C
CarolaLind
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling
Å? Har du den? Då kan jag få kika i den när jag kommer?
Å? Har du den? Då kan jag få kika i den när jag kommer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men tror du att det finns läsare som tolkar boken på annat sätt är dig, som inte reagerar som du gjort?psychogrrl skrev:Jag kan rekomendera den, men då ska man läsa den flera gånger och försöka se förbi det man först tror sig se.
Jag kan inte låta bli att undra, är denne mannen mer självgod än någon annan som skriver böcker om något som dom själva redan vet och gärna vill att andra ska börja förstå?Jag har också boken och till en början tyckte jag också att han verkade väldigt självgod.
En frisk vind, i den så annars unkla garderoben? Tycker att det är bra om människan kan öppna sina sinnen och tillnärma sig djuret för att se det som en individ med själ, inte enbart som en leksak.Jag tycker det är härligt att han vågar ta upp sådana här teorier!
Det beror nog på hur ingående man studerar något, För övertygelsen kan få en att tippa åt båda hållen, antar jag. Vissa menar att det han skriver är fel, andra ser det som en lära, utan att tolka in rätt eller fel, sedan finns det säkert dom som anser att det han skriver är rätt. Eller så kanske man är nån stans mitt imellan och lever lika lyckligt ändå?Det är ju verkligen något att diskutera. Om det stämmer till punkt och pricka....spelar det någon roll?
Kanske att få dig att börja fundera? Genom att tänka efter för så kan du själv börja se din häst mer nyanserat och på så sätt kanske förfina din kommunikation?:smirk:Men vad är då poängen med de olika karaktärerna om de inte stämmer?
Men i den boken så plockar du väl sammman olika delar tills du får den karaktär som stämmer på just din häst? En viss typ av näsborre, en viss typ av mule, haka, öga osv. Eller tänker vi på olika böcker??Har också TTouch boken förresten. Den stämmer bättre på min häst
Det ger en bild att tolka utifrån elementen: eld, jord, luft,vatten utan att man behöver tolka in massa onödiga detaljer.Har aldrig ställt ngt horoskop på häst.
Men inte till 100%inte stämmer så bra in på oxen (vilket jag är).
Där sa du något intressant, som får oss andra att förstå varför du inte känner dig som en oxe...Om jag däremot börjar kolla på månen (skytt) och acsendent (lejon)
Vad tror du på?Jag tror alltså inte på horoskop
Ja, lite som att måla en bild? Lager på lager.Jag får ta det draget därifrån, och det därifrån osv osv. Jag skulle nog kunna hitta drag av alla karaktärerna i min häst.
Men den kan väl inte ändra sina grund förutsättningar, sin grundkaraktär?en och samma häst kan ju byta beteende efter vem som hanterar den.
Hästen! eller?Vem är det då som avgör vilken hästens rätta karaktär är?
Jag tror det. Jag träffade för en gammal livstrött häst, som levt i samma mönster i många år, fått för många föl och var sliten och mager.Även hästarnas personlighet utvecklas kanske under livets gång? Åtminstone om de får rätt förutsättningar?
Till viss del. Vissa individer är mer beroende av att tillhöra en annan, mer anpassningsbar, har behov att vara till lags, precis som oss. Vissa är så starka att människans påverkan bara blir en skugga som skymtar i vissa tillfällen, tror jag. Det bästa är väl om man kan främja individualiteten och få hästarna att växa i deras egen personlighet, och själv lära sig av detta. Men det kräver då att man ser hästen för vad den är, inte enbart som man vill att den ska vara, tror jag.Eller är förändring speglingar av ägarens personlighet och inte hästens?
Jag tror på förändring. Att leva är att andas, och varje andetag är något nytt.En häst som lever hela sitt liv i exakt samma miljö kanske förblir densamma men hur många tamhästar gör det idag?
Rikkan skrev:Jag tror det. Jag träffade för en gammal livstrött häst, som levt i samma mönster i många år, fått för många föl och var sliten och mager.
Hon kritiserades för att vara så "avstängd" i sin närvaro.
När hon fick ett äpple av mig blev hon så glad. Ägaren var förvånad. Nästa gång jag kom dit så kom hon imot mig och gnäggade, -en sensation. Hon hade aldrig gjort så mot någon, sa dom.
Även om detta var en minimal förändring så visar det i allafall att även en häst som lever i samma mönster och har låg livsengeri, kan förändra sitt sätt för en enkel sak: lite medkänsla innanför skalet av ytlig arrogans. För det var mer att hästen fick någon som hon kände brydde sig om henne, för den hon var, än själva äpplet, som utgjorde betydelse.