"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*
Hemkommen efter dagens ridläger för tanterna på ridskolan.
Jisses va kul det har varit!! Först dressyrarbete och efter lunch ett pass med markarbete. Destiny har en underbar trav och det är så kul när det går framåt. Även i galoppen har hon börjat att stärka sig, även om hon inte orkar längre stunder, förrut var det en halv volt i kort galopp innan hon bröt av, nu kan vi köra på lite till :p och det känns så bra.
I morgon blir det två ridpass till och det avslutas med hoppning. Hoppas vädret blir bättre så vi kan rida ute.
Kvällen avslutade med grillning och trevligt sällskap och mycket skratt.
Dax o sova så man orkar med morgondagens :eek: pass.

Här är bild på min Dessy, jag lär mig aldrig hur man puttar in dem här, så det får bli en länk: http://www.pixbox.se/pic_show_id31374799.html

Ha en trevlig söndag allihopa för det ska jag ha :banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ok...en presentation av mina raringar:

0907631Promenadhstar24.jpg
[/IMG]
Jag rider Lilly af Oltorgs-04 (allmänt kallad Rödhättan) och har Funny's Little Rocket-07 (kallad Raketen/Rocket o.s.v.) på släp...i Småland.

0907631Promenadhstar31.jpg
[/IMG]

0907631Promenadhstar30.jpg
[/IMG]
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Är särbo med min gubbe.Han kan massor och hjälper mig mycket men han är totalt dataokunnig:D,tror inte han kan få igång den ens.Så detta lyckades med hjälp från forumet.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Va det låter kul med ridläger för tanter :D Längtar tills Ina är inriden ordentligt men det dröjer nog ett bra tag. I somras så var jag iaf iväg på en em-kurs i NH med Winnie och jösses va det var kul :banana: Jag har redan bokat in mej på alla kurser som blir i höst :laugh:.

Jag är iaf lite mer rörlig i dag så jag struntar i att åka till akuten, men jag har ringt jobbet och talat om att jag inte kommer. Blir nog hemma hela veckan skulle jag tro, jobbar ju på ett äldreboende, och jag gör ju ingen nytta alls om jag inte kan va med och lyfta och kånka.

Nu ska jag kravla mej ut till hästarna och blanda iordning lite betfor till kvällsmaten.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Usch o fy, hoppas handleden blir bättre snart. Jag fasar för att åka av :crazy: jag brukar alltid slå mig så förbaskat mycket.

Nu är lägret över och det har varit så himla kul!!!! Idag var det markarbete och min envetna och stela ponny ville inte fatta höger galopp, hon var så sur och enveten att jag fick jobba som en blådåre för att få ordning på det. Till slut surade hon ihop totalt och stod och studsade på stället o jag trodde nästan hon skulle bocka av mig. :eek:
Så sista passet som var hoppning, då fick dottern ta över. Det är ändå hennes tävlingsponny och de kan behöva öva inför helgens tävling.
Då gick hon så fint, så.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

--------------------------------------------------------------------------------

Klicka här för att visa bilden i originalstorlek.




Klicka här för att visa bilden i originalstorlek.


Kelly ( F.1) (SWB)
E: Maraton 600
U:Kätty (F.1) UE: Brisad 450

Lite om Kelly då. Hon är ett halvblod på 18 år. Helt inriktad på dressyr och betydligt mer välutbildad än jag någonsin kan förvalta. Hon är snäll att rida men kan bli stark och hon är väldigt teknisk. Att åka häst på henne i skogen kan mer eller mindre en nybörjare men att rida henne, ja det är inte lätt. Phu vad man får jobba. Men när det stämmer är det som en uppenbarelse. Hon är ju ett proffs :love:

Hon är rätt ouppfostrad och typiskt stoig. Men hon har bättrat sig de sista året. Hon läser av människor bättre än de flesta hästar och människan som hanterar henne avspeglas tydligt i henne. Blir man lite för vass mot henne så har man genast en hårt och omedgörlig häst. Är man för vek kör hon över en direkt. Fick höra lite historier om hennes yngre dagar när hon stod uppstallad i privatstallet på ridskolan. Vet inte om det var överdrifter och båg eller om hon verkligen har förändrats. Känner inte alls igen den hästen en del pratade om. men gubbarna där skulle promt leda henne i kedja. Tycker väl mest att hon går och sover i grimskaftet :D

Hon är annars ett ganska typiskt ledarsto. Klok, lite dominant, orädd, mycket rutinfast och trevlig att hantera och rida. Jag är mycket nöjd med min pålla trots att jag aldrig skulle äga häst igen och skulle jag eventuellt skaffa foderhäst eller så, så skulle det bli D-ponny/ liten häst. Inga mer stora halvblod för lilla mig. Ska försöka fixa ett bättre kort på henne någon dag.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag är en trög och totalt okunnig människa på datorer. Grrr..... ingen bild nu heller..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack! Maken står för fotograferandet här som regel ;), ska hälsa honom det!



Nyss inkommen från en runda i skogen. Skog...tät, snårig, stenigt med massor av stockar, lösmossa och hålor. Var ju ett rent äventyr att bara lotsa oss fram :o

Red upp till en grusväg som går uppe på berget, över den och vidare ut på ett stort hygge...jäsiken vad Rödhättan fick spänna rumpmuskler och rygg:devil:...Spännande att leta stigar här, helt klart men nu har vi en grundplan. Red vägen tillbaka och det ska jag låta bli framöver. Det är en 90-väg och mina nerver spökar än efter en vurpa på en liknande väg för snart 20 år sen...så det blir skogen ner istället framöver...kan ju bli ett äventyr bara det...alltså, det sluttar brant här!:cool:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Forts.på livet med Havanna:Så klart var det spännande med ny häst hemma,här skulle ridas!Går för att hämta henne i hagen,hon vill inte ha grimma på,hon går iväg och jag efter,tar en evighet innan hon stannar.Och sedan står hon där....flyttar sig inte en tum.Jag drar o lirkar,pratar vänligt,blir arg,inget händer.Jag har aldrig varit med om detta tidigare,en häst i grimskaft följer med så är det bara.Men inte hon!Så höll det på,fick lära mig att vara glad åt ett steg fram med långa mellanrum,tog kanske en timme 50 meter i början.Det gällde att se till att inte bli nödig eller hungrig och inga tider att passa,när vi skulle in i stallet.Ridlusten försvann ofta någonstans på vägen:(.Detta beteende hänger kvar i vissa situationer men hon går oftast bra att leda nu för tiden.
Tillbaka till ridningen då.Nu förstår jag ju att hon var RIDEN,alltså någon hade suttit på henne,inte INRIDEN.Hon förstod inga hjälper och likadant där,jag hade aldrig varit med om en häst som inte reagerade för tryck från skänklar t.ex.(Vi hade unghästar när jag var tonåring,minns inga sådana problem med dom,men minnet kanske sviker mig).De ridturer vi kom iväg på innehöll oändliga stopp,inte för att hon var rädd,hon testade mig antar jag.Vi bara stog på vägen rätt upp o ner,tänkte många gånger att jag kunde tagit med mig en bok:).I början testade jag med spö men hon tog strid och jag hade aldrig någon önskan att piska in lydnad,hade nog slutat med seger för henne i vilket fall.Hon har en otrolig vilja på gott o ont:D!Men jag har också varit envis när det gäller henne:).Forts. följer....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men vad avundsjuk jag bli på er med bra ridvägar.Berg minsann:)!Här slutar nästan alla vägar i sumpmark eller med ett taggtrådsstängsel.Har inga bra rundor utan får vända o rida samma väg tillbaka.På vintern är det lite bättre när djuren är inne.Nu är dessutom allt vått o halt,och jag är rädd att göra spår så jag undviker vissa stigar.Idag har jag ridit min egen grusväg bort o fram några gånger,fick gå det också.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har heller inga ridvägar. Jo en. Men den är bara lååååång och leder ingen vart så man får vända och rida samma väg tillbaka. Nu efter den snörika vintern så hänger det ungträd ner över allt så det är i princip meningslöst att rida ut. Tur man har en paddock.

Sen har jag inget ridsällskap heller eftersom jag har den enda inridna hästen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Någon riktig paddock har inte jag men jag har hängnat in en hyfsat plan del av en hage så man kan rida där.Just nu lockar det inte halt som det är men kan bli bra till hösten,förra året red jag där en del när det var mörkt när jag kom från jobbet.Satte upp belysning,får se om den fortfarande fungerar efter all snö o väta.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL*

Kul att höra om allas ridvägar :)

vi bor vid en mindre grusväg som går runt i en cirkel ca 8-9 km. Så börjar man vid stallet så kommer man tillbaka till stallet efter ca 50 min.
Viker man av halvvägs, kommer man till en runda runt en sjö där det ligger lite sommarstugor och gårdar.
Bredvid vårt hus kan man rida upp på en liten skogsväg som går upp nån km sen får man fortsätta in på egna stigar i flera timmar.
Sen rider vi även på åkern runt planterad salix, finns perfekta brandvägar att rida på. Och där har vi våra 3 berömda kobbar som man kan rida runt och stanna vid och fika.

Annars är det grusväg i 8 km åt ena hållet och dubbetl långt åt andra innan asfalt börjar.

Idag blev det ingen ridning.
jag och sonen tog in hästarna kl 02.30 när det regnat hela kvällen, ville inte att Lasse med sitt bandage skulle stå för länge i regnet, samt att Trullan fått ett sår vid hoven.
Idag kom hovis igen och satte på han skor bak med heltäckande sula. Och efter en stund gick han som vanligt :)
Så med tur kan han börja ridas på onsdag.

Nä, nu e det mat på gång, ha en bra kväll alla tanter och gubbar!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men vad avundsjuk jag bli på er med bra ridvägar.Berg minsann:)!Här slutar nästan alla vägar i sumpmark eller med ett taggtrådsstängsel.Har inga bra rundor utan får vända o rida samma väg tillbaka.På vintern är det lite bättre när djuren är inne.Nu är dessutom allt vått o halt,och jag är rädd att göra spår så jag undviker vissa stigar.Idag har jag ridit min egen grusväg bort o fram några gånger,fick gå det också.

:D Bor ju intill en ravin/spricka där landhöjningen varit rätt dramatisk. Svårigheterna här handlar mest om att bana väg genom skog som är tät, risig och stenig...men det går med lite trix ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*
Här kommer en liten presentation av våra pållar:)
DSC02154.jpg

Dotterns D-ponny som är född -94
Köpte henne -99 importerad från Irland.En härlig liten ponny som dottern tävlat både dressyr,hopp och fälttävlan med.Och här blir hon kvar så länge hon lever:)
Betäckte henne med Uskadar och detta fölet fick hon -07.
Är 3 dagar på kortet.
3dagar-1.jpg

Här är hon 2 månader gammal ihop med din mamma.
2mnader-1.jpg

Och som 3-åring ser hon ut så här.
Tracy.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Fortsättning.
För att göra en lång story kort om min.
Hon äd född -96 i Tyskland och kom till Sverige som 5-åring(köpte henne -01)
Fick köpa henne på nåder då hon skulle slaktas då hon var misshandlad(hästhandlaren hittade henne på en marknad i Tyskland totalt sönderslagen)
Nåväl efter väldigt många om och mes så blev hon häst igen,och henne säljer jag aldrig:love:
Eftersom man blir feg med åren så är det dottern som tävlat henne,numera som stor häst.
candy.jpg

Candy-1.jpg

Candys.jpg

DSC00103.jpg

Ursäkta bildbomben.
Måste bara säga vilka fina hästar ni visat,hoppas att det blir mer bilder i tråden;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Moholmarabs- Hur går det med sidan för Gubb/tant-camp?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Till Voff. Jag tankte lagga upp en sida pa facebook, sedan kompis inte kom pga regn, och sen anvanda det.. och ha det stangt for alla som inte ar friends.. alltsa om man vill veta vad som sker far man bli friend.
Men har har jag news. Var uppe 0330h och akte tillsammans med petra hasttjej till Jarlasa och hamtade Valdo igar. Det var en LANGGGGGGGGGG drive dit, inte sa hemskt hem igen. Hade daligt vader hela vagen till Karlskoga och sen var det sunshine.
Valdo hoppade in i trailern och vi susade hem och kom hit runt 830pm. Och var ju forstas helt slut.. Petra har inget DL sa jag fick kora hela vagen..
Nu ar han ute i paddock med Mirri och ater gras och ho och njuter av solen som har kommit fram idag.. Mer om honom kommer senare.. Han ar 23 ar gammal och valdigt sot.. Massor av har lol.. Det blir ridning tomorrow hoppas jag med photon.. Just nu har jag bara lagt upp nagra pa facebook.
Och sedan de andra var inne hela dagen igar (och pa lordag ocksa) har jag stall att stada.. Tva dagar av shit och ja. det blir att gora..
Men tillbaka till ritten, jag skall satta mig ner med det och info kommer...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag får adda dig på fb så jag kan se bilder men som sagt så är jag osäker vem som är du. Sitter du på en brun pålle på loggfoto?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 278
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp