Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja hon har ganska lång kropp men ryggen är väldigt stark. Nr 2 då! Är det en Dandy? Hans kropp och rörelser är väldigt mycket Dansören, men uttrycket är mer Dandy. Han är förändrats mycket i uttryck sedan han var hingst. Här är en bild på samma häst för ca 2 år sedan..

dorehingst.jpg


På denna bilden har han ett hårdare uttryck. Som kastrerad har det blivit lite av en regression till fölstadiet tror jag... Kanske sorgligt men det var svårt att veta innan.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja, han ser olika ut, helt klart. Hårdare, men bräckligare på nått sätt?
Det är jätte svårt att säga även, vilket alla säkert är klara över, men utan exteriörbild så blir det ändå svårare, tycker jag.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Fresta mig inte, jag ska inte ha egen häst förrän jag har tid OCH en fet plånbok... förresten så är hon inte för mig, hon är ju för dig! (hupp, det där kanske räknas som smicker?)

Hennes bild gav mycket direkt, sen blir det svårt att se andra bilder utan att få med rester av den första. Men hon ser väldigt trevlig ut, hennes uttryck påminner lite om min förra häst.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

jag tycker det är rolig och nyttig läsning. kul att läsa om de olika häst typerna och kanske koppla ihop några med hästarna i stallet. min häst är zigenaren upp i dagen! "charmig och omedgörlig, lika mild som som obehärskad, både tydlig och onårbar och lika trogen som han är obunden och fri" det är precis lilla manen haha
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Tycker oxå det blev lite kul när folk började lägga in bilder...
Har försökt att analysera mina egna hästar men inte kommit fram till något alls.
Så nån som har några förslag?

YI6E6740.jpg
[/IMG]

YI6E6765.jpg
[/IMG]

YI6E6704.jpg
[/IMG]

Och så den andra, som är en helt annan typ:

kalmar10060923.jpg
[/IMG]

Så vad är de för personligheter?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det var ett tag sedan jag läste boken och nu har jag den utlånad:(
Vad kan ni läsa ut om min Vinna?
vinnaportratt.htm

vinna1.htm

vinnaprofil.htm

vinnanyfiken.htm


Annika
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Oooops.
Jag testar den här vägen istället:angel:
vinnaprofil.jpg

vinnanyfiken.jpg

vinnaportratt.jpg

vinna.jpg


Annika
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vet att du var på kursen med din häst men har glömt vad den var för karraktär?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag vet inget om Lord Owens häst, men här är en bild på en vad jag anser, 100% vandrare så man kan jämföra, (hästen på bilden är en 27 årig avelshingst om han ser lite sliten ut).
Det var ganska läskigt för jag har stått och läst i boken om vandraren framför hästen och allt verkade stämma om honom in i minsta detalj, inte minst de extriöra kännetecknen!

DSCF2596.jpg

DSCF2598.jpg


Men annars, liknar inte Lord Owens häst lite en minister, eller kanske lite "kunga aktig"? *obs ytterst oproffessionella gissningar*
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jo nu när jag tittar en andra gång så håller jag med dig, men får en känsla ändå av vandrare men även något mer som sagt. Saknar den innåtbucktning om du förstår vad jag menar.

Man behöver oftast se fler än ett kort för att kunna gissa.

Den bilden du visar är klart en vandrare men kanske något mer men ändå huvudkarraktär vandrare.

Hm det är svårt det här men ack så roligt.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag håller verkligen med dig! Det som är roligt är att det behöver ju inte vara helt korrekt heller, utan det är roligt att sitta och gissa och öva sig lite. Förresten så är det inte alltid KFH kan säga vilken karaktär hästen har på direkten heller.
Jag tycker att Lord Owens häst har lite den där blicken som det beskrivs att varndraren har, eller vad tycker du/ni?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ni får gärna gissa på min Vinna här ovanför:)
Jag ska fixa hem boken och passa på att öva mig själv också:angel:
Annika
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Gissa var det. :rofl:
På vissa av bilderna tycker jag att hon har samma uttryck som jag observerat att många Urhästar har, speciellt på första bilden, men samtidigt tycker jag mig se lite av Eldvakten? *kanske helt ute och cyklar*
För mig ser hon iaf ut att ha en stark egen vilja och ett ganska djupt inre även om ytan ser enkel ut.
Jättesöt var hon iaf! :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag håller med lillehanne helt klart.

Så söt och timid? Stämmer det? Ser ut som hon är stabil och en god kandidat för att leda flocken. Kan kanske vara envis ibland men det känns som det inte tar sig uttryck i så mycket mer än att hon bestämmt står kvar eller så. En inteligent flicka.

Tycker kanske att jag ser lite sorg, men som sagt det är ögonblicksbilder så det är svårt.

Du får gärna berätta för oss hur hon är ska bli spännande att höra :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det svåra med Hempfling-boken är att man inte håller med i allt ju!

Men ska man roa sej med att bedöma utifrån boken, så tycker jag att Vinna framförallt ser ut som Vännen. Ögonen, nosryggen och näsborrarna. (se i boken!)
Men det är något mer hos henne också som jag inte kan placera i någon karaktär. Ser mer uttrycksfull ut än jag uppfattar Vännen.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tycker din häst är Den Halvfödde personifierad, möjligtvis med lite Grodan (jag tycker oftast att de här två karaktärerna "går ihop" på något vis). Jag ser inte Vandraren i honom, alls, faktiskt.
Knepigt????
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Den här hästen tilltalar mej massor i uttrycket. Jag är fascinerad över hur mycket frieser-rasen varierar i uttryck, trots att de är relativt "Homogena" i sin typ i övrigt (i alla fall om man skiljer den modernare typen från den lite äldre).

jag hade velat se huvudet i profil så man såg pannan och "undersidan" av huvudet.
Utifrån Hempfling - tänker jag framförallt Zigenaren, och så pendlar jag mellan Kungen och Enhörningen i övrigt, egentligen mer Enhörningen men där finns en del Kungen också...
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tycker din häst är Den Halvfödde personifierad, möjligtvis med lite Grodan (jag tycker oftast att de här två karaktärerna "går ihop" på något vis). Jag ser inte Vandraren i honom, alls, faktiskt.
Knepigt????

Jag ska försöka förklara lite kort varför jag ser Vandraren i hästen, taget från boken:
"Nosryggen har en liten sänkning på mitten....En handsbredd ovanför mulen höjer sig profilen en aning igen och viker sedan neråt med en jämn vacker linje via näsborrarna och munnen....Ögonen sitter förhållandevis långt ner på nosryggen räknat." "Hästen är frihetsälskande, lugn, vis ädel, trogen och social." Allt det stämmer på honom och i stort sett allt det andra som står i boken också. Han är absolut en av de trevligaste hingstar jag någonsin träffat.

För mig ser Den Halvfödde ut såhär:
DSCF2614.jpg


Hästen var rädd, ängslig och aggressiv pga sin osäkerhet till människor.
Huvudet är långt och smalt och överläppen ser ut att vara dragen bakåt. Hästen har en svag rygg, svag hals, överhuvudtaget konkav form som inte är skapt för ridning.

Observera att ingen av hästarna på bilderna är min men det är jag som har fotat.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Tack för era svar!
Det är verkligen roligt att läsa. Hon är bestämd av sig men oerhört lättövertalad. Har aldrig visat atthon vill bli av med mig på något sätt. Bara att hon inte har lust till samma sak som jag:smirk:
Men som sagt efter att jag visat henne att det är faktiskt ganska kul så slår hon om och är hur positiv som helst.

Hon är bara tre år men när det kom en ny ung häst till stallet skulle den bort till varje pris enligt Vinna. Det gick inte lugnt till. Öronen var slickade bakåt och hon jagade stackars Jacie så vi fick gå in och bryta det hela. Efter en tid i varsina hagar gick det hur lugnt som helst. Jag tror att hon kommer att vilja vara flockledare när hon vuxnar på sig lite och när de äldre damerna hon går med nu inte längre finns i hennes närhet.

Hon bär nog på någon slags sorg som jag inte förstår mig på. Hon kan vara lite inåtvänd ibland. Jag måste gå väldigt varsamt fram med henne samtidigt som jag får visa att jag menar allvar. En svår balansgång. Det känns som att hon har ett djup som jag inte har fått dela ännu.

Hon har inte haft det så lätt fysiskt. Bockhovad som föl när jag fick hem henne och sedan så slet hon av sig sträcksenorna i ena bakbenet när hon var två år.

Hon är underbar på alla sätt och andra människor blir lätt förtjusta i henne.:love: :love:

Annika
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp