"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag vet inte om jag fortsatt rida utan min gubbe.
Han är den som peppar när det tar emot.
Den som provrider hästen barbacka när den är ny, för att visa att den är snäll.

Han har en massa gånger när jag var rädd, ridit min häst för att visa att jag oxå klarar det.
Hämtat dem själv i hagen när jag hade ångest för att överhuvudtaget gå fram till hästen.

Idag klarar jag det själv, men han hjälper mej när jag ska tömköra, ( vi går på vägen) genom att gå bakom och peppa.

Han är 44 och började rida på egen hand i hagen, när han var 40.


Premiärtur när hästen kom

29019509.jpg


Hämtning från hagen ( han brukar ha hjälm )

29329772.jpg


Lite tygelträning med dottern hans

30787549.jpg


På egna hästen

30787551.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ahhh va härligt och kul att se..:bow:

mm de är ju de där man saknar ibland just att kunna bolla saker med o få kanske lite pepp o nya infallsvnklar när man tillfälligtvis kört fast...:)

för jag tror aldrig jag får någon tant o äntra eländet , :D

hälsa "gubben " din att de ser bra ut...:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tänk om jag oxå kunde få uppleva den dan när gubben sitter i sadeln! Skulle de hända så lovar jag att det ska förevigas och läggas ut här i tråden :D

Kvinnans list ja! Den har jag använt mej av ett antal gånger nu. När jag köpte häst så gormade han att det skulle aldrig någonsin komma en häst hit hem på gården, skulle jag ha en så fick jag ha henne vid jobbarkompisen 5 mil bort t/r. 1 maj började han bygga lösdriften hemma på gårn.

Var vi tvugna att ha en kompis till Winnie så skulle det vara en lånehäst, vi lånade Ina som var till salu redan då. För 14 dar sen sa gubben "nu åker vi upp och köper Ina innan nån annan kommer och hämtar henne.

Nu har jag en ridpaddock på gång :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu måst jag tjata om Portugal IGEN (sorry alltså...........) - men där är hela grejen med hästar så himla macho med tjurfäktningstraditioner och allt.

Håller med gubbtjuv om western. Jag hade troligen fortsatt om det (då) närmsta stället inte legat så långt bort. För det VAR kul! Vuxna människor. Massa runt-om-grejor. Line-dance. Lasso (fast det FICK man inte säga - rope...). Kasta hästsko. Ta en bärs i baren.......

Jag red islandshäst ett tag också - där var det ungefär 30/70. Ganska många killar alltså.

.....och nu finns det WE. Ta med era gubbs på en tävling!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Pallen heter Bekväm, och det är världens bästa pall! Användbar till ta mej sjutton allt :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*
Min gubbe har faktiskt ridit två gånger på våran inackorderade nordsvensk. Han, gubben alltså, är ingen flugviktare, så våran ponny får han inte hoppa upp på, hon ska hålla ett tag till :D
Men på Selma går det bra, där känner han sig ganska trygg, så längen hon skrittar långsamt.

I dag har jag o barnen varit ute o kört med shettisen och vårat connemarasto, en liten runda blev det, det var dåligt med luft i däcken på stora vagnen upptäckte vi längs med vägen. :cool:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

När jag köpte första hästen satt han i bilen och läste medans jag red.
Hästen var 1.65 och grov och jag blev gravid ganska snart. Tror det väckte nån beskyddarinstinkt, för helt plötsligt hämtade han i hagen och testade att rida lite.
En gång gick vi omkull på isen och efter det började han rida på allvar för att hjälpa mej hålla igång honom.
När vi sen flyttade till eget så skulle vi bara ha sällskap av brorsans shettis, men efter ett tag märkte vi att en häst inte räckte till.

Ja, Gubbtjyv, visst är det gott med nån att bolla tankar och ideer med. Jag har ju inga direkta hästkompisar så det hade blivit väldigt ensamt. Fast han är ju inte sådär jätteintresserad av att höra mina utläggningar om allt jag ska testa o köpa och att det är viktigt att matcha ibland :)

En westernsadel, matchande träns och pad är allt han gått med på att få. Ett par jodphurs, vinterridstövlar och ridbyxor har jag fått tvingat på honom.
Allt annat är överflödigt :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag ser att Bekväm står som nyhet på hemsidan. Jag skrev tidigare i tråden att den var på utgång. De kanske har produktutvecklat och gjort ngn liten förändring och återinfört den i sortimentet. När vi var på varuhuset förra veckan stod det att det var en utgående produkt. Vi köpte några extra... SMART! I alla fall - ja. Det är SÅ användbara! Vi har dem t ex som sängbord. Lampsladden drar man ner via hålet. Böckerna och mobilen (väckning) får plats på toppen och tidningshögen på trappsteget...... Vi har faktiskt 9 st som används + 3 extra. NEJ! JAG JOBBAR INTE FÖR DET FÖRETAGET! Men om någon vill köpa kabelskåp, högspänningsskarvar eller en liten transformator för husbehov kan jag stå till tjänst. :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

precis.. de räcker med de där sakerna...:) de där med att matcha o testa nya grejor bara för att......nja.. de ligger nog inte för oss....funkar de ..bra..de räcker så.. å vadå matcha...trams ju..:laugh: jodphurs.. jeans långchaps... krångligare än så är de inte....


de är nog där vi skiljer oss rejält...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl Min man har gått på ridskola, 10 lektioner. Rida lätt kallade han rida svårt, och galopp var en nära-döden-upplevelse:D Men han gjorde det och sen deklarerade han att nu kan han rida, han behöver inte bevisa mer, och sen har det inte bllivit mer ridning.

Ibland får man bara acceptera att man har olika intressen:crazy: Annars har jag nog funderat på vilken sort som skulle kunna passa:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

mm jag inbillar mig att de ligger något i de där.....mach- köret alltså...:) medvetet eller omedvetet låter ja vara osagt...

rida dressyr....nja.. de är lite " fjolligt ":) tycker ja mig ha märkt på utomstående....

western tjurfäktningsridning , riddare... där låter de helt annorlunda....så om de kan vara att där kan man relatera till något manligt eller att dressyr är inte samma sak....
ja den som har svaret kan ju tjäna någon krona....:laugh:

sen går de inte att bestämma från tnat sidan hir o vad o när.. men de vet ni ju...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

det har jag aldrig provat från hästryggen..däremot har jag tävlat lite i brukskörning innan de blev populärt å göra de från hästryggern...:)

gick rätt bra mest för att hästen var en jäkel på å backa med fyrhjulsvagn....:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

nja så lätt kan de väl inte vara....:laugh:

höjer insatsen....kvitt eller dubbelt.....:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har genomskådat min karlakarl ganska rejält. Utåt sett är han 110 kilo muskler som han gärna spänner ut. Men han är i stallet ganska mycket för att vara en som egentligen tycker det är lite fjolligt med hästar. Ganska konstiga tider också. Jag konfronterade honom med detta och då sa han att det var lite pinsamt att krama hästen när småtjejerna såg på, så var han där när ingen annan var det fick han gosa med den sköna ifred.
Jag har också fått upp honom på hästryggen innan genom att plötsligt få väldigt ont i ryggen och hästen bara måste ridas annars blir hon sjuk;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

se där ja..:) då har det utkristalliserat sig två ingredienser.....lite macho...lite list....:) flera ingredienser i kakan tro...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl Min man har gått på ridskola, 10 lektioner. Rida lätt kallade han rida svårt, och galopp var en nära-döden-upplevelse:D Men han gjorde det och sen deklarerade han att nu kan han rida, han behöver inte bevisa mer, och sen har det inte bllivit mer ridning..//

:rofl: Ha Ha Ha
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Toppen med Bekvam, skall see om den ar pa salj ocksa.. da blir det fler..

Om mannen, tja han tycker de ar fina, och samtidigt sager han de ar farliga.. lol..han kan vara ratt dar, Dock for 30+ ar sedan nar vi hangde ut i Gbg och jag hade min palle pa gamla Bo, han var med dar da och var aven da en hjalp, men kommer inte ihag att han ngn gang var upp pa hasten. Men perfekt grimskafthallare efter hastens bad och sant.. Sen fanns det da toppen ridleder som var delade med folk och han var med ut och joggade nar jag red.. Har dock hort att "Nej det blir ingen hast pa torpet, och faren bor ju i den till hastar gjorda boxen".. Arbetar pa det, tva av dem kan ju vara pa sommarbete dar haha..

Nu skall jag ta min forkylda nos och ga tillbaka till sangs.. dromma om Bekvam, superpallen..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nästa ingridiens är "the masterplan".
Gissa vem som kommer att vara den som får göra alla riskmoment i mitt inkörningsproject. En stor fördel med bjässen är att han inte är rädd för något, han tror verkligen att hen kan stoppa en stor häst bara genom att stå i vägen.
Sen ska det smidas lite mer, målet är ut med båten och in med en till häst. Gärna en söt nordis som passar en tungviktare.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Delvis KL
Appropå "master plan". Vad har ni för mål? Hur gör ni för att uppnå dem?
Kunde vara lite kul att vet lite mer om fler av er (några har ju redan skrivit om det).

Mål
För min del är prio 1 just nu att "bli bättre ryttare". Jag MÅSTE få ordning på kroppen (gäller både flås och styrka) efter några års krämpor (inget allvarligt!). Det tar tid att "stadga och muskla sig". Sitsen är SKIT.

Hur
Jag tränar utan häst - mest lång- och skogsprommenader nu på sommaren och med häst - det blir korta ridpass och arbete från marken under hösten.

Om det är ngn som har/haft höftproblem och därmed några käcka tips - dela gärna med er. Jo då, jag har kontakter med läkare, massör och osteopat..... - jag tänker mer "hästrelaterat".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 209
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 272
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 279
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp