"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ungar :laugh: mitt 4 åriga barnbarn har talat om att hon minsann har en egen häst som heter Rolle fast farfar har den hos sig för hon bor i lägenhet o farfar har stall till hästar så de så:laugh:

Shettiesens boxväggar är fulla av teckningar hon gjort :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jepp... du beskriver min unga dam exakt...

Hon är tre år... Har av olika anledningar i princip bara fått gå och skrota i hagen sen ett års ålder. Igångsatt nu ordentligt de senaste månaderna.

Lär sig blixtsnabbt... Otroligt ambitiös... Vill verkligen jobba... men tröttnar lika fort på en övning som hon lär sig den.

Än så länge har jag jobbat i korta intervaller och tränar inte samma sak varje gång. Nya övningar varje gång och ofta "leker" vi genom att jag jag bara har henne i grimma och lina och utför små finurliga hinder på ridbanan som vi inte har någon prestige i att hon skall utföra på rätt sätt. Sen varvar vi detta med lite mer ambitiösa övningar med fokus på lydnad och precision (tömkörning)

Tror också att hon kommer att bli bra om inget stort bakslag kommer... Skynda långsamt upprepar jag som ett mantra för mig själv....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

aha 3åring:) nästan värsta åldern:) mitemellan unge o vuxen.

hmm inget gjort på nästan 3 år , okey låter bra de du gör variera jobb o miljöer , nya ställen etc , skogen är en utmärkt träningsmiljö .

sen tror jag hon skulle må bra av lite perioder med sammanhängande vila , så hon får mogna lite i skallen o sortera begreppen .

annars är de bara tid o tålamod och lägga in små grejor i lagom takt ,

tar ju tid särskilt när de börjas sent men de rår man ju inte alltid över tyvärr men tid o oändligt med tålamod o konsekvens framför allt , ta de man får när man bestämt något även om de inte blir som man tänkt

men roligt o intressant är de för man får vara lyhörd o väldigt flxibel i sitt sätt att tänka o vara .

kommer nog att gå bra de där :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jepp... skogen får det bli... Tar nog chansen och löper det där gatloppet förbi slyhyggena... så jag kommer ner till grovskogen där vi får vara ifred från älglössen.. (de kan få den lugnaste häst att gå i atomer)...

Så fort jag får till min flockkonstelation inför vintern så kommer jag nog att jobba lite med 1 åringen när 3 åringen skall få smälta intrycken... Skall bara hitta häst nr 3.... Gärna en 1 åring det med....

Förgyller tråden med en bild från senaste tömkörningspasset..
26.jpg


Och en bild på 1 åringen när hon är i ett stall för andra gången någonsin i sitt liv.
85.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

snygga hästar :d ja prova de du , tror de blir kanon .

om jag kan vill jag gärna börja med dem senast vid 1 år. En sele som du har på den grå är perfekt att använda eller en travsele väger ju heller inget.

man har igen så väldigt mycket om man börjar i tid, behöver inte jäkta man har tid på sig ju kan ta de i hästens takt .

du får rapportera hur de gick i skogen , nyfiken ju:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

klart de sitter på säker höjd . hur ska jag annars förklara för barnbarnet att hästen ätit upp dem:eek: den smällen törs inte fasen ta ju.

man får vara rädd om idolskapet , så länge de varar:p

har ju lovat henne att farfar o hon ska rida ut i skogen själva ju..

om ja nu kan övertala hennes hästrädda överbeskyfddande föräldrar :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Haha, du Gubbtjyv. Lilla hästen blev smickrad, det är ju precis så han tänker ;) Men faktum är att han är alla gånger Sveriges mest lättfödda arab, någonsin. Han blir fet på att titta på visset gräs. I vinter ska han få gå på torvmix, så det så!

Ridturen gick väldigt fint och trevligt till. Vi bara skrittade för både jag och kompisen Eva hade våra ridvästar på drift. Jag gillar inte att rida utan, och inte hon heller så vi tog det lugnt. Vi passade på att motionera munlädret istället för andra kroppsdelar, och det är ju trevligt det också.

Jag har dessutom, igen (för trettiotolfte gången) plockat ur någon miljon kardborrar ur fetknoppens ... nej, nej, fina Leos ... svans och man. Konstigt nog känner jag mig rätt lugn med det. Det tar någon timme och är rätt mysigt att stå där och pilla & plocka. Sinnessjuk av det har jag inte blivit än (som Karindk60 trodde jag skulle bli) :rofl:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:) mm så ska de låta , du får ju inte chikanera Lilla sötnöten ju han kan ju int rå för att han är en gourmet ju :) mat är gott håller med han :p

Låter som ni hade en väldigt trevlig ridtur , det är ju de där som oxå är en trevlig del av hästeriet , att bara vara med hästen i härlig natur , dessutom i trevligt sällskap.

Alla muskler ska ju aktiveras inbegriper även munvädret:laugh:

Saknar den biten ibland att inte ha ridsällskap på långa turer.

kardborrarna får du gärna ha för disg själv , fast Lilla sötnöten gillar väl att matte pillar o grejar o han bara behöver vara :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

nyheter nyheter!!!!

nej jag har inte varit pa hasten annu, MEN jag har fatt en dorr mellan stallet och foderkammaren. och DET ar ett under.. har bara bott har ett ar haha.. Inte det vackraste men det ar en dorr och jag kan nu flytta tunnorna fran stalldelen till foderkammaren och ingen blir frestad att forsoka na dessa.. Nasta ar sadelkammaren. Svart tjarpapper for isoleringbarrier och sen det fluffiga och sen skivor.. Malarfarg ar great, Och lite lister och sant och det ser ut som en million kronor...Mitt vardags rum kommer att bli tomt utan allt horseystuff.
Pa hastfronten inget nytt.. Harklipp idag, men har gett upp att fa dem att sluta med spa treatment.. Regn forstas igen och lite solsken, det ar nastan sa jag onskar for frost sa man kan rida av sorts... Jag blir sa avundsjuk pa alla med sand/grus paddockar, men vantar troget pa V75 eller liknande att hitta sin vag till skogen. Da jadra anama, blir det roundcorrall med TAK...
Morgon dagen for med sig ngt det vet jag och hoppas det ar att jag kommer upp pa pallen med pallen.... Har ju hittat min hjalm sa nu finns det ingen orsak till att INTE.....ha en bra weekend..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nej nej det är fel sätt ,du ser till att va barnvakt och sen är det kört för dem:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Låter som ni hade en härlig tur.Hade tänkt att ta en mystur då min vilade igår men se den meningen delade inte min fröken:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

om de vore så enkelt. Får föräldrarna bestämma o de lär de ju få , så kommer jäntan o jag aldrig ut på den där turen :(

är hon här o vill borsta på sin Rolle , måste hon byta om o duscha innan de åker hem. Nope ingen allergi eller så

Satte upp jäntan på shettiesen medans han var uppbunden o jädrar i min lilla låda vilken utskällning jag fick .

jag fick en flicka till banrbarn vilket jag önskade mig just för chansen var störst att hon skulle gilla hästar men inte fan hjälpte de :mad:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men varför :confused: Vore jag flickans föräldrar skulle jag ha jublat över att ha en farfar som vill ta med min lilla unge ut i naturen, lära henne att förstå djur och hjälpa henne till sunda intressen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tjoho! Det går framåt :) Snart är stallet precis som du vill ha det ska du se.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kL*
Idag har det regnat och regnat och insläppet är jättehalt och lerigt. Får nästan ta dem i farten när de glider ut.
Fördelen med sommarhagen är att den ligger på en sluttning så det är bara insläppet som är lerigt, men ändå.

Idag har vi hämtat en våningssäng till de små, 2 kärror ved och käkat kebebrulle och sen en snabb ridtur mellan regnskurarna.

Nu blir det att sätta ihop sängen och sen glo på tv en stund
Ha en trevlig helg alla! :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Idag var jag tillbaka i sadeln igen:laugh:

Eftersom Kelly tagit sitt dagliga spa-bad fick jag snorta lerdamm ett tag. Det knastrar ännu mella tänderna. Men vad gör det. Det var en solig och fin höstkväll och jag och Kelly gjorde det bästa ifrån oss vi nånsin gjort tillsammans. Åh vad jag är nykär i min härliga häst :love:

På vanligt tränsbett och utan sporrar som nu alla säger att jag bör ha fick jag henne att gå i riktigt fin form. Man kan ju bli hög på mindre!

Skulle kunna åka tillbaka till stallet redan nu och göra om det. Längtar till i morgon.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

I morgon Kat så har vi båda ridit när vi går och lägger oss. No mater what!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*Tittar in som snabbast*


Önskar er alla en skön Lördagkväll...här blev det städning av svärmors gård idag (ok, erkänner att jag smet iväg några timmar till barnbarnet :o ). Kom hem med boggiesläpet fullständigt överbelamrad med saker som maken haft lagrat hos sin mor...som aldrig klagat över att hon haft alla saker där...MEN, som såg överlycklig ut när vi befriat henne från en del av eländet;)...Jo, jag fick en massa blommor också. En av blommorna fick hon ta hand om för ca 10 år sen, en Benjamin fikus. Nu fick jag tillbaka den och det är fel att benämna den som en blomma...DET ÄR ETT TRÄD:eek: och tar upp ett helt fönster alldeles själv:cool:...

Hästarna kom rusande när vi kom hem..."släng hit höt" var deras enhälliga anrop så det var bara att ge dom sitt käk och sen gosa lite med dom. Hann alltså inte göra nåt med dom idag men det tar jag igen i morgon efter att jag gjort min plikt och röstat:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp