Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Å? Har du den? Då kan jag få kika i den när jag kommer?

:bump:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Zigenaren kan jag tycka låta som grunden i kallblodtravaren, precis som du säger.
Men tycker du att det är så enkelt? Jag ser minst 6 andra andra karaktärer inblandade också, som kan visa sig, mer eller mindre, i varje individ, hos dessa högst personliga, nyanserade individer?
*ler ett lurigt leende* Om vi nu ska lägga ett KFH pussel...*hihi*

CL- Klart att den som kommer till mig får se i bokhyllan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

psychogrrl skrev:
Jag kan rekomendera den, men då ska man läsa den flera gånger och försöka se förbi det man först tror sig se.
Men tror du att det finns läsare som tolkar boken på annat sätt är dig, som inte reagerar som du gjort?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har också boken och till en början tyckte jag också att han verkade väldigt självgod.
Jag kan inte låta bli att undra, är denne mannen mer självgod än någon annan som skriver böcker om något som dom själva redan vet och gärna vill att andra ska börja förstå?

Jag tycker det är härligt att han vågar ta upp sådana här teorier!
En frisk vind, i den så annars unkla garderoben? Tycker att det är bra om människan kan öppna sina sinnen och tillnärma sig djuret för att se det som en individ med själ, inte enbart som en leksak.

Det är ju verkligen något att diskutera. Om det stämmer till punkt och pricka....spelar det någon roll?
Det beror nog på hur ingående man studerar något, För övertygelsen kan få en att tippa åt båda hållen, antar jag. Vissa menar att det han skriver är fel, andra ser det som en lära, utan att tolka in rätt eller fel, sedan finns det säkert dom som anser att det han skriver är rätt. Eller så kanske man är nån stans mitt imellan och lever lika lyckligt ändå?
Tycker själv att det viktigaste är att människan, genom kunskap, kan se hästen mer nyansrikt än tidigare.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Men vad är då poängen med de olika karaktärerna om de inte stämmer?
Kanske att få dig att börja fundera? Genom att tänka efter för så kan du själv börja se din häst mer nyanserat och på så sätt kanske förfina din kommunikation?:smirk:


Har också TTouch boken förresten. Den stämmer bättre på min häst
Men i den boken så plockar du väl sammman olika delar tills du får den karaktär som stämmer på just din häst? En viss typ av näsborre, en viss typ av mule, haka, öga osv. Eller tänker vi på olika böcker??:confused:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har den och jag måste säja att K-F H slår sig mkt på bröstet i början men han har ju så mkt rätt! :bow:
Jag menar, jag hittade ju min häst direkt! Han är en Zigenare upp i dagen! "Lika charmig och trogen som obunden och fri" exakt!
Jag har hittat många hästar jag känner hoss en del karaktärstyper, men också en del som har varigt mitt e mellan 2 olika.

Och det är så fantastiskt hur han kan låta en hingst vara en hingst och visa upp sig när flera andra "snubbar-som-vet-hur-hästar-ska-tas" (typ NH gubbar) står och drar och sliter i hästn och ska visa den att det är minsan han som är ledare.

:bow: T-tuch, T-team och Hempfling :bow:

MvH Annifrid, en Zigenare och en Underoffiser
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Precis! Och då är det ju mkt lättare att få det att stämma. Precis som det är lättare att få horoskop att stämma om man räknar in måne, ascendent, positioner i olika hus osv i stället för bara soltecknet... ;)

Ju mer man har att välja mellan desto lättare är det ju att blanda ihop ngt som stämmer. Jag måste blanda minst 5 olika karaktärer för att få ihop min häst både psykiskt och exteriört enligt Hempfling.

Vilket resulterar att jag har en hel drös olika sätt att välja att jobba med hästen också, så sådär värst vägledande blir det ju inte... Det blir ju så mkt enklare om man har en klockren och mindre "sammansatt" häst än jag har.

Min häst kanske är schizofren? :confused:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Skulle kanske hellre kalla det mångsidig? Ser du någon kollppling mellan TJ's lära, KFH's lära och horoskopet på din häst?


Kan tycka att det är intressant att lista ut en del själv också. ;)

KFH' lägger en större del av ansvaret till betraktaren, vilket säkert kan vara både för och nakdel. Mer som att betrakta ett konstverk, eller flera konstverk ovanpå varandra?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har precis avslutat "Hästens budskap" av KFH och har väldigt svårt att se honom som en som "slår sig för bröstet" efter den boken.

Nu ska jag ge mig i kast med "Dansa med hästar" som jag visserligen läst förut men då inte kunde ta till mig det som stod där.

Vad tycker ni om de böckerna?
Mvh Julis
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har läst dansa med hästar ett flertal gånger och tycker den blir bättre och bättre för varje gång måste jag säga. :) :bow: :)

Hästens budskap, är den bra?
Jag har inte läst den, vad handlar den om?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Man kan väl säga att det handlar om KFHs väg fram till hästarna.

Han börjar intressera sig för hästar och sen kommer han i kontakt med en gammal man som försöker lära honom lite om hästarnas budskap men KFH kan inte ta till sig det så den gamle skickar iväg honom för att följa en flock vildhästar och kanske på så sätt bli mera mottaglig för det den gamle försöker lära honom.

Sen ska jag nog inte berätta mer;)

Men det är verkligen en sån bok där han verkar säga "vilket jävla as jag är" emellanåt...haha, ja du förstår kanske vad jag vill säga med det.:rofl:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Kanske lättare att vara kritiskt laddad och säga att han är dryg och slår sig för bröstet, än att säga att man inte själv funnit nyckeln till det han kallar hästens själ? *bara en gissning*
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Tellinton-Jones har ju hållt på mkt med araber och jag upplever att hennes iakttagelser av de och deras exteriör stämmer bra (enligt min mening ska tilläggas).

Har aldrig ställt ngt horoskop på häst. Men jag vet själv att jag inte stämmer så bra in på oxen (vilket jag är).

Om jag däremot börjar kolla på månen (skytt) och acsendent (lejon) så får jag ju en mer sammansatt bild med mer karaktärsdrag att välja på (Jag tror alltså inte på horoskop men tycker det är en kul grej). Så då kan jag förklara icke-oxetypiska karaktärdrag med att "jo men det är ju min måne i skytten som gör mig otålig" t ex.

Ungefär så blir det med de olika karaktärerna också upplever jag. Jag får ta det draget därifrån, och det därifrån osv osv. Jag skulle nog kunna hitta drag av alla karaktärerna i min häst.

Det är ju också väldigt subjektivt hur man uppfattar sin häst och en och samma häst kan ju byta beteende efter vem som hanterar den. Vem är det då som avgör vilken hästens rätta karaktär är?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag gillar alla som försöker, som vill veta mer och lära sig om hästen....;)
Har aldrig ställt ngt horoskop på häst.
Det ger en bild att tolka utifrån elementen: eld, jord, luft,vatten utan att man behöver tolka in massa onödiga detaljer.

inte stämmer så bra in på oxen (vilket jag är).
Men inte till 100%
Om jag däremot börjar kolla på månen (skytt) och acsendent (lejon)
Där sa du något intressant, som får oss andra att förstå varför du inte känner dig som en oxe...
Jag tror alltså inte på horoskop
Vad tror du på?

Jag får ta det draget därifrån, och det därifrån osv osv. Jag skulle nog kunna hitta drag av alla karaktärerna i min häst.
Ja, lite som att måla en bild? Lager på lager.
en och samma häst kan ju byta beteende efter vem som hanterar den.
Men den kan väl inte ändra sina grund förutsättningar, sin grundkaraktär?
Kanske lättast att finna ut av vilka grundegenskaper som inte är helt tydliga genom att se hästen i närvaron av en människa som hästen inte respekterar, kanske rent utav ogillar? Om man nu skulle vara osäker eller nyfiken på hur hästen är??
Vem är det då som avgör vilken hästens rätta karaktär är?
Hästen!:D eller?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tror på möjligheter.... Det är möjligt att det finns spöken, ufon och att horoskop stämmer ;) Men jag vet ingenting....

Sen upplever jag nog alla hästar som unika personligheter var och en för sig. Har aldrig känt ett behov av att kategorisera dem. Varför måste man sätta etikett på dem överhuvudtaget?

Vad är egentligen grundkaraktär? Alla hästar idag är väl mer eller mindre miljöpåverkade? Var går gränsen mellan arv och miljö?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vissa har mer behov än andra.
Grundkarakrär, en personlighet, individualitet?
Gränsen mellan arv och miljö? Vet inte. Jag tänker inte i dom banorna.
Men gränsen mellan arv och individualitet är lättare att se, tycker jag.
Av det jag sett, så nedärvs personlighet inte direkt från mor eller far, på samma sätt som dom fysiska förutsättningarna, utan att avkomman har en egen, högst individuell framtoning redan från tidig ålder.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Visst har de vissa egenskaper redan vid födseln. Men erfarenheter kan påverka hästens psyke i olika riktningar enligt min erfarenhet.

Jag har ex upplevt att många ston förändras när de får sitt första föl. De stiger ofta i rang och kan även bli modigare och tryggare i sig själva. Även hästarnas personlighet utvecklas kanske under livets gång? Åtminstone om de får rätt förutsättningar? Eller är förändring speglingar av ägarens personlighet och inte hästens?

En häst som lever hela sitt liv i exakt samma miljö kanske förblir densamma men hur många tamhästar gör det idag? De flesta säljs nån gång, tävlas eller tränas och får på så sätt se nya miljöer, får föl, byter flock, hanteras av olika människor.

Oj vad filosofiskt det här blev (men intressant!)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Även hästarnas personlighet utvecklas kanske under livets gång? Åtminstone om de får rätt förutsättningar?
Jag tror det. Jag träffade för en gammal livstrött häst, som levt i samma mönster i många år, fått för många föl och var sliten och mager.
Hon kritiserades för att vara så "avstängd" i sin närvaro.
När hon fick ett äpple av mig blev hon så glad. Ägaren var förvånad. Nästa gång jag kom dit så kom hon imot mig och gnäggade, -en sensation. Hon hade aldrig gjort så mot någon, sa dom.
Även om detta var en minimal förändring så visar det i allafall att även en häst som lever i samma mönster och har låg livsengeri, kan förändra sitt sätt för en enkel sak: lite medkänsla innanför skalet av ytlig arrogans. För det var mer att hästen fick någon som hon kände brydde sig om henne, för den hon var, än själva äpplet, som utgjorde betydelse.

Eller är förändring speglingar av ägarens personlighet och inte hästens?
Till viss del. Vissa individer är mer beroende av att tillhöra en annan, mer anpassningsbar, har behov att vara till lags, precis som oss. Vissa är så starka att människans påverkan bara blir en skugga som skymtar i vissa tillfällen, tror jag. Det bästa är väl om man kan främja individualiteten och få hästarna att växa i deras egen personlighet, och själv lära sig av detta. Men det kräver då att man ser hästen för vad den är, inte enbart som man vill att den ska vara, tror jag.

En häst som lever hela sitt liv i exakt samma miljö kanske förblir densamma men hur många tamhästar gör det idag?
Jag tror på förändring. Att leva är att andas, och varje andetag är något nytt.
Tror att alla förändras genom livet, även om man själv inte märker det så kan omgivnignen göra det åt en.
Tror att dom som ät motståndare till all form av förändring förändras, men inte så synligt, utåt. Utan bära innomsig på saker som är ouppklarade, inbordes konflikter som påverkar, gnager.
Så även om man försöker förhindra förändring så sker det iallafall, antingen genom en bejakande och positiv attityd eller genom en negativ och destruktiv sådan.
Den senare är hästen makalöst bra på att upptäcka...? ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Rikkan skrev:
Jag tror det. Jag träffade för en gammal livstrött häst, som levt i samma mönster i många år, fått för många föl och var sliten och mager.
Hon kritiserades för att vara så "avstängd" i sin närvaro.
När hon fick ett äpple av mig blev hon så glad. Ägaren var förvånad. Nästa gång jag kom dit så kom hon imot mig och gnäggade, -en sensation. Hon hade aldrig gjort så mot någon, sa dom.
Även om detta var en minimal förändring så visar det i allafall att även en häst som lever i samma mönster och har låg livsengeri, kan förändra sitt sätt för en enkel sak: lite medkänsla innanför skalet av ytlig arrogans. För det var mer att hästen fick någon som hon kände brydde sig om henne, för den hon var, än själva äpplet, som utgjorde betydelse.

Känner igen det där. Jag gick hästhållning på gymnasiet och då skulle man ha en "proffisionell attityd till hästarna" (läs se dem som sportredskap). Jag ställde mig och "gulligullpratade" med ett av halvbloden som blev precis ifrån sig, tryckte upp sig mot gallret och gnäggade.

Folk undrade vad jag hade gjort med hästen.... Stackarn hade inte blivit sedd som en individ på flera år :(
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Kolla på min användar bild.

Vad tycker ni att den hästen ser ut att vara, enligt KFH toeri?

*nyfiken*
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp