"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu har jag inte längre några planer för att kunna använda mina nya packväskor som matchar sadeln, för hur kul är det att dricka kaffet vid soptunnorna :crazy::D

Förra året på katastrofhajken fick vi ju käka middag i utedasset eftersom det var den enda som inte mer eller mindre höll på att flyta bort... så en kaffe vid soptunnan går säkert utmärkt:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu har jag inte längre några planer för att kunna använda mina nya packväskor som matchar sadeln, för hur kul är det att dricka kaffet vid soptunnorna :crazy::D

Men det vänder nog, hoppas jag

Det gör det säkert! Morot på en pinne???

Gubbtjuvs sätt är annars bra. Att göra ingenting alltså. Hon är ju westerntränad också (?) och det betyder att någon gång har hon lärt sig att om hon inte får några signaler ska hon stå still. Det brukar liksom vara själva grunden.

En annan idé. En kille jag känner (westernryttare) hade en häst på tillridning/omskolning. Hon (ja - det var ett fuxsto ;)) hade lite nojjor. Han brukade spela munspel för henne! Kanske fick det henne att lyssna efter vad han höll på med och inte bry sig så mycket om annat - jag vet inte, men just vid sådana tillfällen som att gå förbi skördemaskin och andra hästätande saker så funkade det. Han gjorde det inte BARA då så klart. Då hade hon väl börjat sammankoppla munspelet med farligheter........
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Morot på en pinne skulle nog funka. hon är ett matvrak. Står alltid vid grinden när vi öppnar ytterdörren, för då kanske man får gå in och äta nåt.

Munspelet kan bli svårt då jag inte kan spela, så risken är att hon stänger av allt, för att slippa lyssna.

Igår blev ingen ridtur, skyllde på regnet, men oxå för att jag köpt ett Wii Fitness. Tänkte komma i form så man orkar mer. Efter första träningspasset
( lätta nivån ) så fick jag sån träningsvärk så jag knappt kunde gå i trappan dagen efter :o

Jag ska köra på det att göra ingenting. Tror jag testat det och det blev väl 30 meters framgång har jag för mej, men jag får försöka ha mer tålamod än hästen.
Man får vara färdigkissad och mätt för ett par timmar antagligen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du har ju packväskor för proviant i alla fall! :)

KL. Sitter och deppar för att semestern är slut :(
Men nästa vecka ska jag på kvällskurs (arbete från marken), ser fram emot det och till helgen hoppas jag kunna åka och titta på WE-tävling. Någon i denna tråd som håller på med det?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl.

Härlig tråd :D Tillhör absolut, vid snart 47 års ålder, tant kategorin.

Växte upp i stallen som fanns runt omkring när jag var liten. Efter skoldagens slut var man hem och bytte om och sen kasta sej i väg på cyckeln till nått av stallen.

Sen blev det ett uppehåll på xx antal år då det fanns annat som var viktigare. I augusti 2008 började jag rida hos en jobbarkompis som hade 5 hästar och jösses va roligt det var! Vi red flera gånger i veckan på härliga skogsvägar tills nov samma år då jag under en av ridturerna fick en hjärtinfarkt, fast det fattade jag inte förrän när jag var på väg hem i bilen :confused:

Hamnade på hjärtintensiven med allt vad det innebar och överlevde som ni kanske märker :D Iaf så var jag totalt hästbiten igen så det tog inte många veckor innan jag var i stallet igen, med strikta order från läkaren att jag fick absolut inte göra i ordning hästen själv men rida i stilla mak skulle jag få göra.

Summan av kardemumman blev att jag gifte mej med min sambo sedan 27 år och så köpte jag min första häst. Ett alldeles ljuvligt haflingersto på 2 år som tyvärr befinner sej på dom evigt gröna ängarna nu :cry: Men jag samlade ihop mej och köpte ett annat 2 årigt haflingersto i dec 09 och för 14 dar sen köpte jag ett 3 årigt haflingersto :love:

Kalla mej gärna galen som "dragit på mej" 2 stycken unghästar men jag lever numer efter ordspråket " Ingen kommer i håg en fegis" :rofl:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vilken häärlig inställning! "Ingen kommer ihåg en fegis"... :-) (Ska jag lägga på minnet.)

Jag tycker att haflingers är vackra, men bestämde mig ändå för att hålla mig till araberna. Hörrudu - ditt mod att skaffa ytterligare en kuse kanske ger mig mod att säkra upp med en kuse som jag så småningom ska kunna tävla distans med... Något att tänka på.

Välkommen! (Måste jag ju passa på att säga när andra tanter å gubbar har gått å lagt sig å inte ids svara dig ikväll.)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Välkommen till oss.....:D

Här blev det inget galoppande igår eftersom det pissade precis hela dagen... men idag bär det nog iväg... Börjar bli som rena "Röde Faran" i skogarna nu... huvva... kanske man skulle anmäla sig till galoppsporten:eek: Nä, skämt å sido... Vi hör hemma i skogen... och ibland är jag nog mer på väg mot talltopparna än mellan granarna...men skojjsigt är det...:banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl.

Härlig tråd :D Tillhör absolut, vid snart 47 års ålder, tant kategorin.

Växte upp i stallen som fanns runt omkring när jag var liten. Efter skoldagens slut var man hem och bytte om och sen kasta sej i väg på cyckeln till nått av stallen.

Sen blev det ett uppehåll på xx antal år då det fanns annat som var viktigare. I augusti 2008 började jag rida hos en jobbarkompis som hade 5 hästar och jösses va roligt det var! Vi red flera gånger i veckan på härliga skogsvägar tills nov samma år då jag under en av ridturerna fick en hjärtinfarkt, fast det fattade jag inte förrän när jag var på väg hem i bilen :confused:

Hamnade på hjärtintensiven med allt vad det innebar och överlevde som ni kanske märker :D Iaf så var jag totalt hästbiten igen så det tog inte många veckor innan jag var i stallet igen, med strikta order från läkaren att jag fick absolut inte göra i ordning hästen själv men rida i stilla mak skulle jag få göra.

Summan av kardemumman blev att jag gifte mej med min sambo sedan 27 år och så köpte jag min första häst. Ett alldeles ljuvligt haflingersto på 2 år som tyvärr befinner sej på dom evigt gröna ängarna nu :cry: Men jag samlade ihop mej och köpte ett annat 2 årigt haflingersto i dec 09 och för 14 dar sen köpte jag ett 3 årigt haflingersto :love:

Kalla mej gärna galen som "dragit på mej" 2 stycken unghästar men jag lever numer efter ordspråket " Ingen kommer i håg en fegis" :rofl:

Härligt!!! Jag har en 6-åring som jag ridit in själv. En extrem rödhätta så jag har verkligen fått jobba med intuition som verktyg. Sen har jag en 3-åring, valack. Han är hur lugn och fin som helst, valack...går inte att jämföra dessa på samma dag ens :D... Kul att du anammat hästeriet fullt ut :)... jag är 48 år...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl
Men vad nu då, hade vi redan pratat klart ?
Det som var så trevligt med en tråd med "riktiga" seniorer.
Jag tog hem min lilla tös i helgen, så nu är det slutfrossat både för henne och mej (tror vi har ökat ungefär lika mycket i vikt om man räknar i procent):o.
Åtta veckor med skogsridninng ska nu bli träning i alla dicipliner jag behärskar. Blev galet trött efter bara 30 minuter på ridbanan. Dessutom tyckte jag mig märka att den sköna inte hade någon vidare lust att jobba seriöst. Får väl ta och ringa tränaren och se om hon kan göra en expressutryckning så vi blir lite inspirerade.
Sen har jag ju mitt inkörningsprojekt. Vet bara inte riktigt hur jag ska börja. Måste införskaffa någon typ av sele.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja herre gud vad linningen på jeansen har krympt över sommarn :D Hästarna är inte så slimmade dom heller så det är nog bara att ta både dom och sej själv i kragen och sätta fart. Det är ju bara det där med diciplin, hm........

Häromdan tog jag fram tömkörningsgjorden och slängde den på Ina (3 åringen) och gick ner mot sjön med henne men hon fattade inte alls vad vi höll på med. Så fort jag gick vid sidan om henne så stannade hon och "väntade på matte". Ropade på gubben som kom och skulle hjälpa till men han fattade heller inte vad det var frågan om :confused: Jag får nog ta hjälp av nån som begriper vad det är frågan om :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har tömkört min 2 dar nu och vilken skillnad det är. Får iväg henne åt alla håll där hon annars inte vill gå. Lite tjafs men hon går efter lite tvekan.
Synd att man inte har bättre kondis. Det blir väldigt korta travpass :)

Funderar på att tömköra henne varje dag nu så att jag själv kommer i bättre form. Det blir bara några km, men bättre än inget. Kanske jag kan öka med tiden och ta hela rundan här som är närmare milen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Gubbar är ju bra och ha om dom vet vad dom ska göra. Själv har jag stora planer för min. Hade tänkt mig att han så småningom skulle bli en fullvärdig ridkompis. Så med bara lite övertalning är han nu inskriven på ridskola.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

En bekant tog med sin på ridresa till Portugal. Han hade inte ridit jättemycket och var mest intresserad av att ev börja med western. Han köpte sig en lusitano. Läckert va???? :) Han skulle dessutom platsa här.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har nog en väldigt lång väg kvar innan jag får upp gubben på en hästrygg, men han är jätteofta nere vid lösdriften och klappar och pratar med hästarna när ingen ser :angel:. Man får va glad för det lilla i bland :laugh:

Men han skulle aldrig erkänna att han gillar hästar. Det är ytterst opålitliga djur säjer han.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tja, min är inte heller intresserad men respekterar och stödjer mitt å flickornas intresse...Han är ju den som får sköta mkt av logistiken, hämta hö, köra traktor etc... :D å ibland så mummlar han väl nått knappt hörbart om "grillspett" men inte så han blir besvärlig:laugh:

Lobell: Vad roligt att du hittat en ny infallsvinkel för dig och madamen... du ska se att ni snart är proffs... Här är det fullt ös just nu, alla hästarna är mer eller mindre igång och jag å Theresa får oss dryga 2 timmars ritt om dagen... :D Jag har äntligen börjat slappna av i galoppen och Kamel njuter av att få röra på sina långskånkar...:love:

Dock finns det ju både ett å annat litet hot i form av terräng, träd och buskar... Ibland så kommer jag på mig själv med att blunda och be till den som vill lyssna (spelar inte så stor roll om det är varmt eller lulligt där det lyssnade örat finnes:cool:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hur far man upp en person som har en ENORM respekt for pallar pa ryggen? Det ar en sadan enorm respekt att jag inte kan fa honom att knappt klappa dem? Inte hjalper det att jag ar 300km ivag fran honom.. sa det blir inte manga besok...
Dock ar han bra pa ho och annat tungt arbete, nar han ar har.. kanske jag skall noja mig med det??
r inri
Idag var madame Madeira under saddle, alltsa hon hade saddle pa sig och tyckte det var ok.. Jag stod och tryckte pa stirrups och hon var lite forvanad over det men accepterade.. Yep, det gar VALDIGT langsamt har, dock har jag for ont att gora en massa saker.. Om hon blir inriden innan hon ar 6 ar jag nojd..lol.. Nasta stora sak blir att vara hemma ensam, alltsa vara i boxen och ata ho snallt medan de andra ar ute pa tur.. DET ser jag inte fram emot..

Sen en annan sak, den dar pallen fran IKEA, jag skall dit i morgon sa tankte jag skulle kopa nagra.. Men vad heter den? Jag har letat men inte hittat vad ni pratar om.. Snalla, ngn talla om..

Nu ar det foderdags, och prep for afton..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Gubbar är ju bra och ha om dom vet vad dom ska göra. Själv har jag stora planer för min. Hade tänkt mig att han så småningom skulle bli en fullvärdig ridkompis. Så med bara lite övertalning är han nu inskriven på ridskola.

Den dagen min gubbe sätter sig i sadeln lär jag aldrig få se:cool:, han ställer gärna upp som hästpassare, hinkbärare, höskördare och stallbyggare...men sen är det stopp ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

men tanter då..:) var har ni gjort av eran listighet....att försöka övertala , tjata på gubbarna är lönlöst....de vet ni ju.:) så lura dem ....var listiga ...


när ni grejar med hästarna o de är med... kast åt dem grimskaftet tex illsnabbt å såg håll i .. o stick snabbt därifrån ..skyll tec på toabesök...:laugh: då står de ju där med hästen...osv osv.....


ovillighten från gubbarnas sida tycker jag mig märka är delvis att hästar o ridnign i synnerhet är saker för kvinnor....ni är ju i överväldigande majoritet..

pratar man med icke hästintresserade karlar om ridning blir de en gäspning men kommer man in på att man kör timmer i skogen.. blir intresset mera aktivt...

en sak som kan funka med är westernstuket....stetson westernsadel o cowboyköret.....finlira på en ridbanna ..njaa.. icke så.. men en runda i stetsonen i skogen eller över viddrrna.... mera macho...:laugh:

men är man rädd.. blir de besvärkligare.....o de kan ja förstå.. jag är livrädd för ormar.. så de är nog samma..


men ge inte upp.. de är aldrig försent o undrens tid är inte förbi....:p
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

dessutom kan jag glädja er med att de är lika jädra hopplöst på tant fronten som med gubbfronten...:laugh:

jag börjar tro att de helt enkelt är så att antingen gillar man hästar o vill göra något med dem eller så gillar man de inte.....

lite trist är de....är ju alltid roligare o ha någon med samma intresse....

nu ska ja ut o leta svamp med eländet...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

När jag träffade mannen i mitt liv fick jag med honom på en tre timmars turridning på islandshäst. Han hade aldrig suttit på en hästrygg före det även om han i sin gröna ungdom kört häst i skogen. Men kär som han var så följde han med. Fick en LUGN häst och red sist . Det blev en lång tur med skumpig trav och han dunsade runt i sadeln, rida lät kunde han ju inte och någon tölt blev det inte heller. Väl hemkommen klagade han på ont i baken. Jag retades lite med honom men då drog han ner brallorna och ja, han såg verkligen ut som en babian i baken , skinnflådd o röd. Men så hade han ju ridit i jeans också. Aldrig mer ,sa han. Men jag har lyckas med konststycket att få upp honom på min första häst Taktur när vi hade femkamp med de andra i stallet och det stod Öltölt på programmet. Men då ledde jag honom en bana medan han höll en mugg öl i handen sen skulle jag rida med samma mugg och den som hade mest kvar av ölen vann, Och det var inte vi. Sedan dess sitter han inte upp på någon häst men följer med lite nu o då till stallet och tittar på när jag rider eller hjälper till med något. Det får man ju vara glad för, även om det skulle vara så kul att ha en häst till som han kunde rida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 209
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 272
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 279
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp