Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Ponnyn har väldigt tunn svans nedtill och jag vill gärna ha tips på hur jag ska göra för att få den att se ut/bli tjockare.

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att han inte ska slita på den så mycket.. flätar den attid ca 1dm längt upp för att jag tycker att han kliar sig mindre då :)

Några förslag?

Vill också gärna ha förklarat för mig hur jag klipper svansen så att den blir mer som ett v nedtill, men det kanske inte blir så snyggt nu när han inte har nån svans :crazy:

Det finns ju massa olika medel som man kan använda mot eksemliknande grejer. Apoteket har nog nåt men jag minns inte vad det heter, kolla med dem. För att få den att se tjockare ut finns som någon extrasvans som man kan fläta in men jag kan bannemig inte minnas vad den heter. Men finns gör den så det kan du ju kolla efter på olika hästsidor.

Kanske kan du sätta dit ett svansskydd innan ponnyn börjar klia sig? Flugsprayer?

*kl*

Skriver så jag kan hitta tillbaka snabbt och enkelt :bump:
Massor med bra tips! :D

Tack :bow:
Tror jag har fixat det rätt bra nu, hästslva inflätad i svansen + spray ovanpå,
har för mig att man inte får tävla dressyr med lössvans?

Har inget nåt tips om hur jag får svansen att se tjockare ut innan tävling tex?
Massa små fläter tjockar väll till det ojämnt, eller?

man får rida med lössvans om man söker dispans...

patrik kittel tävlar ju nu tellwell som går med lössvans.

var man söker detta tillstånd vet jag inte

Bakom din egen rygg, givetv.
Då kan du luta dig lite bakåt och på så vis få mera kraft.
Är det fortfarande oklart hur jag menar så får jag ta ett kort.

Har du provat att spruta massa pälsglans i svansen? Jag upplever att den ser tjockare ut då. Kanske både fläta så den blir lockig och spruta pälsglans?

Ja att träna fölet på det viset tycker jag är jättebra. Men då har jag alltid haft föl och mamma i en egen inhägnad och tränat fölet.

Att be en person ge sej ut i en flock och leda ett föl genom att lägga grimskaftet runt sin egen rygg tycker jag är lite mycke begärt av personer som inte äger fölet eller har andra orsaker att riskera livet för att utsätta sej för det.

jag har en liten fråga... Vad gör ni för att det inte ska
damma så mycket i boxen nu när det är så varmt?
och detsamma gäller gårdsplanen, grushagen och padocken?
Tacksam för svar :)

Vattenspruta i boxen och vattna lite lätt har fungerat för mig när min ena häst var som värst med sin dammallergi. Vad har du för strö eller vad du vill kalla det? Detta fungerar nämligen bäst till torv eftersom att det bildar en skorpa typ. Det fungarar minst lika bra med en vattenslang med dusch men man måste vara försiktig så man inte förstör effekten på underlaget. Gårdsplanen har jag ingen aning om. Vatten lär bli slöseri under soltimmarna.

Har några små bra tips.. till stallvardagen =D...
Barnänglens barnolja på pollen innan utställningen och dra lätt över med en sån där nylonstrumpa (tror jag att dem heter) dom där genomsynliga strumpbyxorna som är hudfärgade xD!!
måste säga att man får bättre resultat än pälsglans :)..

och när ja byter vatten i hagen som jag gör varje dag så delar jag ut och samt gör ny mat / tvättar ur hinkar och rubbet i samma vända.

Vattenspruta i boxen och vattna lite lätt har fungerat för mig när min ena häst var som värst med sin dammallergi. Vad har du för strö eller vad du vill kalla det? Detta fungerar nämligen bäst till torv eftersom att det bildar en skorpa typ. Det fungarar minst lika bra med en vattenslang med dusch men man måste vara försiktig så man inte förstör effekten på underlaget. Gårdsplanen har jag ingen aning om. Vatten lär bli slöseri under soltimmarna.

Tack så mycket! Ska prova detta! :D
Jag har både torv och spån...

Ja att träna fölet på det viset tycker jag är jättebra. Men då har jag alltid haft föl och mamma i en egen inhägnad och tränat fölet.

Att be en person ge sej ut i en flock och leda ett föl genom att lägga grimskaftet runt sin egen rygg tycker jag är lite mycke begärt av personer som inte äger fölet eller har andra orsaker att riskera livet för att utsätta sej för det.

Fölet var ganska hanterat sedan innan. Jo det kan tänkas vara mycket begärt men fortfarande är jag "ung och dum" (=våghalsig) :grin: och tänker inte speciellt mycker på att jag kan skada mig.

Svinto är suveränt på metalldelar som rostat. Skölj bara noga om det är bett det handlar om.

En hårklämma funkar bra vid knoppning för att hålla undan man.

Rulla ihop en handduk eller liknande och lägg mellan svansrot och skinka (vad man nu bör kalla den delen på en hästrumpa) när svanstippen ska klippas. Då har man båda händerna fria till klippningen och svansen hålls upp som om hästen skulle bära den i rörelse. Akta så hästen inte blir rädd bara...

Inte Svinto på bett!! Nej, vatten och gnugga med en svamp som gäller för mig.

Aja, lite tips från mig då :)

- Om hästen är smutsig med damm som typ inte går bort om man inte borstar i 100 år och man har bråttom så kan man ta en fuktig svamp och dra över hästen. Sen så om hästen inte är rädd när man sprayar pälsglans kan man ju spraya på det så ser hästen ren ut :D
- En vanlig hårborste är mkt bättre till man och svans än piggborste :)
- Ta med en handduk på tävling och torka av sadlen innan duätter dig så blir du inte svart i rumpan ;)
- Om hästen har torrhosta så funkar det med viksblå salva för människor (finns receptfritt på apoteket) och med vanlig hostmedicin (bisolvon är iaf inte dopingklassat vet jag). Funkar iaf utmärkt på min ponny som får det lite då och då. Sen brukar jag vattna spånet om det blir jätte dammigt och sopa upp det minsta dammet, bara slänga ihop allt spån i en hög i mitten och sopa runt.
- Det kanske inte hör hit men har ni en whitebord tavla i stallet och haft någonting som stått länge som sedan inte går att sudda så kan man antingen fylla idet och sen sudda eller så kan man rengöra tavlan med vanlig fönsterputs :D
- Om hästen biter av sig lindor eller biter sönder täcken så funkar det med antibit, den man penslar på är mer effektiv.
- Om man vill få lädret att glänsa så kan mna ta vanlig matolja :)

Det var allt jg kommer på just nu iaf :P

vicks är super när man transporterar hingstar med. jag sätter det pa näsvingarna för att de inte ska känna sto lukten i lastbilen.

Men den är väl ganska stark har jag gör mig? Eller är det inte samma vi menar? Den vicks-salvan jag har hemma får man inte ens smeta på i ansiktet utan den ska vara på halsen/ryggen eller så för att inte förstöra nåt via lukten.

Jag får väl lägga in mitt tips oxå då! :)

När man skall rengöra hinkar, krubbor och annat så är en sådan där ståltrasselsudd (-inte svnto) som man har för att rengöra kastruller med, säljs i mataffären i 2-pack, superbra!! Inget skrubbande alls, allt bara lossnar direkt.

Jättebra att göra rent bett med, ja allt kan skrubbas med denna lilla stålboll..

Ketchup fungerar bra till att putsa bett,spännen osv.:)

Pappa tipsade även om coca cola men det har jag inte provat

För typ tjugo år sen när jag var på ridläger använde vi coca cola till puts! hade dock förträngt det. :)

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 503
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka