"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:bow: :bow: :bow:

Det är inte bara sambon som är stolt över dig. Det är jag med. Starkt jobbat.


Själv har jag och sambon hämtat hem 800 kg hö idag. Mer pallade inte bilen med. Synd för det fanns lite plats kvar i transporten och några hundralappar till i plånboken. Men de får gå till skor på Kelly istället, bara hovis nu behagar komma i morgon.

Fölis gjorde något mycket korkat idag. Han bet i kroken till staketgrinden. Ujuj vilken kyss han fick. Det lär han inte göra om :crazy:

Jag har inte heller kvittrat något idag för jag har ruggit ont i halsen så jag håller helst tysst.

Kram på er // Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jag blir sa avundsjuk, yep aven jag kan bli det... har en drom bild i skallen, av mig sjalv pa madame madeira i min nya westernsadel (den med hornet pa sidan hehehe) ute i skogen nagonstans bara lunkandes ivag.. och solen skiner.. och hon ar "broke to death" och har 100% tillit till mig.. vilken hon har idag, men hon ar inte broke to death annu..
Den dagen skall komma, aven om vi bada ar over 80 da..lol... Jag ar sa stolt over er som har kommit over hurdles.. och om man maste av hasten i naturen for naturbesok eller annat, det MASTE ju finnas stora stenar,stockar etc att ta sig upp med??? det ar vad jag raknar med i alla fall, plus jag har en liten hast haha
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Härligt!

Ja visst är det grejen att bara kunna rida när man själv vill, inte behöva planera med nån annan. Jag rider oftast själv, sitter och filosoferar, drar en skön galopp i uppförsbackarna, skrittar och tittar på vår härliga natur.

Bra jobbat!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Det är många som kom in i tråden men sedan "varit tysta". Är ni kvar? Vad håller ni på med just nu? Det vore kul med fler aktiva!

Jag har min första ridlektion (i grupp) för terminen ikväll. Ser fram emot det! Vet dock inte hur stor gruppen blir - sist jag hörde var vi bara två....... Jag hoppas det blir fler, vi får väl se!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Va kul Ponnytant. Måste erkänna att jag saknar "min" vuxengrupp på ridskolan. Det var så himmla roligt. Tyvärr finns det en gränns på vår enda ridskola här vad gäller utbilningsnivån på hästar och ridlärare. Kännde att framstegen kom allt mer sällan och att undervisningen inte längre gav valuta för pengarna. Så jag slutade för 2 år sen och blev medis på Kelly i stället. Sen fodervärd.
:love: Idag firar vi 1 månad som ägare/häst. :bump: :banana:

Det ska firas med att jag ikväll ska punga ut 900 kr för nya skor till henne. Hoppas hon gillar dem. I går fick hon ett lass hö och nästa vecka ska hon få några kubik torv. Uppstarten på hästägandet är dyyyrt!


Jag undrar också var många av de övriga är och vad dom gör. Snälla hör av er igen. Glöm inte att här är alla välkomna.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Grattis! Ja jösses vad det kostar så här i början :eek: Jag hade ju ingenting, inte ens en hage, jag hade ju Winnie på ett annat ställe från början men nu börjar vi komma igång och få ordning på allt.

Jäklar vad jag har budat hem grejor från Tradera, känns ju lite onödigt att köpa nya dyra grejor till 2 unghästar som kommer att växa till sej. Har sett min drömsadel som jag ska ha men den är så dyr så den får allt vänta :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Oj vad kul att hitta den här tråden!

Jag gjorde väl som de flesta återfallsmammor, började igen när dottern gick på ridskola och har sedan fortsatt. Vi skaffade häst när dottern var 15. Förra hösten efter hon tog studenten och flyttade hemifrån ett tag bestämde jag mig för att behålla hästen. Fick aldrig någon egen när jag var barn så jag kände att jag ville ta chansen. Och det funkar! Och det är roligt!! Sitter på jobbet och längtar till stallet, precis som när jag var 12 men är 45+. Rider lektion med ett gäng andra "tanter" i olika åldrar, veckans sociala highlight:) Vissa tycker säkert att man är för gammal för att hålla på med hästarna men jag vet inte vad jag skulle göra om jag inte fick åka till stallet. Plocka vissna blad från krukväxterna och titta på såpor på TV?? Verkar trist. (Jag kunde ju förstås bli bättre på datorer och lära mig hur man får in alla hoppande smileys i inläggen...)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Mata änderna, virka antimakasser, gå trevliga franskakurser, eller ha en syjunta...

Visst är det härligt med egen häst, jag kände precis som du, nu är det min tur! Fast jag har ridit på ridskolan hela tiden, mer eller mindre sen jag var 18 år! I min grupp var vi ett gäng som ridit ihop i snart 30 år! Nu är vi tre (av sex) som har egen häst, och rider för instruktör, där de andra tre lånar häst och rider i samma grupp! Men nu byter de tre andra ställe, för att där finns mycket bättre hästar, men då fortsätter vi träffas varannan månad för en god middag, vin och planering av nästa ridresa!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Välkommen hit rosmarin. Kul att det finns fler som vågar damma av ridstövlarna i mogen ålder ;)

Tajger- Ni verkar ha ett skitkul gäng. Önskar att det fanns likasinnade här i min lilla håla med. Tänk den äldsta i min ridgrupp var 70+ :eek: Och så vitt jag vet hänger hon på ridskolan ännu och odlar sitt intesse.


Själv satt jag i stallet i kväll och väntade förgäves på hovis :mad: Jag hade fått den väldigt exakta tiden "till kvällen". Klockan 19.30 ringer han och är då 14 mil ifrån stallet och vill komma i morgon istället. :devil: Nu är jag rätt sur det vill jag lova. Nu är han ju så dösnygg så jag har väl glömt det i morgon när/ om han kommer. :crazy:

Kram på er // Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ja har gar vi som vanligt.. jobbade med mirri i dag och han ar den snalla pojken som vanligt.. MEN vi har ett litet problem med concentration.. och orsaken till det ar fel leverans av foder.. min hobonde som jag koper korn av gjorde precis som vanligt nar han blandar till sina djur, 80 korn 20 HAVRE!!!!! vilket dessa rabarber inte klarar alls.. de blir som forbytta och ngt stirriga, och tycker vaggar och tak ar en utmarkt plats att hanga ut pa.. sa nu skall jag ta tillbaka vad som ar kvar (av 80kg) och fa nytt.. jag kunde ju inte forsta varfor de var silly horses..
veckan gar fort har, jag raknar inte dagar men tant fjanta gar los och ater gras till sitt content.. jag ser INTE fram emot lordag morgon, hon ar ju fortfarande frisk men stel och hon har problem att ata.. hittar "horattor" i stallet i morgonen. visst hon kunde leva nagra ar till, men hon ar frisk nu och ar det inte battre att ga nar man mar bra??? tack och lov kommer senor pa sondag sa jag har ett fjordis face som sticker ut i den gamla boxen...
men nu skall jag vara positiv, congrats och massor av bananare till voff och till brimmis och rosmarin.. och andra ocksa forstas.. hastar haller en busy och planboken slim, fasa om man skulle ha lite pengar kvar i slutet av manaden, det maste ju betyda man inte har handlat nog med saker till hastarna lol...
det ar sa roligt att hora om andras aventyr, det finns ridskola har i stan, kanske tar med mig senor W dit och rider i tantgruppen.. OM jag vinner lotteriet vill saga..
Under tiden skall jag nu dricka klart mitt glas av vin, jag celebrerar att jag har gjort alla mina diskar.. woohooo
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kram till dig Kat. Förstår att dig så väl med "Tant Fjanta". Är sjäv plågsamt medveten om att jag nog inte får så jättemånga år med Kelly heller eftersom hon är 18 redan. Men hon är superfräch rakt igenom och har bättre tänder än de flesta hästar jag sett som bara är hälften så gamla.

Ska också ta ett litet vinglas till min bakpotatis med räkröra och fira min och Kellys dag :laugh:

Natti // Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu var jag bara tvungen att blanda mig i denna tråd!Jag är 52 år,rider mina två ridtravare enbart i skogen,oftast ensam,känner så väl igen mig i mycket av det ni berättar.Är ingen modig ryttare,tar det säkra före det osäkra,använder alla skydd som finns tror jag;)allt för att inte åka av och skada mig,då kanske det blir slut på det roliga,vågar inte chansa.Har idag haft sällskap på ridturen av min syster som rider bara de gånger hon är hos mig,och hon galopptränar ena hästen utan en tanke på hur snubblig den kan vara.Jag kommer fegt efter,men är tacksam att hon vågar.När jag försöker galoppera den hästen blir det bara värdens travartrav.Följer era öden och äventyr dagligen,kan kanske dela med mig av min vardag också.Måste gratulera lobell,vet vilken lycka :)det är att komma iväg,har varit där själv!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Känner med dig, vi tog bort vår ponny i onsdags, bara nio år, glad och vacker, men benen höll inte:( Dottern var så tapper och höll henne själv, men modershjärtat brister, barnen nåja, 22 år) ska inte behöva vara med om sånt! Efteråt grät vi i stallet båda två:cry: och på kvällen kom tankarna, "Vad har jag gjort?!"

Men ibland måste tyvärr de logiska skälen gå före. Jobbigt var det iaf. Så kram från mig!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Och glömde det viktigaste.....pallen är så gott som oumbärlig:D(fick parkera hästen i ett dike när jag skulle ta mig upp igen efter en avsittning på dagens ridtur då syrrans häst tappade en boots)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL
Just hemkommen från terminens första ridlektion. Halva tiden "ut-och-gå" och halva tiden sitsövningar. Två nya i gruppen så nu är vi iaf 4 :) och det är maxantalet i en grupp hos oss. DET NI!

Jag var väldans stolt eftersom jag kunde genomföra nästan alla sitsövningarna nästan obehindrat (ni som varit med i andra tråden vet att jag dras med gammal knäskada och flera år med slemsäcksinflammation i en höft - som nu i stort sett givit med sig :)). Det jag inte kunde göra var inte "mitt fel" - utan en konsekvens av att jag hade dotterns skolsadel....

Tant Kat. Jag tänker på dig. Jag tycker nästan att jag känner henne och du VET var jag anser om fjordisar.....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tajger- sänder en tröstkram till dig och dina barn med. All heder till din dotter som följde sin häst till slutet.


Jag ser det som det pris vi får betala för alla härliga stunder vi fått av våra vänner. Det är inte pengarna vi betalar för våra hästar som sätter priset på vår hängivenhet och kärlek. Det är sorgen. Så är det med alla husdjur. Samtidigt ser jag det som ett privilegium och ära att kunna göra mitt älskade djur den tjänsten att hjälpa det att avsluta sina dagar när det så behövs på ett värdigt sätt.

Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tröstkram till Tajger, :cry:

*kl*
Med risk för mallighetsfaktor:
Var på ridskolan idag och hängde på i en vuxengrupp o red en extra lektion (blir ingen ridskola för min del denna terminen pga 2 barn på ridskola och 3½ häst hemma).
Hmmmm vilken häst ska du ha? Du kan väl ta unghästen, han ska inte gå på lektion egentligen :crazy: men han behöver röra på sig.
Öhhh, jaha, okej då. Han var världens snällaste att pyssla med och tja, unghäst, bara 5 år. Det var en ny upplevelse om man jämför med de andra ridskole hästarna :eek:, ingen rytm och balans direkt och jisses där ute gick en häst, vi kastar oss in till mitten - och jag höll på att åka av. Puh!
Sen vid möte (tack o lov var vi bara 4 i gruppen) så kom min stigbygel mot manegeväggen och jisses vilken piruett han gjorde där!!! Jag lovar er, hela min kropp hängde på något underligt sätt på höger sida om hästen med vänsterbenet rakt upp i luften och ja, jag vet inte hur jag fick över benet på rätt sida igen och kom i balans, det måste vart nån där uppe som drog i ett snöre :angel:
Uppvärmingen i galopp gick sådär bra, fick till något bra varv på volten, men det var ju inte hans starka sida heller _ än så längen.
Men när det var dags för galopparbete med volt på långsidorna, nä, då la jag av. Efter 3 nära-att-trilla-av upplevelser fick det räcka.
När han blivit tillriden o utbildad blir det säkert en bra ridskolehäst, men fram tills dess får det nog bli en av de gamla gunghästarna framöver :rofl:
Men jag var jättenöjd ändå och det var ändå en kul och annorlunda upplevelse för en gammal tant :angel: som mig.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Haha, jag kan se det framför mig, jag har varit där:angel: Efteråt undrar man om tyngdlagen tillfälligt var ur funktion:crazy:7
De som såg när mitt fulblod tvärvände och kastade sig iväg undrade hur i hela världen jag satt kvar. Men jag VILLE INTE ramla av på hårda grusvägen;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL
Just hemkommen från terminens första ridlektion. Halva tiden "ut-och-gå" och halva tiden sitsövningar. Två nya i gruppen så nu är vi iaf 4 :) och det är maxantalet i en grupp hos oss. DET NI!

Jag var väldans stolt eftersom jag kunde genomföra nästan alla sitsövningarna nästan obehindrat (ni som varit med i andra tråden vet att jag dras med gammal knäskada och flera år med slemsäcksinflammation i en höft - som nu i stort sett givit med sig :)). Det jag inte kunde göra var inte "mitt fel" - utan en konsekvens av att jag hade dotterns skolsadel....

Tant Kat. Jag tänker på dig. Jag tycker nästan att jag känner henne och du VET var jag anser om fjordisar.....

Jag slickar mina sår efter det att jag ramlade av. Har inte köpt ny hjälm ännu (den andra sprack!) men är snart på gång igen. Har tömkört fjorden och ska ikväll ha en check-up av hans rygg. Om den är ok och när det slutat snurra i skallen sätter vi igång igen......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 238
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 277
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp