"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

moholmarabs;13835661..//och dammit om jag inte skall ta mig upp pa senor Valdemar och rida ut med henne. Aven om det bara ar for 10 minuter sa skall jag upp pa den dar pallen.. jag ar trott pa att vanta pa att fa hjalp.. bannade idiotfasoner jag haller pa med.. //..[/QUOTE skrev:
Samma här...... Man skulle ha en sadlad "atrapp" att öva på - sitta upp och sitta av. Är det så för dig också - att kroppen låser sig och säger "ont", antingen det GÖR ont eller inte? Har du också problem att sitta av?

Några av ungarna på ridskolan är så himla gulliga när jag kommer med sadlad häst. De kommer och frågar om jag vill ha hjälp. Numera räcker det ofta med pall och någon som håller emot (jag svingar mig över relativt obehindrat - men i mitt huvud finns tanken "ont" och det är skönt att ha någon där OM det skulle låsa sig just som jag lägger över vikten i stigbygeln. Fast det händer inte så egentligen är det bara dumheter).
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

yepp det gor ont avenom det inte gor ont.. kanske svart att forsta for de som inte har ont.. lol.
men solen skiner idag och jag letar febrilt efter min hjalm nu, sen banne mig.. vi skall se hur lange modet haller i sig..
och det har med stegar, och balkonger pa andra vaningen och sant.. sager hon som inte har/hade nagra problem att gora Hi-Lo's fran 10000ft... (Hi Lo= man hoppar ut fran flygplan och gor low descent vid ungefar 1000ft). Konstigt egentligen men det aldre jag blir de mer hojdradd ar jag.. Shit, kan ju inte ens ta mig upp pa vinden har i huset.. igen, radd att ramla over da jag tappar balance..

och nedan en sak som jag hittade i mail fran min mentor i usa.. Vic ar en equine veterinar i Oregon nu, men stottade mig hela vagen genom vetschool. En gang i manaden kommer "inspirational" letters omhastar etc och jag tyckte nedan ar precis vad vi pysslar med.. hoppas ingen blir foronarmad...
tant kat som nu skall ut och borsta lera...

Here is this weeks Horse:

Heaven & Horse

A man was riding his horse along a road. The man was enjoying the scenery, when it suddenly occurred to him that he was dead. He remembered the wreck, and that the horse had been in the wreck also. He wondered where the road was leading them.

After a while they came to a high, white stone wall along one side of the road. It looked like fine marble. At the top of a long hill, the stone wall was broken by a tall arch that glowed in the sunlight. Standing before it he saw a magnificent gate in the arch that looked like mother of pearl, and the street that led to the gate looked like pure gold.

He and the horse walked toward the gate, and as he got closer he saw a man at a desk to one side. When he was close enough he called out:
"Excuse me, where are we?"
This is heaven, sir," the man answered.
"Wow! Would you happen to have some water?" the man asked.
"Of course, sir. Come right in and I'll have some ice water brought right up."
The man gestured, and the gate began to open.
"Can my horse come in too?" the traveler asked.
"I'm sorry, sir, but we don't accept horses."

The man thought a moment and then turned back toward the road and continued the way he had been going. After another long ride, and at the top of another long hill, he came to a dirt road that led through a farm gate that looked as if it had never been closed. There was no fence. As he approached the gate he saw a man inside, leaning against a tree and reading a book.

"Excuse me" he called to the reader, "Do you have any water?"
"Yeah, sure, there's a pump over there." The man pointed to a place that couldn't be seen from outside the gate. "Come on in."
"How about my friend here?" the traveler gestured to the horse.
"There's a trough and a cup at the pump."

They went through the gate and, sure enough, there was an old fashioned hand pump. The traveler pumped fresh water into the trough then took a long drink himself. When they were full, he and the horse walked back toward the man, who was standing by then, waiting for them.

"What do you call this place?" the traveler asked.
"This is heaven," was the answer.
"Well, that's confusing," the traveler said, "the man down the road said that was heaven, too."
"Oh, you mean the place with the gold street and pearly gates? Nope. That's hell."
"Doesn't it make you mad for them to use your name like that?"
"No. I can see how you might think so, but we're just happy that they screen out the folks who would leave their horses behind."
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl

Älglopper va i hundan är de för kryp.., har aldrig ens hört talas om dylika varelser ....är de något ni har på västra delen av landet. har hört mig för men här vet ingen vad de är.....:o

Brimmis har redan gett dig en målande beskrivning...
Här är en länk i samma ämne.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Älgfluga

Som sagt vidrig kryp fullt i klass med fästingar. Innan jag flyttade söder ut från Stockholm så hade jag aldrig stött på dessa vidriga varelser. Så första gången fattade jag inte heller vad det var. Det var Husse som upplyste mig efter att jag fått ett antal på mig efter en jaktdag.

De trivs bäst i ungskogar och på i sly gärna i närheten av våtmarksområden. I grovskog är de inte lika förekommande.
Eftersom jag bor i området där stormen Gudrun härjade som värst så har jag i princip bara sly och ungskogar runt mig.... Måste igenom dessa för att ta mig till något som liknar grovskog... och får således löpa gatlopp genom ungskogarna.

Och som sagt.. De flesta hästarna blir tokiga av dem. Min gammeldam hade lärt sig att tåla dem... Så med henne var de aldrig några problem. Men hon finns ju tyvärr inte kvar längre...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

hmm begränsa grovfodret är något jag inte är förtjust i och inte hästen heller.

men jag antar du ska banta hästarna eller.

Du får inte gå under 1,2 kg hö per 100 kg häst , det är minimum för att hästen inte ska ta skada i magen.

alltså för en 500kg häst blir de 6 kg . du ska räkna på den vikt hästen ska ha när den är i lagom hull . alltså målvikten.

jag vill nog ge mer grovgfoder för att tillfradställa tuggbehovet o hålla magen i trim .

om ditt hö har mycket energi för de är de som hästen blir fet av liksom människor.., kanske du kan få tag på hö med mindre energi i o blanda tex .

halm brukar man säga innehåller 5 mj per kilo . men inget mer ingen protein tex

kvoten mj kontra protein ska ligga på minst 6 .. alltså 1 mj energi ska ha 6 gr smbpr.

sen för att krångla till de lite mer så är de där väldigt individuellt :)

men håll dig till de här i början o räkna på den vikt hästen skall ha i lagom hull....

du kan gå in på SLU de har ett skapligt gratis program där ...lägg in dina värden o se va den säger.

testa en foderstat i minst 3 veckor killa vad som händer med hästen o ändra efter behov....

lätt va....nää jag vet.. de låter krångligt men är väldigt fascinerande å se vilken skillnad de gör när du hittar rätt.. o sen när du gjort de så har du ju dina hästars värden..

var noga med mineralbalansen .. den är viktig som tusan...

lycka tillhoppas du blev lite klokare annars får du hojta iggen...:laugh:j
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

oj glömde ju.. siffrorna gäller hö har du hösilage blir de andra siffror beroende på ts halt ... då får du ge mer .....men de ser du i slu programmet....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nej, nej dom ska inte ha begränsat med grovfoder:D dom ska ha begränsad FRI tillgång. Dom ska ju gå på lösdrift så vi ska göra en foderhäck med rutor som är 4x4 cm för att dom inte ska kunna glufsa i sej okontrollerat med hö. (Haflingerrasen klarar sej i stort sett på luft, mossa och lite löv) Men visst ska Ina bantas ner oxå för hon har fått "volanger" runt midjan lika som matte :angel:. Halm har dom ju i ligghallen och det går dom och äter av nu men jag antar att dom slutar med det när foderhäcken kommer in. Fick analysen i går och det är 9,5 MJ/kg ts, vet ju inte om det är bra eller dåligt men det vet säkert du ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

aha.. du menar så.....:)

9,5 mj är högt värde man brukar kalla de stuterihö om smbpr är ungefär samma.

Då har du i mitt sätt att se ett problem :) lättfödd ras högt energi ..lite snabbt täcker du behovet med 5- 6 kg av de där om de andra värdena är tillräckliga.



har du helårsförbrukning av de här höet. om inte skulle jag försöka få tag på hö med mindre enrgi i för att kunna ge mer mängd.

men annars finns de inget annat sätt än att bara ge dem 5-6 kg , de har ju halm o tugga på för magen å ättid.

billigt blir de ju i alla fall.....får du ihop proteinen o mineralerna behöve diu inget kragtfoder alls....

hönät med små rutor blir utmärkt till dem eller foderhäck som du tänkte...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

muttrar lite åt de där talesättet...:)


alla hästraser oavsett har samma grundbehov näringsmäsigt.

Jag brukar propagera för att man skall försöka köpa ett grovfoder som passar de hästar man har.... vilket inte är lätt:)

lättfödda raser lågt enregiinnehåll så at du kan ge större mängd.

Min drummel hade där höet du har passat perfekt till. Mit hö har 8,05 i energi å en kvot på 8 , de måste han ha 20 kg utav för att hålla sig i trim.

hade höet haft bara 5 i energi hade jag fått vräka på dyrt kraftfoder x antal kilon...dyyrt.

nu klarar han sig på 20 kg hö + 2 kilo högfettshavre + 3 dl olja i vila . + mineraler.....vid arbete ökas havren x antal kilo....

lika vesvärligt o ha en lättfödd som att ha en svårfödd....*S*
:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jaa, du Voff. Då skulle ju jag få JÄTTElångt själv ju. Verkar inget vidare när jag har det 100 meter från ytterdörren just nu.

Den här sista veckan har jag verkligen dåligt samvete för ridningen. Jag har varit så förkyld så jag till och med varit hemma från jobbet (vilket är kors i taket, det kan alla som känner mig intyga), nu är jag tillbaka på jobbet men till ridningen har det inte funnits en gnutta energi kvar. Nu börjar det kännas bättre. Idag ska jag rida på ridskolan (vill inte slänga bort en massa pengar, så det tvingar man sig till in i det sista) och får känna hur jag pallar med. Vår ridlärare brukar se till att vi får upp pulsen. :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

grattis till att ha hittat lederna, så nu lär de bli jobba för pålarna o riktiga långturer . är ju en otroligt vacker tid ni går till mötes nu där uppe.

Jag hoppas de blir ett o annat kort från turerna :)

du har drömt du har aldrig haft några sådana stövlar....:p

Hm...nääää....visst har jag såna, eller???

Bild
090730KickioRocket2.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

du har glömt att stövlarna blev kvar i de där dyhålet du fastna i ju:)

Det där va ren snygg häst , fint o jämnt musklad , blir något särskilt med lite träning. snygg :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack!!! Jo, jag gillar honom ju...men är väl lite partisk då han är min egen uppfödning. Lånade syrrans (ja, syrran här ;) ) sto som tyvärr fick avlivas tidigare i år och korsade med en Paint. På bilden är han 2 år, nu är han tre och ska börja ridas in :D... ska bli spännande för rätt var det är så flyger han i luften som den Raket han är :cool:...lite bilder från syrrans ridbana när Rocket var 2...ska tilläggas att han under de två första åren var hur med som helst...till just det här tillfället ...

HotRocket_1.png

HotRocket_5.png

HotRocket_0.png
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

blev lyckat då:) bra uppfödning.

haha ja de brukar vara så där med dem som är timida , men de är ju de enda man vet att dagen kommer och lite vilja o humör ska de ha . :)

De mognar ju så olika men är de inte värre än de där så:laugh:

Lite tålamod o envishet o jobb så fixar du de där övertgad. Är ett rätt roligt jobb om än lite tålamodsprövande emellanåt.

Du har inte jobbat han förrän nu eller???

nu ska jag åka å se om jag kan få på en 8 veckors föl o mamma på en transport . kan bli livat de med:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo, jag har hanterat honom lite lagom dagligen. Inga direkta krav utan rent grundläggande med att gå i grimma, gå undan för tryck, lyfta ben m.m. När han var 1 år tog jag ut honom någon gång i veckan och gjorde lite pyssel och när han var 2 år blev det ca 2 ggr i veckan. Nu är han tre och oerhört trevlig...la på honom sadel när han var 2,5 och då blev det precis 1 varv i luften på rundcorallen och sen har han inte brytt sig om det där med sadel mer. Ganska cool i skallen och det ska bli spännande att rida honom. Han har varit med på en del promenader som släphäst när jag ridit fröken och det har ju gått med bravur ;) ...Väntar just nu på sista grejorna till hans sadel så vi kan börja jobba lite mer seriöst med uppsittning o.s.v.

Jag satt på honom i vintras och det var ju högst odramatiskt, tack och lov:D

Lycka till med lastningen, brukar gå fint om man får på fölet lite före mamman. Ha det gott!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vilken snygging! Undrar om alla skäckar är så där explosiva av sej, en kompis hade ett sto förut och hon var precis så där :laugh:

Har varit ute i hagen med mina damer och borstat av dom lite lera och skit. Det är så mysigt att va där nere och dom kommer direkt när man kommer ner dit. Jag har hittills aldrig behövt hämta dom. Nu tar jag en pause från räknandet av foderstat.:grin:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag ska erkänna att han är väldigt lugn och stabil som regel. 2 ggr i sitt liv har han gått i luften och det var vid det här longeringstillfället och sen första gången med sadel...så han är inte så explosiv egentligen ;) ...han är min cooling, helt enkelt...som gillar fyrverkerier:D ...det är helt sant:idea:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skönt med en cooling, det blir nog bra drygt om dom ska hålla på så där dag ut och dag in :D. Våra schäfertikar älskar fyrverkerier! När dom var små hade vi dom med till brasan här i byn och dom satt som ljus och tittade när barnen sköt upp såna där små raketer. Men till slut fick vi lov att sätta dom i bilen för folk runt omkring började blänga så elakt på oss :angel:. Dom tyckte nog att vi var ena oansvariga elaka djurplågare som hade hundar med oss där.

Usch, jag var nyss ner och gav hästarna vatten och det var säkert 1 biljon knott på dom :eek: Ska det där otyget aldrig försvinna!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Knott??? Här finns knappt några insekter...hade nollan i natt så det tog udden av de stackare som kämpat sig kvar sedan förra temperaturdippen...fick skrapa rutorna i morse på bilen ... friskt och skönt!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

skrapa rutor.. oh man brrrrrrrrrrr jag sitter har och fryser och har faktiskt lagt in ved i spisen.. med massor av candles tant.. och har fortfarande fodring och intake kvar.. brrrr.. det blir tidig afton har..

inget nytt alls, var och kopte lite groceries men det var allt.. hade ingen lust att ga i butiken ens..
ha en bra evening.. toots
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ha en bra evening själv :D ... Ska strax ut och ge hästarna lite kvällshö, inget insläpp...bara lite matning ;) ... så behändigt med lösdrift!!! Avnjutit en enkel middag och lite rödvin. Pannan är väl laddad med ved, elementen varma och sköna...Ledig i morgon, halleluja :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp