Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Jag använder trimkniv och "hugger" bort nerifrån till önskad längd istället. Tycker att det ska vara ojämnt nertill (fast ändå att man upplever att manen är lika lång och att kanten är rak) enligt mig, annars ser det inte ut som en häst.
När jag inte hade någon trimkniv tillgänglig så använde jag en vass sax men öppnade saxen och skar topparna istället.

Jag använder trimkniv och "hugger" bort nerifrån till önskad längd istället. Tycker att det ska vara ojämnt nertill (fast ändå att man upplever att manen är lika lång och att kanten är rak) enligt mig, annars ser det inte ut som en häst.
När jag inte hade någon trimkniv tillgänglig så använde jag en vass sax men öppnade saxen och skar topparna istället.

haha vad ser det ut som då? :p

Okej, ne jag föredrar att klippa. Gillar när det är rakt avklipp, man, svans och pannlug. Men alla är vi olika :D

För att slippa skura leriga ben & man inte har möjligheten att spola av dem så kan man ta babyolja oparfymerad & dra ned längs pälsen på benen. Leran ramlar av hur lätt som helst.

När man tvättar svansen kan man hälla en skvätt babyolja i en spann & göra en sista doppning av svansen, håller den len & lättredd.

När man ryktar hästen så kan man ta en fuktig ordentligt urvriden bomullshandduk & torka bort stövet som kommer fram när man ryktar. Dvs man torkar bort det efter hand som det kommer fram. Ett rykttag & torka, ett rykttag & torka.
SKölj upp handduken flera gånger under tiden så man blir av med skiten.

En rund koskrapa till väldigt lerig häst & som fäller vinterpäls är suveränt redskap. JAg kan inte leva utan min.
1740.jpg

Den modellen har jag inte sett innan, själv har jag en tvåhandsskrapa i metall med "piggar" på ena kanten. Håller med, man klarar sig inte utan!

* Kratsar alla hovarna från samma sida för att spara tid.
* Använder sems skinn för sista putsning
* Varierar mellan olika borstar så håller dom längre

När man shamponerar hästen skrapa av allt skum med svettskrapa innan du sköljer. Det går snabbare.:)

fast det är sant det blir vitt vitt!! Tänk på om du sårtvättar ett ben med vit strumpa tex - det är brungult ett litet tag typ nån timme sen blir det vitt och får du tvätta flera dagar i rad blir ju strumpan kritvit där du sköljt på jodopaxlösning... billigt enkelt och väl värt att pröva!!

kl igen!

Jag behöver tips på hur man får en vinterlurvig genomskitig ponny i värsta fällningstider utställningssnygg. Givetvis kör han med fläckvis fällning så han ser härligt skabbig ut. Jag har ca tre veckor på mig............

Köp en koskrapa (se mitt inlägg) & skippa allt som har med privatliv & fritid & börja borsta häst dygnet runt ;)

Eller klipp han & använd ett skär som lämnar iallfall 3-4 mm päls kvar.
Förhoppningsvis försvinner alla ränderna innan utställningen

Fast jag tycker nog att det ser lite konstlat ut om man kommer med en rakad tvååring tyvärr.
Det blir nog att skippa det där med familjeliv istället........

Eller leta reda på en liten filur från en ridskola eller liknande som ääälskar att rykta :angel:
Hehe, att jag inte tänkt på det själv tidigare! Ska sätta en lapp på Konsum: "Rykt-älskande hästvän önskas till liten, lurvig, än så länge oidentifierad ponny (jag tror det är en ponny någonstans under alla damm- och pälslager)"

När jag klipper man och svans så använder jag mig av en effileringssax. En sådan med ett "taggigt" skär och ett helt. Min häst avskyr när jag rycker manen och jag avskyr när manen är jämnt klippt, så vi kompromissar!:angel:

bästa tipset ajg kmr på är väl som en lärde mig i stallet där ajg har min häst om man bara är tvugen att borsta hästens svans börjar man i topparna längst ned och har hela svansen skruvad/snurrad utom där man borstar det gör att det lossnar 0 hår :P hoppas nån fattade...

Eller leta reda på en liten filur från en ridskola eller liknande som ääälskar att rykta :angel:
Hehe, att jag inte tänkt på det själv tidigare! Ska sätta en lapp på Konsum: "Rykt-älskande hästvän önskas till liten, lurvig, än så länge oidentifierad ponny (jag tror det är en ponny någonstans under alla damm- och pälslager)"

Det hade ju varit helt underbart!! tyvärr bor jag så fruktansvärt offside så inga ungar kan ta sig hit för egen maskin.

Har redan två stycken ! :smirk: Dom lär behövas nu när fällningen börjar :angel:

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka