Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

tugga på gummibanden så töjer de sig mer och håller längre.
diskmedel på strass pannbanden= strålande resultat
och min favvis... lär era hästar kissa i spann när de kommer in från hagen. sparar ryggen och strö...
Haha... Min lillkille hade blivit förbannad om jag kommit med hink.
Han tycker inte ens om att kissa i stallgången eftersom det stänker på honom då. Fast kanske om jag lagt spån i hinken så det inte stänkt?:smirk: Nej, lite häst får han förbli!
Håller med dig om Grumme Grönsåpa! Jättebra till vita tecken och vit man/Svans. Även för exemkänsligahästar!
Mer tips tack. Jag suger åt mig som en wettextrasa...

*KL

Använd en ryktsten till att ta bort alla hästhår på schabrak, ländtäcken, och lite mindre ytor, innan du ska tvätta dem.
jag lovar att mamma blir glad när hon inte hittar hästhår på alla kläder en månad efter du tvättat :D
Detta kan du också göra om du bara vill få bort håren, borsta sedan av med en grov borste för att få bort "stendammet".

*kl* i samma linje.

Om du tvättar hästsaker hemma och har fullt med hår i maskinen sen. Kör en tom maskin, gärna varm (60-90 grader), och lägg i en vanlig tvättsvamp. Svampen suger åt sig allt hår och maskinen blir "användbar" igen!

Bra tips. Det ska jag göra nästa gång, så slipper mamma bli galen ;)
Hästhår finns ju alltid kvar överallt.

Ju oftare du rycker manen, ju lättare sitter den, ju mindre ont gör det.
Om en man sitter stenhårt så betyder det att ägaren inte har haft tid/lust/ork att rycka den och då kan jag mycket väl förstå att det gör ont.
Jag ser inget fel i att använda brems vid ryckning. Det är väl bättre att man använder brems än att inte göra det om hästen tycker det gör ont? Det är ju för hästen skull man sätter på brems, inte för människan.
Kan tillägga att jag vet vad jag pratar om. Jag började rycka manen på min tjej när hon var åring, då tyckte hon det var obehagligt och bremsen åkte på. Jag har hålt efter det och nu rycker jag hela manen på 2 min samt att hon tycker det är skönt. Jag antar att det är de man vill uppnå med sin häst...

Brems på en liten åring, bara för manens skull ? :crazy:

Inte på föl - på åring åring är dom ända till dom fyller två så på hösten efter betet/förvintern när dom är nästan två...

mina blev oxå smått chockade ibörjan men jag la lite spån längst ner tills de vant sig.

jag måste bara varna om pälsglans och ryktsten. trots vad alla försäljare säger så gör pälsglans svansstråna mycket sprödare. vilket i sin tur leder till avbrutna strån. likadant med ryktsten. jag såg det som skänken från ovan i början ända tills hästarnas päls blev svåra att få blanka. stenen sabbar "ytan" på hårstråt och tappar därmed glansen. varnar oxå för radital och aloe vera. aloe vera är världens bästa medel men har 96 timmars karens! likaså radital FAST det står o timmars karens på flaskan så är det 96...

O folk tycker att jag är uuubernoga med sånt men detta va ju bara för hemskt, har aldrig hört någon som rycker manen på ett föl!

Som sagt. Inte på ett föl, men en åring. Började någon gång under vintern när den skulle fylla två.

Som sagt. Inte på ett föl, men en åring. Började någon gång under vintern när den skulle fylla två.

Okey... De flesta jag känner inklusive mig skulle inte vilja rycka man osv förens den är inriden (i mitt fall inför 3:årstesten) Då fixar man svans, rycker man och klipper toffsarna i öronen ^^ Lite "vuxen" fixning :) Men jag ska inte dömma! Alla gör olika, detta är ju ett diskussionsforum!

Innom western ställer man ut hästarna i halter redan som unghästar och rycker manen. Nu kan jag ingenting om halter så hur dom gör osv har jag ingen aning om. Men rycker innan dom rider in är jag ganska säker på att dom gör. ;)

*KL
Kan diskussionen om rycka manen på föl/bremsa vid ryckning skapas i en ny tråd. Vi som vill läsa de fantastiska hästskötar-tipsen tappar bort dem i eran ilskna diskussion som inte hör till ämnet. tack

Okey... De flesta jag känner inklusive mig skulle inte vilja rycka man osv förens den är inriden (i mitt fall inför 3:årstesten) Då fixar man svans, rycker man och klipper toffsarna i öronen ^^ Lite "vuxen" fixning :) Men jag ska inte dömma! Alla gör olika, detta är ju ett diskussionsforum!

Jo det blir ju just så tidsmässigt ett par månader före treårs:angel:...

men som sagt nu får vi lägga ner;)!!

treåringar och unghästar överlag är lite knepigt att hantera om de inte är vana. jag håller med chardonnay att jag rycker också manen på min åring men jag har inte behövt använda någon brems. jag kör godis metoden både när det gäller klippa öron som när jag rycker man. jag rycker också i boxen där man inte behöver göra så big deal av det hela. vill hon vandra runt så kan hon men hon får inget godis (läs en pelletsbit, tror inte på artificiellt godis) förrän hon står still+ massa beröm. samma sak när hovis kommer. bebbarna tycker det e lite jobbigt att stå på treben så då har jag och hovis kommit överens om ett klicker system. han har en hundklicker som han använder när han tycker bebben skötersig och inte lägger vikten på hovis och när jag hör klicket får bebben godis....

Tips till er som blir galna på era hästars tjocka manar! Min häst gillar INTE att bli ryckt och jag har provat med kniv och allt möjligt men det går inte. Tills jag fick ett tips om en slags "karda" som egentligen är för att tunna ut hundpäls den ser ut ungefär som en kam fast med böjda "gaddar". Man kammar bara igenom manen och håret lossnar som bara den sen kan man lätt klippa till manen för att få den jämn. Förut blev det tennisboll size på knopparna men efter två minuter med denna är hälften av manen kvar helt super och pålle brydde sig inte ett skvatt.

Baby våtservetter är en sak som är bra till det mesta! Torka av hästen efter rykten så det sista dammet försvinner. Torka ur näsborrar, torka av tyg-tyglar! Snyta sig, torka av händerna när man tex. har smort på salva:)
Även babypuder finns alltid i mitt stall! Har alltid på det på benen efter att ha tvättat dem, torkar jätte fort! Speciellt när jag precis har klippt dem, då tvättar jag benen och smäcker på babypuder!
Tvättar alltid man och svans med vanligt shampo, betydligt billigare än hästshampo.
Tränsen putsar jag alltid med massa vatten och diskmedel sen fettar jag in dem, blir jättefina!
En salva som funkar jättebra på mugg är Elizabeth Arden eight hour cream! Kanske lite dyr, men funkar bäst av något jag testat.
Allt jag kommer på för tillfället!!

*KL

Istället för att köpa dyra putsmedel till spännen och liknande. Använd vanlig sadeltvål, när du ändå putsar sadeln och tränset. Jag använder det jämt, och all ingrodd smuts försvinner direkt. Dock kanske det inte blänker som det annars skulle gjort med metallputsmedel, men i brist på bättre är det toppen!

knapp
Istället för att slå ut stövet ur ryktskrapan kan man skölja av den i en hink vatten. Skrapan blir helt ren och ryktborsten blir precis lagom fuktig för att få bort dammet.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka