Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Snabbrengöring av lerig häst:

*Riv av lerkakorna med en vanlig ryktskrapa i plåt.
*Borsta bort löst skräp med en mankborste.
*Fukta en svamp med vatten (ev. även med lite sprayschampo) och dra lätt medhårs över hästen. Hästen ska inte bli genomvåt, och gnugga inte!!
*Låt hästen torka medan du kratsar hovarna, fixar man och svans, blandar foder eller vad du har för småsysslor att göra. Det tar inte lång tid...
*Borsta eller rykta hästen med en tät borste. Lägg ner mest energi där sadeln ska ligga.
*KLART!!

Man måste inte ägna en timme åt att få hästen ridklar när den haft skoj i hagen. ;)
Är det inte elakt mot hästen att använda en ryktskrapa på huden?

Hi hi det var bra! :)

Får mig att tänka på alla gånger jag försökt fånga bajset med grepen när hästen envisas med att bajsa i stallgången! :rofl::rofl: ...hi hi brukar inte gå så där superbra precis :D
Haha där känner jag igen mig! xD

man far passa slemhinnorna...

sen har jag fraga. jag efterlyser det bästa linimentet efter träning. dopingfritt!

På WB-tavlor där den gamla texten inte går bort brukar jag ta en bomullstuss med liniment och gnugga med.

"Bokför" allt som görs med varje häst tex byte av utrustningsdetaljer, skoningar, avmaskningar, brunster, foderförändringar osv och samla i en pärm. Kan vara väldigt behändigt att ha vid tex vet-vård, försäljning eller för sitt eget minne bara.

Om man ska börja jobba som hästskötare tycker jag det är bra att ha med ett anteckningsblock i fickan de första veckorna där man kan göra lite kom ihåg anteckningar, tex vilken sadel just den hästen ska ha, vilka hästar som går ihop, om nån ska ha stigbett till hagen etc. Sånna där saker brukar ju dyka upp lite hipp som happ när man är ny i ett stall, spec den första tiden, och då kan det vara skönt att gå igenom anteckningarna lite efter jobbet när det är lugn och ro. Efter hand lär man ju känna alla hästar och alla rutiner sitter i ryggmärgen och då har man ju lättare att komma ihåg om det blir några ändringar. Första tiden kan man ju ha fullt upp att lära sig hästarnas namn och vilka täcken de ska ha...

Har du hästen inackorderad: Märk din hästs grejer tydligt och skriv kortfattade och tydliga instruktioner tex om fodertillskott och täcken. Det uppskattas mycket av personalen!

Vad menar du med det bästa? Om det är ett starkt du vill ha så kan jag rekomendera Red Lotion. Och plasthandskar...

För att få bort hästhår från insidan av täckena använder jag ryktstenen. Går snabbt och smidigt. Även när man har shettisar och isisar som har mega vinterpäls som gärna borrar sig in i vissa täcken... :bump:

- Om hästen är smutsig med damm som typ inte går bort om man inte borstar i 100 år och man har bråttom så kan man ta en fuktig svamp och dra över hästen.

Det funkar ännu bättre att dra ryktborsten mot svampen. Då undviker man ränder.
- Om hästen har torrhosta så funkar det med viksblå salva för människor (finns receptfritt på apoteket) och med vanlig hostmedicin (bisolvon är iaf inte dopingklassat vet jag). Funkar iaf utmärkt på min ponny som får det lite då och då.

Är du säker på det? Har hört att någon åkte fast för Vics och att bisolovon inte är dopingklassat har jag svårt att tro. Åtminstone inom galopp och trav.

Om du blöter hö i Ikea påsar, Slå några hål i botten på påsarna när de är nya (med vanligt hålslag till papper - man viker påsen så får man in den) så rinner överflödigt vatten ut snabbt.

Hår på täcken, schabrak etc kommer av med gummiskrapa, sån till fönster funkar.

Vid fällning drar jag av hår med den taggiga sidan på svettskrapa i metall (det är väl kanske det den är till för?). Massor kommer av på en gång.

När hovslagaren varit i stallet och det skall sopas - ta en magnetlist som man hänger upp knivar på, sätt t.ex. tvättlina genom hålen och svinga/dra den över golvet för att få upp alla sömspetsar mm som är svåra att sopa upp. Tar även allt metalldamm. Även bra att ha om man spillt ut nålar/spik etc någonstans och inte vill plocka i timmar. Att leta brodd med som man tappat i boxen när man varit dum och broddat därinne och tappat en brodd för femtielftegången som bara försvinner

Har läst en massa bra tips men fortfarande inte sett mitt absolut bästa tips, känns faktiskt helt otroligt att ingen nämnt det :)

Men här är det iaf:

Om man har en jätte, verkligen jätte, dammig häst som är helt grå. Är mitt tips att gnugga spån i pälsen på hästen. Ta en näve och gnugga i i pälsen ordentligt. Borsta sedan ur ordentligt så att inget spån blir kvar. Dammet gnuggas in i spån och försvinner. Helt super verkligen!
Men jag undviker att använda detta knep vid sadelläget eftersom att om man inte får bort allt spån kan man ju riskera skavsår. Så använda på övriga ställen av hästens kropp.

Nytt spån fungerar bäst.
Och sånt där "stort" spån vet jag inte om det funkar i mitt stall har vi fint sågspån.

Värt att pröva för dem som har problem med en jättedammig häst :)

Jag använde blue lotion på min ena totto ett tag men hon verkade vara lite känslig mot det när jag använder det för ofta för det lossnade lite päls och hon flagade lite precis där jag hade använt det. Annars tycker jag att det är jättebra, jag använder det på mig själv också vid träningsvärk och ömmande muskler.

På hästar som är känsliga mot Blue brukar jag blanda ut det med Helosan eller lite grönsåpa så det blir lite mildare mot huden.

lånar knapp

Vilken bra tråd! Skriver ett inlägg så att jag ska komma ihåg den!

*hugger knapp*

Någon innan kom in på att skriva ner allt för att kunna titta tillbaka på tex när den senast skurade krubban, hade hovslagarn ute osv.
Jag gör så även med alla träningar, clinics, läger osv man är på. Då kan man titta tillbaka och fräscha upp minnet ifall man glömmer råd och tips man fått. Verkligen jättebra tycker jag :) har en speciell bok jag skriver ner allt sånt i. I den gör jag även små illustrationer av tex olika ridövningar.

Så har ni några tips, lägg gärna ut dem här! ;)

Jag har vid behov en gång faktiskt klippt/rakat vår ponny med en vanlig hårtrimmer för människor. Var supersmidigt minsann, tyst och lätt som den är. Dock var det en nödlösning just då pga halvklippt häst och annan trasig maskin.
I vinter blir det nog dock klippmaskinen. Men jag skulle inte tveka att ta vår Philishave igen om nöden knep.

För att göra det ännu överskådligare skriver man dels en dagbok där man skriver dag för dag vad man gör med hästarna, arbete, temp, foder och sånt. Sen har man en sida i boken där man skriver under rubriker som maskning, skoning, vaccinering och så vidare.

Det tar inte längre tid och det sparar en massa tid när man snabbt kan hitta informationen!:)

När hovslagaren varit i stallet och det skall sopas - ta en magnetlist som man hänger upp knivar på, sätt t.ex. tvättlina genom hålen och svinga/dra den över golvet för att få upp alla sömspetsar mm som är svåra att sopa upp. Tar även allt metalldamm. Även bra att ha om man spillt ut nålar/spik etc någonstans och inte vill plocka i timmar. Att leta brodd med som man tappat i boxen när man varit dum och broddat därinne och tappat en brodd för femtielftegången som bara försvinner

Smart! :idea: Var hittar man en sådan?

Det finns hur många olika snygga och framförallt dyra skurborhästborstar som helst men nu har jag återupptäckt den som man kan köpa i vilken ICA som helst..

:bump::bump:Har flera stycken och de är suveräna...

Köpte vår på Ikea, men de finns på de flesta affärer där de säljer knivar. Vet att Clas O har också. Det är alltså en sån som det är meningen man ska skruva upp på väggen och fästa knivar på magnetiskt.:)

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18