hästskötares lön??

Sv: hästskötares lön??

Som arbetsgivare behöver man givetvis hjälp med det tunga arbetet i stallarna. Men det finns flera alternativ här. Antingen betalar man sina anställda som alla andra får göra - enligt avtal - alternativt att man drar ner på sin verksamhet så att man klarar sig själv.

:bow:

Helt korrekt. Dock behöver inte avtalet vara ett kollektivavtal. Avtal träffas mellan arbetstagare och arbetsgivare. Riktmärket kan vara ett kollektivavtal, men för de många små företag som finns i denna bransch är det nästan omöjligt att teckna de kollektivavtal som finns, enbart anpassade till stora organisationer.

Att anställa "fel" person (dvs någon som exempelvis inte kommer till jobbet runt 98% av gångerna) kan sänka vilket litet företag som helst. Arbetsgivarens plikt att betala sjukpenning bör avskaffas snarast, minst för små företag.

Andra halvan av problemet är ju att det är så otroligt accepterat att betrakta hästskötare som någon form av untermensch som man i det närmaste kan behandla sämre än hunden.

Tänk om SvRF kunde ta tag i detta och exempelvis dra in tävlingslicensen för alla dessa proffsryttare som inte följer arbetstidslagar, kollektivavtal, arbetsmiljölagar, sysslar med ekonomisk brottslighet m.m.

Som det ser ut idag så förknippas ju faktiskt SvRF med personer som inte är mycket bättre än slavhandlare, fenomenalt bra PR.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Då hade ridsverige sett HELT annorlunda ut! ;)

jobbar som hästskötare/diverse. jobbar på ridskola 75%. har timmlön som e avtalsenlig å den e 92 kr/timmen. jag tjänar ca 12000 i månaden

Beror nog på var man söker. Jag jobbar för 130kr/h och har semesterlön, övertid, helgdags ersättning m.m. Så visst går det.

Jag har börjat som de flesta andra att vara lärling och fått 4000-5000kr med boende, häst, till gång till bil. Jag har lärt mig massor på det, men är inget jag är intresserad av att jobba med idag. Sen att små företag har det så i sina stallar kan jag förstå, de jobbar för sin passion och har inte råd (än) att betala en full vettig lön. Men att våra elit ryttare håller på med praktiklöner, det är trams. Jag antar att man inte får skriva ut namn här, men vi har dem på elit nivå i dressyr och hoppning vad jag vet....

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 629
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 786
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt