"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ännu en dag med tömkörning. Varmt var det :p och kände redan att jag orkar mer.
nu har jag fått hästen att gå åt all de håll den vägrat att gå när vi ridit sista veckorna, så nu blir det spännande att se om jag kan få iväg henne ensam på ryggen ikväll.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Asch du skulle sagt till om den borkfärgade pållen, jag hade ju en plats kvar :devil: i transporten. Jag gillar oxå de gula marorna, de är så fina!

Våran Dessy fick föl förra året, så jag får väl ta över gammeldamen om några år så får ungarna rida in "fölet" o fara runt på istället. :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det är varmt ja, riktigt hett har vi här. Jag och dottern har varit ut på en promenad med hästarna och Ina var svettig bakom öronen när vi kom hem :laugh:.

Håller på att lära upp dottern i hästhållning, hon har varit jätterädd för hästar men nu törs hon gå in i hagen till dom och vi går som sagt promenader. Det är jättekul att se vilka framsteg hon gör och att hon tycker det är skoj med hästar hon med.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

alltså de är ridningenju som är mysteriet...:)

ni är ju kvinnor ju ...men jag är karl..å de är ju ett handikapp bara de.....:o

de är de där med att koordinera flera saker samtidigt ju.... man ska klämma med benen ...vicka på röven...balansera...pilla där..peta där....etc etc...o helst i rätt sekund ....räta upp sig.....hålla in magen...slappna av......phuuuuu

till råga på allt har man en alert rötopp som har sin vilja o synpunkter på hur sdaker o ting ska göras o i vilket tempo...som helst ska var full rulle medvestlös....:laugh:

de är däri mysteriet ligger...:laugh:

kan de hjälpa med könsbyte tro....:o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

heja heja ... bra jobbat....:laugh:

du löser de där....bara o vara envis....o jobba så släpper de....vackra hästar får man anstränga sig för att vinna....mycket svett o trårar men de betalar sig......bara fortsätt.....:banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

var ute med eländet en sväng idag....phuuuu...

vi ska bara skritta för han har haft en blödning i ett gaffelband....så de är skritt som gäller ett tag.....

nu hade han ju sin åsikt om de..vilken i vanlig ordning inte överenstämmde med mig...:)

massavedstaplar efter grusvägen.. äter hästar....livsfarliga ju...

märkena efeter skogssmaskinens band... ja om han kunde göra sådan sidvärtsrörelser när jag ber om de.....:) han gick sidvärts i säkert 300 meter.. tills jag började skratta åt han å retade han för fegis....

eländet blev generad o slutade tvärt....


husses bil som står parkerad på samma ställe jämnt i 3 år... var en livsfarlig tiger.... idag... fast han gått förbi säkert 1000 gånger innan....

vi var lite svett om man säger så....men han är rätt söt ändå.. de lilla röda eländet....:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Garvar högt!!!:D ...har ingen aning om vari mysteriet ligger, bara att det föreligger så :o ...Jag är rödhårig, hästen är rödhårig:crazy:...är förundrad över hur lugn och snäll valacken är *kliar mig i skallen* ...gör vi så mycket med kroppen under ridningen???:eek:

Idag har jag gjort lite övningar med bägge hästarna. Trodde att 3-åringen (valacken vid namn Rocket) skulle vara obstinat och trotsig men icke. Han är ett under av samarbetsvillighet. Rödhättan (6 år) gjorde visserligen som jag bad henne om men under lagom protester i smyg...??? ...måste ses för att förstås;)...Jag är dock lycklig och nöjd över att har kommit igång, har saknat detta. Nu måste jag hålla i mig så jag inte drar iväg i för högt tempo, hästarna har inte jobbat på över 1,5 månad:crazy:
090113TrainingLilly2.jpg
[/IMG]Vi matchar varandra rätt bra...
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nästan så jag började gråta ikväll.

Jag bestämde att idag skulle vi komma iväg ensamma, utan nån support från marken, så skyndade ner innan sambon kom hem.
Ut med hästen, och vi kom iväg! Förbi hagen som brukar vara vändplats nr 1, förbi soptunna som var vändplats nr 2, förbi nästa hages insläpp som är nr 3. Längre har jag aldrig kommit ensam, och vi gick och gick och gick.....tills sambon kommer med bilen.
Hans bil är hyfsat bred (färdtjänstbuss) så vi fick stanna och det gick bra, tills jag slappnade av och hon vände. Sen var det kört för då hotar hon med diket.
Vi red hem igen, men då bestämde jag att vi skulle ut på åkern och rida samma väg fast där istället. Och vi kom ut med en viss tvekan, men vi red hela vägen ner till stora vägen , alltså 3 ggr så långt som jag innan kommit.
Fan, vad kul det var!
Jag har inte ridit så långt ensam på 4 år!

Tömkörning är bra!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kanske låter simpelt för er andra, men jag har alltså varit livrädd för hästar i 4 år, sen jag fick sladdbarn.
Mådde illa innan jag skulle rida och benen vek sig.
Sen i sommar fick jag nog och började rida på egen hand och hästen totalvägrade att gå utanförr stallplan, men rädslan försvann helt.
Så ett STORT steg för mej :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo, det kändes skönt.
Sambon jobbar ju mycket och sent, vilket har gjort att jag inte kunnat rida förräns han kommit hem eller är ledig. Har varit ganska frustrerande ibland när allt man bara vill är att rida :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Låter absolut inte simpelt i mina öron.
Själv är jag väl inte direkt rädd, men hästskrället har mycket starka åsikter om ensampromenad. Vi har aldrig kommit mer än 500 m innan läget blir farligt. Hon reser sig, backar, sparkar och vägrar helt enkelt. Är ingen fan av fysisk bestraffning och muskelkamp med 600 kg, så då får det hellre vara.
Promenad vid hand går bra också om någon annan rider och jag går med. Men ut ensam med matte på ryggen det ska hon inte.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har aldrig varit rädd, men jag tycker du är jättemodig!:bow:

Skrivit det förut. Jag hejjar på dig.:banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Låter ju helt fantastiskt bra, gott jobbat!!! Nu blir du ännu modigare till nästa vända, eller hur? :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Gud vad du kämpar Lobell. Strongt gjort!!

Själv vet jag inte vad min ursäkt är för att komma upp på pållan. Först skyllde jag på snödjupet (hittade inte i skogen under all snö). Den ursäkten var väl befogad. Sen kom dräktiga pållan inte i sadeln längre. Fick tillslut låna en och skrittade henne i några veckor. Sen rann det ut i sanden för jag fick nytt jobb och åkte utomlands och min mamma blev väldigt sjuk så tiden gick till annat. Sen var hon för långt gången i dräktigheten. Sen kom fölet. Sen kom regnet.

Idag är det sol, 19 grader varmt, fölis är 7 v och kan lätt gå med ut i skogen eller hoppa runt oss i paddocken och sadeln passar igen och jag är ledig.

Undra om jag kommer upp idag? Isf för första gången sen april :crazy:

Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Låter absolut inte simpelt i mina öron.
Själv är jag väl inte direkt rädd, men hästskrället har mycket starka åsikter om ensampromenad. Vi har aldrig kommit mer än 500 m innan läget blir farligt. Hon reser sig, backar, sparkar och vägrar helt enkelt. Är ingen fan av fysisk bestraffning och muskelkamp med 600 kg, så då får det hellre vara.
Promenad vid hand går bra också om någon annan rider och jag går med. Men ut ensam med matte på ryggen det ska hon inte.

Usch då, låter inte kul.

Min blir inte farlig, men hotar med att backa ner i diket. Känner väl att jag blir nervös då :p
och vi har diken på alla vägar här i ca 1 mil åt alla håll, tur för henne :)
så då är åkern bra.

Men starkare och envisare häst får man leta efter. sambon som är 1.95 och väger 90 kg har svårt för att få iväg henne när hon vägrar.
Spöt e ingen ide att ta med, då blir hon riktigt sur.

Tömkörningen hjälpte mej. Fick då se på lite mer betryggande håll hur jag skulle dra i tyglarna för att hon inte skulle kunna vända om.
Gjorde sen samma sak på ryggen och det funkade ju!

Tack alla för pepp!

Ikväll gör jag om det.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vad du har jobbat bra min vän...Jag är grymt stolt över dig:banana:


Här blev det vila igår, orkade helt enkelt inte rida eftersom Kamel vart obstinat kvällen före å dödat min kropp... :cry: MEN, idag känns det bättre igen...så det blir nog tur å retur "Roliga Skogen" för oss...:D

Iövrigt så har jag väl inte så mkt att förtälja mer än att jag tycker det är helt underbart hur just hästar får oss att förtsätta utvecklas... oavsett om det handlar om att ta kontroll över rädslor eller svåra moment så bidrar hästlivet med en motor och önskan och ett riktigt "Jävvlar Anamma" som får oss att KÄMPA, JOBBA och söka nya vägar...:love: DET är fasiken rena rama LIVSelixir...:banana:

Kram å hej från Norr
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack :) du är ju jätteduktig som är ute och galopperar för fullt nu.
Dit har jag ännu inte kommit.

Det stämmer att hästarna höjer livskvaliten. Har fått en del råd att kanske sälja och skaffa nåt annat, men det är ju inte hästen det varit fel på, utan mej.
Sen att hon kanske är något mer envis än en del andra hästar, ja, men det gör ju lyckan desto större när jag väl lyckas!

Varje gång hon krånglat och jag lyckas få iväg henne, så frustar hon, så jag är inne på att hon hjälper mej att komma vidare. Att hon vill att matte ska ta tag i det så att vi blir ett team.
I alla fall så hjälper den tanken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 212
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp