Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Snabbt, spontant säger jag att han liknar min häst mycket i uttryck och min häst visar mycket av Pegasus' uttryck och karaktär. Så jag säger pegasus ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Intressant! Jag tänkte, spontant, att hon liknar Enhörningen mer?! (motsatserna eller hur är det?)
Fast jag har ju sett henne live. Jag tycker både mor och dotter har väldigt vackra tilltalande huvuden, de ser ädla ut även fast det finns en grövre prägel där också. Fina ögon och fina näsborrar. Hon har ögonen rätt nära varandra - inte så bred panna (jag kommer ihåg det som att hennes mor har bredare panna - ögonen längre isär?).

-> Rikkan - vad tror du om Flingan egentligen?
Jag har klurat och klurat men vet inte. Lite Vandrare, lite Zigenare, lite Minister och kanske till och med lite Kungen?
(men "exteriöra kännetecken" är inte särskilt klockrena på någondera?)

Vad säger ni andra?

betesbilder1022.jpg


betesbilder1027.jpg


(svårt att hitta bättre bilder på hans huvud!)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nu börjar tråden leva!

Intressant obersvation.

Hästen på den lilla bilden, Spida, ser lite annorlunda ut om man ser på dom andra bilderna på henne på bloggen.
(Gå gärna in där och kolla _framförallt_ på huvudbilderna.
För på några av helbilderna har hon så ont att hon inte utstålar sitt "vanliga" jag.)

Jag har varit lite inne på flera olika, men ännu inte bestämt något. Ska kika i boken, eftersom jag inte kommer ihåg alla, och återkommer. :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tycker att mor och dotter är så olika varandra. Bara färg och tecken påminner om varandra. Dock säger jag mig enig med evis, dessa kallblodstravare är för unika för att passa in i någon exteriör mall.

Rikkan- prinsen/zigenaren/vandraren/eldvakten
Spida- enhörning/pegasus/ministern/barnet/urhästen

Flingan, å flingan! *suck*- Kungen!! Urhästen, Dandyn, Vandraren. Är så som jag tycks mig uppfatta honom i sällskap av tjejerna. Nu har han ju en andra uppgifter med små killarna och kanske har han ändrat sig en del?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nu har du ju själv skrivit vad du tror, och jag kan inte knyta an till KFH tillräckligt bra ännu. Men jag måste ändå säga att jag från din lilla användarbild tycker att hästen ser ut att ha en sprallighet och fin energi som jag i vanliga fall inte förknippar med kallblod. Lite busglädje plus känslighet som gränsar till skygghet. Lite vek, särskilt för hårda känslor som irritation och ilska. Men det är lustigt för ena sekunden känns det just så, och den andra ser jag en innerst inne trygg och bestämd individ. Kanske sådan hon är när allt är som bäst? Eller så vet hon bara precis vad hon vill och mår bra av och undviker just därför ilska och irritation?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Lite off topic, men jag tycker KFH själv verkar ha bytt karaktär i denna bok! Första gången jag öppnade den satt jag och jämförde bilder av honom "före och efter" och fick inte ihop dem. Ett tag var jag säker på att en annan person har gått rakt in i hans liv och tagit hans plats. Får ni ihop hans två olika utseenden i boken?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag håller med dej helt Stolermeyer!
Upplever det som att han ändrat karaktär även i sitt sätt att skriva, uttrycka sej eller till och med se på omvärlden?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hon är tvilling/ kräfta, så det du säger stämmer jätte bra.
Hon är mental i ena sekunden och kan ibland vara känslomässig i nästa sekund, men bakom skalet och hon väljer vem hon visar detta. Oftast bara mot mig (som har tagit bilden) är hon känslig, nästan så att det tåras i ögonen. "Mamma, hjääääääälp mig!"
Mot andra ska hon vara lite tuff, hård och smart. *hehe* Eller helt odräglig.

Varför denna har ett uttryck som du saknar hos många andra är för att jag lärt mig ett och annat genom dom andra hästarna jag haft. Och lägger alla resurser på att hon ska få utvecklas opimalt, både fysiskt och psykiskt. Låter säkert larvigt...;)
Hon får vara sig själv och får den trygghet, mat, kommunikation, frihet som hon behöver och framförallt så har hon i en tidig ålder lärt sig att lita på mig, att jag förstår henne när hon har ont.
Ingredienser för att blomma ut till en fantastisk individ?

Ang. KFH, menar du före med och utan skägg? *hehe* för visst syns det att det är skillnad på karl?
Men jag ser samma grundkaraktär, fast nu med skägg och större kärlek till jorden, naturen och kanske t o m till människan?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

*lånar knapp*

Jag har just läst ut boken. Tycker mycket om hans sätt att se på hästhantering och träning men indelningen av karaktärerna tar jag lite med en klackspark, just den delen har jag rätt svårt för normalt (att dela in personligheter i fack). Älskar även Dansa med hästar (även om jag behövde läsa genom den några ggr för att få riktigt grepp om det)

Har inte heller riktigt lyckats lista ut vad min häst "är"...lägger in en huvudbild på henne så får ni kika om ni vill.
vackerhuvud.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Kanske betyder det att han rätt och slätt känner sig älskad och behövd på ett sätt som han tidigare inte gjort?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad intressant! Jag sökte ordet optimalt men fick bara fram ultimat - vilket inte stämde med det jag ville säga, just det här med hur hon mår när allt är optimalt, när allt är som bäst.

Nej, inte larvigt alls, jag förstår precis vad du menar :bow: . Och tänker att många kallblod kanske väljer att stänga in sig och bli ganska tunga och jordbundna när de inte blir förstådda?

Till evis också: Jamen visst är det en annan karl! Kan det ha att göra med att han har fått barn? Han ser tyngre ut, mera som att han har knutits till jorden liksom.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Rikkan skrev:
Kanske betyder det att han rätt och slätt känner sig älskad och behövd på ett sätt som han tidigare inte gjort?

Vilket också skulle kunna ha att göra med att ha fått barn...?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jo lite Urhästen finns det absolut i honom :idea: - men Dandyn?
Ja, när du säger det... Ska fundera vidare!

Jag funderade på om det inte är så att alla ston när de får föl integrerar lite "Eldvakt"-personlighet??

Jag är nyfiken på vad ni tänker om den här tjejen;

stellashuvud.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tänkte också den Halvfödde, en av de få karaktärer som fastnat i mitt minne lite bättre.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Fast det finns ganska många kallblod som blir allt annat än jordbundna också, när det "blir fel" i deras liv. De är såna personligheter de här kallbloden, ingen av mina har varit den andra lik :)

Visst kan det ha å göra med att han fått barn. Han känns mer jordnära - och mindre "ytlig".
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

evis skrev:
Spontant - den Halvfödde, kanske med lite Grodan??

Jasså...itne alls vad jag såg (fast jag är nog kanske lite partisk med)...vad är det du får till det? *nyfiken*
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

evis skrev:
Fast det finns ganska många kallblod som blir allt annat än jordbundna också, när det "blir fel" i deras liv. De är såna personligheter de här kallbloden, ingen av mina har varit den andra lik :)

Ja, det kanske beror på att jag själv mest har stött på lite inbundna kallblod - och jag inser att jag utgår till största delen från finnhästar när jag tänker kallblod. Det är finnhästar jag lärt känna närmast.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

evis skrev:
Jag är nyfiken på vad ni tänker om den här tjejen;

stellashuvud.jpg

Ingen KFH-analys, men jag ser en pålitlig häst. En stomme att stödja sig på. Trevlig. Kanske inte fått utlopp för hela sin personlighet ännu - jag tänker såsom Rikkan beskriver det optimala.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ojdå! Utveckla gärna mer! Vad är det som får henne att se pålitlig ut? Hur kommer det sej att hon ser ut som en "stomme att stödja sej på"? Hoppas fler orkar/vill gissa/skriva/tro/tycka. Jag har många fler bilder på henne men uttrycket är ganska detsamma på alla bilder (i jämförelse med Flingan, det svarta kblet jag la upp bild på längre upp i tråden).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp