Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hästens själ är KFH egna teorier och slutsatser. Känns som att han baserat den texten mer på egen intuition, erfarenhet och känsla, än på verklig fakta från historieboken.

Det stämmer inte många rena fakta i boken men ack vilken känsla han försöker förmedla. Som sagt den är svår och mkt tung men såå bra.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Tung??
Jag uppfattar inte den boken tung "alls". Snarare lätt att ta till sej och läsa.

Men däremot är det lite "rasbiologi"-varning över den och just det kan jag vända mej emot. Det är intressant men jag tror det är vettigt att vara lite skeptisk och ifrågasättande, jag blir lite rädd när det tas lite väl mycket som en "bibel" ????
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Absolut. Jag såg honom i sommras på Johannesberg och då, när man såg hästen i verligheten, hela dess kroppsspråk och uttryck under tiden han pratade, så kunde jag lättare förstå varför han kallade just den hästen för "Dandy" eller liknande. Jag är en sån person som måste förstå allt till 100%. :D

Nästa år ska jag ha läst klart boken när han kommer till Sverige, och då kanske jag faktiskt är med i hans tänkande till 100%. ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sorry, jag återkommer via PM senare i kväll då ska jag titta.

Har varit fullt upp så jag har inte hunnit men jag återkommer senare i kväll.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag skulle gärna vilja ha förslag på vad min häst är för karaktär! hoppas någon vänlig själ vill ge lite förslag! :)

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=PU0R1375.jpg

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=PU0R1429.jpg

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=PU0R1416.jpg


Jag har en uppfattning om vilken karaktär som stämmer bäst överens, avslöjar den efter att ni sagt!:bump:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Får jag lägga en liten liten gissning åt Dandy/Barnet hållet, eller är jag helt ute och cyklar? :angel:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Absolut barnet men även något mer men det kan jag inte riktigt "ta" på

Vad säger du själv?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Om barnet säger KFh att " har den här nästan inte ett enda uns av allvar". Detta stämmer inte alls in på min häst. Annars har den en blik som påminner om barnets. Men, han är inte okomplicerad, har mycket allvar i sig även om han har mycket humor och kan bete sig väldigt barnsligt... Jag ahr inte heller märkt att han inte skulle klara av större uppgifter, så som Barnet beskrivs.

Jag ahr snarare funderat, och tror mer på Duvan. Han är ofta lite ängslig, mycket känslig och bryr sig mycket om hur man bemöter honom. Han har också något dåligt självförtroende, är smart och mycket vaksam.

Jag tycker att det är svårt att bedöma efter ex. nosryggen, ögonhålan och sådana saker, men på karaktärsbeskrivningarna passar han bäst in på duvan tycker jag. Men det ligger också lite i barnets karaktär, men inte alls lika mycket som Duvan. Kanske en liten mix där....

Vad avgjorde ni på?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Om Svala och Askja:

Ord som beskriver Svala: social, engagerad, flockledare, fostrare, stolt, stark, vänlig, uppmärksam, vaken, känslig, lättstressad, samarbetsvillig, positiv, ärlig, mjuk, rörlig.
En intressant häst.

Askja är lat. Hon rör inte på sig i onödan, förutom när hon då och då (vanligen vid kallt väder) får ett tokryck, låtsas bli rädd för något och far iväg. Sedan blir hon sitt vanliga lugna jag igen.
Hon är snäll men har humör. Blir tjurig när hon tycker något är jobbigt. Är inte särskilt intresserad av att delta i flocken. Hon går helst för sig själv. Alternativt retar upp de andra så hon får stryk.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Min häst har oxå barnet som karraktär och även om man kan få honom att uföra svårare uppgifter så skulle det innebära att han blir knäckt även om detta inte skulle synas förens ett längre tag. Så även om hästen utför svåra uppgifter betyder det inte att det är rätt att den ska utföra det. Min häst har ett allvar i sig trots barnet det beror på hur man tolkar hästen. Ja det är så svårt och vi bara gissar......
Duvan ja kanske det finns det kom över mig när jag tittade på bilden. Har din häst behov att springa av sig innan ridning? Gillar den att vis upp sig?
Du känner din häst bäst och den enda som kan avgöra på riktigt vad för karaktär det är är ju KFH.
Får kolla lite i boken så återkommer jag.

Mvh Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

En ny bild på Rodi.
R7mars.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vilken fin häst!

Varför tror du Enhörning? Eller du kanske har fått det bekräftat av KFH?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vilken fin häst!

Varför tror du Enhörning? Eller du kanske har fått det bekräftat av KFH?


Inte bekräftat än tyvärr..
Men beskrivningen av profilen Enhörningen kunde lika gärna ha varit en beskrivning av min häst, så det är väl min bästa gissning.
Iofs så stämmer rätt mycket in ifrån både Kungen och Ministern också, men inte lika mycket.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Utan att ha tagit fram boken så kommer Pegasus upp när tittade på bilden.

Ska gensas ta fram boken och kolla, jag återkommer

Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nu har jag tittat lite snabbt i boken och jag vidhåller pegasus men även något mer som jag ännu inte har kommit fram till.

Tittar mera under kvällen och återkommer.

Tror inte enhörningen då huvudet (nosryggen borde ha varit mer konvext).

Hörs snart igen

Fatima
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp