Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Jag tycker de här är mycket bättre än den snurrade modellen (har båda) eftersom man kommer åt mycket bättre i armvecken och på benen och så. Dessutom kan man ju liksom böja den efter hästens kropp ioch på så sätt täcka större yta. Plus att den släta sidan är bra som vattenskrapa = dubbelt användningsområde! :D

Så här ser den ut ihopfälld (man stoppar ner det ena handtaget i en liten klammer på det andra handtaget.
svettskrapa.jpg

Och så här ser den ut när den är uppfälld, den är mjuk och böjbar.
z1247a.jpg

Vill man så kan man använda den när den är ihopfälld så behöver man bara använda en hand (om man nu skulle tycka att det är lättare)

Jag kan faktiskt hålla med lite om koskrapan vs svettskrapan. Koskrapans taggar tror jag är mycket grövre (större?) än svettskrapan till hästar och har man en lite känslig häst så kan de nog tycka det är obehagligt. Den river liksom mycket mer.
Har inte ryktat så många hästar med koskrapa (bara min ena) men däremot flera kor och tycker att det river massor i pälsen/smutsen. Kor har ju en tendens att få mer hårda kocklor som sitter fast än vad en häst får.

Men å andra sidan, man får väl testa sig fram:p

Mitt bästa hästskötartips är att använda fodertran på hela hovarna - både utanpå och 'inuti'! Torkar inte ut och glänser jättemycket! Riktigt bra! En dunk räcker riktigt länge dessutom!

Men stryk för Guds skull inte bort håret ur ögonen när du har tran på tassarna. Lukten är inte att leka med och går inte ur förrän du tvättar håret!:eek:

Har inte börjat leta efter magnetgrejen ännu men ska så fort jag åker in till stan!

Är det någon som har ett bra tips på hur man enklast rengör schabraket?:confused:

kl

kom på en ny sak idag när jag skulle smörja läder och inte orkade ta av galonisarna: Ska du smörja tex skydd eller annat som man vill ha mot benet eller i knät när man putsar, är galonbyxor jättebra för att skydda ridbyxorna.

Är det någon som har ett bra tips på hur man enklast rengör schabraket?:confused:

Jag brukar borsta med hårt rotborste för att få bort de värsta hårmassorna och sen ta hundkarda till kardborren, om det nu finns någon sådan.
Sen kör jag in det i tvättmaskinen.

För att få bort ingnodd tvätt måste de nog tvättas, antingen för hand eller i maskin. Men om man vill få bort bara håren så brukar en vanlig ryktborste räcka.

Gummiskrapa, sån man använder till att dra vatten av hästen eller fönsterputsningsskrapa funkar båda till att ta bort hår från tyg.

KL

Kom på ett tips till när jag skrev i en annan tråd:
För applicering av medel i t.ex. man och svansrot använder jag en spruta (sån engångs 3,10 eller 20ml minus nål då) som jag suger upp medlet i och sen kan spruta in ända längst in i mankam och svansrot. Eventuellt får man hälla upp medlet i t.ex. en mugg för att kunna suga upp det i sprutan. Sen kan man ju gnugga in det lite med händern (med ev handskar på om det luktar). Mindre klet i taglet och man använder mindre medel också. Sen har man ju koll på hur mycket man använder också om det ska vara begränsat, t.ex. Switch, horsol och det blir inte lika klumpigt som att stå med hela flaskan och hälla på, speciellt om häst:devil: inte står still utan steppar runt :angel:.
Använder det till probschampoo med, allt som är relativt lättflytande. Även till att mäta upp flytande b-vit, fast då får man ju ha en speciell spruta till det, inte samma som man mätt upp annat medel i!

*KL* Har inte läst hela tråden men jag chansar på att detta tips inte sagts :idea::

Ibland när hästarna fäller så känns det som att håren aldrig tar slut och att man inte får någon snygg finish på det hela. Mitt tips är att fukta ryktborsten lite - då får man med alla lösa hår utan att dra upp så många nya :idea:.

*kl* chansar på att detta inte är med redan :)

när jag ska tvätta hästtäcken hemma klipper jag breda remsor av gamla plastpåsar och virar runt spännena, sedan ett varv silvertejp runt. då slår de inte sönder maskinen :idea: för att undvika hår i maskinen drar jag av insidan av täcket med en gummisvettskrapa innan tvätten, och efter krö man en maskin med bara en stor tvättsvamp i. den drar till sej de lösa håren :)

ett annat tips är att tvätta täcken, schabrak och annat med grön såpa ist, för tvättmedel. då riskerar du inte allergiska reaktioner på hästen av starkt medel :)

Oooh...nu har jag äntligen tragglat mig igenom tråden. :P
Här är mina tips.
Vid klippning av häst med rakapparat...lägg ett såkallat dubbellakan på stallgången innan klippningen ska börja och ställ hästen på stallgången och klipp. Skitbra så slipper man sopa stallgången. :P

Sen vid skoning om hästen skrapar med hoven så plocka fram nån stor gammal matta och lägg på stallgången innan hästen kommer dit och blir skodd...enkelt och hitta gamla sömmar mm. :)

Vid lervälling i hagarna ta och smörja in hästens sulor med trätjära...vattenavstötande och minskar risken för strålröta.

Spara gamla bagar och väskor...dom kan vara bra och ha om man ska åka bort med hästen för då kan man packa ner hästens utrustning i dom.
Det blir enklare sakerna är nerpackade på ett ställe och hitta samt att stapla/packa in utrustningen.

Jag avskyr stök och oreda så jag brukar märka bagarna och väskorna med vad som innehåller i dom med frystejp eller annan tejp.

Märker all utrustning med små plastnamnbrickor som man kan köpa på cykelaffärer ifall hästen skulle rymma.

Oooh...min favorit. Om man ska åka bort med hästen och inte vet vid ändstationen om det finns mockningsredskap för att kunna mocka hästtransporten så kan man ta med en liten skyffel och några sopsäckar och mocka på plats utan att jaga efter skottkärra eller skyffel.

Om man ska rida ett hårt träningspass och hästen kommer bli svettig mellan skinkorna så kan dom löddra en del och då brukar jag smörja vaselin eller vanlig matolja mellan skinkorna på dom.
Då blir det inte lika lätt friktion eller skavsår.
Likaså gör jag under sadelgjorden då slipper man dom där märkena efter sadelgjorden efter ridpasset.

Precis efter jag har sadlat så brukar jag ta och lyfta upp varje framben en gång och sträcker ut det så att det nästan stretchar för då hamnar sadelgjorden på ett mer bekvämt ställe och ligger inte och skaver mot hästens armhåla.

På vintertid då jag ibland åker och hopptränar har jag hästen broddad på alla fyra hovarna och då för att förhindra så atthan inte slår i med broddarna mot bröstet så använder jag en avtagbar hopplatta/sadelgjordsplatta.

Har man en gammal fleecefilt som inte anvädns kan man använda den till att klippa ner dom till små tygbitar så dom passar att ligga inne i senskydden. Enkelt sätt att hålla senskydden fräscha och enkelt om dom behövs bytas då kan man u tvätta dom andra man har. :)

Det var dom tips jag kunde komma på för tillfället.
Mvh Xoya.

Ooooh jag kom på ett tips till.
Jobbar man på ett stort stall och behöver ha tag på varandra....så istället för att behöva ropa sig hes eller ringa till varandras mobiler skaffa walkietalkies.
När jag rider ut brukar jag ha med mig en walkietalkie och min man har den andra hemma inom nära räckhåll.
Nu har ju bara våran walkietalkies 5km räckhåll men man kan skaffa några med längre räckvidd. :)

Ett tips för hästarna att slippa knott/mygg/flugor m.m.Är att sy ett täcke med zebrafärgat tyg. Då blir flugorna förvirrade och sätter sig ej på hästen. :)

jag har läst det där i en bok :D Flugorna hittar tydligen ingen landningsbana i zebramönster :rofl:

Haha! Ska genast designa om alla eksemtäcken jag har! :rofl: Synd att jag bara har kossefläckigt tyg hemma :D Hade varit rätt coolt när nån kommer ut i stallet och frågar "vilken häst är din?" så kan jag istället för "den blå" säga "zebran!" Haha, undrar vad djurskyddet hade sagt om de åker förbi och ser en zebra vandra runt ute i skogen :angel:

Det där kan du ju tjäna pengar på:p "Jag har sett en zebra i min hage" och vips så är det fullt med folk som vill titta. Tar du lite inträde är du nog snart miljonär :angel:

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V