"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vi längtar och längtar ihjäl oss efter att återkomma till både Buke och hästeriet...får se hur det går. Har inte varit här på massor med år. Haft häst i två omgångar, nu hästlös...börjar kännas tomt efter ett år även om det varit litet skönt att slippa lerig skimmel, skitiga hästtäcken, ridturer i ur och skur...den kalla vintern.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Mål Efter infarkten slutade jag så klart att röka och har gått upp ganska mycket i vikt så det ska bort. Men det är ju såååå jäkla svårt men det ska gå. Nästa mål är att komma igång ordentligt med unghästträningen. Sen har jag ett mål för gubben min som sagt, en paddock :angel:

Hur Vikten bort - genom motion och indragning av diverse godsaker :cry:. Unghästträningen - Vi ska gå på NH-kurser i höst, jag ska tömköra så dom blir "styrbara", komma igång med inridningen av Ina, gubben min ska jag bearbeta så att han tror att det är han som kommit med förslaget för då är det inga problem :devil:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Mål: Att bli mer självständig i hästeriet. Vill gärna ha sällskap när jag gör saker. Får inte iväg hästen ensam så det är ju största målet jag har.
Att våga ta tag i henne och inte fega ur.

Att få upp min kondis och bli säkrare i ridningen.
Att kanske våga åka på en kurs.

Hur: Just nu försöker jag tömköra henne förbi där hon vägrar och det funkar bra hittills. Ska nu försöka få det upp på hästryggen oxå.
Få upp kondisen hoppas jag följer med tömkörningen.
Att bli självständigare kommer kanske oxå följa med tömkörningen då jag blir tvungen att gå ensam när gubben jobbar och de andra går i skolan.
Blir självförtroendet större genom detta, så kanske jag vågar åka på kurs i höst.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Mål
Att få tillbaka den riktiga ridkänslan jag hade som ung. Den där härliga känslan när man känner sig som kung över universum. När 600 kg häst dansar under en och lyder minsta tryck. Sen skulle det vara riktigt roligt att våga hoppa högt igen utan att hela tiden tänka på hur ont det skulle göra om man ramlade ner.

Hur
Lägger en hel förmögenhet på träningar. Har precis insett att utan pilatesboll kommer mina magmuskler aldrig orka supporta mig i det jag vill uppnå.

Jag vet att jag låter superambitiös. Men det är vad jag vill, min verklighet ser lite annorlunda ut. Hästen är tjock och lat. Jag är också det. Dessutom är jag feg och okordinerad. Men tränarna blir rika:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Min käre make försökte faktiskt att rida och det var till honom som Kamel egentligen var tänkt men eftersom maken är rejält trasig i ryggen efter ett diskbråck och misslyckad operation är det omöjligt för honom att rida.... därimot så har han väl inte det där enorma intresset av hästarna men som sagt var, han stöttar och supportar oss i det...

Han sköter mkt markjobb, hämtar hö, kör traktor, planerar hagar, hjälper till vis sadling om det finns behov för det... fösöker hjälpa till med att bära vatten på vintern efter sin förmåga och gnäller mkt sällan om hur mkt allt kostar....:love:

Mina mål


MÅL: Bemästra alla gångarter i avslappnad sits och bli mindre "rädd"

HUR: Genom att träna på allt de gånger det känns rätt och inte övertala mig själv hela tiden om att idag kanske det går åt helvete

Jag har ju även lite kroppsliga problem som kan ställa till det ibland och då försvåras ju självfallet både sits och balans men jag jobbar konstant på att försöka "slappna av " och "komma ner i sadeln" och jag gör framsteg... små men väldigt betydande... det är faktiskt första sommaren som jag riktigt känner att jag har "kontroll" i galoppen och kan börja försöka slappna av, vilket är för mig nästan ett mirakel... de är så himla skojjj..... :D

FAST, ska jag vara ärlig, ibland så studsar jag upp och ner som en eländig "guttaperk" och förmodligen så påminner jag nog mest om en tjackpåverkad Michelingubbe med fjädrar under fötterna de gångerna:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

shiit :o ska man ha en plan och mål också:eek:

tja enda planen jag har o det innefattar väl målet med. är att ha kul och må bra med hästarna...mer än så är de inte:laugh:

jag har ju numera mina hästar för att jag mår bra av dem och gillar att arbeta o vara med dem.

Har ju en väldigt arbetsglad elände så ett antal timmar i skog o på väg blir de ju i varierande gångarter .

Det vi tycker ä'r kul , de gör vi.....mår mina hästar bra gör jag de med så simpelt är de här....

planen är väl att kunna hålla på så så länge de någonsin går...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Mål
Sätta igång Rödhättan och hoppas hinna åka på en träning innan vintern lägger sig över oss. Tävlingar lär få vänta till nästa år. Dessutom ska Raketen ridas in så fort jag hittat en lämplig sadel. Tills dess blir det jobb från marken.

Hur

Många långa skritturer första veckan med Raketen på släp. Detta varvat med jobb från marken. Andra veckan lite travinslag och tredje kan det bli lite fattningar beroende på hur Rödhättan känns och är med på noterna. Jag har inte Raketen på släp under galopparbete, lite självbevarelsedrift har jag :o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du har ett sunt tänk...har fortfarande svårt att "bara" vara liksom :o ... attan, får träna på det...:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

äsch...man är som man är när man inte blev som man skulle vet du väl;)

jag gillar ju att träna upp och ställa i ordning hästar...tävlat har jag gjort i maraton o dressyr körning men men.. la av när jag insåg att jag hade för mycket tävlingsnerver..det var inte kul...

men rider ju lite klassisk dressyr kurser för att de är kul å en sidvärts går ju att göra på grusvägen med eller en bakdelsvändning....galoppbyten även så...:laugh:

huvudsaken man gör vad man nu gör för att man har kul å alla parter trivs...

jag tycker ni är ambitösa o duktiga med de ni gör.......
:bow:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*
Tja när det gäller mål så är det väl att hålla igång mej och hästarna.
Det där med att tävla o hoppa har jag blivit för gammal för så jag nöjer mej med att fara fram i skogen och på småvägar:D.Sen blir det en del filande på dressyrbanan oxå.
Sen håller vi på att rida in unghästen.
Tävlandet o hoppning överlåter jag med varm hand till dottern
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu måst jag tjata om Portugal IGEN (sorry alltså...........) - men där är hela grejen med hästar så himla macho med tjurfäktningstraditioner och allt.

Håller med gubbtjuv om western. Jag hade troligen fortsatt om det (då) närmsta stället inte legat så långt bort. För det VAR kul! Vuxna människor. Massa runt-om-grejor. Line-dance. Lasso (fast det FICK man inte säga - rope...). Kasta hästsko. Ta en bärs i baren.......

Jag red islandshäst ett tag också - där var det ungefär 30/70. Ganska många killar alltså.

.....och nu finns det WE. Ta med era gubbs på en tävling!

Och jag körde Islandstricket. Ridning på Island är också macho värre så min gubbe behövde inte känna sig som en mes alls. Numera har han egen häst, rider lektioner och är mycket engagerad med hästarna. Det är roligt när man blivit äldre att ha ett gemensamt intresse.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

planen är väl att kunna hålla på så så länge de någonsin går...:laugh:

Japp, precis det sista är mitt mål här i livet, att kunna rida högt upp i åren och dåså har jag ju en plan:) nämligen att aktivt träna min kropp så att den håller lääänge. Annars delar jag din inställning att hästarna är här för att jag mår bra och kan göra roliga saker med dom (gå kurs, plocka svamp osv).
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hög ålder och ridsport är ju en imponerande kombination. Hur gammal är den äldsta ni hört talas om. När jag själv var en flicksnärta fanns det en tanta som var 87 år och hon backade då inte för något. Jag minnns att hon hade en underskön dressyrskimmel. Vi småflickor suckade och insåg att man måste vara bra gammal för att bli en riktigt skicklig ryttare.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vill inte kalla det ridning men nar gamla pappa var har for ett par veckor sen var an upp pa tant fjanta och skrittade upp och ner pa korvagen.. Han blir 93 i slutet av september.. Dock han slutade rida riktigt nar han fyllde 90. alltsa travade han runt da.. Och maste saga han har blivit riktigt skropplig sedan han slutade med pallarna.. Numer gar han 3 km om dagen med stavar forstas...

Sjalv hoppas jag kunna bara komma upp pa en hast nar jag ar 90, men ar nog inte levandes sa lange...

Jag kopte 2 yep en i reserv, Bekvam pallar igar pa IKEA. Sa nu skall det putsas och malas.. Och "halklappar" pa stegen och langst upp.. Men forst montering.. De (pallarna) gick smor i solsken.. Tydligen bra pris lol..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Så underbart att läsa detta! Att det finns fler än jag som behöver pall trots att man har en häst på drygt 140cm och som erkänner sin "försiktighet" i ridningen.
Jag började rida för drygt tio år sen, då hade ungarna haft hästar i flera år redan men jag var bara en stalledräng åt dom då. Jag köpte min första isis och red henne i ca fem år. Köpte en lite yngre som jag hade i två år. Kom liksom aldrig igång med ridningen på riktigt. Den första var alldeles för enkel och det blev bara åka häst och den andra var för svår och blev dessutom sjuk så där blev det heller inte mycket ridet.
Letade ny häst och skulle ha en bombsäker gammal valack och kommer naturligtvis hem med nåt helt annat än tänkt. En unghäst med bara tre gångarter. Men på dom två månaderna jag har haft honom har jag lärt mig mer än jag gjort på tio år! Jag har hunnit med skentur, oavsiktlig avsittning och noterat att han är hysteriskt rädd för kor med allt det innebär när man ska passera dom.. Trots sina tre gångarter och ringa ålder så är han mycket välriden och stadig och kommer säker att bli en riktig klippa när han blir "stor".
Det jag saknar är att få umgås och rida med lika sinnade tanter och farbröder. Jag rider bara med ungdomar och då tappar man lite självförtroende när man ser dom svinga sig upp på sina eldiga djur och galloppera iväg utan att skumpa och vingla i sadeln.
Jag red aldrig som barn eftersom det inte existerade ridskolor eller ridhästar där jag kommer ifrån utan enbart arbetshästar och dom var man livrädd för. Mitt sk mål är att hålla kroppen så smidig som möjligt med ridningen och att jobba med mina rädslor genom att bli duktigare ryttare. Det räcker för mig för tillfället. Har fyllt 50 och tänker fortsätta rida så länge jag på ett eller annat sätt kan komma upp i sadeln.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kanske vi gamlingar kan bygga upp ett åldershem för hästägare, som vi sen kan bo på.
och våra hästar såklart.
Då slipper vi sitta ensamma och virka och har en massa likasinnade att prata och rida ihop med.

Fast så kul får man nog inte ha som gammal, kanske :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*KL*
Ytterligare en tant på 52 med en fyraåring att rida in samt en fem åring som inte vill bli riden alls.... jag undrar stillsamt varför jag inte köpte tvenne 25 åringar i stället. I dag har jag ett års jubileum på den värsta ridolycka jag någonsin varit med om (det är därför femåringen inte vill bli riden mer) Jag bröt andra nackkotan och fattade först på sjukhuset att jag lika gärna kunda ha blivit grönsak eller kompost för evigt. Jag längtar så fasansfullt efter att rida igen men min kropp får panik. Har provat på en snäll gamling och hjärtat hoppar ur led om han snubblar...inget vidare läge för att övertala en skrajsen femåring att det inte kommer att hända igen, vad som nu hände..(Jag förlorade medvetandet direkt, vaknade troligtvis en kvart senare, vacklade in och ringde gubben och sa att jag trodde att jag hade ridit....)
I minnet är jag fortfarande den oförskräckta (15 åriga) ryttaren som hoppade stenmurar barbacka i grimskaft och satt som klistrad på vilka dårfinkshästar som helst och så ramlar man av i SKRITT och bryter nacken....:confused:

Väldigt skönt att läsa alla era roliga inlägg men jag blir ibland alldeles över mig given av avundsjuka att ni överhuvud taget kommer upp oavsett pallar och lustiga konstruktioner med stigläder etc;-)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Oj, det är en imponerande pappa du har, sån vill jag bli!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kanske vi gamlingar kan bygga upp ett åldershem för hästägare, som vi sen kan bo på.
och våra hästar såklart.
Då slipper vi sitta ensamma och virka och har en massa likasinnade att prata och rida ihop med.

Fast så kul får man nog inte ha som gammal, kanske :)

Vilken fantastisk bra idé! Ett ålderdomshem med en hästhage utanför och hästkunniga vårdare som kan hjälpa till. Fast jag vill allt virka också:o.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*

Mål: Att ha skoj på hästryggen så länge kroppen orkar,försöka att rida lite oftare,är lite lat måste erkännas.....:o

Hur: Gå ner lite i vikt o sluta att röka....vilket inte brukar hänga ihop så det blir väl att sluta röka o försöka att inte gå upp i vikt!

Har tagit några lektioner i sommar men att harva runt på ridbanan är inte min grej. Jag ska hålla mig i skogen. Tycker att ridningen är ett bra sätt att rensa skallen efter en tuff dag på jobbet,och jobbar man heltid inom sjukården så behövs det;) /L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 212
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp