"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tror jag flyttar till gubbtjyv. Där finns både sol och hovis. :D


Letar annan hovis för framtiden men det finns bara tre auktoriserade här. Två av dem jobbar och åker ihop ( det är dem jag anlitat hitills) och en åker väldigt långt för att sko här. Han kräver minst tre hästar samtidigt och vill ha 1000 extra (som man delar på om man är fler) i bensinkostnad. Resten är outbildade och det är jag inte sugen på. Det är skrutt att bo på en liten ort ibland :(
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Just nu känns det djärvt - på gränsen till våghalsigt - men det värsta som kan hända är ju att jag kommer sist.

Grejen är ju att jag sagt i flera år att "i år ska vi"... Och inte har vi kommit till skott än. Min första var ju alltid småskadad och dessutom hopplös att lasta och nr 2 inledde ju vår bekantskap med en ligamentskada modell värsting. Dotterns pålle får jag inte låna så ofta - får väl skylla på det.:idea:

Dottern får inte följa med - då blir jag bara mer nervös. Maken får följa med om han håller tyst och filmar - vilket brukar vara min roll när dottern tävlar.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja ja det är att skaffa sej utmaningar,se nu till att du inte blir sjukskriven under semestern bara:eek:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tufft gjort,mina nerver skulle aldrig fixa tävling numera.Lycka till och glöm inte att vi vill ha rapport i tråden:bow:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Min nya hovis är inte riktigt färdig,han har ngt gesällprov kvar.
Men en helt underbart duktig kille,aldrig träffat någon som är mera petig.
Ibland är det ingen nackdel med nyfärdiga,de har ett annat nytänkande än de som hållt på länge o är uppdaterade med allt nytt.Att han sen ställer upp med kort varsel gör ju inte saken sämre:)
Finns det ingen som typ gör sin praktik i din närhet?
Hoppas du får på skor snarast.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det är lite sånna typer av nyutbildade hovisar jag hör mig för om bla. Men annars är det bara sånna självutnämda hovisar som inte har någon utbildning alls utan bara "lärt sig sko".

Saknar min gamla hovis men han bor på tok för långt bort och jag är relativt ny i hästkrokarna här. Flyttade hit för några år sen bara så kontakterna finns inte ännu.

Ska jag anlita den killen som tar extrabetalt så hamnar jag på 1900 kr skoningen :eek: På tok för mycket för en helt okomplicerad häst utan problemfötter.

Annars har denna hästmånad varit väldigt kul:

Hö: 1400 kr ( men nu har jag nog till efter jul)
Torv: 1000kr (hela årsförbrukningen)
Utrustning:1200 kr
Kraftfoder: 200 kr
Stallhyra: 500 kr
Försäkring: 110 kr
Skor: 900 kr
Summa: 5310 Kr

Sen tillkommer bensin de 1,4 milen till stallet ca 600 kr. Tur att hon var gratis ;) och att jag hade bunkrat lite pengar för detta. Det blir inga krogrundor denna månad :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL*

Hade hovis ute i förrgår. Tog för mkt på sambons hästs sula så det började blöda.
Märkte inget igår, men idag är han halt. skit!
Så nu har jag köpt bomull och silvertejp och ska tillverka en toffla när sambon kommer hem.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ett par goa tofflor i höstrusket är inte att förakta ;)


Det är det här jag gilla med denna tråden. Mer vardagligt hos hobbyryttarna än såhär blir det inte. Göra tofflor av silvertejp, köra hö, vänta på hovis, besegra sina riddemoner och var med på en liiiten tävling är stooort. Så toltalt oglamoröst.

Kram alla i tråden //Voff som är febrig, snuvig och hostig.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Klokt att se över livförsäkringen ;)

Här har jag hittat några mycket bra hovisar så jag klagar inte. Mina hästar går barfota så länge det går och det fixar den nya hovisen galant, inga ömma sulor, snygga vinklar och bra hov.

Regn har vi dock...massoooooor!!! Jobbade en mycket överhettad rödhätta i förrgår sen har hon fått stå igår och idag för det fullkomligt vräker ner. Inser att jag måste laga transporten (buren håller på att lossna :o ) så jag kan åka till ett ridhus såna här dagar. Nu laddar jag för en natt på jobbet igen...liksom i morgon natt...sen är det lite mer rätsida igen. Har inga nätter och inga helger på schemat resten av året :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack för välkomnade:)!Idag har jag varit ute på ridtur efter jobbet,grejen är att inte tänka på att man är trött eller känna efter om man har lust utan bara borsta och på med sadeln.
Idag var det valackens tur,en liten presentation kommer här:10 år,1,52 hög,fux med stjärn och vitt på benen.Travtränades som de flesta varmblod och gick kanske något lopp men sedan togs han av banan.Nästkommande ägare gjorde ett bra jobb med honom,han är lydig,hyfsat väluppfostrad,står still när man går upp(från pallen då;))och fattar galopp väldigt lätt.De hoppade honom 90 cm på tävling.Ytterligare en ägare och så jag,eller nja,han köptes egentligen till min brorsdotter men hon tappade snabbt intresset och jag tog över honom(han stog redan hos mig).Nu har han varit här i snart ett år:).Oftast stabil häst,speciellt om han har sällskap,blir han rädd för något snurrar han runt på en femöring:crazy:,lite (mycket)läskigt men går bra när jag har westernsadeln.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl
Sjukskriven med akut bronkit. Så om någon har lust och tid finnes pallvana pållar för utlåning ett par dagar.:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

äsch...jaga inte upp dig själv...:) du gör de väl för att du tycker de är roligt...eller tänker du satsa på VM :laugh:

Om du kommer sist.. so what... vänd på resultatlistan så kommer du först...:laugh:

.är mycket bättre och komma sist.. för då kan de ju bara bli bättre....:laugh:

de där fixar du plättplätt... en baggis.... bara leeee och njut.....skit i resten...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ni fixade ju att föda barn.. så fixar ni väl en liten tävling...:)

andas o le.. de är ju kul...ni vill ju tävla... njut av de.....lycka till .. de ordnar sig..:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

du ska inte vara ledsen för pengarna...:laugh:

ska jag trösta dig lite....:)

hökostnaden din... tja.. de äter min för varje månad...hö....:laugh:

hans matkonto är på 2200 i månaden... på att gå i hagen....dyrare ju mer vi jobbar....

sen kan vi ju lägga till spån odiverse....:laugh:

känns de lite bättre nu......:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

skickar ponnyexpressen med en Torpets special....intages o sväljes raskt med fördel sittandes på sängkanten...:)

garanterat resultat i endera riktningen inom 12 timmar....:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

sånt kan hända.. men hovis ska säga till för bövelen...:mad:

du kan även göra en sula av ett liggunderlag....o har du en gammal vaxduk är de ypperligt att lägga som fukt o slitundrlag under silvertejpen.....

håll koll den hoven ...känn på den ibland...är ingetfarligt ...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

undrar varfor voff maste ha skor pa palla (den med svans). mina gar barfota, aven tant fjanta har varit barfota de sista 3 aren och den sista fodervarden som hade henne innan jag fick henne tillbaka sa "oh hon ar sa omfotad, hon maste ha skor" hahaha, vilket joke.. innan hon blev foderhast runt 20 ars alder hade hon aldrig skor pa tassarna..
Och hovis, Nina heter hon, sa sista gangen att hon aldrig har sett sa fina fotter pa ett kallblod before.. rabarberna ar ocksa barfota, aven om vi inte har djup sand har sa gar de toppen, visst far man tanka pa hur man rider, ingen full trav ute pa stora grusvagen.. MEN sen har jag tva par av Old Mac,s som passar alla 3 rabarber.. Sa de anvands nar det blir ridning av.. Inte fasen har jag rad med 800 per hast varje 10 weeks, jag ar fattig , ok jag har inte mkt kontanter....rik ar jag for jag har mina pallar och goda tant och gubbvanner....
akte nastan in till Coop Forum i karlstad i dag nar jag var till stan en svang.. JAG tycker jag behover mer grimmor.. Jagsjalv sa, om du tvattade lite sa har du massor av grimmor.. Sa jagsjalv vann igen..Senor W far overta Fjantas grimmor, OM de passar honom, annars blir det att kopa nya..
Jag ar verkligen excited att fa hit honom och ge mig ut pa trail. Kommer att vara stel och ha ont i muskler jag inte visste jag hade forsta veckan, men banne mig, jag kommer inte att ge mig..
Annars inget nytt pa den har fronten. 45+ mm regn blev det totalt nar jag tomde mataren nu klockan 1800. Pallar vantar pa att fa komma in, vata och bedrovliga som de ar. Sa yall have a great evening.... Algen, ma battre, ta en whisky om du har nagon, och drick massor av vatten, och ta garna en resorb ocksa.. kan inte skada... och sov om mojligt...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kelly har gått barfota för första gången i sitt 18åriga liv sen i vårvintras. Det gick bra de första månaderna. Men det ser inte så bra ut längre. Det lossar bitar ur hovväggen på henne. Hon har inte kvalité nog att vara barfota så det får bli skor igen nu när fölis är ute.

Har stått och svajjat i stallet en stund med min feber och ryckt manen på henne. över 12 cm lätt åkte av. Och plötsligt så fick hon en hals :laugh:

De närmaste dagarna ska de ha luftballongflygning över markerna och stömmen till hagen ha pajjat. Ska bli spännande och se var hästarna är i morgon.

Gubbtjyv- Pållan är extremt lättfödd. Jag klagar inte. Räknar på att hennes matkonto ligger på 600 kr månaden ca. Det är jag mycket glad över.

Nu ska jag gå och däcka i soffan

Host, host, prosit // Voff (Ingen whiskey, blää. Det får bli the)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ni fixade ju att föda barn.. så fixar ni väl en liten tävling...:)

Det var ju också en jämförelse:D Jag vill minnas att när det var dags för barnen att komma ut hade man inget val liksom...fast jaghar ju fyra, så det var väl inte så farligt. Men jag behövde ju inte få betyg eller jämföras med andra iaf;)

Nä, tävling är nog värre:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 244
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp