Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Spider84 skrev:
Just det med att kunna se på en hästs utseende hurdana de är finns väl också i T-touch böckerna, eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som känner för att informera dessa författare om att man under andra världskriget trodde detsamma om folk och försökte bevisa det...och misslyckades gruvligt. :smirk:


(så är mina historiska kunskaper grymt bra...inte. Så jag kan mycket väl minnas fel om det där :crazy: )
Fan va kul sagt! Jag gillar din knastertorra humor:rofl:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Bewelinn skrev:
Det blir ju lite Horoskop över det hela om man kan blanda flera karaktärer. Då kan man ju alltid få det att stämma på ngt vis ;)

Jag tycker att han säger emot sig själv lite när han inte vill koppla det till rasen men sedan drar fram exteriörer i de olika beskrivningarna som helt klart är knuta till vissa raser :confused:
Håller med dig! Hörde igår om att en forskare (Dansk?) har kommit på att korta människor har kortare utbildning än andra. Jaha betyder detta att de är mer korkade? Jag måste alltså byta ut min häst för annars kanske hon inte fattar vad jag vill med våran utbildning. :confused:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

:p Knastertorr är den bara ibland. :angel:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Den som hålls i Sverige, Johannesberg. Har du gått förut?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nej, Jag ska gå baskursen med häst. Jag är helt oanande om vad som kommer att komma med på kursen.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Spännande! Vore kul att få höra vad tycker sedan, jag ska gå utan häst och kommer ju inte att kunna relatera kursen direkt till någon häst jag känner väl.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja jag tror att min PRE är en blandning av Dansören, Dandyn och möjligtvis Pegasus. Mest lutar det åt Dansören dock.

Min kallblodstravare är nog en riktig Eldvakt men hon har vissa drag av ministern också. Jag känner henne inte så bra än men jag tycker jag anar att hon klarar av att ta beslut för sin ryttare. Har gjort detta flera gånger med nybörjare på ryggen.

Vår shettis är nog en urhäst, möjligtvis kan man skönja en inre tjockis :angel:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Mina katter får faktiskt julklappsböcker av mig som heter sådant som "Astrologi för katter", "Katten och Tao", "Binky - Allt jag har lärt mig har jag lärt mig av min katt" (om heminredning för katter och hur man uppfostrar sin inneboende), och så har de Aura-Soma och så arbetar vi kinesologiskt på hästar. :-)

En del av oss är ännu flummigare än Hempfling då :rofl:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja det är svårt att veta vad man ska förvänta sig. Kursen är ju rätt dyr också så man hoppas att man får valuta för pengarna! Han skriver själv i boken att han kan vara ganska okänslig när det gäller att tala om för hästägarna vilka problem de har..:crazy:

Jag är lite rädd för att man kommer att få sig en ögonöppnare :eek: och gå därifrån lipandes :cry:

Eller så blir det aldeles, aldeles... underbart!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Som idé är boken helt oumbärlig! Däremot är det inte lätt att leva efter det, men det stora är att man fått nys om företeelsen, sedan är det vägen som är målet. Att man funderar på saken, testar, provar, utvärderar, blir klokare var och en på sitt egna vis... själva försökandet gör att man får ut så mycket mer av sin tid tillsammans med hästen. Rekommenderas till alla. Man måste inte hålla med om allt utan det räcker stort att plocka smultronen! Det vi tycker verkar konstigt kan vi låta bara vara.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Susan skrev:
Du har absolut rätt.
jag har Hempflings video och hans första bok.
ärligt talat tycker jag all NH är både C och D kopior av detta ursprungliga.

framförallt är jag helt enig i hans konflikthantering.
Mera sådant och mindre hårda tränare :)

jag har snott en hel del tips till unghästarna - det underlättar

Går det att få tag på videon idag? Har man nytta av den?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Med gemensamma ansträngningar lyckades jag och en annan bukare lista ut att den heter body language och finns på hööks.

Jag tycker den är tänkvärd, så tvärtom alla join ups jag sett....

Detta med rang tycker jag är intressant.
En ranghög häst låter sig inte provoceras
Den "bryr sig liksom inte om vad andra gör så länge de inte är i vägen. Har jag lärt mig från min egen mkt ranghöga häst.

Och Hempfling säger samma sak....
Han nonchalerar hästen - och hästen intresserar sig för honom.
I stället för att bara gå på den......

Det är ungefär som med hundar när man kommer bort till folk.
gillar man hundar och vill hälsa är hunden inte intresserad.
men hunden är väldigt intresserad av den som nonchalerar hunden.

Du skickar ju ständigt ut signaler om vem du är genom ditt beteende.......
Vad som kan bli helgalet med NH är osäkra människor som lär sog "tricks" för även om du kan tirixet så skvallrar resten av ditt beteende om VEM du är.........

Lite för mycket babbel kanske från min sida........
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Har nu läst 2/3 av boken och är mycket nöjd.

Läste karakrärsbeskrivningarna varav en var jag (om man nu bortser från de fysiska detaljerna då jag inte är häst:D )...och jeg menar det verkligen, det var jag. Måste ha sett ut som en fågelholk i ansiktet där jag satt och bara gapade. Inte konstigt att jag är totalt såld på den karaktärstypen av häst. Han nämde ju det också att människan och hästen ofta var som speglar av varandre och det vill jag lova ayttt det stämmer i mitt fall :eek: :eek: .
Dock har jag ingen häst nu men har haft och letar ny. Läste sen hur man skulle göra med just denna kategori (hakan hängde vid det här laget nere vid knäna) det är precis så man måste (om man omvandlar det till "människosätt") bemöta mig, annars blir allt fel. :eek: :eek:

Inte konstigt att jag är så förtjust i just den typen av hästar :idea:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Och vilken är du... om man får lov att fråga!! Så vet man ju hur man ska bemöta dig;) här på buke alltså!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vet inte om jag vågar tala om :crazy: , fast om ni lovar att inte mobba mig:p och vara mycket snälla ;) så kan jag avslöja det.

Jag är en äkta Duva :o
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Måste genast läsa på om Duvan... ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag sökte videon på H**ks hemsida men hittade den inte. Synd, skulle gärna se den! Kan de kanske ha något ex kvar i affären?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag köpte Body Language på Hööks i Kungens kurva. Ibland finns det ju saker i butikerna som inte inns i tidningen/på nätet.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja, jag får väl hoppas på det - om jag nu kommer mig förbi en sån affär nån dag.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har läst boken och studerat bilderna utan att störa mig på hans sätt att berätta. Det står honom fritt att tolka världen från sitt perspektiv, på lik linje som som alla andra gör t o m här i forumet. ;) Alla människor kategoriserar mer eller mindre, så även KFH. Det är väl människans sätt att hålla ordning, kontrollera kaoset?

Tycker dock, som fler varit inne på, att Tellington Jones har en mer nyanserad teknik för att tolka individerna. Tycker inte att man kan jämföra deras tekniker med horoskop.

Finner KFH's bok berikande, nyansrik. En människa som bär på stor kunskap. Jag är tacksam för att han skriver böcker. Ser fram emot nästa.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 146
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp