Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Ingen som har tips på vad man gör åt en häst som flagar? Lillponnyn gör det och jag vet inte om det kan ha med eksem eller nåt att göra, om hon har lyckats klia sönder så det kommer flagor. Jag har provat med piggborste, fingrarna, schampoo, ryktsten, vanlig borste osv. men inget verkar hjälpa.

I övrigt är jag ganska fattig på såna specialidéer. Iofs har jag jodopax i sprayflaska för att jag har slut på rena svampar för tillfället :p Det verkar funka bra. Har dock inte haft några riktiga sår på ganska länge.

Dricker mina hästar lite dåligt eller om det är pissvarmt och så lägger jag äppelbitar/morotsbitar i vattenhinken om de har hinkar. Om inte annat är det bra sysselsättning och ger mig några goda skratt när hästen lyckas doppa ner hela huvudet i hinken.

När min ena häst hade hovröta var jag glad att jag hade lärt henne att stå med alla 4 fötterna i hinkar med vatten, så det var bara att lägga nån bakteriedödande blandning i hinkel och sätta ner fossingen. På tal om hinkar, ardennerhästarna har ganska hårda fötter att verka. Det brukar bli att man plockar fram vattenhinkar, ställer ner fötterna en i taget och låter dem stå en sådär.. 5-10 minuter kanske. Sen går det lätt som en plätt att klippa och fila och ger mig en anledning att vila ryggen mellan varven.

Kan inte komma på fler just nu.

När jag rakade min häst häromdagen (under manen, då han inte arbetar så mycket men det är skönt för honom med lite extra luft emellan) så var det ett hav av "mjäll" men bara vid kanten av mankammen, jag la på aloevera och det blev bättre redan dagen efter. Aloevera har ju en lite kylande effekt också så han kliade sig inte lika mycket:)

Senast ändrad av en moderator:

prova med klorhexidin schampoo.
aloevera e oxå bra...

det kan ju va så att han har en svampinfektion och då kan man tvätta med imaverol.

lämnar ett spår så ja kan gå tillbaka hit sen :D

Fick ett nytt tips i dag när jag var och tog in ett föl som inte var så där jätte hanterat. Då sa hennes matte att jag skulle lägga grimskaftet bakom ryggen för då får jag med kraft. (Hoppas ni fattar ;))
Det stämde till 100% Det blev mycket mycket lättare att hålla emot när hon ville springa med kompisarna.
Hon som sa det hade tydligen lärt sig det på en NH kurs...tror jag det var:grin:

Menar du lägga grimskftet om rumpan på fölet? (mellan rumpan och hasen?)

För att skottkärran ska kännas lättare kan man lägga den mesta skiten i framkant och rakt ovanför hjulet; då bli det inte så tungt för händerna.

:laugh:

(Fast om det är för mycket längst fram kan det bli vingligt i stället...)

Menar du lägga grimskftet om rumpan på fölet? (mellan rumpan och hasen?)

Bakom din egen rygg ser jag som mer eller mindre en dödsfälla. Kanske någonting man kan göra med sin egen häst men att säga att en annan ska göra det verkar i mina öron helt fel.
Har man en häst som är så svår att hantera så man behöver ha människor som riskerar sina kroppar och hälsa för att hantera dom så hade jag sagt NEJ!

massor bra tips ju (skriver för att kunna hitta tillbaka hit)

om borstarna börjar bli skitiga och så, då e det bara att fylla upp en hink med varmvatten och blanda i valigt koksalt.
Sen lägger man i borstarna i hinken och låter dom stå 1-2 h sen tar man upp borstarna och skakar av vattnet och låter dom torka.
Jag lovar, borstarna blir som nya :D

om borstarna börjar spreta åt alla hål så kan man sätta fast ett gumiband runt om under tiden dom ligger i vattnet då ändrar dom sig tillbaka så dom blir snygga igen XD

KL

Min mamma har köpt en grej som var kanonbra att få bort päls från padar, "sadelunderlag" av alla de slag, täcken.. Allt som blivit pälsigt, med andra ord :)
Det är en slags gummiborste med v-formade strån. Minns tyvärr inte vad den hette, men jag tror det var V7 eller nåt sånt.. Den var i vilket fall helt otroligt bra! Lyckades få bort all gammal vinterpäls från en pad med teddyundersida, snabbt och enkelt! Det är min nya favoritpryl haha! :D

*KL*

om man har en häst som har en tendens till att sparkas eller inte vill hålla uppe bakhovarna...
om du ska hålla uppe vb så ta svansen till vänster om kronan, runt (så det blir ett x ovanför karleden) och håll i svans änden istållet för hoven. man har mer kraft och håller kvar lättare när hästen fånar sig...

Bakom din egen rygg ser jag som mer eller mindre en dödsfälla. Kanske någonting man kan göra med sin egen häst men att säga att en annan ska göra det verkar i mina öron helt fel.
Har man en häst som är så svår att hantera så man behöver ha människor som riskerar sina kroppar och hälsa för att hantera dom så hade jag sagt NEJ!

Men lilla du, tror du en häst är hanterbar så fort den kommer från mamman eller? Det är inte infött i hjärnan på dom att vi ska leda och bestämma över dom. Men om du nu får fullt hanterbara föl så skulle jag gärna vilja ha ett föl av dig.

Hej har ett mockningstipps!!

denna lite anourlunda mockning kom jag och min mamma
på en dag när vi bestämde oss för att storstäad boxen! :)
Vi tog alla de stora skitarna först och sedan så plockade vi
på knäna för hand. När boxen är ren från bajs så tar man kisset.
Och när det är borta så vänder man upp och ner på all spån
som är löst och strör boxnytta. Sedan vänder man det två gånger
till och strör boxnytta! sedan på toppen så lägger man på
nytt spån eller vad man nu använder!
Boxen såg ut som ny!!

Detta är ett tipps som man bara kan göra om man
har mycket tid men snyggt, det blev det! :)

Knapplån kanske :p

Jag fyller på med våra mockningstips som vi använde innan vi skaffade permanentbäddar i alla boxar. Våra ardennerhästar älskar verkligen att leka med vatten, och därför såg ju boxarna ut som en lervälling av strö varje morgon. Inte mycket rent och torrt alltså. Snöskyffel var en mycket bra investering. Man får med betydligt mycket mer än de små greparna och man sparar massor med tid!:banana:

Är det någon som har nått bra tips på hur man får bort pälsen från kaborrebanden?

Men lilla du, tror du en häst är hanterbar så fort den kommer från mamman eller? Det är inte infött i hjärnan på dom att vi ska leda och bestämma över dom. Men om du nu får fullt hanterbara föl så skulle jag gärna vilja ha ett föl av dig.

"Men lilla du"

Jag undar fortfarande om det var hästens rygg eller människans rygg du skrev om.

Jag är dessutom varken sto eller uppfödare så några föl kan jag inte fixa till dej.

Jag var bara mest nyfiken på hur du menade att man skulle dra grimskaftet.

Är det någon som har nått bra tips på hur man får bort pälsen från kaborrebanden?

Det finns speciella "kardor" till detta som funkar jättebra. Finns i de flesta hästsportsbutiker. Man kan också ta en sån hundkarda.:)

Ponnyn har väldigt tunn svans nedtill och jag vill gärna ha tips på hur jag ska göra för att få den att se ut/bli tjockare.

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att han inte ska slita på den så mycket.. flätar den attid ca 1dm längt upp för att jag tycker att han kliar sig mindre då :)

Några förslag?

Vill också gärna ha förklarat för mig hur jag klipper svansen så att den blir mer som ett v nedtill, men det kanske inte blir så snyggt nu när han inte har nån svans :crazy:

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 503
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka