"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har väl aldrig längtat så efter kyla som jag gör nu för jag tycker synd om mina pållar som måste stå ut med dessa helvetesknott dag efter dag :mad:.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Förstår det så väl!!! Är så skönt att se mina stå och beta i lugn och ro...knappt man ser svansarna röra sig. Det är 4:e frostnatten vi har...hade 3 rejält kalla nätter i början av av månaden och så nu då. Inte många insekter som pallar det ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vi har inga knott men de där jä..... älgflugorna har kommit.De skulle utrotas:mad:

Joo det där med explosiva, det stämmer i alla fall på min fläckiga dam
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Knotten är en av de få saker jag saknar från åren som kulla. Myggen, som var stora som helikoptrar saknar jag inte heller :laugh:

Ytterligare en dag med bara mock och fix. Vilar ryggen ännu men den är mycket bättre. Känner nästan ingenting idag. Nu ska jag inte bli kaxig och överbelasta den utan hålla huvudet kallt och vila den i morgon med (tror jag)

Kelly hade vait på den nyöppnade spa-avdelningen som uppstått vid ledet i hagen. Hon hade valt helkroppsmask i lera samt en avstressande rullning. Detta hade hon toppat med Svenskt regn-terapi. Verkade rofylld och lycklig av denna något kladdiga behandling. Tvååringen kunde behövt liknande behandling för som hon betedde sig vid insläppet gjorde mig lite rädd. Har fegat ur på äldre dar. Är inte lika tuff längre när en häst på nära 170 börjar att kassta sig i grimmskaftet, visa tecken på att ställa sig, tramsa och knö. Var lite darrig efteråt ska erkännas :crazy:

Öste upp foder i min nyinköpta fodertunna och tittade på kattungarna. sen åkte jag hem. Nu blir det macka och ett glas vin sen sängen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Om det räckte med lera vid ingångarna vore jag glad.Här är mossmark och dåligt dränerade hagar,inte roligt stor del av året.

F.ö är jag väldigt nöjd med mig själv idag:).Det var H:s tur att komma ut idag men jag var så trött efter jobbet så jag tänkte jag rider båda i morgon när jag börjar sent.Mockade bara och gick in och vilade en stund.
Piggnade till och bestämde mig för att rida trots allt.Det blev en jättefin tur och hon var så lagom pigg,vi travade mycket, men det var nästan mörkt när jag kom hem.

Jag har även ringt på en annons om en westernsadel som fanns här i närheten,vill kunna låna hem och prova.Det är D som behöver en som passar bättre.Hon hade faktiskt två stycken så dom ska jag hämta i morgon.Håll tummarna för att någon passar!

En annan rolig sak är att vi har bestämt att vi ska långritt nästa söndag:)!Många är intresserade,får se hur många vi blir i sista ändan,alla brukar inte kunna.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Leran har vi nog bara lyckats slippa p.g.a underbemanningen av hästar i stallet. Hagar och stall är ju gjorda för 8 hästar. Vi har 2½ ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Humm....ja Kelly är en lyxmiffare av det större slaget. Som den fina dressyrkärring hon är så är det klart att Spa är något som ska utövas dagligen.

En himla tur att det finns täcken att ta till längre in på hösten :crazy:

Själv har jag dagligen torkat lerdamm i näsan.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja men självklart så har hon snappat upp att lerinpackningar är bra för hyn:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hahaha, Kelly vet hur man ska njuta av tillvaron :laugh: Än så länge har vi klarat oss undan den värsta leran men det är väl bara tidsfråga antar jag. Förmodligen så har mina två lortgrisar full koll på det här med hur man tar tillvara lervälling :crazy:.

Tråkigt väder är det i dag så jag tänkte jag skulle ta tag i hushållet men det finns ju sååååå mycket annat att göra. Kolla på Tradera, kolla här inne :angel:.

Har iaf suttit och kikat runt efter köldridåer och en eluppvärmd vattentunna till vintern. Är det nån som har en sån, funkar det bra? Kollade på Thermobar men dom är ju så förtvivlat dyra, men på bole finns det en till vettigt pris.

Nej nu måste jag ta tag i bröten jag har här hemma. Nu finns det ingen återvändo!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL
Just hemkommen efter att ha tagit mig i kragen och börjat tvätta klart stallet. Vet ju aldrig när det blir dags att stalla in.
Hästarna får sig en påhälsning när dottern kommit hem från skolan för då ska vi rida en sväng.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ohhh mina ar mkt fortjusta i sina pedikyrer och manikyrer med lera. varje kvall har de nytt lager.. men det ar val kanske inte deras fel egentligen, ALLT ar lera har.. Dock i morgon skall det bli ny hage pa kalhygget, visst ar det blott dar med men det finns gras i alla fall.. Kanske kan jag fa paddocken och tradgardshagen upptorkad lite grann.. Min ridpaddock star fortfarande under vatten fran i varas. Enda losningen jag ser ar att grava ut och forsoka dranera pa ngt satt. Sen halla pa grus och mindre grus och sand.. Kan formodligen anvanda den som turnout nar det har frusit har..
Var och hamtade ho och vantar nu pa folk som skall komma och hjalpa mig lasta av dessa 200kg balar.. Sen blir det foderhalm i morgon.. Mitt ho ar sa bra att de kan fa halm dagtid att plocka med..
Solen skiner efter sma skurar hela dagen.. far hoppas det haller i sig..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*hugger närmsta knapp*

Idag har jag konstaterat två mindre bra saker med treåringen ....

1 Hon har ingen aning om var hon har sina fötter... Detta medför att hon inte gärna kliver över saker... som ex vis bommar eller skaklar och liknande övningar. Inget stort problem... detta går att träna.. Lite väl genomtänkta bomövningar skall nog råda bot på detta.

2 Hon är rädd om sina bakben.. Det är ett större problem. När hon råkar slå i något med bakbenen så blir hon rädd... Inte för den saken som hon slog i utan just det faktum att hon slår i gör att hon blir rädd.
Detta måste jag få bukt med.... annars är risken stor att karriären som körhäst är över innan den ens hann börja...

Får sätta mig och klura lite på hur jag skall angripa problem nr 2...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har väl aldrig längtat så efter kyla som jag gör nu för jag tycker synd om mina pållar som måste stå ut med dessa helvetesknott dag efter dag :mad:.

Jag är kluven... Lite kyla skulle vara bra för att knäcka av lite flygande eländen.
Samtidigt vill jag ha ytterligare några veckor på mig att fylla på trattkantarellförrådet...

Hon mig har det blåst rätt bra de senaste dagarna vilket innebär att hästarna har det hyfsat knott och myggfritt... Men i skogen finns de där andra sakerna..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Min gammeldam... (mamma till Pirajans raket) hon var fenomenal på just den sortens skönhetsvård som dina hästar gillar.
Men de jag har just nu har inte upptäckt detta med lerinpackningar ännu.. *peppar peppar*
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Har haft en Thermobar i 7 år. Bästa jag någonsin köpt till någon häst.

Skickade tillbaka den från Bole , dem klarade inte över 15 minus men kanske de är bättre nu , vet inte

Thermobarem klarar galant det den lovar . I vintras hade vi 22-25 minus i 9 dagar . Mätte tempen på vattnet o det höll +13 grader .

Dyrt tja vad kostar ett veterinärbesök på jourtid för att hästarna fått grovtarmsförstoppning

Lite roligt med häst folk . en termobar är svindyr men ett täcke för 2-3 tusen är okey eller en sadel 20 000 .

sadel är viktig o nödvändig men de är en uppvärmd vattentunna med .

alla hästar jag haft har druckit betydligt mer vatten vid kyl när de fått tempererat .

gllat thermobaren skarpt o verkar hålla väldigt länge
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Thermobar har jag funderat på i många år nu men aldrig kommit till skott.
Frågan är om det inte är dags att införskaffa sig en ... med senaste vintern i färskt minne så skulle det inte vara så dumt.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:laugh::)Ni bor på fel ställe i världen ju..

strålande dag , inga flygfän utom fåglarna . Suttit i sadeln ett antal timmar dock till viss del ofrivilligt :)

Av någon outgrundlig anledning lyckades vi villa bort oss i skogen:o

Har aldrig hänt förr men inget ont som inte har något gott med sig . Lyckades hitta ca 5 kilo kantareller:)

Till slut råkade vi komma ffram på en skogsväg o 1 1/2 timme senare var vi hemma.

Extra havre till Rödskägg o kantarellmacka med rödvin till husse .

en lyckad dag :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ärfaktiskt de vettigaste jag köpt till hästarna o nu kan jag inte tänka mig vara utan.

haft min i 7 år å håller många år till så räknat på tex 10 är de inte dyrt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp