Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hej

Din häst är en minister eller kung tror jag, kanske mer minister pga den lilla uppbuktningen en handsbredd ovanför mulen men ögonen tyder mer på kungen.
Ska titta lite i boken och försöka dra mig till minnens till de hästar jag träffat som har varit kung och minister.
Berätta gärna lite om din häst.
De som jag ser av den är att det är en häst med bestämmda åsikter (dock vänligt i sina åsikter) det är oxå ngt mer över den som jag inte riktigt kan ta på men har den varit med om något som gör att den är lite innesluten i sig själv?
Ska bli kul att höra dig berätta om den.
Det är oerhört vacker den tilltalar mig verkligen.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Han har alltid kallats Kungen här hemma :love:

Ja du hans historia !! Han har varit med om ganska så mycket i sitt liv . Du har rätt i att han kan vara lite innesluten i sig själv, Mest mot främmande människor, Men sen åndra sidan , Märker han att dom beundrar honom så bjuder han gärna på sig själv.

Han är otroligt snäll mot ALLA både djur och människor , Vi försökte att han skulle ha en sällskaps häst i sin hage ;Men han blev bara bossad runt, Han trivs bäst att gå själv i sin hage , där han ser och har stenkoll på alla hästarna runt honom (speciellt sina tjejer)
, Nu för tiden är så avslappnad så han gärna sover en lång stund i hagen mitt på dagen, I början när han kom till mig så kunde jag inte resa bort för då matvägrade han :( Sen gick det bra att jag ringer hem när han ska ha sin mat :angel: Han är MYCKET speciell :o

När jag köpte honom så kan jag tala om att han var INTE i någon bra kondition Han har gått upp flera hundra kilo i vikt !!! Och gått igenom en hel del tror jag ! Jag har hela historien ,men vill inte skriva den här ! Kan gärna pm dig om du vill ha den.

Sen så stallade vi honom hos helt fel person tyvärr :cry:
Men sen vi flyttade där i från så är allt toppen !! Nu har han haft eget stall med sina flickor i många år ! Men är fortfarande otroligt mammig mot mig .
Det är ingen hingst som man ryar och skriker till !! I början när det kom sådana människor så blev han väldigt rädd !! Men nu tittar han på dom ett överlägset sätt och gäspar !!!

Jag tror han vet att jag aldrig skulle låta NÅGON göra honom nått!!!!

Hitills har han inte lämnat någon människa oberörd !!!
Han är snäll , men har ett drag av en aningens sjuk humor :angel:
Har aldrig sett honom göra något elakt mot någon ,människa eller djur !!!

Ja vad ska man säga ! HAN ÄR SPECIELL !!!!
När du frågade i tråden , så funderade jag på att låta någon annan beskriva honom för dig , För när man berättar om honom för andra människor så tror alla att man överdriver och säger JA alla tycker ju att sina egna hästar är speciella ! Och javisst ALLA mina hästar är underbara och speciella ! Men efter dom har träffat honom så kan dom bara hålla med !! Han är Fandanguillo med ett stort F! Och ett STORT hjärta !
jul5.jpg
[/IMG]

Tesora (älskar P.R.E)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad kul att höra dig berätta om honom, jo alla hästar är speciella för oss men det du beskriver och berättar känns bara så varmt det gör mig glad.
Kul att jag inte var helt ute och cyklade med vad jag såg utefter bilderna ;)
Det är en underbar känska att få tillträde till en häst och få komma den nära.

Lycka till med din kille och PMa gärna historien
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad säger ni om den här hästen då? (evis, du är väl lite färgad, men försök säga vad du ser exakt på bilderna)

pic05.jpg


pic11.jpg


pic12.jpg


pic26.jpg


pic30.jpg


pic32.jpg


många bilder blev det...

Läste lite i boken igår igen och blev förvirrad... men de tankarna kan vi ta sen när ni skrivit vad ni tycker :)


Jag tror att han är Prinsen. Kanske också Eldvakten, han har den oregelbundna nosryggen på en av bilderna.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Intressant tråd :) Någon som har förslag på den här hästen då?

marquis2.jpg


marquis3.jpg


Image2.jpg


Fotona är tagna på vintern. Hittar tyvärr inga skarpa bra huvudbilder...
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Viken snygging ;)

Återkommer senare ska på ridlektion nu ska fundera lite
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Kunde inte låta bli att svara oj har så brottom egentligen ;)

Något säger mig att det finns som en hinna över ögonen, trivs h'n i sin flock?

Dem karraktärer som kommer över mig är den utnyttjade och dandyn

Återkommer senare
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Där har han bara varit hos oss i 4 månader (kommer från Camargue ) och ännu inte till sin permanenta flock. Han gick själv i Camargue och har alltså bytt omgivning rätt mycket på kort tid i och med flytt till Sverige så det stämmer nog bra att det var lite jobbigt för honom.
Han går där med en valack som han visserligen trivdes väldigt bra med, men idag går han med sina ston och föl.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hej

Hoppas att han nu får slå sig till ro här i nya landet. Är du insatt i karraktärerna i så fall håller du med?

Vad säger Pellen? Som oxå är intresserad av karraktärerna?

Mvh Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Åh vilken söt häst :D !
Jag måste säga att jag tänker på Vännen när jag ser den, jag tycker helt enkelt att det ser ut som en vän.
Om man ska jämföra den här hästen med "Vännerna" ur boken så tycker jag att huvudernas underlinje liknar varandra..
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nja kanske den beskedliga är den som jag först tycker passar in på hur han är, en okomplicerad, trygg, lydig häst. Han är lugn, snäll och tydlig mot både människor och andra hästar. Även nybörjare rider honom utan problem och han är lydig och gör snabbt vad man ber om även om han inte är särskilt mycket riden eller utbildad. Med tiden när vi lärt känna varandra bättre tror jag han kommer öppna upp sig mer och visa ännu mer egen personlighet, har ibland en känsla av att han stänger in sig själv litegrann.

Men jag är inte så insatt i karaktärerna, får nog läsa på lite mer. Egentligen beror det väl rätt mycket på vad man fångar i fotot, hur andra tolkar hästens karaktär?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hej

Den beskedlige har alltid en rak nosrygg din hästs nosrygg är inte helt rak bla därav tror jag inte att han ä rden beskedlige. Var själv inne på den karraktären och även eldvakten och urhästen.

Det är inte helt lätt inte men roligt ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det är sant :) Eldvakten tycker jag stämmer rätt bra exteriört och karaktärsmässigt annars.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tycker den här tråden är för rolig för att dö så den som vill får gärna spekulera lite om karaktären på den här hästen som min syster hade på ett ridläger för ett några år sedan :) :

KopiaavP8140866.jpg


KopiaavP8140874.jpg


KopiaavDSCF1600.jpg


:bump:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Håller med den är superkul men för att kunna uttala sig om denna häst så bör man se en ordentlig bild på hela kroppen en helfigurbild hellt enkelt.

Ps kom ihåg att man inte får lägga ut bilder på andras hästar utan tillstånd men det har du säkert :angel:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Håller med den är superkul men för att kunna uttala sig om denna häst så bör man se en ordentlig bild på hela kroppen en helfigurbild hellt enkelt.

Ps kom ihåg att man inte får lägga ut bilder på andras hästar utan tillstånd men det har du säkert :angel:

Oj vad synd jag tror inte jag har en helkropps bild på denna häst :(, du tror inte du kan fälla ngn liten kommentar på bara huvudet iaf? :angel:
Jag kan iaf säga att hästen hade en lång hängbros rygg. :p
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Oj, jag har aldrig sett en häst med så kort kors, långa skanker och långa kotor. Tur att du är försiktig med henne.
Vad ska du ha henne till?

Har inte sett ditt svar innan nu :o

Hon ska bli/är en bästa kompis och följeslagare. Vad vi ska göra beror lite på vad fröken tycker är kul
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Oki gör ett försök.

En häst som lätt blir framtung, är timid men ängslig. En kille som man får vara försiktig med och som lätt bryts ner av för mycket krav.
Tror dock att han inte är den urtypiska grodan utan har ngt bättre förutsättningar men ändock en groda.

Tror faktiskt att han är Grodan.


Nu vill jag höra hur han är? ;)




Jag tycker den här tråden är för rolig för att dö så den som vill får gärna spekulera lite om karaktären på den här hästen som min syster hade på ett ridläger för ett några år sedan :) :

KopiaavP8140866.jpg


KopiaavP8140874.jpg


KopiaavDSCF1600.jpg


:bump:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

För skojs skull, får ni gärna försöka utröna denna hästs karaktär. I detta fallet finns facit då Hempfling karaktäriserade honom i somras. Han har tre olika karaktärer i sig. Fire away. :p

sistadecember2006-5.jpg


sistadecember2006-4.jpg


ellaeros1.jpg


lskadeeros.jpg


Ligger inte den här tråden på fel forum förresten?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Oki gör ett försök.

En häst som lätt blir framtung, är timid men ängslig. En kille som man får vara försiktig med och som lätt bryts ner av för mycket krav.
Tror dock att han inte är den urtypiska grodan utan har ngt bättre förutsättningar men ändock en groda.

Tror faktiskt att han är Grodan.


Nu vill jag höra hur han är? ;)

Hon ;).
Du är väldigt duktig måste jag säga! Allting du sa stämde precis på hur jag upplevde hästen!
Jag kan säga att hon var väldigt väldigt ängslig för att göra fel och för att vara någon till besvär. Hon vägrade till och med äta höet när man stod i samma spilta som hon. Gick man runt i hagen följde hon efter en som en hund, skulle aldrig ha fått för sig för att göra något "dumt". Ängslig på det sättet att hon inte ville reta upp någon, men inte så att hon hoppade för minst lilla ljud.
Grattis till den duktiga karaktärs beskrivningen! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 212
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp