Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag bläddrade i den på Biblioteket men lyckades inte placera min häst i ngn kategori. Hon är ju arab men stämmer inte alls in på Duvan psykiskt. Verkar vara lite övergeneraliserande tycker jag....
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det är ju just det han betonar i denna bok :) Att hästar inom samma ras kan vara olika karaktärer.

För övrigt tycker jag att man ska vara öppensinnad och ödmjuk inför det man läser, och inse att det som är sanning för KFH behöver inte vara min sanning. Vi delar ju inte samma erfarenheter och har förmodligen inte samma värderingar :D

Mvh Cecilia
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Men vad är då poängen med de olika karaktärerna om de inte stämmer?

Han hade ju lika gärna ha kunna skriva att enligt hans uppfattning så är de flesta araber så här och de flesta kallblod så osv. Tycker det är en sak att kategorisera olika personlighetstyper hos hästar men att sen dra paralleller till exteriör är jag tveksam till...

Har också TTouch boken förresten. Den stämmer bättre på min häst
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

*Svarar mig själv*

Däremot tycker jag att det går och se för- och nackdelar med hästens exteriör som kommer påverka ridningen och hästens brukbarhet/hållbarhet.

Finns ju en annan intressant tråd här på forumet om vinklar t ex
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Bewelinn skrev:
Men vad är då poängen med de olika karaktärerna om de inte stämmer?

Han hade ju lika gärna ha kunna skriva att enligt hans uppfattning så är de flesta araber så här och de flesta kallblod så osv. Tycker det är en sak att kategorisera olika personlighetstyper hos hästar men att sen dra paralleller till exteriör är jag tveksam till...

Har också TTouch boken förresten. Den stämmer bättre på min häst

Jag vill inte gå i försvar för KFH :angel: Enligt hans uppfattning så stämmer de olika karaktärerna - däremot är det just det du skriver han vänder sig mot - "att de flesta araber är så".. osv... Han vill inte kategorisera efter raser, utan efter karaktär.

Hans uppfattning är nödvändigtvis inte densamma som min ;)

Jag tycker om hans böcker, för de väcker många tankar, men jag delar inte hans uppfattning i allt. Kategoriseringen ser jag mest som underhållande. :)

/Cecilia, vars arab defintivit inte är en duva :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har inte sett hans beskrivningar.

De jag har sett har hamnat om avstånd mellan ögon osv...

Annars så är jag helt med om att hästen får ett helt annat uttryck berorende hur den mår. Ansiktsuttryck ja. gissa om jag fick däng för det på Gnägg av Dressyrryttarna ....:D .........:D

Annars de flesta verkar ju vara överens.
Frenologi (som just angående människan handlade om skallbenets form) kan vara roande men är inte sanningen.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jo, har läst den. Tycker den är lite kul med de olika hästtyperna. :)

Försöker hitta min häst där, men det är inte lätt. Det jag kan tänka mig mest är att hon är en Zigenare.

"Alla sätt som en häst kan uttrycka sig på, har Zigenaren i sig. Han är både charmig och omedgörlig, lika mild som obehärskad, både tydlig och onåbar och lika trogen som han är obunden och fri."

:)

Någon annan som hittat sin häst bland de olika karaktärerna?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Bewelinn skrev:
Jag bläddrade i den på Biblioteket men lyckades inte placera min häst i ngn kategori. Hon är ju arab men stämmer inte alls in på Duvan psykiskt. Verkar vara lite övergeneraliserande tycker jag....

Leta i de andra kategorierna då. Trodde mitt kallblod skulle hamna under "Den beskedlige" men inte. Kategorierna är ju inte helt kopplade till ras enligt honom. Dessutom kan en häst vara en blandning av två kategorier, svårt det här... ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det blir ju lite Horoskop över det hela om man kan blanda flera karaktärer. Då kan man ju alltid få det att stämma på ngt vis ;)

Jag tycker att han säger emot sig själv lite när han inte vill koppla det till rasen men sedan drar fram exteriörer i de olika beskrivningarna som helt klart är knuta till vissa raser :confused:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Min Trollfuxa är en klockren Enhörning. Det var som att läsa hennes horoskop -som också stämmer sådär ruggigt väl, jag satt bara och skrattade och nickade.
Valacken är nog en Minister blandat med en massa annat.
Och kallblodsåringen är nog huvudsakligen en Underofficer blandat med lite annat.

Boken måste tas för vad den är, men jag trodde faktiskt egentligen "mer" om herr Hempfling. Som någon sa, frenologi på människor övergav man för rätt länge sedan...
Men det är ju ganska kul läsning i alla fall. :p
Sedan tycker jag i och för sej att det inte helt kan vara båg - detta med att fysik och personlighet går hand i hand. Vissa fysiska egenskaper ger ett visst psyke, och ett visst psyke ger vissa fysiska egenskaper. Men när det sägs att storleken på ganaschen avgör huruvida hästen är smart eller inte - då har det gått liiiite för långt enligt mej... (storleken på ganashen påverkas inte av hur hästen mår eller känner sej)
Jag hoppade över den "exteriöra beskrivningen" på karaktärerna och då blev boken mycket mer intressant. :p
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

:bow:
Samma här, man ska inte ta det så allvarligt. Men det är ju ett roligt sätt att få lite andra perspektiv på våra hästar! :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har nu börjat läsa och jag tycker verkligen om den så här långt. Jag har alltid varit lite inne på det här andliga och filosofiska när det gäller hästar (eller nja, i alla delar av mitt liv snarare :D ) och här får ja det "serverat" framför mig det som jag hela tiden gått och funderat på själv.

Men jag förstår varför alla kanske inte uppskattar honom eller hans teorier. Vi alla är olika och tycker och tänker olika.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har läst den och hans andra böcker. Jag gillar hans filosofi och hans tankar kring människans utveckling och hästens utveckling tillsammans, samverkande och påverkande varandra. Men jag känner mig också kluven inför Hästens själ, för jag hade inte heller väntat mig att han skulle få för sig att dela in hästar i olika personligheter så där. Men jag gör som flera andra redan skrivit - tar till mig det som intresserar mig och som låter vettigt för mig.

Att hästar ÄR olika personligheter som kan bemötas olika, det tror jag också, men jag känner inget behov av att dela in dem i olika fack. Jag gillar Tellingtons tankar mer i såna fall, för hon delar inte så mycket in dem i olika fack, utan utgår från varje individ och berättar vad hon ser hos just den.

Vad som irriterar mig med Hästens själ-boken är att han går som katten kring het gröt och berättar hur bra hans sätt är, men han får aldrig riktigt fram VAD han gör. Luddigt. Därför - plus att jag gillar hans filosofi annars - ska jag faktiskt gå på kursen i sommar, och se med egna ögon vad det handlar om.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sedan får du skvallra - för jag tycker att det är för dyyyyyyyyyrrrrt
:D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Javisst är det dyrt, men... jag hoppas det blir en bra investering. Lovar att skvallra! Jag har hört att de som gick på förra var nöjda.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja, det ska det vara, kan pm:a.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag ska också gå kursen. Jag ska gå i Roskilde var ska du gå?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 146
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp