Är det inte bättre att åtminstånde försöka sträva efter någon slags sanning?

Däremot håller jag helt med om att det finns mycket att lära. Massor.

Om du har något.
;)

Jag har ett exempel. Min häst var tidigare jätterädd för hundar efter att ha blivit attackerad som ung. En vän till mig hade en mycket snäll och hästkär hund som hon tog med ut till stallet. Min häst var jätterädd även för denna hund, som tydligt blev "olycklig" av att min häst inte ville umgås med den. Varför "telepaterade" inte hunden sina goda avsikter till min häst??

Mitt svar: för att den inte kunde.

Jag kan inte övertyga någon annan om att min upplevelse är sann däremot - jag kan mycket väl ha kopplat ihop saker som inte behöver ha samband för någon annan - men för mig har de stor betydelse. Det är ett värde i sig antar jag, man minns och bryr sig. Det är väl ok?

Ja, det är väl ok. Frågan är ju om de saker du kopplat ihop ens har ett samband för dig. Egentligen.
Men, det kanske inte spelar så stor roll - så länge man är sann mot sig själv och inte anklagar andra människor för saker de inte gjort (även om man själv har uppfattat/tolkat det som att de gjort det).

Lånar en knapp.

För den som är intresserad att veta mer så finns det bra litteratur.
Med övningar att träna upp sin egen förmåga ex att ta emot bilder och skicka bilder.

Liksom du kan träna upp din förmåga att känna energi genom att träna ex Gi Gong och ex tai chi, eller prova att sätta dig in i feng shui mm.

Energier i kroppen kan man förbättra genom akupunktur tex.

Det finns mycket att lära. Kunskaper och metoder har funnits länge men glömts bort i vardags stressen.

Genom att meditera och äta hälsosam mat så underlättar du för dig att träna på att ta emot bilder och att känna energi mm.

För dem som önskar så går det ju prova detta.

Att en person kunnat beskriva fysiska problem på en häst på distans är ex på vad man kan få hjälp med om man lyckas hitta nån som är duktig på detta.

Dom som har goda erfarenheter och som tycker sig fått bra hjälp
har nog hittat nån som är bra på detta helt enkelt.

Som allt annat så handlar det mycket om vilja och intresse och att träna och vara öppen för saker och ting.

Måste bara berömma dig. Du är fortfarande saklig i dina diskussioner, fint att läsa.

Tack för ditt pm, jo du misstänkte rätt ;) så då kan du förstå att jag mfl. redan i åratal berättat, visat, guidat, etc. här på forumet hur det fungerar. Man ger liksom upp lite..

Sen har jag aldrig varit för att bevisa något alls i livet, det som funkar för en är fel för en annan, that´s life.

Jag dömer ingen, men behöver heller inte bevisa något jag vet fungerar till 1000%

En eloge till dina kloka ord!

:bow:

Mycket av det du beskriver i din kommunikation med din häst känner jag igen. Det där att man vet hur hästen känner sig, om den vill eller inte. Den märker direkt när jag är på väg.

Det är mysigt.

Men det är inte telepati eller det som djurtolkar säger sig göra.

Snarare är det att du känner ditt djur, samt att du har hästkunskap. Du läser av hästens välbefinnande och känsloläge. Det jag skulle kalla gott hästöga.

Men det är inte något diffust hästtolkande med bilder...

När vi hade ut epuiterapeuten sist kunde han läsa av vår häst precis (hästen var ny och han hade aldrig träffat den). Han beskrev på pricken vilken typ av häst det var, och hade roliga beskrivningar om dess egenskaper.

Han kunde inte se bilder - däremot såg han muskelspänningar, hållning, reaktioner m.m. Utifrån det kunde han bilda sig en uppfattning om hästen som stämde väldigt väl.

Kanske skulle han börja titulera sig equiterapeut och djurtolk! :)

Norrland

Måste bara berömma dig. Du är fortfarande saklig i dina diskussioner, fint att läsa.

Tack för ditt pm, jo du misstänkte rätt ;) så då kan du förstå att jag mfl. redan i åratal berättat, visat, guidat, etc. här på forumet hur det fungerar. Man ger liksom upp lite..

Sen har jag aldrig varit för att bevisa något alls i livet, det som funkar för en är fel för en annan, that´s life.

Jag dömer ingen, men behöver heller inte bevisa något jag vet fungerar till 1000%

En eloge till dina kloka ord!

:bow:

Det är är så bra skrivet och CarinaMargaretas inlägg är så väl tänkta att jag inte kunde säga det bättre. Läste boken CarinaMargareta tipsade om i det här ämnet, och fick en massa tankeställare. Om blockeringar man själv gjort, om koncentration och focusering. Tiden innan mobilerna (ja jag är sååå gammal) brukade jag möta kompisar genom att tänka på dem och på var jag var. Där möttes vi! När jag var fattig studerande behövde jag bara tänka på den jag ville att skulle ringa mig, och den ringde mig! Men sedan har jag glömt bort allt det här. Stress, trötthet, jäkt och en massa annat sätter upp blockader i en själv. Jag tror på att telepati existerar även mellan människa och häst eller andra djur. Men saker som inte går att bevisa, är för många omöjliga och farliga. Tänk bara på tiden då man brände "häxor"

Du får gå efter dina erfarenheter men du kan ju inte säga vad andras erfarenheter är. Det finns mycket i världen på jorden i universum som inte just nu går att mäta och uppskatta. Hur djur kommunicerar och hur människor kommunicerar mm är en sak av många intressanta saker att lära sig mer om. Det pågår all möjlig forskning och det kan komma om detta också så småningom.

Tack. Funderade på om det skulle kunna gå att lägga till hästkommunikation som en del på forummet. Det kanske kommer så småningom eller snart. Fler och fler får ju chans nu att träna och uppleva och utveckla detta. Vore kul med träningstips etc.

Man kan tänka sig att det var vanligt för länge sen när folk levde närmare natur och djur med bildkommunikation. Inom vissa kulturer kanske det är mer vanligt också. Vore bra att kunna läsa mer om detta med att ta emot och skicka bilder. :):):)

Jag har ett exempel. Min häst var tidigare jätterädd för hundar efter att ha blivit attackerad som ung. En vän till mig hade en mycket snäll och hästkär hund som hon tog med ut till stallet. Min häst var jätterädd även för denna hund, som tydligt blev "olycklig" av att min häst inte ville umgås med den. Varför "telepaterade" inte hunden sina goda avsikter till min häst??

Mitt svar: för att den inte kunde.

Det kanske hunden gjorde men hästen var för rädd för att uppfatta det.

Men du. Jag har inga exempel som talar emot att jag har pyttesmå tandtroll i munnen heller, som ger mig karies. Innebär det att de finns där?

"Tandtroll" är bara ett ord man använder om karies för att göra det mer lättfattligt för barn. :D Man får inte karies av tandtroll, så nej - du har inga tandtroll i munnen. ;)

Karies

Tandtroll (på tyska tyvärr)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 252
Senast: Dimmoln
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar