Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det har funnits vissa förnäma drag, lite navelskåderi. Men kanske blir detta tydligare i sällskap med unga damer? *hmmm*
Dandyn:
"..för det mesta medveten om dom intryck han gör på folk och koketterar med det."

Stella:
Den halvfödde/vandraren/dansöern/vännen?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Snabbt tänkt: Eldvakten/vännen. :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nu är det enbart en bild att utgå från och jag har inte anammat KFH´s "exteriöra kännetecken" för varje karaktär helt och hållet. Men detta var ju trevligt tidsfördriv :D - och nu utgår jag egentligen helt från KFH exeriöra kännetecken.

Halvfödde - Hennes ögon ser lite utstående ut - och ger ett lite frånvarande intryck (inte så mycket uttryck). Överläppen lite bakåtdragen.
Mulen/nosryggens linje vid mulen ser ut som KFH beskriver Grodan? (eller i alla fall som bilderna på Grodan i boken?) Mer från grodan - ögonlocken halvt slutna, spikrak nosrygg från ögat och ner. Hon ser ut att se världen "underifrån" - som en Groda?

Men detta är ju bara en bild - behöver inte säga något alls. Och det var min spontana känsla när jag såg bilden - utan att veta någon bakgrund alls.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hm. Det är mer en känsla än ett exteriört tecken. Men det är något med manken och bogbladet som ser väldigt stabilt ut. Ett stort hjärta får plats där - nu menar jag mer psykiskt än fysiskt.

Jag har en dubbel känsla här också men vet inte om jag ska lita på den eller om jag bara garderar mig. Men okej, om denna häst har varit/är "besvärlig" så har hon varit väldigt besvärlig, sådär att ingen velat ta sig an henne. Kanske rent av farlig. Men det skulle i sådana fall bero på missförstånd - men det gör det ju nästan alltid... men grejen är, att om hon blir förstådd så är hon en klippa, pålitlig, trygg.

Men hon är inte riktigt färdig ännu = inte fått utlopp för hela sin personlighet ännu.

Nu känns det lite som jag är ute och cyklar.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Dom där grod -dragen, ögonlock, underläpp, tolkade jag mest som att hon inte känner sig förstådd, en mental grej, något som kan utvecklas och ändras. :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag skrev den halvfödde för att jag ser en fiiin själ som inte riktigt blivit "född" ännu. Den här hästen drar sig inåt till egna världar när den inte förstår eller hänger med. Den har liksom två hovar i änglarnas värld.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Rikkan skrev:
Det har funnits vissa förnäma drag, lite navelskåderi. Men kanske blir detta tydligare i sällskap med unga damer? *hmmm*
Dandyn:
"..för det mesta medveten om dom intryck han gör på folk och koketterar med det."
Jo det är ju absolut sant! Jag tänkte ju först lite Zigenare men det kan nog vara så att det är mer Dandy i honom egentligen. Han har inte haft så många unga damer här ju :) - med småkillarna har han nog utvecklat mer "Kungen"

Rikkan skrev:
Stella:
Den halvfödde/vandraren/dansöern/vännen?
Intressant!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Tänker Dandy istället för Zigenare på grund av att han visat att han inte har densamma uthålligheten som många andra kbl. travare.
Det kan ju tillviss del bero på uppfödningen.. Men han är som kungen, sent utvecklad, med tanke på att han växt fram till i år...
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Rikkan skrev:
Vad ser du själv då?

Jag har nog snarare läst hur han beskriver dom olika än tagit till mig så det är nog inte helt rätt sätt att göra det på (dessutom ser jag nog bara alla hennes bra sidor :o ) Det enda jag eg har "fastnat" för av extriöra kännetecken är hennes "utbuktning" vid ögonen.

Men det svarade inte på frågan *inser* ändrar mig mest varje dag...kaninte riktigt då in henne i en kategori så.


evis: Var kul att se vad ni sågjust för att inte många av er här vet så mycket om henne, helt förutsättningslöst :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Berätta om hennes bra sidor, så kanske vi kan få något mer att tänka på...?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Här är hela bilden - tänker du samma när du ser den?

http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/stella_maj3.jpg

(hihi jag upplevde hon ju snarare som att hon skulle tippa omkull och "falla ner i en avgrund" om man petade henne på manken, otroligt bräcklig - men stort hjärta hade hon verkligen!!)

Det är så himla kul att läsa sånt här! Inte är du ute och cyklar inte. Jag tycker det är grymt intressant, försöker förstå mej på henne...

Men hon blev nog aldrig "färdig" tror jag. Vandrade vidare förra året.
Jag tänker att hon hade mycket "Den Halvfödde" eller eventuellt Barnet i sej, kanske utvecklade hon det ännu mer av omständigheterna?
Men hon förbryllar mej, för jag upplevde henne samtidigt väldigt andlig, som om hon befann sej "nånstans uppe i himlen" hälften av tiden - som en halvfödd Pegasus kanske. Hon hade inte många bindningar till jorden under sej, som en fågel...

Hon blev väldigt aggressiv och reagerade blixtsnabbt och utan förvarning när hon gjorde det. Men hon hade haft det väldigt tufft i livet. I grund och botten var hon väldigt tillitsfull - lite som en Duva tänker jag, då det var så fragilt och känsligt när hon gav precis allt förtroende till en människa. Men hon var "sviken" ganska många gånger - kanske var det det som gjorde att hon var så "svår" (komplicerad)?

Men ridbar var hon nog aldrig menad att bli...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hon är en pigg och glad tjej som älskar att göra saker och lära sig saker. Väldigt vaken och lyhörd men ändå "stabil", kan mycket väl tycka att saker är skitäckliga men om man säger att det är ok så slappnar hon av och tycker det är ok. Hon är väldigt social och vill alltid vara med (har man med sig grimma i hagen ska honklä pås ig den, även om det inte är hennes).

Men hon är fortfarande ung så det är eg inte mycket gjort med henne ännu men det vi gör bemöter hon alltid med glödje och nyfikenhet.

Däremot tror jag inte hon hade uppskattat om man försöt tvinga henne göra saker med "våld" (styrka kanske är ett bättre ord), men å andra sidan behövs det inte heller för ber man gör hon det man ber om.

Helbild (juli -05)
uppstlld050708.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Intressant och kul - jag förstår hur du tänker och håller med - börjar få en bättre bild av Fling nu. (blev lite förbryllad först när jag läste boken) Det är intressant att se hur en häst förändras, men att grunddragen finns med hela tiden.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Passar den beskedlige in på henne?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Rikkan skrev:
Passar den beskedlige in på henne?

Nu var jag tvungen att ta fram boken och kolla :p

Jag vill nog få henne till lite mer "förfinad" än den beskedlige...även om Perla i grunden är stabil så är ändå hennes främsta drag hennes känslighet/lyhördhet och hennes nyfikenhet. Jag får nog den beskedlige till att det stabila är mer överhängande. Perlas stabilitet kommer nog snarare från att hon haft det bra runt sig hela sitt liv (flockuppväxt, lugna stabila människor som låter henne vara den unghäst hon är).

Så står det att den beskedligen alltid har en rak nosrygg och hon har den "bulan" vid ögonen.

Jag uppfattar henne som en rätt så andlig häst, men jag får henne inte alls till en pegasus (även om hon kanske har drag därav)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Aha, den bilden har jag sett en gång förut - men jag kände inte alls igen henne på den lilla bilden! Antagligen för att när jag ser helfiguren så är det svårt att se förbi exteriören, och när jag såg på den lilla bilden så blev det mycket mer fokus på huvudet.

Jag håller med om att hon ser mycket bräckligare ut på helbilden. Jag måste titta lite på den lilla bilden igen för att se vad det var jag såg där.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Alltså, på den lilla bilden så ser jag nästan en annan häst! Jag tolkar kroppsställningen helt annorlunda, om jag ritade en fortsättning på den bilden så skulle hon inte alls stå så som hon står på den stora bilden. Mycket intressant vad bilderna säger olika saker.

Kan den lilla bilden vara vad hon skulle ha blivit med en friskare och bättre kropp?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad kul det blev nu när ni börjar skicka in bilder!!

Jag tycker din häst ser ut som en eldvakt. En moderlig omhändertagande häst som håller utkik på vad som händer runt omkring fast utan att stressa upp sig. En typisk mamma! Möjligen kan hon oroa sig för sina vänner om de inte är inom synhåll. Så är min uppfattning av just den här bilden.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hej! Här kommer lite fler bilder för er att analysera enligt Hempflingmetoden eller annan metod! Vilka är de här hästarna?

kallisen.jpg


headdore1.jpg


071.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp