Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

hårborste för människor (sån där med piggarna på en liten gummidyna) suverän till svans (tillsammans med glansspray) man och lera.

Sån hårborte funkar även suveränt på leriga ben, min känsliga unghäst tycker mycket bättre om den än en piggborste, han har desstom mycket hovskägg som blir jättefint av hårborsten!

Hööks har även en svanspåse som man kan stoppa svansen i & sedan flätar. Använder det till kallblodet när det är som lerigast då hans svans är supertjock & låååång.

Senast ändrad:

istället för att ta fram slangen när leriga hästben ska spolas, lär hästen att ställa när hovarna i hink, bara att blaska av med handen eller en svamp..

Någon som kan hjälpa mig?

Min unghäst är väldigt grisig i boxen. Det spelar ingen roll hur rent vi håller det och att hon har en jättestor box, hon lyckas ändå alltid lägga sig i skiten. Sedan får hon som små gödselbita som sitter i pälsen och som är jättesvåra att få bort. Jag brukar få "skrubba" på dem med såpvatten varje dag för att få bort dem de sitter verkligen som berget. Något tips för att underlätta detta:confused:

Jag har "Rumsren" tränat några hästar med förbluffande bra resultat.

Det kräver en del jobb men brukar ge strålande resultat och hästar som skiter i ett hörn och lägger sej i ett annat.

Man mockar extremt noga varje dag i minst en vecka. Och sedan tar man en bajs från en annan häst i stallet, helst den högst rangade hästen och lägger den i ett hörn. Repetera detta varje dag och mocka väldigt noga så kommer hästen att bajsa i det hörnet du lägger den högre rangade hästens bajs i och sova i ett annat.

:)

Om en vecka- tio dagar vill jag höra resultatet. Men det kräver att den som mockar är noga. All annan skit ska bort. Då fungerar det (nästan alltid)
;)

..Ett tips är att lära sig att knoppa med ett gummiband, fläta fästa och rulla upp med samma (flyingeknopparna) tror det eller ej men får man till dom rätt så håller dom bättre och det ser snyggare ut än med två gummiband. Tips två använd gele i stället för vatten. gelet gör att det inte spretar längs mankammen och man kan knoppa hårdare och knopparna blir mer glansiga och hållbara!!

Ser Flyingeknopparna ut som vanliga eller är de speciella? Minns inte.. Och hade glömt glasögonen sist ;)
U

Jag har "Rumsren" tränat några hästar med förbluffande bra resultat.

Det kräver en del jobb men brukar ge strålande resultat och hästar som skiter i ett hörn och lägger sej i ett annat.

Man mockar extremt noga varje dag i minst en vecka. Och sedan tar man en bajs från en annan häst i stallet, helst den högst rangade hästen och lägger den i ett hörn. Repetera detta varje dag och mocka väldigt noga så kommer hästen att bajsa i det hörnet du lägger den högre rangade hästens bajs i och sova i ett annat.

:)

Intressant och värt att prova. Men om den grisiga madammen är tror att hon är stallets drottning? Funkar eget bajs eller bättre att låna av annan?
U

Eget bajs fungerar inte. Då kan du lika gärna mocka mindre noga och spara dej det jobb "rumsrens" träningen innebär.

:crazy:

sen tycker jag det ser för fn ut när man klipper manen ser helt avkapat ut!!!! man ska rycka en man och när man väl lärt sig så går det på två röda!! men visst alla hästar tycker inte om det så antingen får man ta hjälp av en brems eller så får man lov och klippa!!

men herregud människa du kan onte mena allvar :eek: fatta hur himla ont det gör att bli bremsad, det är verkligen iNTE värt det bara för att man ska kunna rycka manen och få en "snygg look" på hästen! snacka om att sätta sina egna behov före hästens väl :mad:

Eget bajs fungerar inte. Då kan du lika gärna mocka mindre noga och spara dej det jobb "rumsrens" träningen innebär.

:crazy:

ja men det är ju klart.. ;). Ledarvalacken (annan hage)fick offra en av sina bajspyramider idag och jag placerade den i önskehörnan innan stoet släpptes in, hon nosade länge, och ett par gånger till, bajsade inte medan jag var kvar i stallet (ovanligt nog, hon hinner oftast lägga en hög där höet ská ligga.) ska bli intressant detta, hon var ju inte opåverkad av det iallafall. Hoppas att det funkar, i hagen fungerar det nämligen utmärkt..
U

Om en vecka- tio dagar vill jag höra resultatet. Men det kräver att den som mockar är noga. All annan skit ska bort. Då fungerar det (nästan alltid)
;)

Mockar alltid noga så ja la dit en hög från ledarhästen i hörnet idag. Hon brydde sig inte om den så länge jag var där men hon bajsade inte heller direkt hon kom in, så hon kanske blev fundersam ändå;)

*förlåt för ot

men herregud människa du kan onte mena allvar :eek: fatta hur himla ont det gör att bli bremsad, det är verkligen iNTE värt det bara för att man ska kunna rycka manen och få en "snygg look" på hästen! snacka om att sätta sina egna behov före hästens väl :mad:

Men herregud på dig själv! Vet du hur en brems fungerar? Orkar inte vänta på svar så jag kan upplysa om att hästen inte står still av smärta. Att dra åt runt mulen utlöser endorfiner i kroppen (delvis av smärta ja) som verkar lugnande. Man kan uppnå samma effekt genom att knacka hästen i pannan, mellan ögonen. Men det blir ett evinnerligt knackande...

Nä, på med brems, ryck snabbt så är det över sen.

/Ninnurur som har bremsat och ryckt en man på 5 minuter, 3 personer.

Fast varför inte bara använda trimkniv istället för att rycka om den ogillar det så starkt?
Får det inte att gå ihop riktigt, att det skulle vara ANTINGEN rycka med hjälp av brems - ELLER klippmaskin och klippa spikrakt - finns ju andra alternativ.? Blir kuse mindre rädd av klippmaskin än t ex trimkniv? :confused:

Mitt sto jävlades när jag ryckte med trimkniv också. Efter att ha ryvkt henne bremsad ett par gånger så har hon iaf lärt sig att inte slå med huvudet (bara ranta omkring). Tycker det är bättre att göra så än att bråka. Samma sak om en häst ska klippas. Bättre med brems än att betala vet. som kommer o sprutar in medel.

Håller iofs med om att just frisera manen inte är en sån grej (jag iaf) skulle bremsa eller ta ut evt. för! :p Inte nödvändigt mer än av fåfänga skäl.

Men absolut, hellre bremsa än bråka. Om man inte hittar ett annat alternativ.

Mitt sto jävlades när jag ryckte med trimkniv också. Efter att ha ryvkt henne bremsad ett par gånger så har hon iaf lärt sig att inte slå med huvudet (bara ranta omkring). Tycker det är bättre att göra så än att bråka. Samma sak om en häst ska klippas. Bättre med brems än att betala vet. som kommer o sprutar in medel.

"Jävlades"? "Lärt sig att inte slå med huvudet"? Ja det visar ju på vilken slags hästsyn du har kan jag tycka.

Hästen jävlas inte med dig. Det finns inte i hästarsnas värld att "jävlas". Hon tycker att det gör ont eller är obehagligt. Hur du nu gör med din häst och med dina frisyrbekymmer är din ensak, men jag skulle helt klart inte bremsa en häst för att jag tycker att det är snyggare att rycka manen än att klippa.

Fast varför inte bara använda trimkniv istället för att rycka om den ogillar det så starkt?
Får det inte att gå ihop riktigt, att det skulle vara ANTINGEN rycka med hjälp av brems - ELLER klippmaskin och klippa spikrakt - finns ju andra alternativ.? Blir kuse mindre rädd av klippmaskin än t ex trimkniv? :confused:

Funkar inte med trimkniv på alla manar om man villa kunna fläta!! Ska jag klippa eller trimmkniva några av hästarna får jag knoppar size tennisboll eller med stubb rätt igenom knopparna och i min hästvärld är det noga att vara hel ren och välfriserad så därför "måste jag rycka"

Använder också brems på stökiga unghästar för att det besparar både mej och hästen negativt laddad tid det går att lära dem ändå visst men det kanske tar ibland flera timmar och istället en kvart med brems och vi kan ha kul ett par timmar sen precis som nån sa ett par tillfällen sen behövs oftast inte bremsen...

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka