Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

det där med fleecetyg till senskydden var ju suuuupersmart :laugh: måste jag komma ihåg nu när jag ska köpa nya senskydd *antecknar mentalt*

fyller på med lite mera tips då :)

~borstarna tvättar du enklast i tvättmaskinen. ta grönsåpa ist för tvättmedel bara. GRÖNSÅPA IS THE SHIET :D

~svansen blir superfin av head & shoulders, doftar gott oxå :-) bra ifall hårbottnen är torr och "mjällig".

~teddyöverdrag gör att hästen slipper få skav av sadelgjorden. är iaf det som funkar bäst på min häst :-)

~rätt uppenbart, men sätt en flyveil på hästen träns om du ska rida när dt är "flugigt". blir som en pannluggsextension och skyddar hästen ögon.

~när hästen fäller tycker jag en gummiskrapa är det bästa. får effektivt loss alla hår och sliter inte på stråna som en ryktsten gör.

~en diskborste är super när du ska tvätta hästen ben. kommer åt att skrubba ordentligt. välj en mjukare variant.

~om stallplan dammar mycket finns det vägsalt som ska hjälpa till att binda dammpartiklarna.

~om din häst blir stressad av smällare på nyår, så täck för fönstrena, spela ganska hög musik och om det behövs, stoppa fetvadd i hästens öran och sätt på en flughuva med öronnät över, som håller tussarna på plats! funkar super på min pålla som är skotträdd.

det var allt jag kom på för nu :-)

KL

Återkommer med tips imorgon, nu väntar sängen.
Var tvungen att skriva ett inlägg så jag kommer ihåg vad jag ska göra :D

kl

kom pa natt smart i helgen pa en tävling och jag hade manga hästar till start och alla skulle badas.
tog en kabinhake och satte fast nummerlappen pa sa den var "rörlig" bara att byta emmellan grimmorna utan att flytta annat än haken...

*knapplån*
vet icke om ngn har skrivit nåt av dessa, orkade inte läsa alla men,men:

¤Om man ska å tävla eller visa upp pållen (tillexempel), kan man smörja in området runt ögon och nos med lite naturlig olivolja, det blir glansigt och fint;)

¤och har man ridstövlar i syntet material, så kan man sprejja på dom lite pälsglans, då blir dom så fina,så fina

:rofl::rofl:

KL

Wow, nu har jag läst hela tråden - superbra tips, här kommer några jag använder mig av.

• När du har svampat av hästens sadelläge, eller tvättat svansen och vill att den ska torka snabbt- lägg en handuk/linda en handuk runt svansroten så torkar det supersnabbt!
  • Nu har jag ju självklart glömt vad denna tvål heter, men den funkar till alla sår i princip och hästarna verkar nästan tycka det är skönt när man tvättar av såret med den. Återkommer med märke och pris.
  • Matolja funkar super för att få bort kåda som envisar sig fast!
  • Om du har lädersadelgjord/läderskydd så försök att putsa av dom snabbt varje gång dom blir skitiga, då sätter sig aldrig smutsen riktigt och dom håller sig fina och fräscha.
  • Flugspray på en liten svamp är bra för hästar som är rädda för sprejflaskan och är lätt att applicera lagom mängder!
  • På vintern/hösten när det inte finns insekter, försök att håll svansen flätad i hagen och boxen. Då håller den sig hyfsat lerfri och fräsch under den värsta lerperioden - perfekt när man inte har spolspilta!

Jag återkommer med fler tips!

Ällskar denna tråden!!!!!!!

Kom på en sak jag har klurat och trixat med ett tag nu,och det är HUR TVÄTTAR NI ERA GRIMMOR?!
Det jag har kört hittills är hink med varmvatten+ gulsåpa och låtit grimma ligga där ett tag,men det hjälper inte på riktigt skitiga grimmor,som är svarta på insidan,så då har jag fått sätta mig och gnugga med svamp:grin:

Någon som vet ett effektivare sätt??

Gonatt!

rolig tråd....

kan snabbt tipsa om att använda en fuktig handduk för att få bort dammet på hästen vid rykt jättebra...

Som jag fått lära mej är det som främst förstör maskinen när man centrifugerar tex stora metallspännen jag stänger alltid av centrifugen eller skruvar ner på lägsta möjliga varvtal och låter sakerna dropptorka istället...

kl

Vattenkokare- doppa ner bettet i varmt vatten vintertid- klart på nolltid och sen häller du det i betforen/pellets så blir den färdig på ett nafs.

Fönsterputsflaskorna kan du ge ett nytt liv till. Bra för flytande linimentet, sårtvätt Jodopax mm.

Foderhäck, för höet, absolut kanoners för minska nertramp o spill, både i box och i hage.
http://www.harmonyhorse.se/iframe_automater.htm

Barnen har ju såna mjuka reflexer, roliga figurer..dessa är lätta att fästa i grimman och hästen verkar inte bli störd. Eller i div utrusning. Förvara alltid reflexer mörkt.

Borra hål genom vitkålshuvudet, ta balsnöre och häng det i taket på boxen om du har en konvalecent häst. Granris/ sly är oxo poppis. Julgranen får de alltid när man dansat ut granen. Pluss när man beskärt äpple/ frukt träden så får hästarna det.

Plocka nypon, rönnbär och ge en vitaminkick.

Hovskäggshästar och hovis på besök, ta på nylonstrumpa på benet och slipp allt hår.

Mockningen, min var oxo en gris inne i boxen. Mockade och han fick finast strö vid krubban och längstbak- kiss o bajahörnan fick han fulaste ströet och la på mkt lite halm och sen fattade han vinken. Fick iofs ha allt hö i hönät under första perioden( det var normalt dasset) men sen...kunde man tom skippa halmen och lägga fram hö utan nät.

Dammsuger shabraken innan tvätt, slipper då lite av håren i maskinen.

Bra tråd :idea:

puttar upp

om man har många hästar att knoppa är det lätt att man får sprickor där gummibanden skär in. AJ!

vira in fingertopparna med flexiband så skyddar de. ialla fall jag kan INTE knoppa med handskar

Ang. mockningen: Ett annat tips är att lägga permanentbäddar. Gjorde det till våra grishästar och det blev mycket fräschare och dessutom sparade vi massor med tid! :love:

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka