Sv: Hästen, med stort H i fokus!
Jag tänker helt tvärt om, min häst är en sport, alltså håller jag på med ridsport. Det går inte att hoppa "säkert" på ett fält. En svindyr ridbana spara många hästben.
Jag säger inte att det är fel att "lufsa i skogen" rida utan träns och trickträna, jag bara säger att jag inte ängnar mig åt det.
Jag hävdar fortfarande att uppstallade hästar mår lika bra om deras behov tillfredsställs, utevistelse, kompisar, vatten, mat osv. Och nej, jag tycker inte att "frimärkshagar" är ok, men vill man ha hästen så eller det är det enda alternativet så får man accepera människors beslut.
(Våra började gå så smått i förra veckan, 5 hästar (samma flock som alltid)på 3 ha till att börja med. Är dock inne nattetid tills efter midsommar)
Det tänket har de flesta i vårt stall! Underlättar verkligen när folk har samma tänk Vad spelar det hästarna för roll hur fräsig inredningen är - hellre lång utevistelse, fungerande ventilation och hela boxar än en svindyr ridbana, t.ex.
Vi har rätt nära till en stor träningsanläggning och en egen liten ridbana som ofta växer igen på sommaren. Vi tränar hellre på fälten, och ingen sitter och harvar omkring dag efter dag. Om man rider till ridhuset får man ändå 1 timma uteritt, liksom.
Om ca 1 vecka släpper vi hästarna i flock igen (7 st) i en hage på ca 4 hektar, mest betesmark, kuperat, lite berg och en hel del skog. Sen har vi ytterligare 6 hektar att cirkulera runt i (strax över 1 hektar/hage med samma variation som ovan) under sommaren så det aldrig blir helt nerbetat.
Jag tänker helt tvärt om, min häst är en sport, alltså håller jag på med ridsport. Det går inte att hoppa "säkert" på ett fält. En svindyr ridbana spara många hästben.
Jag säger inte att det är fel att "lufsa i skogen" rida utan träns och trickträna, jag bara säger att jag inte ängnar mig åt det.
Jag hävdar fortfarande att uppstallade hästar mår lika bra om deras behov tillfredsställs, utevistelse, kompisar, vatten, mat osv. Och nej, jag tycker inte att "frimärkshagar" är ok, men vill man ha hästen så eller det är det enda alternativet så får man accepera människors beslut.
(Våra började gå så smått i förra veckan, 5 hästar (samma flock som alltid)på 3 ha till att börja med. Är dock inne nattetid tills efter midsommar)