Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Han är så fin din häst Pellen :) .
Jag bör nog inte svara eftersom att jag minns vad han är så det skulle nog ses som fusk :angel: , dock kan jag skryta med att jag gissade på blandning mellan två av hans tre karaktärer innan klaus sa något :p .
Har också tänkt på att denna tråd ligger i fel forum!

Jag måste få berätta en jätterolig sak, jag får vara med på Basic workshop III i sommar!! Jag är jätteglad! :bump:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad har min häst för karaktär?

Rodiext1aug.jpg


Rodihuvud1aug.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad kul att det stämmde så bra :bump:

Denna häst tycker jag var väldigt lätt att "känna in".


Mvh Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Gör ett försök, denna kändes inte lika lätt.

Kungen, Zigenaren och Eldvakten

Den karaktär som jag nästan är mest säker på är kungen.

Nu måste jag få veta hur det ligger till.

Mvh Fatima

För skojs skull, får ni gärna försöka utröna denna hästs karaktär. I detta fallet finns facit då Hempfling karaktäriserade honom i somras. Han har tre olika karaktärer i sig. Fire away. :p

sistadecember2006-5.jpg


sistadecember2006-4.jpg


ellaeros1.jpg


lskadeeros.jpg


Ligger inte den här tråden på fel forum förresten?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hoppas att det är ok att jag gör ett försök trots att du bad någon annan ;)

Urhäst och Den halvfödde tror att hon är ganska ängslig av sig och även ibland kan man uppleva den som lite frånvarande. Säger inte ifrån i första taget och föröker vara tillags

Den är så fin och oerhört söt underbara ögon.

Du får gärna berätta om den? Om någon mer vill gissa först kan du väl skicka ett pm?

Mvh Fatima


Vad har min häst för karaktär?

Rodiext1aug.jpg


Rodihuvud1aug.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Åh vad kul då kommer vi att ses för jag ska gå ett års skolan ;)

Mvh Fatima

Han är så fin din häst Pellen :) .
Jag bör nog inte svara eftersom att jag minns vad han är så det skulle nog ses som fusk :angel: , dock kan jag skryta med att jag gissade på blandning mellan två av hans tre karaktärer innan klaus sa något :p .
Har också tänkt på att denna tråd ligger i fel forum!

Jag måste få berätta en jätterolig sak, jag får vara med på Basic workshop III i sommar!! Jag är jätteglad! :bump:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag bad inte någon särskild, tog senaste inlägget bara. Jag väntar lite med att berätta om min häst, som förresten är en han. Hingst på bilderna, numera valack.
Jag har inte Hempflings bok här men har läst en del i den på biblioteket, och vad jag minns är varken urhäst eller den halvfödde lämplig som ridhäst, vilket jag hoppas min ska bli.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Han såg väldigt feminin ut ;) (ta det som en komplimang)

Tror absolut att dessa karaktärer kan ridas bara man ger dem rätt förutsättningar för det. Jag lägger inga värderingar i karaktärerna och det är så oerhört svårt att göra denna bedömning så jag hoppas verkligen att man tar det för vad det är här. Den som erkänt kan detta heter ju hempfling så vill man verkligen veta så får man helt enkelt fråga honom.

Min häst var absolut inte den karaktär som jag kanske trodde eller önksade med handen på hjärtat (i och för sig hade inte boken kommit när jag var på den kursen med min häst) .men det viktigaste är ju att skapa rätt förutsättningar beroende på vilken karaktär det är.

Stämmer det som jag beskrev om hur den är?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tycker inte han ger ett feminint intryck, han var en typisk valack redan när han var hingst. Han kastrerades i höstas, 2½ år gammal.
Han är cool och trygg av naturen. Sedan han var 10 månader har han gått i unghingst/valackflock på stora ytor och bara hanterats någon gång i månaden men har inte visat några tendenser till förvildning. Det har bara varit att gå fram och dra på grimman och leda iväg honom. Han är inte klaustrofobisk utan går gärna in i trånga, mörka utrymmen. Han tar det lugnt om en gren fastnar i hans svans eller mellan hans bakben. Han accepterar snabbt nya saker som att stå bunden och ha bett i munnen.
Han är lugn i flocken, leker ibland kamplekar men springer mer sällan än de andra. Jag försöker ibland få honom att visa upp sina gångarter i hagen, det brukar resultera i att de andra springer som galningar och Rodi springer några meter från mig, stannar jag så stannar han. Han viker undan men man måste ta i.
Jag tror att han blir en bra skogsmullehäst som går fram överallt.
Jag tror att grenar som TREC, trail och distansritt passar honom bättre än dressyr och ovalbanegrenar.

Alla bilderna utom betesbilden är förresten tagna i ovan miljö, kanske gör det att du uppfattar honom som ängslig. På huvudbilden tittar han, om jag minns rätt, på en arbetande ensilagebalsmaskin. Han tittar hellre på farliga saker än flyr från dem.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad kul att du har en sådan cool häst det lovar ju gott för framtiden

Lycka till framöver.

Det finns säkert fler som kan kommentera ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att han ser annorlunda ut på de senaste bilderna du la in? Är det nån skillnad tidsmässigt?
Jag tänker på Urhästen och Den Beskedlige när jag ser honom, utan att ha kollat upp i böckerna. Men ja, inte ens Mr Hempfling själv kan säga karaktären sådär direkt alltid. :angel:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Håller med dig om att han ser ngt annorlunda (någon förändring) ut på de sista bilderna och som sagt man hoppas att alla tar det för vad det är när vi sitter och leker med bilderna. För min del handlar det om att bara träna ögat för skojs skull ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nu får du allt avslöja svaret :bump:
Väntar med spänning
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad tror du själv att han är för karraktär?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Han har satt vinterpäls. ;)
De två första bilderna är tagna i augusti, betesbilden i juni och ridhusbilderna 24 september.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag ska försöka låna boken på måndag, svarar på din fråga när jag studerat den.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja precis det ska ju inte tas som några professionella bedömningar :p , synd att inte fler gissar på bilderna för det är som sagt bara för tränings o skojjs skull! :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja det kanske är det som lurar ögat, för ja tycker han ser gladare ut också. :rofl:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vilken karaktär är min?
Jag har hans video & boken dansa md hästar, men har ännu inte införskaffat hästens själ.
Nattfare är en 19 årig kallblodstravare, bilderna är från ett år sedan då jag fick hem han.

4529293.jpg


4529297.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 212
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp