Sv: hästskötares lön??
Jag börjar jobba på måndag. Jag får ut 6500 kr efter skatt dvs. det är vit lön men de drar av en tusenlapp om man tar med sig häst, vilket jag ju kommer att göra. Boende ingår (eget rum + delat kök/toa/dusch) men man får ju köpa mat själv. Allt foder till häst ingår dock och jag kommer få hjälp med min ridning ca 3-4 dagar i veckan. Jag gör det ju knappast för lönen men ser det som en chans att utvecklas och som att få lite mer "kött på benen" och för att det kan vara en bra erfarenhet.
Jag ska vara i ett inackorderings/tävlingsstall (dressyr) och det är 16 st hästar i det stallet jag ska vara i.
Jag räknar med att var borta ett halvår för sedan har jag ett mer välbetalt sommarjobb (inte inom hästbranschen dock
) men allt beror förstås på hur jag trivs osv.
Jag har tidigare praktiserat i stall och ryckte även in svart någon gång då och då hos en relativt välkänd hoppryttare (är i af hyfsat välkänd häromkring) tog hand om upp till 12 hästar och eftersom de stod inne mycket så valde jag att alltid mocka ut 2 ggr/dag. Så mycket tid fick jag lägga just på detta. De fick bara gå ute max kanske 4 timmar/dag och fick inte vara ute om det regnade. Mycket tid gick även åt till att byta täcken och sätta på boots/skydd de dagarna de fick gå ut till sina "rutor". Utfodring 3 ggr per dag, ca kl
7, 13 och 19. Lite tid gick åt att förbereda krubborna (hästarna servades i transportkrubbor på boxkanten vid utfodring) eftersom de fick lite olika fodermedel; havre, korn, kraft, betfor, kli. Vissa dagar fick de även linfrö som skulle blötas upp i god tid innan samt v.s.l.
Det tog ju även lite tid att krossa korn/havre de dagar man skulle göra det.
Det var ju mest den rena hästskötseln jag stod för dvs. "grovgöran"
jag jobbade en vecka på ett jullov och någon dag då och då. Just mockningen tog mycket tid och var ganska slitsamt samt att jag fick strö upp i princip varje dag eftersom hästarna stod inne så pass mycket.
De dagarna ryttaren skulle rida servade jag även med hästar ryktade + sadlade + tränsade och ibland gick jag även fram dom så de var uppvärmda innan + ibland avskrittning också. Viss skötsel av utrustning och persdelvård fick jag också ansvara för ibland. I övrigt att stallet sopades och det hölls ordning i stalldel/sadelkammare/foderkammare/täckesförråd.
Ibland longerade jag ett par hästar också.
Jag tjänade hela 120 kr /dag :smirk: skulle dock aldrig jobba där igen.....
dåligt betalt, inga nya erfarenheter eftersom jag redan kunde allt vad jobbet krävde utav mig och dessutom ganska hårt fysikst, just mockningen där var ju tungjobbad.
Kan tillägga att stallet ligger bara typ hundra meter från där jag bor så jag hade ju aldrig några utgifter för resa/bensin av den anledningen men sedan bodde jag ju hemma och åt också maten hemma.
Även om jag hade "luckor" och anpassade tiderna själv utefter utfodringarna så blir man ju ändå bunden...