"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nä jag har redan ny hovis. Den här snyggingen har skot hos mig för sista gången. Jag har inte sett hur hon ser ut än men jag misstänker att jag inte blir helt nöjd. Tycker han har lämnat mer och mer tå de sista gångerna. Han skodde bra så länge han varmskodde henne men sen hon började gå barfota har han lämnat märkliga tår. Han hade någon förklaring om att hon var tung pga dräktigheten till värkningen men han har värkat unghästen lika dant. Hon kommer nu att skos av den nya hovisen i framtiden och f.o.m nästa skoning även Kelly.

Jag är lite pessemistisk till att titta på hennes hovar idag. Bli inte förvånade om jag sitter här och svär i kväll igen.

Ni med bra hovisar. Var rädd om dem. Bjud på kaffe ( utan mögel) och nybakta kakor när de kommer. De ÄR guld värda.

Vätska i form av mineralvatten, saft eller liknande uppskattas ofta under varmare årstiden. Kall då givetvis.
Tipsar bara lite:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Lobell- är det bara din och gubbens häst i hela det stora stallet?

Vi hyr bara stället, så vi samsas med grannar då och då, fast vi har egen sadelkammare och egna hagar, så behöver inte dela med annat än att vi ses i stallet då och då.
Vi hade aldrig bott på landet på det viset innan, så tyckte det var säkrast att hyra, då vi ju har 5 barn boende hemma, på 3 och 4, 13 och 15, och 19 år , och det är inte alltid populärt att bo så här :)

Vi hyr huset som är på 8 rum och kök samt halva stallet beroende på om vi har grannar med häst, samt 3 skogshagar för 6000 i månaden. Man ska inte gnälla, fast vi har ca 1,5 mil till 2 små affärer och 2,5 mil till byhålan, och 4-5 mil till städer.
Fast vintern är dyr med ved och el.

Här bor då vi

26457948.jpg


26457949.jpg


Och hästarna sett från huset

26457952.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Idag red vi på åkern i solskenet. Det gick bra fast hon stannade och ville vända efter en bit. Sen när vi kom iväg så frustade hon, så så tråkigt kan det inte vara.

Fick linda om andra hästens hov idag med bomull, vetflex och silvertejp. Det som såg så lätt ut när hovis gjorde det på 5 min, tog mej 30 min med assistans av sonen :)
Han verkar inte så mkt bättre, så på söndag kommer hovis och sätter på en sula.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Shit så fint ni bor :eek:

Jag ska inte lägga ut några bilder på vårat funkishus från 1942 som är under renovering ännu.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Så då har jag inspekterat hovis jobb. Det var okej. Han lämnat lite mycket tå på ena hoven men men.... Hon ser oändligt mycket bättre ut och framför allt går bättre. Oj vad hon tog för sig av marken idag och utan att snubbla.

Började med en liten skogstur i som uppvärmning. Klättrade upp å ner för en backe, travade lite på en äng. Dock så blöt att den lämnade jag snabbt innan skorna åkte av. Skulle skritta hem till stallet för att jobba lite i paddocken men damen ville bara tackta på tvären. Tänkte låta henne jogga hem istället men det blev galopp på tvären istället. Pigg madam. Hon har nog missat det där med att hon är 18 år, nybliven mamma ur form.

Hon gick jättefint den lilla stunden vi red i paddocken med så jag är nöjd så nöjd.

Lagom till jag sopade rent stallgången för att åka hem så öppnade sig himlen. Ibland har man tur. Fick rädda pallen som stod ute i regnet. Kom på ett nytt användningsområde för den igår. Den är utmärkt att sitta och äta gott & blandat samt kexchoklad på när man läser tidningen och väntar på hovis.

Dax att klättra ur ridbrallorna. Jag ska tvagas och sen steka kantarellmackor.

Godkväll // Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vi har bott på många vis under åren.

I sambons 2:a i 6 månader, med 3 barn, katter och hund.
På helgerna när hans barn var här sov vi på madrass på golvet.

I renoveringsobjekt där vi byggde toan samtidigt som vi sov på golvet i köket med 2 katter och 1 hund. Fick duscha och tvätta hos hyresvärden.
Vi hann inte bygga övervåningen förräns vi tröttnade.
Flyttade i panik efter en kall vinter till huset tvärs över vägen. Då fick vi slänga ut möbler och sanera huset från råttskit. Tog 3 dagar innan vi vågade flytta in.

Här har vi bott i 5 år. 1 år i ett mindre hus på gården och sen här.

Så jag bryr mej inte så mkt om hur saker ser ut, det är hur man trivs som räknas. Vi trivs här, men det har vi gjort i de andra husen också :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Oj, det lät billigt, och vilket jättehus! 6000 är ju vad två-tre stallplatser kostar i lite större städer;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Klätterbackar och härliga vägar om man vill ut och gå med hästen (jag älskar att prommenera med häst!). GULD. Vi stormtrivs också med ägarna. Men vi har några mil till stallet.....

Skrev här tidigare men har inte varit med på ett tag. Har dock följt er lite i smyg.

Vad roligt att du gillar att promenera med häst, trodde jag var ensam om det. Får många pikar från folk jag möter när jag strosar runt byn med hästen i grimma. Folk undrar om jag inte tagit fel på hunden och hästen :D (hunden får inte följa med samtidigt då hon alltid har bråttom medan min häst inte har det..). Brukar jogga med hästen också, kanon när man inte hinner motionera och rida samma dag.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag brukar också promenera ibland, och när man möter hundmänniskorna brukar jag skoja att det är samma sak, bara olika storlek. De tittar skeptiskt...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Häftig boning!!!!!!!!!!! Hyrde en jättefin gård i Småland förrut och saknar den lite. I en drömtillvaro hade vi tagit med oss den hitupp ;) ... Nu bor vi i ett lite mindre hus men vi är ju bara 2 i hushållet så vi behöver inte så stort längre...förutom när familjen kommer på besök :o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Fast jag längtar efter att kunna bo i ett mindre hus ;)
Vi har ju till och från varit många hemma nu, och ibland önskar jag att man kunde få plats i ett litet mysigt hus, med mindre att städa och lägre elräkningar.
Fast som det är nu är det perfekt. Före sommaren var vi "bara" 5 st, då min dotter flyttade till pappa och stan. Sen tillkom sonen och bonussonen och då är det bra med stort hus.

Fast det bästa är ju att kunna ha hästarna. :love:
Utan dem kunde jag likaväl sitta i en lägenhet tror jag.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men herregud vad fint !
Nu blev jag avundsjuk. Själv bor jag i villa mitt i stan med hästen uppstallad (sammanlagda kostnaden för detta är väl en 13000 ungefär). Men så fort barnen är utflugna så blir det ut i skogen för mig och maken. Just nu är det alldeles för mycket cityhäng och sporthall för att det skulle funka utan cykelavstånd till stan.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nä, jag märkte det själv nu,återkommer med nytt försök såsmåningom,måste ju funka till slut.Är så kul att se bilder på andras hästar o omgivning,ni har det så fint allihop!Här har jag en mycket gammal lagård där innertaket delvis har höjts.Där har jag godkända mått,används som lösdrift.Har i anslutning till den två boxar som inte håller rätt takhöjd.De använder jag ändå till o från om någon behöver stängas in.Hästarna gillar verkligen stallet,inte minst på sommaren då de kommer undan insekter.Nackdelen är att jag måste mocka jämt.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Denna sommaren har vi tagit in våra varje dag 3-4 timmar, förutom högst 2 veckor i början tror jag.
Har aldrig varit med om så mkt mygg, bromsar, knott och annat skit.
Vi brukar ha flughuva i högst en månad. De har nu suttit på hela sommaren, minus ett par dagar för ena hästen fick skav.
Har väl snart använt halva vinterns halmranson :crazy:

Snart är det dags att ta in dem för natten.
Är det bara jag som nästan föredrar att ha dem inne på natten, så att man har koll på dem?
förutom kostnaden och mockningen då :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?


Jag har också Pixbox.
Gå in på kortet du vill visa.
Högerklicka och gå in på egenskaper.
Markera hela adressen , tror det står adress (URL)
Det ska stå synligt i adressen, annars har du korten som privata, då kan vi inte se dem.
Tryck på fyrkanten 3:e från höger uppe på denna sidan, ( när du skriver inlägg) som ser ut som ett berg.
Ta bort Http// och klistra in det du markerade på Pixbox.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Idag ar lordag, den stora handelsen skulle ske i morse. Det hande inte.... Fick samtal igar och folket vars land hon skulle laggas pa hade angrat sig, utan att ga in pa for mkt detaljer.. Sa nar jag vaknar 0530 osregnar det ute.. Jag sa, nej jag kor i morgon bitti klockan 4 direkt till Senor Waldo UTAN att aka till roslagen och sen kor direkt hem. Petra hasttjej foljer med sa jag ar inte ensam.
Sa tant Mia, Om du vill traffa den gamla saffransbullen ar hon har 3 veckor till. Tva bullar som star och tittar ut genom dorren, jag skall ta bilder.. jag kan inte fa dem pa buke for ngn anledning, sa ni far ga in pa facebook och titta.. eller kanske tant mia kan ta dem fran dar och satta har???
Det har nu blivit eftermiddag och djuren har varit inne hela dagen, 20mm regn blev det och skall snart lata dem komma ut en liten stund.
Jag var och shoppade pa Hooks och kopte en brosta till den "nya" sadeln, urfin ar den..vi kommer att vara sa stiliga det ar inte klokt..
Bara en update i allmanhet, hoppas ni har battre vader an jag har har...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack Lobell för beskrivningen av hur man får upp bilder på Buke. Jag ska oxå försöka fixa med det någon gång.

Du frågade om vilka som tog in sina kusar - inte jag och den andra stalltjejen. Vi har en jättestor manege som kan fungera som ett slags ligghall. Det har varit guld värt denna sommaren med alla fäbromsar och dylika styggheter.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Här klättrade jag i långkalsongerna och varmaste tröjan och stämplade in på jobbet i ottan och har jobbat till nu. Det haglar, ösregnar och åskar så ingen ridning i dag. Bara stallpyssel.

Vi har haft hästarna inne mycket i sommar. Nästan varje dag pga insekterna. Det fick gå ute på nätterna i stället. Fölis kom ju sent också så han är lite för liten om det regnar mycket på nätterna att vara ute. Fast lite skönt har det varit att ha kvar rutinen på stallet även om det var omvänt ett tag. Insläpp fick bli utsläpp och tvärt om. Så mockat har jag gjort hela sommaren.

Tråkit Kat att det inte blev som planerat för dig idag. Det krävs ju en del mental förberedelse så inte kul när det blir ändrat så i sista stunden. Hoppas det går som det ska nästa gång.

Om ni vill så kan ni väl presentera era pållar lite närmare. Vad är det för stollar ni har i hagarna? Ras, ålder, lite historik, personligheter hur ser de ut och gärna en bild om så finns.

Ut i ovädret. kram tröttvoff
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp