K
kulltorp
Sv: Hästen, med stort H i fokus!
Annika
101010Med tanke på dina andra ställningstaganden och tolkningar, anser du att vi periodsvis bör svälta våra hästar? Försätta dem i panik lite då och då genom att jaga dem några mil över diverse olika terräng och emellanåt låta någon flockmedlem strycka med? Det är ju i högsta grad en naturlig del av ett vildhästliv!
Att få utlopp för sitt flyktbeteende behöver inte vara att fly i panik och dö??!? Att till exempel berika hagen med lösa plastband på något ställe kan vara ett sätt att låta hästen få utlopp för sina flykt och undersökande beteenden.
Vidare faschineras jag över hur du lyckas jämställa "att inte på jättedåligt" med "att må prima"! Va är det för tolkning? Och ja, hästar är mästare på att tiga om de vantrivs. Att de utvecklar stereotypier är väl i så fall något positivt? Hur ska vi annars veta att de mår dåligt?
Så i stället väntar vi i godan ro tills dess att vantrivseln blir så stor att de visar det genom stereotypa beteenden??
Jag kan inte uppfylla de krav jag önskar jag kunde uppfylla, kalla mig djurplågare men jag gör ett medvetet val och låter hästarna leva i den miljö jag har att erbjuda dem, för att jag ska kunna nyttja dem på det sätt jag önskar, till priset av att vissa av deras naturliga beteenden inskränks. Det handlar inte om okunskap från min sida, utan ett val.Just det här uttalandet gör mig så ont. Att du medvetet gör ett val som du egentligen inte tycker är bra för dina hästar för att du ska kunna nyttja dem som det behagar dig. Det är skrämmande!
Annika