Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Man mockar extremt noga varje dag i minst en vecka. Och sedan tar man en bajs från en annan häst i stallet, helst den högst rangade hästen och lägger den i ett hörn. Repetera detta varje dag och mocka väldigt noga så kommer hästen att bajsa i det hörnet du lägger den högre rangade hästens bajs i och sova i ett annat.

:)

Hur lång tid tar det innan hästen fattar att den faktiskt ska skita i det där hörnet där kompisens skit ligger? Min är nämligen helt hjärndöd på detta plan. han skiter där han står, gärna i mat och vattenhink, och sen rullar han sig gärna i det också, dock ej i vattenhinken :p
Prövat detta tips i snart en vecka, men inget märkbart har hänt, är jag för otålig :angel:
Kanske jag inte mockade tillräckligt noga innan jag la in den nya skiten?! dock la jag in ny torv innan jag provade just för att det inte skulle lukta så mycket av min häst.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst tog det en kvart att lära. Hon bajsade genast på den plats jag hade valt åt henne och har sedan varit hyfsat rumsren i alla år (drygt 16 år) men jag har sista året märkt att hon mer och mer börjar skita på två ställen. Veta katten varför. :crazy:

Dom andra hästarna jag har testat detta på har jag fått resultat innom en vecka för det mesta men upp till en månad på någon.

Men det kanske inte fungerar på alla hästar.

Nä, min häst är så otroligt korkad i detta fall. Hur många hästar skiter liksom på maten, i krubban och i vattenhinken :crazy: trodde hästar ville hålla rent där äter.

Hur gamla var hästarna du testade på? Kanske tar det längre tid, eller är omöjligt på en gammal häst :angel:
Han måste stått i spilta i alla år, fattar inte varför han annars skulle hålla på såhär.

Älsta hästen jag har testat på var åtta år.
Men jag vet andra som har rumsrentränat hästar som är mycke äldre.

Bajsar hästen i maten och i vattnet så kansk den är otränbar. :crazy: Kan man tänka sej att bajsa i maten och i vattnet så kanske man inte bryr sej om var man bajsar.

Nej, det känns lite så va?! Fattar inte varför han gör det heller, kan det vara något medfött :angel:
Tycker ändå han blivit bättre än vad han har vart, men jag får ju ändå riva upp halva bädden för att hitta hans högar efter natten. Ska prova tills hagkompisen flyttar, återkommer om det blir något revolutionerande resultat ;)

men herregud människa du kan onte mena allvar :eek: fatta hur himla ont det gör att bli bremsad, det är verkligen iNTE värt det bara för att man ska kunna rycka manen och få en "snygg look" på hästen! snacka om att sätta sina egna behov före hästens väl :mad:

Såvitt jag har förstått var det länge sedan man trodde att hästen var lugn för att den hade ont när den var bremsad. Nuförtiden vet man att det har att göra med akupunktur-punkter (eller vad det kallas) och att hästen är lugnt för att det sänds ut ett hormon som får den att vara stilla. (jag har för mig att det var något med hormoner i alla fall)

Annars är väl ett bra tips att fukta hästen lite med en fuktig trasa precis innan man ska in på tävlingsbanan. Hästen blir lite extra sista-minuten-glansig, och man slipper det tråkiga dammet.

*kl*
Påtal om fukt mot damm.

För att få bort det där lite extra irriterande dammet/sanden från pälsen som inte går bort av att bara borsta, och som dessutom gör borsten statisk, så använder jag en fuktad svamp som jag stryker på ryktborsten. Först går jag över med vanlig rotviska, sen fuktad svamp + ryktborste, sen med rotviska igen för att sprätta bort det allra sista. Dett funkar super för min del iaf. När jag borstar med rotviskan sista gången så brukar dessutom pälsen snabbtorka om den blivit blöt på någon fläck. Men helst ska det va så pass 'lite' vatten i svampen att pälsen inte blir blöt men att ändå borsten blir fuktig.
I slutet av rykten med svampen så sitter all smuts på den, och inte på borsten.

Detta lärde jag mig ur den gamla boken stallmästarens bästa tips, som man fick från pollux :p

delvis knapplån

eg ska detta ämne inte disskuteras i denna tråd, men måste bara få säja att min häst blir helt galen om man bremsar henne.användes brems på hon en gång då en sårskada skulle behandlas men fick ta bort den då hon blev ännu värre. så reagerar hon bara på smärta. så enligt mej är det där med akupunkturpunkt rent bullshit. brems är nån sorts stor nötknäppare som man kniper åt runt nosen på hästen, klart som fan det gör ont. ibland kan det dock var nödvändigt (om hästen då reagerar "som den ska" på den) men ryckning av man är definitivt inget nödvändigt! men alla hanterar ju sin hsät som dem vill. jag tycker bara att det är fel. och en sån där brems kommer aldrig mer i närheten av min häst!! ber om ursäkt för trådkapningen :o

*kl*

På skimmlar som fått gräsfläckar är såpa det allra bästa dessutom är det billigare, effektivare och framförallt mycket mer skonsamt för hästen:)

Jag brukar ta en sån där disktrasa med massa små hål i, fukta den med lite vatten och lite pälsglans så får man bort det sista dammet.:laugh:

kl igen!

Jag behöver tips på hur man får en vinterlurvig genomskitig ponny i värsta fällningstider utställningssnygg. Givetvis kör han med fläckvis fällning så han ser härligt skabbig ut. Jag har ca tre veckor på mig............

http://www.tahorseware.se/

Klicka på hästen, tryck på "HÄST" och sen på ryktning i den listan som kommer upp. Första produkten!!!:love::love::love:VILL HAAAAAAAA!!!

"seven days mud away"

OCH DET ÄR PÄLSGLANS MED!!!:bow:

Fast sliter inte kammen rätt mycket?
Menar du att man sprayar på pälsglansen innan man borstar, eller i förebyggande syfte efter att man borstat?

Spraya pälsglans i svansen OCH på piggborsten!:banana: Fungerar utmärkt! Det måste ju funka rent fysiskt,blir ju ingen friktion!:p

*knapplån* (tror jag att det heter, va? :D)

Nu älskar jag långa, tjocka manar och tycker det är skitfult med korta manar och kapade svansar :eek: (fast det är snyggare med ryckta än klippta manar)

Ska ändå ge ett tips angående ryckningen: Ryck efter att ha ridit/motionerat hästen. Ryck stråna, några i taget, uppåt istället för nedåt. Det gör mindre ont på hästen. Tycker hästen illa om att bli ryckt så dela upp det på några dagar.

Eller konvertera till Långa Manars Värld ;)

Ha schabrak elr vojlock under sadeln så slipper du putsa sadeln lika mkt. Har också för mig att om hästen blir svettig kan svetten "åka" in i stoppningen på sadeln och förstöra sadeln snabbare. Antagligen klumpar sig stoppning ;)

*ot*

Dum fråga kanske men är det inte en självklarhet att man har något under sadeln?:eek: Både för att skydda sadeln och hästen.:confused:

jag har fått lära mig att om sadeln är rätt tillpassad så ska man inte behöva något under. Schabrak uppfanns väl mest för att skydda sadeln mot smuts..?

Jo det är klart, men jag är för rädd om mina sadlar för att inte skydda dom med ett scahbark.:bump:

jo det förstår jag :D Jag skulle inte rida utan schabrak under mina heller.

Red faktiskt alltid utan scahbark eller vojlok förut;)
På tävling hade jag det ibland bara för att det ser lite finare ut :d

Men som Sparf säger så har jag börjat använda en pad just för att skydda den nya och lite finare sadeln och sadlar är ju inte är så billiga att man kan köpa dom på löpande band :grin:

Tips
Ha hink i stallgången då du borstar av hästen och kan lägga pälsen i den så man slipper sopa ihjäl sig och samma när man kratsar hovar. Bättre luft för hästarna också när inte damm och hår far omkring.
Brukar tvätta av hovarna i hink med babyolja, får otroligt fina hovar och mjuk päls :d Älskar babyolja, har det i massor:D
Hmm...kom inte på några mer tips just nu :grin:

Tack för alla andra tips som kommit upp:) Skit bra tråd verkligen! :D

innan man går ut ur boxen... kratsa hovarna!!!!
innan man går in på tävlingsbanan... ha en "skötare" med dig som svampar av hästen på halsen och sedan skrapar av det med svettskrapa... detta kyler av hästen lite innan den ska prestera plus att det blir snyggare om hästen inte e löddrig över halsen och mellan benen.

om man vill sitta extra klistrad i sadeln kan man använda sadeltvål. spelar ingen roll vilket mäske så länge det e fast form på tvålen.

passa er för att använda oljebaserade produkter när solen skiner... bränner hästarna så huden flagnar.

pevaryl e kanon som salva mot ringorm...

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka