"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Armélinor???
Jag har ett par som är av tjockt rep med kätting i slutet.. Är det sådana du menar? Jag har fått lära mig att det jag har kallas "skogslinor"

Har även ett par stycken som ser ut att vara tillverkade av tjockt spännband.. även de avslutas med kätting i slutet..

Jag funderade på att tillverka "skaklar" av tjockt pvc-rör och köra
skogsmetoden... eftersom pvc-rören inte kan "trassla ihop" sig....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

japp de är armelinor skita bra att vänja tonåringar med att de har grejor runt fötterna utan att bli skadade .

de hoppar ju o har sig i skogen samtidigt har hästen fullt sjå med allt annat i skogen.

så har jag alltid gjort med hästar som varit hariga för ljud bakifrån o aktsamma om fötterna

när de funkat har jag gått över till skaklar o kört i skogen där med

fördelen med linorna är att man kan hänga ett däck tex i de o köra utan att de kan skada sig
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:laugh::)Ni bor på fel ställe i världen ju..

strålande dag , inga flygfän utom fåglarna . Suttit i sadeln ett antal timmar dock till viss del ofrivilligt :)

Av någon outgrundlig anledning lyckades vi villa bort oss i skogen:o

Har aldrig hänt förr men inget ont som inte har något gott med sig . Lyckades hitta ca 5 kilo kantareller:)

Till slut råkade vi komma ffram på en skogsväg o 1 1/2 timme senare var vi hemma.

Extra havre till Rödskägg o kantarellmacka med rödvin till husse .

en lyckad dag :laugh:

Min sydliga bostadsort kan vara orsaken till att thermobaren har hamnat på vill ha listan. Har bott här i drygt 10 år och det var bara senaste vintern som hade minusgrader i en längre period. Normalt har vi plusgrader större delen av vintern.

Köldknäppar har jag tidigare löst genom att ge hästarna tempererat vatten morgon och kväll... Men som sagt den senaste vintern har påtalat att behovet
kan föreligga... Däremot är jag avundsjuk på er när det gäller flygfän...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

de där som ser ut som spännband skulle jag inte välja , kanten kan skära över benet om de vill sig illa misstänker jag
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

japp de är armelinor skita bra att vänja tonåringar med att de har grejor runt fötterna utan att bli skadade .

de hoppar ju o har sig i skogen samtidigt har hästen fullt sjå med allt annat i skogen.

så har jag alltid gjort med hästar som varit hariga för ljud bakifrån o aktsamma om fötterna

när de funkat har jag gått över till skaklar o kört i skogen där med

fördelen med linorna är att man kan hänga ett däck tex i de o köra utan att de kan skada sig

Bara lösa linor i början eller har du svängel också???
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

de där som ser ut som spännband skulle jag inte välja , kanten kan skära över benet om de vill sig illa misstänker jag

Jepp det tror jag med... De som är av rep är med rep modell tjockt rep.. Typ *tross* för att tala lite båtspråk...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

beror lite på hur nervig häst de är . men med lösa linor utan svängel kan de inte hända något farligt. Backar den tex finns de ingen svängel o kliva på o bli rädd för så jag skulle nog börja utan
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

använder du loksele eller bröstsele . själv föredrar jag vid inkörning loksele.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hahaha, skulle aldrig i mitt liv lägga dom pengarna på ett täcke och än mindre köpa en så svinaktigt dyr sadel. Jag är väl inte helt tappad. Men jag ska iaf testa den där Bole-tunnan, i vintras släpade vi vattenhinkar så armarna blev 3 meter långa :crazy: så sämre än de kan den inte vara.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ja gör de du , de kanske har gjort den bättre annars är de ju bara och reklmaera.

tja vet en hel del hästaägare här som har en 30 tal täcken till en häst:)

men jag håller med dig , någon måtta får de vara
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

God afton! Pluggat hela dagen...rättsprocesser och sånt:cool:...Har också hunnit med att longera bägge hästarna, gick utmärkt! Gav dom kvällshö och gick sen in...avnjuter nu ett glas vitt och känner helgen komma :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

lagtexter är alltid intressant o läsa . Helg jaha här har vi bara arbetsdagar eller fridagar:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hej ! Jag är ny här på tråden. Har i höst tagit upp min ridning "med ordning" igen. Haft uppehåll i 17 (!) år, red 10 år före det. Har nu mina två döttrar samt mig själv på ridskola 1 gång/ vecka. Det är väl mest genom döttrarna jag blivit intresserad igen. Och inte så lite heller, man är ju helt hästGALEN. Kastar mig över allting med häst. Hästtidningar kan jag inte läsa vid läggdax, blir för uppspelt!!! Även om det är härligt att rida på ridskola igen drömmer jag om en egen häst om några år. Vet inte om jag är nöjd med att rida i ridhus o finslipa på dressyr i 10 år till varje vecka som det verkar vara där jag är nu. Red lite på en mysig,personlig liten ridskola förra året där vi red mkt ut, i vattnet osv men den har tyvärr lagt ner nu. Men drömmen är bara en dröm ännu, måste allt träna upp mig ordentligt först .
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Välkommen till den här trivsamma och roliga tråden Finapina. Jag är också ganska ny här, och har inte bidragit med så mycket än.

I alla händelser är en ridtur med fetknoppen inplanerad idag. Jag får sällskap av den andra enda vuxna människan i stallet och hennes ponny. Det ska bli kul för nu var det ett par veckor sedan vi hade tillfälle att ge oss ut tillsammans. Men nu ska jag först ha en kopp kaffe så att jag vaknar, för jisses så trött jag är denna morgon.

Ha en härlig lördag allihop!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

använder du loksele eller bröstsele . själv föredrar jag vid inkörning loksele.

Sorry att jag försvann igår.. Fick plötsliga gäster....

Än så länge har jag till den här damen bara använt bröstsele. Har tragglat vidare på själva tömkörningsbiten. Vi har inte egentligen kommit till det stadiet där hon skall börja att dra något ännu. Först vill jag ha henne ordentligt lydig.
Dvs följa rösten och svänga höger, vänster, stopp, back och frammåt.
Sen måste hon kunna stå still där jag ställer henne och inte ta egna initiativ. Jag vill kunna ställa henne på en punkt och hon skall bli kvar där still tills hon får nytt kommando. Vi är inte riktigt där ännu....
Innan dess vill jag egentligen inte börja spänna för grejor.

Jag har ett riktigt rejält loksele... Ett som är gjort för riktigt tungt arbete.. Det är så tungt att jag nästan inte orkar lyfta det själv... Men det är för stort för henne tyvärr. Det passar nog om något år eller så... då min unga dam fortfarande växer så det knakar...

Jag upplever henne egentligen inte som speciellt nervig. Men hon är hetsig.. Skillnaden kan vara hårfin.. Dessutom har hon ett rejält temprament. Och när något oväntat händer så reagerar hon stort och blixtsnabbt.. men som sagt även om reaktionerna är snabba och stora så lugnar hon sig lika fort igen. Det finns ingen kvarvarande rädsla...

Exvis i går... Hon var inte rädd för rockarnden i sig. Hon hade inga problem att gå in i, eller kliva över skaklarna... så länge hon inte slog i bakbenen....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:laugh::)
Av någon outgrundlig anledning lyckades vi villa bort oss i skogen:o

Har aldrig hänt förr men inget ont som inte har något gott med sig . Lyckades hitta ca 5 kilo kantareller:)

Till slut råkade vi komma ffram på en skogsväg o 1 1/2 timme senare var vi hemma.

Extra havre till Rödskägg o kantarellmacka med rödvin till husse .

en lyckad dag :laugh:

Känner igen det där - att villa bort sig. Min förklaring är naturligtvis att det tar mer eller mindre lång tid att hitta tillbaka till vägen... Orsaken är förstås att man har hittat klantareller... :d

Då jag var ute och red med min förra häst och jag anade att jag var lite vilse i pannkakan löste jag problemet genom att helt enkelt släppa tyglarna. Han hittade alltid hem och tog den genaste vägen om den så gick genom tallar å granar... Det var bara att hänga med. :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Gäääääsp.. Go fm på er alla! Sitter och kollar ut över sjön och ser solen kika fram på andra sidan så det finns ett litet hopp om att det är dimmoln som är på himlen och inte regnmoln. Kom iofs några droppar när jag var ner till hästarna och gav dom frukost men man kan ju alltid hoppas. Kanske blir så pass hyfsat väder att vi kan åka på marknad.

Blev väckt av telefonen i morse så jag sprang upp och svarade. " Heeeeeeej morfar", hörde jag Mathilda 3 år förtjust ropa i luren. "Hej hjärtat det är mormor", svarade jag. " Jaha", svara hon avmätt. Hon hade smugit i väg med sin mammas I-phone och den ungen har lärt sej hur den funkar. Hon är väl för go den ungen :love:! En tvättäkta Emil i Lönneberga är det med lika mycket bus och tok :rofl: Undrar om jag ska följa med dom på höstmarknad i Grängesberg i dag.

Har tröttnat så infernaliskt på min gipsade arm nu! Vill ha av gipsskenan och kunna börja använda armen! Men jag antar att jag måste ringa och åtminstone höra varför jag har så ont i armen fortfarande. Jaja, de tar vi på måndag.

Sitter och smider planer för vad som ska dras i gång med pållarna bara jag kan använda armen ordentligt. Kommer nog att bli en riktigt kul höst!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Planerande är nästan lika roligt som själva genomförandet...
Just nu önskar jag mig lite frost och kyla... ungefär lika mycket som du önskar att din arm blir brukbar... Fram tills dess får vi planera... :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

nä dra ska hon inte nu vet ja ju inte hur gammal fröken är men dra hinner hon.

aha hon är sådan:) då har du lite jobb framför dig , men min erfarenhet är att de där damerna blir väldigt bra hästar om man hittar nyckeln till dem.

Förmodligen är hon väldigt ambitiös av sig vill mycket men gärna på sina egna villkor:)

Traggla inte för mycket med henne de där brukat ledsna rätt fort behöver mycket variation . Samtidigt vill de gärna jobba vilket gör de litew svårt blir en fin balansgång.

Testa och tömkör henne i skogen ett längre pass , med linorna löst hängande , då kan du samtidigt naturligt träna med rösten tex gå mot ett träd säg vänster o naturligt måste ju hästen svänga för att inte gå in i trädet .

hon får jobba med huvudet men måste även dela koncentrationen med terrängen o sina egna ben liksom . kan inte bara koncentera sig på en sak.

gärna vila en dag då å då de behöver liksom smälta informationen o lägga den tillrätta i hjärnan .

gäller med de är o hitta balansen mellan jobb o vila. inte gå för fort fram . de är så lättlärda så de vill gärna bli för mycket o då kommer bakslaget.

någonting ditåt skulle jag nog gjort men de är ju du som känner din häst bäst

men du reder säkert ut de i sinom tid :laugh: känns bara lite hopplöst ibland med de där men sen släpper de o så går de en bit igen

men de där hästarna är absolut värt o vänta på, de blir väldigt bra
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

men Marco inte får man säga så om sin ädle springare:) Intte är den mulig inte tok heller , han vilar ju bara musklerna ju:laugh: så de är utvilade tills matte ska ut o rida :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp