hästskötares lön??

Sv: hästskötares lön??

*KL*

Jag har länge funderat på varför hästskötare och lantarbetare är med i kommunal. Det känns verkligen inte som rätt fackförbund.

Kommunal är ju ett förbund som är vana vid att förhandla med stora offentliga arbetsgivare. vad kan de om småföretag och dess anställda?

Jag vet inte vilket annat förbund som skulle vara bättre men just kommunal känns väldigt konstigt. Jag tror att både arbetsgivare och arbetstagare skulle tjäna på att lantarbetare och hästskötare skulle vara med i ett fackförbund som organiserar privatanställda.

*KL* man bör vända sig till LRF å deras facketifack. (nej, jag är inte medlem i facket..)

Jag fick löner mellan 7-9000 efter skatt. Även fått betalt under det men då fått bostad, mat, kläder, resor liknande betalt av arbetsgivaren. Även hästfoder, vet. räkningar, stallhyra, hovslagare osv till min häst.

27 spänn i timmen som jag läste här uppåt i tråden är ju PINSAMT.

Utan stallpersonal/hästskötare har tränaren ingen anläggning.. men det finns otroligt många rötägg där ute i hästverksamheten.

*tillägg*

Lönekraven bör anpassas efter arbetet hästskötaren gör... Arbetar hästskötaren även som unghäst/problemhäst ryttare utöver stallsysslorna bör denne betalas mer då den dels riskerar liv och lem i större utsträckning, dels faktiskt drar in pengar till företaget till skillnad från dom rena "skitmockar" skötarna.

Senast ändrad:

jasså?
okej, jag tänkte eftersom att man faktist är utbildad hästskötare.

låter jättehemskt men ursäkta..

Att ha en examen från hästskötar utb på gymn. nivå ger inte ett smäck.. Det enda det säger till ev. arbetsgivare är att du kan linda ben och förhoppningsvis ge pencilinsprutor...

Har du däremot tävlat, kan uppvisa resultat eller ev. uppvisa bevis på att du ägt/skött hästar längre tid (tex.. hemma?) så smäller det betydligt högre.

och räkna med att få börja Längst Ner på skalan anställda innan du bevisat vad du går för.. det kan vara en lång väg att klättra i vissa stall..

*KL*

Jag har länge funderat på varför hästskötare och lantarbetare är med i kommunal. Det känns verkligen inte som rätt fackförbund.

Kommunal är ju ett förbund som är vana vid att förhandla med stora offentliga arbetsgivare. vad kan de om småföretag och dess anställda?

Jag vet inte vilket annat förbund som skulle vara bättre men just kommunal känns väldigt konstigt. Jag tror att både arbetsgivare och arbetstagare skulle tjäna på att lantarbetare och hästskötare skulle vara med i ett fackförbund som organiserar privatanställda.

Ja du. Det är vi fler som undrar.
Tänker på den just nu omskrivna ridlägergården utanför Kristianstad.
Där finns brister, jag vet MEN den som uppför sej mest illa är kommunals "man". Ursäkta utrycket men han är INTE klok. Han har bla sagt: Alla småföretagare ska utrotas :eek: Han provocerar företagarna något fruktansvärt också vid besök. Här i stan är ganska många bråk med facket pga honom. Han är stolt över det.
"Känner honom" sen många år och jag anser att han förstör mer än han gör nytta. De anställda tom lämnar facket för hans skull. :o

Att ha en examen från hästskötar utb på gymn. nivå ger inte ett smäck.. Det enda det säger till ev. arbetsgivare är att du kan linda ben och förhoppningsvis ge pencilinsprutor...

Vilket det inte borde heller. Det är ju PINSAMT att folk blir godkända när dom aldrig i sitt liv ridit en häst i något sånär form eller har någon koll på inspänningar och lina vid longering. Eller folk som frågar övriga i stallet om dom ska ha benskydd vid "visning av häst vid hand".

Pencillinsprutor? Inte när jag gjorde provet i alla fall. Tappskokompetens däremot.

Ibland undrar jag, NÄR ska man börja ta Hästhållning på allvar ungefär som Ko-lagårdar?
Det behöver automitiseras. Folk SKA inte behöva jobba ihjäl sig fysiskt.
Jag vet att det är på gång. Men alldeles för många slavar i onödan och sliter ut sig. Det börjar finnas mockning på maskinell väg, och jag hoppas det slår igenom så fort som möjligt.
Då kommer allting att gå mycket fortare och lättare, inte lika mycket personalkommer att behövas, och den kvarvarande personalen kan förhoppningsvis avlönas med normal, avtalsenlig lön.
Stall har traditionellt sett, haft små "slavar" som jobbat för underlön. Och ofta svart.

vitt alltså,efter avtal,vad ligger det på ca i timmen??

VA??:eek:

Hästskötare? Lön? VIT Lön?:eek:

Jag fick svart 3000kr/mån ink boende ( el,vatten)
Därpå skulle även ridlektioner finnas men dom var sällsynta....
Kan tilllägga att jag då bodde på gården och hade ledigt varannan helg.
Det innebar att jag jobbade eller var ju i "tjänst" helatiden då...

Gud om man hittade ett hästskötar jobb med Vit fin laglig bra lön... Vilken dröm det vore...:love:

åå kom på att i ett tsall var min lön ingen alls!!! *super bra va*

Gud om man hittade ett hästskötar jobb med Vit fin laglig bra lön... Vilken dröm det vore... :love:
Den dagen alla som inackorderar sin häst betalar rimliga stallhyror där även arbetskraften räknats in och ser till att bara anlita hovslagare, tränare, ridhus, lägerarrangörer, höförsäljare osv som redovisar som de ska - utan att gnälla på att det är så dyrt - då blir det nog lättare att hitta såna jobb.

* Anmäl till Miljökontoret i kommunen om man misstänker att det saknas paragraf 16-tillstånd. INGEN yrkesmässig (dvs näringsverksamhet) får bedrivas med hästar utan detta tillstånd. Inte ens för EN enda liten stackars häst.
Det där är en tolkningsfråga. Att hyra ut en enda boxplats tolkas ju troligen inte som yrkesverksamhet. Jag var i kontakt med kommunen när vi hade vår förra gård och då hade vi egna hästar i företaget som inte krävde §16-tillstånd. Vi kunde då ta in 3 inackorderingar utan att söka tillstånd, allt enligt djurskyddsinspektören. Att vi skattade för inkomsterna och var monsregistrerade hade ingen betydelse.

Så skatteverket såg oss som företagare men det gjorde inte miljö och hälsa.

Jag håller med dig men för att få rationell drift och pressade kostnader i hästhållningen måste samma sak hända som i lantbruket. Enheterna måste bli större. Små gårdar kan aldrig bära investeringarna i ny teknik annars.

Så 50-100 hästar i stallen snart kanske?

Ja, det verkar skilja hur strikta de är i tolkningen. Jag har en häst inackorderad nu och bokför inkomsterna på mitt företag, momsar osv så på det sättet är det ju "yrkesmässigt", men kommunen tyckte inte att jag behövde söka §16-tillståndet för det.

Men i princip håller jag med sjoberga om att man bör se till att de man köper varor eller tjänster av har de tillstånd som krävs och redovisar som de ska! Som det är nu är det svårt att få det att gå runt om man försöker sköta ett företag "som man ska" när marknadspriserna sätts av all svart verksamhet... :mad:

Jag börjar jobba på måndag. Jag får ut 6500 kr efter skatt dvs. det är vit lön men de drar av en tusenlapp om man tar med sig häst, vilket jag ju kommer att göra. Boende ingår (eget rum + delat kök/toa/dusch) men man får ju köpa mat själv. Allt foder till häst ingår dock och jag kommer få hjälp med min ridning ca 3-4 dagar i veckan. Jag gör det ju knappast för lönen men ser det som en chans att utvecklas och som att få lite mer "kött på benen" och för att det kan vara en bra erfarenhet.

Jag ska vara i ett inackorderings/tävlingsstall (dressyr) och det är 16 st hästar i det stallet jag ska vara i.

Jag räknar med att var borta ett halvår för sedan har jag ett mer välbetalt sommarjobb (inte inom hästbranschen dock :p ) men allt beror förstås på hur jag trivs osv.

Jag har tidigare praktiserat i stall och ryckte även in svart någon gång då och då hos en relativt välkänd hoppryttare (är i af hyfsat välkänd häromkring) tog hand om upp till 12 hästar och eftersom de stod inne mycket så valde jag att alltid mocka ut 2 ggr/dag. Så mycket tid fick jag lägga just på detta. De fick bara gå ute max kanske 4 timmar/dag och fick inte vara ute om det regnade. Mycket tid gick även åt till att byta täcken och sätta på boots/skydd de dagarna de fick gå ut till sina "rutor". Utfodring 3 ggr per dag, ca kl
7, 13 och 19. Lite tid gick åt att förbereda krubborna (hästarna servades i transportkrubbor på boxkanten vid utfodring) eftersom de fick lite olika fodermedel; havre, korn, kraft, betfor, kli. Vissa dagar fick de även linfrö som skulle blötas upp i god tid innan samt v.s.l.
Det tog ju även lite tid att krossa korn/havre de dagar man skulle göra det.

Det var ju mest den rena hästskötseln jag stod för dvs. "grovgöran"
jag jobbade en vecka på ett jullov och någon dag då och då. Just mockningen tog mycket tid och var ganska slitsamt samt att jag fick strö upp i princip varje dag eftersom hästarna stod inne så pass mycket.

De dagarna ryttaren skulle rida servade jag även med hästar ryktade + sadlade + tränsade och ibland gick jag även fram dom så de var uppvärmda innan + ibland avskrittning också. Viss skötsel av utrustning och persdelvård fick jag också ansvara för ibland. I övrigt att stallet sopades och det hölls ordning i stalldel/sadelkammare/foderkammare/täckesförråd.

Ibland longerade jag ett par hästar också.

Jag tjänade hela 120 kr /dag :smirk: skulle dock aldrig jobba där igen.....
dåligt betalt, inga nya erfarenheter eftersom jag redan kunde allt vad jobbet krävde utav mig och dessutom ganska hårt fysikst, just mockningen där var ju tungjobbad.

Kan tillägga att stallet ligger bara typ hundra meter från där jag bor så jag hade ju aldrig några utgifter för resa/bensin av den anledningen men sedan bodde jag ju hemma och åt också maten hemma.

Även om jag hade "luckor" och anpassade tiderna själv utefter utfodringarna så blir man ju ändå bunden...

Senast ändrad:

Den dagen alla som inackorderar sin häst betalar rimliga stallhyror där även arbetskraften räknats in och ser till att bara anlita hovslagare, tränare, ridhus, lägerarrangörer, höförsäljare osv som redovisar som de ska - utan att gnälla på att det är så dyrt - då blir det nog lättare att hitta såna jobb.

:bow:

Precis.. allting hänger ju ihop.

min äldsta dotter, 20 i år, har jobb i stall, som bitr stallchef (hästskötare..), och tjänar 17 500:- dvs 104:-/tim

Senaste löneförhöjningen gav henne 19 500 i månaden.
Helt ok enl mej.

Tidigare har hon bla jobbat hos en känd hoppryttare (vars son numera tävlar) och där fick hon 4500 svart i månaden för halvtid dvs 9000 i månadslön. Då red hon bara. Saknade mockningen...Kunde bo där när hon ville men körde oftast fram och tillbaka pga egna hästar hemma.

När jag jobba som hästskötare för 4 år sedan hos en känd hoppryttare så fick jag 13 000kr efter skatt.

i ett travstall där jag jobbade extra en gång skulle man få 13000 vitt om jag inte kommer ihåg helt fel. då ingick 7-16 6dagar i veckan om allt flöt på. annars jobbade man tills man var klar med sina hästar. inget jobb jag skulle ta oavsett om jag ville jobba med hästar. skitlön, en bit att åka och ingen fritid! Lunch åt man stående om det var jäktigt i stallet.

"Tyvärr verkar det vara för vanligt.

Men sedan finns det andra problem inom yrket även för de som är arbetsgivare. Det finns en romantiserad bild inom hästbranschen, att man ska få betalt för att rida"

Håller verkligen inte med här.

Jag har arbetat med den här frågan en tid då jag själv gått emot en av Sveriges största travkuskar. Det finns INGEN romantiserad bild av hästyrket. Den enda romantiken isf, är från arbetsgivarens sida som kan suga ur hästjejernas (framförallt) energi på att låta dom jobba gratis och ge dem betalningen att rida.

Som arbetsgivare behöver man givetvis hjälp med det tunga arbetet i stallarna. Men det finns flera alternativ här. Antingen betalar man sina anställda som alla andra får göra - enligt avtal - alternativt att man drar ner på sin verksamhet så att man klarar sig själv.

har jobbat i österrike som hästskötare, gjrode där alla förekommande uppgifter som hästskötare. fick 380 euro, men då ingick stor lägenhet, frukost å lunch, sjukförsäkring.

Fick jobb i sverige på två ställen strax innan jag åkte till österrike som jag tackade nej till, de ena var på ett islandhästturridningställe. där var lönen 3600 efter skatt, å då ingick boende, mat, samt plats till egen häst (notera plats då de inte hade boxar till alla sina ens), en annan var hos en leg hästtandläkare som hade hopphästar, hans fru hade dressyrhästar. där skulle jag jobba för 1000 kr i månaden. i ett mörkt stall, trodde först de strödde med torv, men de var så snåla med spån visade de sig sen.. en halv bal i veckan fick man göra åt... skulle bo i en barrack... tackade nej till de jobbet med.. de ville då att jag skulle sköta stallet, å hästarna, konditionsträna dem var den huvudsakliga träningen.

Ett annat problem tror jag är de s.k Hyn praktiksplatserna... Bidrag från komunen som dessutom är väldigt snålt.. å detta erbjuds då dem som har bäst framtidsutsikter? verkar lite.. sjukt? å sen måste man ha viss praktik för vissa utbildningar.. hmm.. tycker de vore bättre med praktiska/teoretiska intagsprov.

Har själv provridit för yrkesskola inom häst, i kungsbacka, dessvärre ville inte min kommun betala för den utbildningen så de fick bli naturbruk istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 629
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 786
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar