hästskötares lön??

Sv: hästskötares lön??

Precis! Jag har de senaste åren hoppat in på en ridskola när folk varit sjuka. Det blev regelbundet, ca 4 timmar per dag många veckor och även några fulltidsveckor.
Det är en romantisering man har av hästjobb. Tidsnöd är det hela tiden. Mina uppgifter:

Kl
7. Fodring 40 hästar
7.30 eller när man är klar, byte av täcke minst 30 hästar (vintern).
8.00 börja mocka
8.30 ut med alla hästar
9.15 (förhoppningsvis) mocka klart, vi är ofta 2 st så det blir 2 boxar och 9-10 spiltor var.
10.15 (förhoppningsvis)...spåna, fylla på vatten, fodra, fylla på foder om det fattas.
11.00 arbetspass slut.

MEN då ligger man efter, eftersom städning av toalett och alla utrymmen inte gjorts. Det ska göras varje dag. Stängsel ska lagas, samtal ska ringas till hovslagare, bajsmannen, spånmannen om det behövs.
Klart jag fått armmuskler :angel:

ingenting får gå fel, då bryts hela rutinen. Jag får 87 kr i timmen för detta.

alltså, vissa löner man hört om här är ju rena.. ja..
jag som snart utbildad hästskötare har ett minimun på 100kr/timmen.. eller SKA ha iaf.

med semesterersättning?

det har jag dock ingen aning om :D är bara vad jag hört från en tidigare elev på skolan.
men det känns ganska logiskt att om man har utbildning till det så borde man ju ändå ha en garanterad minimilön..

jo, minimilönen ligger väl runt 80-85 kr enligt kommunals avtal. I "mitt" stall där ridinstruktörer har stalltjänst får de 95 kr o då är de utbildade både hästskötare och ridinstruktör.

om du bara har naturbruksgymnasie kan du verkligen glömma 100 kr i timmen! Det kna du nog göra i övriga fall också om du inte kommer till ett privatägt stall med mycket pengar.

Nu har jag räknat ut min timlön. Jag jobbade vitt, enligt avtal hos en svensk proffsryttare..

33:- var min stora förmögenhet..

Fast semesterersättning ska egentligen gälla visstidsanställda/vikarier eller om man slutar ett jobb utan att ha hunnit ta ut sin semester. Semesterlön ska man ha annars.

om du bara har naturbruksgymnasie kan du verkligen glömma 100 kr i timmen! Det kna du nog göra i övriga fall också om du inte kommer till ett privatägt stall med mycket pengar.

jasså?
okej, jag tänkte eftersom att man faktist är utbildad hästskötare.

vitt alltså,efter avtal,vad ligger det på ca i timmen??

föröskte hitta senaste gula häftet fr kommunal men det får duga med siffror som slutade gälla 31/5.

djurskötare(hästskötare räknas här) fyllt 19 gymnasieutb - 15742:- / 93:70
djurskötare fyllt 19 + erfarenhet - 15910:- / 94:70

min äldsta dotter, 20 i år, har jobb i stall, som bitr stallchef (hästskötare..), och tjänar 17 500:- dvs 104:-/tim
hon har gyutb fr hästlinje och ett års erfarenhet
däremot kör hon mycket lastare i sitt jobb = löneförhöjningsanledning
och hon är anställd i en kommun
lönen är detsamma som en barnskötares ungefär

jobbar i häststall, möjlighet till vidarutbildning, självklart övertid och semester enligt lag :)

Jag har månadslön men omräknat på timme blir det 112,50... men på timlön ska ju även semesterersättning ingå så den borde ju bli avsevärt högre.

Kan tilläggas att jag jobbar dagtid M-F och ska det jobbas kvällar och helger och långa dar ska ju det också kompenseras.

I lantbruket ligger minimlön på skötare på 16500/månad och på hästskötare ca en tusenlapp lägre.

För jag antar att det är vita, "riktiga" arbeten du frågar om... vid svartjobb bör det vara såpass bra betalt att man kan spara pengar för att kompensera pensionsbortfall och avsaknad av sjukförsäkring, hästjobb är ganska riskfyllda så ska man jobba utan sjukförsäkring så ska det vara väldigt bra betalt (150:- per timme minst) om man ska ta risken.
Fan e det såpass bra betalt ändå :O Jag som trodde det var riktiga skitlöner... :S

Om man bortser från alla som går med på att jobba svart så funkar det som i resten av arbetsvärlden att är man duktig, ambitiös, sköter sig o.s.v. så kan man få OK betalt. Och oftast förlorar man då på att gå på avtal... Så tänk på att inte undervärdera er själva. Det är slitigt att jobba i stall, det ska man få betalt för också! Och är ni bra på det ni gör, tro på att ni är det och kräv bra lön!!!

Om man bortser från alla som går med på att jobba svart så funkar det som i resten av arbetsvärlden att är man duktig, ambitiös, sköter sig o.s.v. så kan man få OK betalt. Och oftast förlorar man då på att gå på avtal... Så tänk på att inte undervärdera er själva. Det är slitigt att jobba i stall, det ska man få betalt för också! Och är ni bra på det ni gör, tro på att ni är det och kräv bra lön!!!

Man förlorar INTE att "gå på avtal", vad du nu menar med det. Det finns inga avtal som inte går att få bättre villkor i för den enskilde. Istället ska man bli lite tveksam om en stor arbetsgivare vägrar skriva kollektivavtal. För mindre arbetsplatser (typ 1-3 anställda) är det mer förståeligt - kollektivavtalen är anpassade till större företag.

Det där gäller tyvärr inte inom hästvärlden... och man får ju ligga snäppet över minimilön utan att facket kommer och rycker någon i örat.

Inom lantbruket så har du en minimilön på 16500/mån men det finns skötare som kan komma upp i det dubbla... inom hästeriet så kommer många inte ens upp i 1/3 av minimilön, fast att dom sliter som djur :eek:.

Det finns ingen som inom hästvärlden förlorar på att gå på avtal.

Det som du har rätt i är uppmaningen att inte arbeta för vilka vrakpriser som helst, men det är bara halva problemet.

Andra halvan av problemet är ju att det är så otroligt accepterat att betrakta hästskötare som någon form av untermensch som man i det närmaste kan behandla sämre än hunden.

Tänk om SvRF kunde ta tag i detta och exempelvis dra in tävlingslicensen för alla dessa proffsryttare som inte följer arbetstidslagar, kollektivavtal, arbetsmiljölagar, sysslar med ekonomisk brottslighet m.m.

Som det ser ut idag så förknippas ju faktiskt SvRF med personer som inte är mycket bättre än slavhandlare, fenomenalt bra PR.

Som jag skrev, om man bortser från att många jobbar svart. Om det inte var för att folk går med på att jobba svart så skulle de som är duktiga kunna kräva bra lön, för annars skulle de få anställa sämre personal... Det handlar om tillgång o efterfrågan, bra personal kan få bra betalt. Dessutom så går väldigt många med på dessa låga löner, om ingen gjorde det skulle de bli tvungna att höja lönerna. Men när det finns ett avtal kan arbetsgivarna säga att "jaja vi följer avtalet så klaga inte".

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 629
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 786
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt