Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Oj bilderna är alldeles för små kan du lägga in dem eller länka så man kan se dem tydligare? Kanske du har fler bilder?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Dom är tyvärr inte större, vet inte varför, :confused:
högerklicka på dom så du får fram egenskaper så får du tillgång till mitt album. eller om du sparar på datorn & förstorar dem i paint??
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Dessvärre går det inte och halva huvudet är borta så det blir väldigt svårt att se något faktiskt omöjligt.

Ta några nya kort och lägg upp istället?

Eller länka till ditt album
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag måste nog läsa, titta och tänka mer innan jag kan säga vilken karaktär han är. Men några karaktärer går bort, t ex duvan, skeptikern, dansören, den halvfödde, nordanvinden, segraren, pegasus.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Får en stark känsla av Nordanvinden! Kanske något mer men det kan jag inte uttala mig om.

Hur är han?

Väldigt fin är han i alla fall men ser ut att vara svår att komma allt för nära in på livet?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag ska försöka läsa boken från början till slut, om Abel och Kain och ormar o s v.

Om jag lyckas få scannern att fungera tillsammans med den här datorn så har jag några intressanta bilder att visa, hur en häst förändras.

Yoshi, vet du vad som fick dig att säga att min häst är urhästen och den halvfödde?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vilken karaktär är den här hästen?

FinetteochSvala.jpg

Svalamaj.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Får en stark känsla av Nordanvinden! Kanske något mer men det kan jag inte uttala mig om.

Hur är han?

Väldigt fin är han i alla fall men ser ut att vara svår att komma allt för nära in på livet?

Tack :bow: Han är 19 år, still going strong & blir bara bättre & bättre.

Hurdan är Nordanvinden? (Har inte boken)

Han är väldigt omtänksam, men samtidigt väldigt egen. Släpper inte gärna inte in mig på livet. Utan vill helst ha avstånd.

Stunderna då han "öppnar" sig & tar kontakt lever jag länge på. Då är han riktigt sällskaplig. Annars upplever jag som han han befinner någon helt annanstans/dimension/planet.
Med andra hästar är han väldigt öppen & social. Det är ganska så bra fart på han & ponnyn i hagen & dom tetas en hel del.

Han är väldigt ärlig, han gör allt eller inget, men samtidigt så ljuger han väldigt bra när han inte känner för det. Men han ställer glatt upp alla mina ideèr.

Men han är väldigt stressad i sin personlighet, saker & ting skall hända omedelbart, har ingen tålamod alls. :crazy:


Mvh
spirit
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Med nordanvinde får man en känsla att det är något metalliskt över.

I boken står det (detta väldigt förkortat) att nordanvinden har ett känsligt sinne men viljestark intill aggrisivitet mot mäniskor (det beror ju givetvis hur hästen blir bemött och förstådd), självständig oberoende, otydlig och svårberäknerlig.
Om den finner sin mäniska som den kan kännas sig förstådd av uppstår en speciell form av bindning och tillgivenhet.

Läs gärna i boken går att låna på bibilioteket.

Du får gärna fråga mer.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Svår att se eftersom jag inte ser ögonen riktigt men spontant så urhästen rakt av. Han om det är en han ser väldigt stolt ut, jättefin.

Återkommer om din andra fråga var för jag trodde som jag gjorde med din andra häst så fort jag har lite mer tid ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det är ett sto. Men du är inte den första som tror hon är en han (hingst). Jag ska leta fram fler bilder som visar hennes personlighet.

Vad tror du det är för kön på den här då?

Marshuvud2912.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Detta är inte en urhäst utan något annat måste klura lite innan jag säger något mer, om du vill förståss?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

verkar stämma in bra på han. förhoppningsvis så förtjänar jag hans förtroende någongång.
tålamod massor med tålamod :crazy:

ska se om jag kan låna o läsa boken. :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Han har det säker alldeles toppen hos dig det viktiga är ju bara att man respekterar de olika "sidorna" hos dem.
Hoppas du kan låna boken.
Lycka till
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det är hingsten Mars frá Feti, som vi funderar på att använda till Svala. Båda har lika mycket hingst och sto i sig. ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Han ser fin ut och mycket "manlig" ;)

Ser lite sorgsen ut i ögonen får jag en känsla av???? Hur som helst så blir det säkert en bra kombination.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har inte läst klart den faktiskt. :o Den hamnade på hyllan när jag inte hade tid och sen glömde jag helt bort den. Men jag är nästan klar med den.

För mig var Dansa med hästar lättare. Den förklarar mer grundfakta om hur djuret fungerar, än spekulerar i karraktärer och deras egenskaper. DmH är mer konkret och trovärdig, om man får uttrycka det så. Men den är absolut läsvärd och ger en många aha-upplevelser! Kanske behöver man ge den lite mer tid, iaf jag, för att helt se logiken.

Hästens själ är KFH egna teorier och slutsatser. Känns som att han baserat den texten mer på egen intuition, erfarenhet och känsla, än på verklig fakta från historieboken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 210
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp