Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

En klockren Minister.

Klok häst som du säkert har fått råd ifrån när du frågat. Den lär sig blixtsnabbt och vill ha utmaningar. Vill gärna gå i den högre skolan och klarar den uppgiften galant.

Nu vill jag höra från dig hur den är!

Mvh Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jo. Men då förstår jag vad du menar. Och också här måste jag säga att det stämmer väldigt väl. Hon har väldigt lätt för att lära, men när hon inte förstår så blir hon lite smått hysterisk.
Kul att det ändå stämde in såpass mycket, och väldigt fascinerande att en bild säger så mycket.

Tack, tack. :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

en väldigt känslig häst som alltid vill göra rätt, när han inte försår gör han ändå alltid sitt bästa.

Flockbunden och osäker, vill ha en trygg och självklar ledare. Han frågar - jag svarar. Frågar jag och är samtidigt osäker tar han över och vill rädda mig från alla jordens verkliga och inbillade faror. (ej så bra ur ridsynpunkt)

Jag har fått lära mig mycket av honom iom hans känslighet.. han är en NH människas dröm pga sin känslighet.

Otroligt trevlig häst som har mkt personlighet. Det tar ett tag att komma honom inpå livet, men när man väl får förtroende så är han helt outstanding.

Har testat massor och har varit väldigt mkt för att stå på bakbenen
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Raderat Raderat
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Äh började sväva iväg och det lät så stolpigt så jag raderade istället. Tänkte ge lite råd bara, men det låter ju som om ni har det bra tillsammans nu eller? Med den här hästen kan det hjälpa att bara släppa alla krav ett tag och bara vara....
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

vidareutveckla gärna!! Du får också berätta vad du ser och vad som gör att du tror/vet att han är just en sådan.. SUPER nyfiken
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vet inte hur jag ska vidareutveckla men jag har tagit till mig KFHs lära om de olika karaktärstyperna eller rättare sagt försöker. Har testat en del här på forumet och bland kompisar. Ofta stämmer det väldans väl. Håller dock på med islandshästar och med dem är det ofta svårare att karaktärisera.
Får ofta en första känsla när jag ser ett par bilder och utefter det så kan man gå vidare. Måste givetvis ha boken tillhands fortfarande för det är mkt att lära sig om man ens någonsin kan göra det.
Hur som helst så kommer det att hjälpa mig nästa gång jag ska köpa en häst för då vet jag vad jag vill ha och vet då oxå vad jag ska leta efter.
Ska gå ettårsskolan nu till våren så det ska bli kul att se om man kan vidareutvecka sin känsla.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

vidareutveckla gärna!! Du får också berätta vad du ser och vad som gör att du tror/vet att han är just en sådan.. SUPER nyfiken


Om du har boken så läs om Ministern och du kommer säkert att känna igen väldigt mkt.

Mvh FAtima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hm orkar inga problem tycker det är superkul och det ju så trist på tv så det är helt ok. Dock behövs en bättre bild på huvudet......leta lite till och återkom......
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hm orkar inga problem tycker det är superkul och det ju så trist på tv så det är helt ok. Dock behövs en bättre bild på huvudet......leta lite till och återkom......

Ok hade en i datoprn men hittar den inte, ska leta....
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Lycka till, håller lite koll......hoppas du hittar
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Synd att du inte hittar kortet, jag kan försöka ta en titt till och se om jag kan försöka tyda utefter dem korten.

Nu förste denna häst:

Ser myktet trevlig och trygg ut, jordnära och mån om sin flock. Kanske inte en häst som kan gå de högsta skolorna. Träffar denna häst en person som den kan lite på som är trygg och inte sucktar efter seger så har denna häst varit en bästa vän...
Kanske man kan se en liten sorg i ögonen....

Mvh Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Tack, jo det var rätt ang trygg och jordnära. Men han kom trea i galoppderbyt så inom sitt var han nog bland det högsta han kunde vara.:idea: (Samt vann också förstås)

Det var en herre som var mån om flocken på sitt sätt men mest väldigt självständig och ranghög, som aldrig lät sig besväras av rangstrider eller andra obetydliga problem. Han behövde nog ingen trygg person han litade helt på sej själv, men lät mej vara med och bestämma...


Som ridhäst provade han allt och var bra på det han gick in för (dock tillhörde väl inte dressyr favoritgrenarna, men faktiskt plac t o m LA i alla fall) Bedömdes faktiskt som riktigt stor talang i hoppning av elitryttare men matte ville ha honom kvar så det slapp han.

MEn du har rätt om hans lugna trygga jag, inget kunde rubba den hästens trygghet. Tack, ska ta bilder av den andra och se om jag kan hitta fler också.:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Som sagt missade att skriva att jag tror att han var eldvakten, men med det du berättar om honom så tror jag även att han kan ha varit även Kungen.....Eldvakten stämmer med hur han hanterade sin flock. Även om en häst vinner det den tävlar i så betyder det inte att den är nöjd med det utan kan då utveckla en sorg.........som den försöker dölja för den vill ändå vara till lags för oss mäniskor. Så var det kanske inte med denna häst. Kungen gillar att vinna på ett annat sätt än många karaktärer.

Ska bli kul att se de andra korten tittar in här på Buke i morgon igen.

Mvh Fatima

Tack, jo det var rätt ang trygg och jordnära. Men han kom trea i derbyt så inom sitt var han nog bland det högsta han kunde vara.:idea: (Samt vann också förstås)

Det var en herre som var mån om flocken på sitt sätt men mest väldigt självständig och ranghög, som aldrig lät sig besväras av rangstrider eller andra obetydliga problem. Han behövde nog ingen trygg person han litade helt på sej själv, men lät mej vara med och bestämma...


Som ridhäst provade han allt och var bra på det han gick in för (dock tillhörde väl inte dressyr favoritgrenarna, men faktiskt plac t o m LA i alla fall) Bedömdes faktiskt som riktigt stor talang i hoppning av elitryttare men matte ville ha honom kvar så det slapp han.

MEn du har rätt om hans lugna trygga jag, inget kunde rubba den hästens trygghet. Tack, ska ta bilder av den andra och se om jag kan hitta fler också.:idea:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

En klockren Minister.

Klok häst som du säkert har fått råd ifrån när du frågat. Den lär sig blixtsnabbt och vill ha utmaningar. Vill gärna gå i den högre skolan och klarar den uppgiften galant.

Nu vill jag höra från dig hur den är!

Mvh Fatima


tänkte på en sak, hans "problem" eller mitt snarare, är att han har svårt med fokus och mental avslappning. Han koncentrerar sig på ALLT som händer.. inte så mkt på mig om jag inte... som du säger har lite utmaningar :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Som sagt missade att skriva att jag tror att han var eldvakten, men med det du berättar om honom så tror jag även att han kan ha varit även Kungen.....Eldvakten stämmer med hur han hanterade sin flock. Även om en häst vinner det den tävlar i så betyder det inte att den är nöjd med det utan kan då utveckla en sorg.........som den försöker dölja för den vill ändå vara till lags för oss mäniskor. Så var det kanske inte med denna häst. Kungen gillar att vinna på ett annat sätt än många karaktärer.

Ska bli kul att se de andra korten tittar in här på Buke i morgon igen.

Mvh Fatima

Ja jag är dålig på att ta kort. Ska försöka komma ihåg imorgon.

Kungen låter rätt, han stod lite över det mesta liksom, men hade åsikter om allt, alla hästar var alltid lugna och trygga i hans sällskap så han fick många gånger i livet agera lärare åt unghästar, både på galoppbanan och som ridhäst. En luring dessutom som gärna "skojade" med både hästar och människor på olika sätt.

Vet inte om sorg, just på den bilden ser ögonen lite sorgsna ut, men annars var det nog en häst som var mer bestämd än sorgsen. Men kanske en sorg äver alla hästar i hans liv som försvunnit, var ju till åren på bilden. Sådär som gamla människor kan bli.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp