"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skicka den kvaddade hovisläringen till mig. Min Hovis behagar inte svara mig idag. Han ska ju komma har han sagt. Men när? Bor ju 1,4 mil från stallet så det är ju bra å veta :mad:

Alla hästgalna tanter/gubbar,- hur många ridpass gör ni per vecka? Rider ni varje dag oavsett väder el vad kan få er att avstå en dag el två?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu har ju jag precis börjat sätta igång Kelly igen. Hon fölade i sommras och vintern var ju som den var med snö och dräktigt sto. Men jag siktar på ridning 4-5 dagar i veckan. Jag har ju bara paddock och skog att välja mellan så ett ruggit väder kan absolut få mig att avstå.

Förr var jag grymt hängiven och inget väder eller vind stoppade mig från att rida 6 dagar i veckan. Men det var när man var yngre och hus och barn inte stal tid. Men får nu pållan röra på sig 4-5 dagar så är jag nöjd med mig själv. Det är målet jusst nu.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag rider just nu ca 5 dagar i veckan. Nu har ju sambon köpt en regnridkappa så kan inte skylle på duggregn iaf :)
På vintern blir det svårare då vi inte har ridhus eller paddock och det blir mörkt tidigt, men nu när jag kan rida själv så kanske det blir tätare pass.

Precis nu är jag ju taggad att rida ofta då jag vill se hur långt vi kommer, men sen när det blir kallt och halt så kanske fegheten tar över lite.
Funderar på att sko med broddar runt om i dec-jan iaf.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tanken ar 3 dagar i veckan, kanske mer beroende pa hur jag mar. Ridning alltsa. Smabarnen gor jag ngt med varje dag, om det sa ar bara att promenera upp och ner pa korvagen. Vi arbetar pa allt sant som man skall veta nar man ar valuppfostrad palle.. \Som att inte lyssna pa gammelvallacken och krava att man skall ata gras bara for att det finns dar, man vantar pa mama att saga var sa god.
OM jag kommer i ordentlig form och tycker det ar jatteskoj, vilket det ar jag vet, kanske det blir mer an 3 dagar per vecka. Dock jag rider inte i osregn eller snostorm om inte nodvandigt.. Men en tur till brevladan kan det ju bli. Sparar bensin och hasten far rora pa sig.. Haha, jag kan se mig sjalv rida till butiken i vinter nar alla ar insnoade, och varfor inte, det finns cykel parkering dar, kan val parkera hasten ocksa??? 8km rundtrip ar en bra tur...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ICA-handlarn i grannbyn har gjort en jättefin hästparkering utanför butiken :rofl:

I dag har vi varit och hämtat hem 2 halmbollar till pållarna så nu vadar dom i halm nere i ligghallen igen. Båda två står och mumsar för fullt där inne. Måste till svärmor nån dag och hämta mattor så jag får sätta upp i ingången så dom får vänja sej innan vintern.

Jo, förresten så måste jag få ge mej själv en klapp på axeln för att ha klarat av konsstycket att parkera (alltså backat och krånglat) släpkärran efter att gubben lyft av halmbollarna med traktorn :bump:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det blir lite olika, typ 1-2 hästar 5 - 7 dagar per vecka. Det blir inte mycket tid över till Tv-tittande...
Vår målsättning är att hästarna ska göra något 6 dagar i veckan - dressyr, hopp, mulle - och dottern skulle behöva lägga lite mer krut på skolarbetet i år!

Den där hoppkanonen som dotterns tränare tycker vi borde köpa vet jag inte vart jag ska pressa in, varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Sen är jag ju ruskigt sentimental med de jag har och hade nog tänkt att de skulle stanna på livstid. Svårt:(
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skicka den kvaddade hovisläringen till mig. Min Hovis behagar inte svara mig idag. Han ska ju komma har han sagt. Men när? Bor ju 1,4 mil från stallet så det är ju bra å veta :mad:

Just idag fixar jag inte att ta mig någonstans tyvär. 40graders feber och igår fick de ge mig syre...början till lunginflammation.:cry:
Ta ett ordentligt tag ihovisens öra och ruka om lite lätt:devil::idea::D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Oftast 6 dagar i veckan. Om det har varit extra hård hoppträning får den sköna stå en extradag för att vila sina muskler ( matte också ). Just nu är det en del hull som ska bort så då fuskas det inte med motionen, men lite längre fram i höst kanske vi kommer nöja oss med 5 dagars ridning/motion.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Alla hästgalna tanter/gubbar,- hur många ridpass gör ni per vecka? Rider ni varje dag oavsett väder el vad kan få er att avstå en dag el två?

Normalt sett rider jag tre dagar i veckan, eftersom jag och dottern tar hälften var. Oftast blir det en träning/dressyr för instruktör, en dag i ridhuset och en dag ut i skogen. Men det är inte hugget i sten;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag rider mina varannan gång och rider inte varje dag,blir det 3 pass var för dom i veckan är det bra.Är därför glad när ridsugen systerkommer hit:)
Idag har det blivit en tur på stoet.Hon är 9 år ca 1.60.Ni ser nog bara en anonym brun häst,jag ser mycket, mycket mer:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Var förstås menat att det skulle komma en bild men jag KAN INTE:confused:få dit den,ska försöka igen!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Försöker att min ska jobba 6 dar i veckan.
Jobbar som tur är natt så jag hinner alltid rida innan det blir mörkt på vinterhalvåret:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Guuud vilken historia med hovis :eek:

När jag pratade med honom på tisdag när han dumpade mig sittandes i stallet och vänta så sa han tordag kväll. Mycket bra tid humm... så exakt liksom.

Så jag skickade ett sms (han svarade inte på mobilen) kl 12.00 igår och frågade "kommer du att komma idag torsdag kväll som vi kom överens om i tisdags?" Fick aldrig något svar så jag åkte till stallet kl 17.00 för att vänta på honom. Ville inte riskera att han kom när jag inte var där. Klockan 18.20 ringde jag honom för jag hade ännu inte hört av honom. Men inget svar. Smsade "Har försökt att nå dig. Vet inte om du kommer ikväll. är i stallet nu." Fick då ett sms tillbaka att han åkte från XXX om 10 min mot mig. Det tar ca 1 tim från XXX till mig. Klockan 21.30 dök han tillslut upp. Då har jag alltså väntar i 4½ timme. :mad: Så för honom tog det 2½ timme att köra från XXX :crazy:

Slängde åt han pengarna och sa att han fick klara sig själv och åkte hem fly förbannad. Har fixat ny hovis till nästa gång. Det kommer att bli den dyra hovisen. Det är fler med strul-hovis som vill byta så vi går ihop och delar på hanns extra reskostnad. Nackdelen är att de alla har unghästar som behöver verkas mycket oftare en min gammelpålla. Hennes växer inte så fort längre.

Men nu är sadelkammaren skinande ren liksom övriga stallet. Manen ryckt, Kelly extremt välbostad, utrustning polerad ochatt i perfekt ordning. Ville koka kaffe när jag väntade igår men någon hade nått mögelavelsprojekt på gång i kaffebryggaren. Funderade på att värma upp det och bjuda hovis på :D

Men idag skiner solen så attans vad här ska ridas. Bara hon inte råkat ut för en Lobellskoning nu så hon är halt.


Kram Voff och Kelly med skor.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag gav upp det där med bild. Fattade verkligen inte. Men gubben tyckte jag kämpat så tappert att han lade in några bilder på Kelly åt mig :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men fyfan vilken människa!
Min hovis är kanon. Han skriver upp ny tid när han är klar och kommer oftast 30 min tidigare. Är man inte nere då så hämtar han ibland hästarna i hagen och står de inne så börjar han själv.
Har aldrig uteblivit och en gång kom han "sent" efter att skickat sms , då kom han en kvart senare.
Sist var han uppe och drack kaffe och spelade Nintendo Wii med gubben en stund.
Har även visat gubben hur man slår på tappsko och lämnar extra söm om han åker på semester.
När han tog för mkt sist på sambons häst, kom han ut och la på ett förband och är det inte bättre på lördag, så kommer han ut och gör en specialare.
Så jag ska nog inte klaga.

Igår fick hästis vila men idag skiner solen så det får bli en tur senare. får testa vägen idag och se om vi fastnar i diket igen :)

Funderar på om man kan få Vägverket att fylla igen alla diken häromkring..
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har också en superhovis:love: Just nu är han förtvivlad, för min pålle har blivit extremt öm efter senaste skoningen. Han har lagt i en extra sula, nån ny variant, kostnadsfritt, för att testa. Han kommer så fort han har möjlighet på tappsko. Han ringer och kollar om det är problem. Han ringer om han blir sen. Han skriver upp ny tid direkt till nästa skoning. Hoppas han kommer att jobba riktigt länge som hovslagare:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Huh vilken hemsk hovis:eek:Inser hur underbar min är.
Hoppas nu bara att han gjort ett bra jobb med henne och inte fuskat.
Förstår att du byter,inte skoj när pengarna rinner iväg men ens tid är oxå värd mkt.
Nåväl nu har du ju inbokat nästa skoning så det finns ju tid att ev. leta efter ngn ny .
Ha nu en härlig ridtur idag:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vågar inte tänka på vad jag skulle göra med tappsko och denna hovis. Om jag skulle fortsätta anlita honom så fick jag väl boka in både tappskor och nästa besök redan idag och sen börja smsa och ringa så han verkligen kom :grin:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nä jag har redan ny hovis. Den här snyggingen har skot hos mig för sista gången. Jag har inte sett hur hon ser ut än men jag misstänker att jag inte blir helt nöjd. Tycker han har lämnat mer och mer tå de sista gångerna. Han skodde bra så länge han varmskodde henne men sen hon började gå barfota har han lämnat märkliga tår. Han hade någon förklaring om att hon var tung pga dräktigheten till värkningen men han har värkat unghästen lika dant. Hon kommer nu att skos av den nya hovisen i framtiden och f.o.m nästa skoning även Kelly.

Jag är lite pessemistisk till att titta på hennes hovar idag. Bli inte förvånade om jag sitter här och svär i kväll igen.

Ni med bra hovisar. Var rädd om dem. Bjud på kaffe ( utan mögel) och nybakta kakor när de kommer. De ÄR guld värda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp