"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hade ett gäng ryttare på besök en gång och vi drog iväg genom mina dåvarande ridmarker (i norra Hälsingland)...vi skrittade fram genom terrängen och över lite berg...då hörs en röst i ledet... "Oj oj oj, jag trodde inte man kunde rida på sån här mark"??? :eek: ...och där brukar jag både trava och galoppera :o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:laugh: ja precis...gör precis som du......Rödskägg ..älskar o dundra fram i skogen....gäller bara o ducka för låga träd o grenar....:laugh:

hästarna blir väldigt säkra på fötterna.. och viga faktiskt....

har du försökt ner till vattendraget än....:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

när ni pratar om ridvägar så är de i termen grusväg eller dylikt....de sägs de inte finns några ridvägar.....men har ni ingen skog där ni bor.....:confused:

Nja, här hos mig får vi vara lite rädda om skogsägarna, och inte rida rakt ut i skogen. Bor i ett hästtätt område, och jag är rädd att det skulle bli inskränkningar om skogen blev söndertrampad.

Men vi har travet ganska nära, vilket innebär att grusvägarna i min närskog hålls mjuka, harvade och snöfria.

Och med tanke på hur lätt min pålle tappar skor och trampar sig så håller jag mig på vägarna. Eller galopperar på stranden...

Just nu står han med jodopaxomslag efter en uppskuren hovböld:(
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hmm då vet jag vart jag ska leta om hon inte finns i hagen:)
Joo då rider på småvägar och sen rakt ut genom en skog för att komma till en sjö där de kan plaska*S*
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hmm brukar oxå få höra det av såna som står vid ridhus.Vadå jobba dem i dressyr i skogen?de kan ju snubbla:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

nu hittade jag dem.Hon ser fin ut men inte skvätta färg på henne!!Hon är ju fin som hon är:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:)mm då förstår jag ..markägare ska man inte reta..:)

för 10 år sedan hade jag två fjordingar åt en granne som jag körde i skogen med 2 vintrar åt skpgsbolaget här.....

sen när de blev älgjakt så sköt de en älg som föll väldigt tokigt till för att få ut...då kom en å frågade om jag kunde dra ut den med hästen.. violket jag gjorde...

sen fick tillåtelse att rida hur mycket jag ville io var jag ville av skogsbolaget ...:)


men jag avundas dig stranden......de måste vara en höjdare o få galoppa på den......
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ska förklara min natur här. Supertät skog med tjock undervegetation. Där det är öppen mark är det av en anledning.

1. kärr

2.Berg

3. Åker.

Här är hur mycket skog som helst men bara kortare grusvägar som går fram till en gård och sen tar stopp eller asfalt. Har verkligen försökt leta mig runt kanterna på åkrar men där stoppar höga diken mig eller leta stigar i skogen. I skogen ligger nu ungträd överallt så man får slicka Kelly i manen hela vägen om man vill ha ansiktet kvar.

Har ju varit i andra stall i kommunen och då är läget annorlunda. Mycket mer stigar och små grusvägar. Jag får harva på i paddocken ett tag till. Jusst nu är jag så taggad över framgångarna så jag vill börja rida för instruktör på stuts. Men jag får vänta tills häst och jag är i så pass form att vi får valuta för pengarna.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Pytt heller passa dej,har oxå box ledig bredvid min så är han borta så vet du vart du ska leta:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

haha... den risken tar jag...:laugh: tror inte du vill byta ner dig till: Dunderklumpen....:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Enligt FB så håller Cizma på att renovera hallen, och är förkyld

Ridvägar enligt mej är allt från grusväg, skogsstigar till åker. Så länge hästen kan gå fram utan risk för skador.
Vi rider inte så mkt i skogen just nu, alltså på stigar, för det blir så halt när det regnat så mkt. Vi har inte utforskat hela skogen än, men har tänkt gå och märka ut då det finns lite raviner och annat där man inte vill hamna.

Vi har salix planterat på åkrarna här och det slås som en fyrkant runt om och även vägar i mitten, och där är perfekt att rida runt på, om man vill hålla sig nära hemmet. Vilket jag föredrar när jag rider ensam.

Precis nu försvann min ström för vi har underhåll av elen mellan 23-04, så nu sitter jag i ett kolsvart hus med 2 värmeljus :p
som sällskap har jag en liten mus som de senaste veckorna har sprungit ut bakom diskmaskinen. Den är nästan tam och liten som en tumme. söt, men lite äckligt.
Jag väntar bara på att den ska komma krypande upp för byxbenen :crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Dag ett gick bra, Valdemar (han ser inte ut som en Valdo...) spenderade dagen i paddock med Mirri unghingst och lufsade runt och at ogras. Spenderade lite tid med honom mellan varven och han ar lite bufflig med huvud, men sa ar tant Fjanta sa jag ar van. Mirri tyckte det var skoj med en kompis, dock var val Valdemar inte den basta playmaten, han kan ju inte sta pa bakbenen som Mirri kan...
Idag (eftermiddag) skall tant Kat forflytta sig fran pallen till hasten, ojoj med ridpaddock under vatteen far det bli ut pa vagen, i stilla skritt eller sa.. Raknas 30 minutes?? Skall hamta mer ho ocksa... Pics kommer pa facebook...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL
Testar att lägga upp en bild på Kats nya lussekatt :) Jag har hennes tillstånd FÖRSTÅS!
44415_432459463765_694213765_4889955_7673522_n.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

och sa ar det Mirri, min farliga hingst unge.. ok ingen unge, mer 2 1/2 ar nu...men de gillar varandra...merbilder kommer pa lussekatter..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:laugh: ja precis...gör precis som du......Rödskägg ..älskar o dundra fram i skogen....gäller bara o ducka för låga träd o grenar....:laugh:

hästarna blir väldigt säkra på fötterna.. och viga faktiskt....

har du försökt ner till vattendraget än....:angel:

...nope...tog skogen på ovansidan först...tar vattnet till helgen ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Väntar med spänning på hur Kats ridtur gick!
Han ser väldigt trevlig ut, lussebullen.


Här har blivit lite snabbstall idag. Gubben jobbar borta så sonen var med till stallet. Trött och SUR :( Vill inte harva i paddocken varje dag med Kelly och rida ut gick ju inte så det blev bara mocka och fixa snabbt.

Sen har jag fått två väldigt trevliga vänner på FB med. En av dem höll mig vaken till över två i natt :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tajger- hur går det med den trista hovbölden?

Vet hur trist det är med en pålle med tråkiga hovar. Hade ett fullblod på foder för många år sen. Man var glad om skorna satt på i nån vecka eller två. Tillslut fanns kanppt nått att fästa sömmarna i. Och alla dessa hovbölder..... :(

Men hovis gillade honom. Han tjänade ju storkovan på den kusen :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 278
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp