"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*
I morgon åker "BOB" kepsen på igen! Bär Och Betalar....
Dottern ska tävla sin första Lätt C i hoppning på Dessy :eek:
Sen ska vi äntligen hämta hem våran sladdis, lilla Spexet, nu 16 månader gammal. Hon har varit på sommarbete med en annan 1 åring och nu ska hon hem. Ska verkligen bli kul att se hur hon reagerar på att komma hem o få träffa morsan o gamla Farbrorn och de andra i stallet.
Kanske är därför jag har ont i magen, har alltid ångest när jag ska transportera hästarna :crazy:. Dels har jag inte kört häst i släp så många gånger - fast Dessy har ju åkt massor, så det är ju ingen fara. Och få hem lilla skruttan som varit borta i 3 månader....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Den där förkortningen känner ja till,dessvärre försvinner den aldrig;)
Du glömde en sak brukar ju vara våran lott att gå runt och leda mellan klasserna om det inte är ide att lasta:)
Hoppas det går bra imorgon för dottern,du får berätta imorgon om tävlingen och hemflytten av den lilla
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

pinto, varfor gar du och leder mellan klasserna. bind hasten vid trailern, sit ner med stol och ha en kopp kaffee istallet.. och idag har jag solsken har, hoppas ni far detsamma..
jag behover borja med lasttraning pa de sma. de lastar men madeira madame tycker det ar jattelaskigt att ga pa den dar rampen, den sviktar ju... dock med foder och overtalning gar allt.. Personligen tycker jag inte om ramper, foredrar karror utan ramp och hoppup istallet.. verkar att vara svara att fa tag pa dock i sverige. min trailer jag har nu har ramp, skall satta dorrar bak istallet, och bara ha rampen pa framandan, vilket fungerar...
i alla fall, BOB finns har ocksa, men "han" har tagit semester till slutet av manaden. nagon matta far det vara....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Soeln skiner och himlen är alldeles blå här med! Vi köpte en transport i våras, en Cheval Liberté med fronturlastning och den kan man välja om man vill ha ramp eller step up. Så antingen fäller man rampen som vanligt eller så drar man ur en sprint och öppnar hela bakänden och får en step up i stället. Skitsmart! Och man kan välja vilketsom i fronturlastningen oxå. Sök på nätet så får du se själv.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Oj... då håller jag tummarna för ett lyckat resultat vad gäller båda aktiviteterna.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tidigare var det nog svårt... Men nu tycker jag att det börjar komma rätt mycket märken med stepup ....
Ifor Williams
Fautras
Cheval liberté
och några till som jag inte minns namnet på...

Men visst... få tag på någon vettig begagnad är kanske lite svårare..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Avundsjuk på dig Brimmis.... Vill ha både hästtransport och solsken...
Saknar båda sakerna för tillfället.... :D

Hade planer på en hästtransport i våras... Men så fick jag hastigt ta bort gammeldamen.. Så hästtransportpengarna få i stället gå till inköp av ny/nya hästar...Har tidigare haft bara två... men kommit fram till att tre är nog mer ultimat...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag ska byta transport sen...måste laga den jag har först, skåpet har släppt i framkant så det ska bytas vägg där...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

För att det inte går att ha henne fastknuten på okända ställen pga hennes bakgrund.
Hur har det gått idag?Hoppas på att du kommit upp på ryggen idag
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tänkte min häst skulle få hjälpa till att dra lite stock från skogen.
Vad använder man då för sele?
Har även tänkt köpa rockard senare, kan man köpa nåt att kombinera till både ock?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Rekomenderar en loksele. Det är bästa arbetsselen. Funkar fint till finåkning i rockard också.:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hej å hå, jo det gick väl sådär. Första klassen på 80 cm blev clear round och allt var toppen. Sen på 90 cm så vägrade kompisens ponny och ungen åkte av och tappa ponnyn, tränset trampade han av sig osv.
Så när Annie skulle in var det både högt och läskigt och hon hade blivt rädd och ryttaren innan blev utesluten pga vägran etc. så det blev rivning, vägran och tidsfel :crazy:, men de kom runt och jag var jättenöjd att de fullföljde banan. Det var trots allt första LC.
Sen hämtade vi Spexet på vägen hem. Mamma Dessy hade verkligen klippt navelsträngen, för hon vart sur o bet efter sitt föl :eek:. Men turen hem gick jättebra och nu är alla hästarna här hemma i samma hage och det har varit både sparkar och bockningar och mycket galopp, fast mest ville alla äta gräs :grin:.
Så det är skönt att denna dagens pärs är över. Nu ska vi bara ta oss till röstlokalen och rösta innan kvällen. Men det är 5 min promenad, så det ska jag nog orka med ;).
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Precis, loksele för skogsarbete. Fungerar överallt.
Själv har jag bröstsele så det blir bara rockard för våran del. :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Nu har jag fått ett napp på mina annonser!

Fick ett sms från en som håller på att bygga nytt stall som ska stå färdigt till januari då jag behöver min stallplats. Vet lite vagt vem hon är och hon verkar trevlig. Omgivningarna där är väldigt vackra. skulle gärna själv bo där. Lite i längsta laget kanske, för jag ville ha max 1 mil och det är det nog men på rätt slingriga vägar. Men absolut värt att kolla på. Hoppas de finns paddock med.

Jag skrev box, mycket utevistelse, bra ridvägar och ridkompisar som krav och det verkar jag få isf. Ska prata med henne ikväll efter 21.30. Lämnar rapport då ;) Huu...det är nervöst att flytta första gången med sin egen häst :crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det gick lite si så där alltså.... Men nu kan det ju bara bli bättre....

Måste ändå vara skönt att ha alla hästarna hemma i hagen...;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hej! Skrev litet i den gamla tråden, men här kommer ändå en presentation och lite uppdatering. Ålder:39, hoppsan vad tiden går fort. Höll på med hästar och red från 8 års ålder till gymnasietiden. Fick barn ganska tidigt och min äldsta dotter började rida. Blev sugen själv och gick själv ett tag på ridskola. Efter flytt och skilsmässa skaffade jag min första egna häst. Hon var då 1,5 år, nordsvensk bruks/russ. Nu är hon fyra och vi skaffade ytterligare en unghäst i juli i år. Han är en Nodsvensk bruksvalack på två år. I augusti flyttade vi till egen gård och för snart två veckor sedan flyttade vi hem hästarna. Tittar ut genom fönstret och japp där står de och solar i hagen:)

I och med flytt/renovering och annat som tar en himla massa tid så har mitt envisa lilla sto (Vilda), blivit sparsamt tränad, men det är dags att ta i itu med detta. Det är också dags att börja lite smått med tvååringen (Marko). Planen är att börja vänja vid bett och börja tömköra honom. Skall även prova att ha honom som handhäst med medhjälpare i början dock. Marko är otroligt lyhörd och ganska försiktig. Vilda är otroligt lättlärd, men enveten och ganska stoig för tillfället. Helt underbara båda två.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jaha, då kan man hänga undan folkdräkten för nu har jag röstningen avklarad! Har haft sonen här med sin lilla familj så det har varit mys med minsta barnbarnet :love:.

Gubben är ute och klipper det förhatliga gräset, han hoppas varje gång nu att det var sista gräsklippningen för i år men fortsätter det här varma vädret så lär han få klippa framemot jul!

Jag och dottern ska strax ta hästarna med oss upp i skogen och inspektera efter skogsskövlingen som varit, kan inte tro att det är många träd kvar så mycket timmer som dom kört förbi med :mad:. Men det ska bli såååå skönt med en promenad, jag har ju inte varit ute med hästarna sen jag trillade av för jag har haft så förbannat ont i benet. Spricka? Men nu är det iaf mycket bättre.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har oxå funderat på det här med step up, om det är bättre. Många säger ju att det ska vara bra. Underligt att inte fler gör dem, men det är väl en kostnadsfråga i och med frontutlastningen.
Sålde husvagnen för att köpa en hästtransport, men eftersom jag förtillfället haft spenderbyxorna på lite för längen :o och utgifterna har varit större än inkomsten det sista, sa har det sparkontot minskat lite för mycket....
Sen får vi låna grannens gamla enkelaxlade transport hur mycket vi vill, utan att betala en krona och då känns det lite lyxigt att köpa en egen kärra. Grannen har använt transporten 3 ggr i år, sen står den på våran gårdsplan, eftersom vi använder den mest....

Och nu väntar jag tills på lördag, för då ska jag få rida igen. Knuffat undan ungarna o bokat ridtur med en gammal arbetskompis, det ska bli kul!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jaha då har man varit på dagens rodeo:) Var med kompisen på fölvisning vilket gick rätt bra. Fölis fick 40 poäng 3 månader gammal.

Mamma visades också och fick 41 poäng . så långt allt bra .

Sen skulle mamma nordsvensk avlägga körprov för att bli stamboksförd.

Allt kugnt vis fastspänningen i skaklar framför timerkälken när ägaren tog tömmarna ropade jag åt ägaren pass på hon drar kastade grimskaftet på fölis åt en åskådare men jag hann inte fram innan märren reste sig o drog i toksken. ägaren åkte med i 10 meter inan hon släppte . märren drarr en rejäl repa men på återvägen fick jaag tag på henne o stopp.

så de sket sig totalt med stamboksföring o äntligen är den märrens karriär som körhäst över , hoppas jag :)

Så de blev en livad tillställningmen vädret var bra och kaffet inte allt för illa :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp