Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Huvudet i profil var det ja... kan detta funka? Luggen skymmer en del, men man ser lite i alla fall...

YI6E6751.jpg


Tycker det här var lite intressant, för det första jag tänkte när jag läste boken är att han är en zigenare.
Det är nåt kungligt över honom. Många som har sagt att den första instinktiva tanken man får när man möter honom första gången är att gå ner på knä och buga.
Och när man känner honom känns det ibland som om en röd clownnäsa är den mest passande attiraljen.
Han är liksom allt och inget. Svår att förstå sig på ibland.
Eller ofta, snarare...


/
Susanne
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det låter som en riktig kallblodsmärr! :D
De har i princip alltid en hel massa integritet.
Och inte sällan bär de på en sorg, ett djup som det krävs något extra för att få ta del av.

Men hur det passar in med Hempflings karaktärer kan jag liksom inte svära på... :)

Du har inte läst boken?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad olika man ser. Den här bilden tycker jag visar en häst som är mycket mer Nordanvinden eller Grodan, än vad den är Den Halvfödde. :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag uppfattar karaktären Zigenaren lite som om den ska vara "allt och inget"?

Din häst har en väldigt mjuk kunglig utstrålning. Inte så "hård" (kall) som jag uppfattar Hemfplings Kungen.

Intressant är det i alla fall!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad olika man ser. Den här bilden tycker jag visar en häst som är mycket mer Nordanvinden eller Grodan, än vad den är Den Halvfödde. :D

Återigen taget från boken ;):
"Till det yttre kan den här kategorin likna grodan eller Nordanvinden, men deras psyke ser helt annorlunda ut."
Hästen i fråga har i psyket inte mycket gemensamt med Nordanvinden eller Grodan.
En anledning till att vi ser olika kanske beror på att jag har träffat hästarna ifråga och sett deras personlighet och hållning också? :idea:
Men jag tycker bara det blir roligt att alla inte ser likadant. :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Får jag bara fråga en liten fråga, ett litet tecken som många kungar har är tydligen att de ropar efter sin flock när de är ensamma, Hempfling själv beskrev det som "A king without his country", så hur är din häst?.
Din häst ser definitivt ut att ha något busigt i blicken. :rofl:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har boken och läste den för något år sedan. Men den är utlånad nu. Men nu blir jag så sugen att kolla alla hästar som är med i tråden så jag får nog be att få den tillbaka nu:)
Annika
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

hst.jpg


LJmaysan1.jpg


hst030.jpg


PICT0196.jpg


cabf645e.jpg


Någon som har lust att uttala sig om denna dam? Det är ingen som lyckats placera henne hittills så det vore roligt att höra lite infallsvinklar. (Ursäkta bild-chocken, säg till om jag ska ta bort dem och bara lägga ut länkar istället.)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Finns det någon möjlighet att få se fler bilder av fuxen? :p
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hmmm.....hmmmm jag kan nog inte göra bedömningen bättre än du själv pellen, men ge mig lite tid så ska jag hinna bläddra igenom karaktärerna igen. ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Klurigt! På bild 3 ser hon så väldigt annorlunda ut än på de andra. (mycket mer sluten i uttrycket) Jag skulle INTE gissat att det var samma häst!

Jag tycker hon ser ut som Eldvakten, med lite Ministern...

Den lille ser ut som Vandraren! ;) :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Klurigt! På bild 3 ser hon så väldigt annorlunda ut än på de andra. (mycket mer sluten i uttrycket) Jag skulle INTE gissat att det var samma häst!

Jag tycker hon ser ut som Eldvakten, med lite Ministern...

Den lille ser ut som Vandraren! ;) :D

Roligt att du säger det, för bild 3 är den senaste bilden jag tagit av henne, de andra bilderna är tagna innan jag fick henne eller precis när jag köpte henne. Jag ser det som att hon är mer "inne i sig själv" (som Hempfling skulle ha uttryckt det) på den 3:e bilden. Hon var väldigt stressad när jag fick henne och har lugnat sig betydligt sen dess. När jag tog den bilden var hon inne i en sömnig fas som pågick i flera veckor, hon hade liksom äntligen slappnat av och gick runt och halvsov mest hela tiden. Nu är hon lugn men mera vaken, som tur är. ;)

Eldvakten är min gissning också, hon har det feminina men samtidigt har hon ett väldigt hårt drag som inte hör till den karaktären. Det kanske är ministern? Jag var inne på Enhörningen, men jag kan ju ha fel.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja hon var verkligen klurig, så jag vill inte säga något alls, inte så många hästar jag känner så på.
Men det viktigaste är ju faktiskt ändå inte karaktären, även om det är roligt att gissa och kan underlätta arbetet. :bump:

En fråga till alla, är det någon karaktär som ni känner lite mer för, inte bara som ni skulle vilja ha mest för att den är vackrast, utan en som ni känner att ni hör ihop med på något sätt?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Förstår inte riktigt hur du menar med att ropa på sin flock när han är ensam... kan du förklara närmre?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Har emst ridbilder, kan försöka ta någon i hagen. Hurdana bilder vill du ha?

/
Susanne
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det här var ju super kul, jag ska titta i boken och återkommer i morgon när jag har lite mer tid, lite körigt nu
Någon som ska gå KFHs 1 års skola? Jag är anmäld, ska bli kul.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag antar att han syftade på hästar som gnäggar och är nervösa när kompisarna i hagen försvinner. :p
Spelar egentligen ingen roll vad det är för bilder, det är bara lättare att gissa när man kan bedöma flera bilder, men det vore kul med en på profilen också. :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

*Så avundsjuk som man kan bli* Guuuud vad roligt! Jag har inte råd men annars skulle jag göra det direkt!! Du får rapportera hela året! :p :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp