Hästskötar tips? :D

Sv: Hästskötar tips? :D

Läste om rumsrenhet med häst - gud så smart! Måste definitivt pröva! :idea:
Min häst är högst i rang och vi har bara två till i stallet. Kan det funka ändå med någon av deras högar?
Grisar i hagen också, bajsar där han befinner sig. Nån som har nåt tips mot det, annat en mocka den enorma hagen som vi kommer att få göra nu? :crazy:

Funkar inte med trimkniv på alla manar om man villa kunna fläta!! Ska jag klippa eller trimmkniva några av hästarna får jag knoppar size tennisboll eller med stubb rätt igenom knopparna och i min hästvärld är det noga att vara hel ren och välfriserad så därför "måste jag rycka"

Använder också brems på stökiga unghästar för att det besparar både mej och hästen negativt laddad tid det går att lära dem ändå visst men det kanske tar ibland flera timmar och istället en kvart med brems och vi kan ha kul ett par timmar sen precis som nån sa ett par tillfällen sen behövs oftast inte bremsen...

Håller med till 100%. Man kan inte tunna ut en man med trimkniv o tro att man ska få ett snyggt resultat. Snacka om stubbig utväxt .. snyggt..:crazy:

Det här med att det gör såå ont och att man skulle plåga hästarna genom att bremsa är ju helt befängt.. Vet ni vad ni pratar om?

Håller med till 100%. Man kan inte tunna ut en man med trimkniv o tro att man ska få ett snyggt resultat. Snacka om stubbig utväxt .. snyggt..:crazy:

Min häst är ett levande exempel på missöde med en trimkniv :crazy:
Nu är den dock lite längre, och ska snart ryckas på riktigt vis så man slipper indian-looken :D

jag menar inte att bremsen är någon slags misshandel av hästen, jag tror bara att det skiljer sig i synen på vad hästar och hästsport är från person till person. om jag hade en häst som tyckte att det var oerhört jobbigt att få manen ryckt så skulle jag hellre försöka hitta andra lösningar, t.ex. bli riktigt duktig på att göra olika flätningar. hästen bryr sig ju inte om den har snygga knoppar eller inte, det är enbart för ägarens skull.

Jag ÄR duktig på att fläta/knoppa, men det blir aldrig bra med en klippt man.
Vad gör 10minuters brems var tredje månad? Inget som skadar hästen iaf!

*knapplån*

När putshandsken (en sån där i fårskinn som man sätter på handen) börjar bli skitig/nopprig,använd en karda och dra över det lite fort,då blir den som ny! :idea:

Kardor finns i de flesta djuraffärer som riktar sig mot hund/katt,och kostar inte så himla mycket,även super till att göra rent kardborreband,och när hästen fäller MASSOR,ett drag med kardan,och pälsen är väck! ALLA borde ha en karda! Kardan är underskattad!

Ser Flyingeknopparna ut som vanliga eller är de speciella? Minns inte.. Och hade glömt glasögonen sist ;)
U

dom ser ut som vabliga knoppar men ser ändå lite snyggare ut och dom sitter bättre i och med att det inte blir så tjockt av gummiband!

slef chine.....hmmm kommer inte ihåg märket på det men det finns i nästan alla affärer till skor m.m

men herregud människa du kan onte mena allvar :eek: fatta hur himla ont det gör att bli bremsad, det är verkligen iNTE värt det bara för att man ska kunna rycka manen och få en "snygg look" på hästen! snacka om att sätta sina egna behov före hästens väl :mad:

hmmm...om nu en brems skulle bara så ont för hästen varför skulle man då få använda den?? brems är ett lätt hjälpmedel! och gör man det på rätt sätt så är det inte så farligt!! och jag kan säga det att jag sätter ALLTID hästens välbefinnande före mitt!!

har ni getingar i stallet? På sommaren då, bomullstussar med bittermandelolja tar död på de. Tamponger är praktiska om man vill hänga de. Helst i närheten av boet. Luktar inte så gott men funkar

dom ser ut som vabliga knoppar men ser ändå lite snyggare ut och dom sitter bättre i och med att det inte blir så tjockt av gummiband!

Knoppar med ett gummiband blir lite rundare än med två, man slipper "midjan" som blir med ett extra gummiband.

Jag brukar använda två gummiband. Det första säkrar jag flätan med och det andra använder jag för att fästa knoppen med fast på samma sätt som om man bara haft ett gummiband. Knopparna blir lika snygga som om man bara använt ett gummiband men jag riskerar inte att flätorna går upp om en knopp lossnar.

Man kan även fläta "ut och in", man slipper då bullen som kan bli i manfästet.

Läste om rumsrenhet med häst - gud så smart! Måste definitivt pröva! :idea:
Min häst är högst i rang och vi har bara två till i stallet. Kan det funka ändå med någon av deras högar?
Grisar i hagen också, bajsar där han befinner sig. Nån som har nåt tips mot det, annat en mocka den enorma hagen som vi kommer att få göra nu? :crazy:

Min häst är inte ranghög, och jag har inte provat det andra sättet. Men jag fick tipset att när man har mockat klart så sopar jag rent ordentligt där maten ska ligga, lägger sedan BARA ren halm där, ingen annanstans i boxen. Maten ovanpå. Detta funkar ju självklart bara med halmboxar. Men min häst har blivit har blivit mycket renligare eftersom hennes "mat"halm bara ligger på ett ställe, då hamnar automatiskt pluttarna i andra änden av boxen.

*KL*

Grönsåpa är super till envisa gräsfläckar :idea:

jo men precis, det spelar juite roll oxå hur man är van och lärd att knoppa!! jag fick ju lära mig från början att alltid knoppa med ett gummi band!!!

Min häst är inte ranghög, och jag har inte provat det andra sättet. Men jag fick tipset att när man har mockat klart så sopar jag rent ordentligt där maten ska ligga, lägger sedan BARA ren halm där, ingen annanstans i boxen. Maten ovanpå. Detta funkar ju självklart bara med halmboxar. Men min häst har blivit har blivit mycket renligare eftersom hennes "mat"halm bara ligger på ett ställe, då hamnar automatiskt pluttarna i andra änden av boxen.

Jag gör ungefär samma med min häst. han står dock på torv och jag sopar en ränna vid vattenkoppen, krubban, vattenhinken och där höet ligger. En ränna på ca 50cm, lägger allt hö där när jag fodrar. Dock är de flesta högarna där när jag kommer på morgonen i vart fall. Fattar inte varför, trodde hästar höll rent där de åt. Men det gör inte han alls, utan han skiter där han står, ännu bättre är om det är på höet, i vattenhinken, eller att rulla sig i det :crazy: Tips någon?!

om ni ska tvätta karlederna eller något så ta en balja som inte är så djup. fyll den till hälfteav vatten och stoppa ner hästen hov i baljan :) funkar super för mej iaf, slipper bli blött på stallgången om ni inte har spolspilta.

Ju oftare du rycker manen, ju lättare sitter den, ju mindre ont gör det.
Om en man sitter stenhårt så betyder det att ägaren inte har haft tid/lust/ork att rycka den och då kan jag mycket väl förstå att det gör ont.
Jag ser inget fel i att använda brems vid ryckning. Det är väl bättre att man använder brems än att inte göra det om hästen tycker det gör ont? Det är ju för hästen skull man sätter på brems, inte för människan.
Kan tillägga att jag vet vad jag pratar om. Jag började rycka manen på min tjej när hon var åring, då tyckte hon det var obehagligt och bremsen åkte på. Jag har hålt efter det och nu rycker jag hela manen på 2 min samt att hon tycker det är skönt. Jag antar att det är de man vill uppnå med sin häst...

*kl*
Angående rycka man, gör det efter ridning. Manen lossnar lättare när hästen är varm i musklerna.

Ja jag tror ju inte heller att de flesta hästar gillar att få manen ryckt, men det jag menar är att i de fall där hästen tycker att det är oerhört traumatiskt att få manen ryckt, så skulle jag hellre låta bli.

jag har inte sagt att det är bättre att rycka utan att bremsa, utan bara att jag själv helt enkelt skulle sluta rycka. inte om hästen tyckte att det var lite jobbigt, då får man öva och prova med lite massage innan och efter, se till att göra det efter ett pass och i lugna omständigheter, men om en brems behövs, då tycker hästen i mina ögon att det är fruktansvärt jobbigt. och då skulle jag låta bli.

allas väg till himmelriket är väl individuell, och jag säger varken bu eller bä för hur och när ni bremsar era hästar, men jag säger att jag skulle låta bli eftersom hästen inte bryr sig ett skvatt om sin frisyr ;).

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 404
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 749
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V