Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Intressant att du tyckte Barnet om Lune, det var också min första tanke.... Men blandat med lite mera allvar. Det är en klok häst som gärna tar egna beslut när situationen inte passar herrn.... Brukar oftast vara den av hästarna som stratar lekar och smågnabb.

Här är lite fler bilder på Storm

stormbeskurenihagen.jpg


lupp.jpg


Huvudbild, dock med så mycket hår så det är svårt att se profiler o.dyl...
stormhuvud.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har jättesvårt för KFH, sen TTouch boken av vad Telling eller vad hon heter garvade jag mig igenom. Det var bra övningar, men jag fixar inte "trollspö", "hoppande delfiner" och allt vad det heter, det är inte jag och jag kan inte ta till mig det.

Men har någon vänlig själ lust att kort berätta om andemeningen i boken och varför ni pratar om "kungen" "vandrare" osv.. *kanske jag blir sugen på att förbise hans sätt att skriva..*
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hästen är ett 14-årigt varmblodstravarsto. Ingen bra ridhäst egentligen men jag red henne gärna. Accepterade man henne som hon var så blev man lycklig i hennes sällskap.
Högt huvud, spetsade öron, fladdrande underläpp, sänkt rygg, mycket påskjut, rörde sig lika villigt i alla riktningar.
Tyvärr lånade jag ut henne till en som "red ihop" henne och fick hem henne spänd och olycklig.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Den översta hästen:

Känslig, vaken och vill verkligen förstå. Denna häst kämpar för den vill vinna och ofta gör den mer än vad den egentligen orkar psykiskt och fysiskt. Det är är en Segrare.

Den andra hästen:

Lite svårare men den är nog lite mer introvert ser ut att bära på någon sorg. Svår att få kontakt med. Lyckas man komma igenom denna hästs mur har man en vän för livet. Men detta så tror jag att den är Den utnyttjade och kanske även barnet.


Detta är bara helt egna spekulationer..........

Vad har du själv kommit fram till?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Stämmer väldigt väl in på dem..

Den första är känslig framåt och vill väldigt mycket, och hade kunnat jobba tills han föll ihop..

Den andra är lite speciell, hon är i en egen värld, lite ängslig ju längre in man kommer på henne ju mer märks det. Utåt är hon tuff som en bandiboll, hon blivit lite illa behandandlad innan..

Någon mer som kan avläsa något?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Så kul att det stämmde :)

Lycka till med dina hästar och vad skönt att hon har fått komma till dig om hon tidigare har haft det tufft.

Mvh Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

För mig är det två olika böcker och vill inte blanda ihop dem......

I min värld är KFH en sann hästkännare och kan sin sak vara sig det är ridning eller hantering. Du får väl läsa boken med andra ögon och se den för det den är. Alla är vi olika och ser olika på saker.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja, jag vet ju att det är olika böcker, men båda nämndes och jag har svårt för bägge :(

Kanske någon kan tyda min häst i stället så kanske jag blir sugen att läsa.. :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Har du lagt ut bilder? Sorry då har jag missat dem i så fall. Gör gärna ett nytt försök så ska jag göra ett försök ;)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Har du någon bild på hela kroppen utan ryttare?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Kommer bättre överens med mäniskor än hästar och har svårt för starka hästar. Svag bakdel och svårt för för hög samligsgrad.
Lätthet i personlighet, känslig men flexibel. Vill bli sedd. Man får inte ställ för stora krav då blir den ledsen.

Med detta tror jag på Dansören och Barnet.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Har du lagt ut bilder? Sorry då har jag missat dem i så fall. Gör gärna ett nytt försök så ska jag göra ett försök ;)
Nej, nej.. det har jag inte.. men när jag läser vad ni skriver blir jag lite sugen, ska se om jag hittar några bra bilder, vad ska det vara för typ av foton?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Så att man ser huvdet ordenligt gärna från flera håll och helkroppsbild.

Lägg in bild ska jag göra ett försök ;)

Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det där med att hon tar människor bättre än hästar stämmer oerhört väl.
Fast jag upplever det faktiskt mer som att hon oftast säger ifrån och blir lite förbannad själv om man ställer för stora krav. Dock har det hänt ngn gång att hon blir lite stressad. Känslig är hon, gillar inte alls höga röster, och oerhört lättpåverkad av hur jag mår, och skav får hon också lätt. :p
Vad menar du med lätthet i personlighet?
Jag har tyvärr inte boken, så jag skulle uppskatta om du kunde skriva lite vad Dansören och Barnet innebär. :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Med lätthet menar jag nog att den är enkel att vara med (förutsatt att man själv är i balans;) Den verkar förstå snabbt vad man menar. Men jag kan tänla mig att den blir frustrerad om den inte förstår.

Det är för mkt text att skriva av men i stora drag det jag har skrivit. Det var ju kul att det stämmde ganska väl!

Lycka till med din fina häst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp