Hästen, med stort H i fokus!

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

Det tänket har de flesta i vårt stall! Underlättar verkligen när folk har samma tänk :) Vad spelar det hästarna för roll hur fräsig inredningen är - hellre lång utevistelse, fungerande ventilation och hela boxar än en svindyr ridbana, t.ex.
Vi har rätt nära till en stor träningsanläggning och en egen liten ridbana som ofta växer igen på sommaren. Vi tränar hellre på fälten, och ingen sitter och harvar omkring dag efter dag. Om man rider till ridhuset får man ändå 1 timma uteritt, liksom.

Om ca 1 vecka släpper vi hästarna i flock igen (7 st) i en hage på ca 4 hektar, mest betesmark, kuperat, lite berg och en hel del skog. :love: Sen har vi ytterligare 6 hektar att cirkulera runt i (strax över 1 hektar/hage med samma variation som ovan) under sommaren så det aldrig blir helt nerbetat.

Jag tänker helt tvärt om, min häst är en sport, alltså håller jag på med ridsport. Det går inte att hoppa "säkert" på ett fält. En svindyr ridbana spara många hästben.

Jag säger inte att det är fel att "lufsa i skogen" rida utan träns och trickträna, jag bara säger att jag inte ängnar mig åt det.

Jag hävdar fortfarande att uppstallade hästar mår lika bra om deras behov tillfredsställs, utevistelse, kompisar, vatten, mat osv. Och nej, jag tycker inte att "frimärkshagar" är ok, men vill man ha hästen så eller det är det enda alternativet så får man accepera människors beslut.

(Våra började gå så smått i förra veckan, 5 hästar (samma flock som alltid)på 3 ha till att börja med. Är dock inne nattetid tills efter midsommar)

Jag tänker helt tvärt om, min häst är en sport, alltså håller jag på med ridsport.
Glöm bara inte att det är levande djur du klassar som sport. Och låt inte din egoism göra dig blind för vad som är deras bästa. Det är djurplågeri i hög grad.

Glöm bara inte att det är levande djur du klassar som sport. Och låt inte din egoism göra dig blind för vad som är deras bästa. Det är djurplågeri i hög grad.

Det är jag väl medveten om. Jag anser att jag har en sund balans där som funkar både för mig och hästarna.

Eller menar du att ridsport är djurplågeri?

Jo jag ser det väl också som en sport, om man ser till att jag får motion. Men tävlingsbiten intresserar mig inte så.

Därtill inte sagt att jag inte tränar; jag gör allt möjligt med mina hästar. Men det har inte så mkt att göra med det jag skrev i mitt inlägg. Syftade mest på att det är oftast människan som vill stå i fina, nyrenoverade stall med perfekt hinderpark. Hästen bryr ju sig inte, den bryr sig om vad den får - utevistelse osv.
Och skulle man behöva välja så tycker jag det är en självklarhet att välja bort lyx och sätta hästen i centrum och dess behov och istället ha längre till ridhus/ridbana.

Jo jag ser det väl också som en sport, om man ser till att jag får motion. Men tävlingsbiten intresserar mig inte så.

Därtill inte sagt att jag inte tränar; jag gör allt möjligt med mina hästar. Men det har inte så mkt att göra med det jag skrev i mitt inlägg. Syftade mest på att det är oftast människan som vill stå i fina, nyrenoverade stall med perfekt hinderpark. Hästen bryr ju sig inte, den bryr sig om vad den får - utevistelse osv.
Och skulle man behöva välja så tycker jag det är en självklarhet att välja bort lyx och sätta hästen i centrum och dess behov och istället ha längre till ridhus/ridbana.

Nu behöver ju det ena nödvändigtsvis inte utesluta det andra, att lyx betyder ingen utevistelse menar jag.
Med "lyx" kommer ju också fördelar. Säkra stall (el, trä, gångar) bra vent osv. Sen handlar en perfekt hinderpark om säkerhet för mig, jag vill inte riskera att skada mig eller min häst.

Som sagt, jag tror att det går att uppfylla hästens behov på en "lyxanläggning" också

*Ironi* Ja tänk så lyckliga dom är, våra djur som aldrig behöver vistas ute. Grisar i sina betonglådor, höns i sina små burar, värdefulla hästar (nåja, just dom kanske tvingas in i skrittmaskinen en timme/dag), nötkreatur som står uppbundna på sina platser merparten av sina liv (inte alla, men dom flesta), pälsminkar i sina burar mfl. Ja, dom måste verkligen njuta av livet??

Det är svårt att svara på inlägg som ditt, men här ett försök:
Vad tror du är bäst, fly från rovdjur såsom människorna?, få för lite mat stäpperna är väldigt gräsfattiga, dåligt vatten har vi förgiftat alla vattendrag? ELLER ha en trygg box trygghet, för vem?, bra mat massor av turbokäk-lite grovfoder?, jämna rutiner vad bryr sig hästar om det?, daglig omvårdnad ja, se det är mysigt. Men väl inte något iställetförutevistelse??, vetrinär samma svar!, rent vatten som sagt, finns inte det överallt utom där människan förstört det??

När ska budskapet tränga igenom, att hästen är ett djur som är utvecklat under årmiljoner för att vara ute och kunna röra sig fritt??

LIA

:grin: Ja a du. Var har jag skrivit att jag inte tycker att hästar ska ha daglig utevistelse? Var har jag skrivit att bra mat inte innebär en en grovfoderbaserad foderstat anpassad efter individen med analysserat innehåll?

Alla kor häromkring går ute. Allt nötkött jag köper kommer från djur som får gå ute. Grisköttet kan jag tyvärr inte göra den prioriteringen med vilket naturligtvis är väldigt beklagligt. Men den/de diskussionerna hör inte till ämnet på denna tråden så jag lämmnar dem därhän.

Jo de flesta hästägare brukar jaga sina hästar tills de stupar så de sedan kan äta upp dem. Har du tagit en ordentlig titt på den mongoliska slätten på sista tiden? Varför behöver cowboyerna stöd fodra mustangerna om de amerikanska stäpperna är så välfylda? Jo vattenhålen på alla platser det kunnits vildhästar historiskt var verkligen toppklass, om kraven var att det skulle finns vatten i också.

Om din/dina hästar inte är trygga i sin/sina boxar är det du som misslyckats som hästägare. Det är inte boxens fel. Om du inte vet ett smack om hur hästar fungerar med rutiner och trygghet, javisst då är sådana hästägare inte lämpliga men det innebär inte att alla andra som har det ska drabbas.

De hästar som går på lösdrift utan daglig omvårdnad och helt utan vetrinär kontakt mår oftas väldigt bra, iaf enligt ägaren som oftast får djurförbud kort därefter.

Bara för att hästar utvecklats under miljontals år innebär det inte att tamhästar som bor i en box i ett stall inte kan leva ett hälsosamt och rikt liv. Tror man det ska man inte ha häst.

Du tycker alltså att hästen inte ska gå i en stor hage, där dom kan umgås i flock? För att den kan skada sig? Herregud...

Definiera stor, men nej. Flock, nej. Ja.

Jag tror inte att en häst som dag ett får vara ute i en stor hage skadar sig och måste ha boxvila/avlivas mår bättre eller har det bättre än en som går ute under kontrollerade former med avvägt sällskap och håller sig frisk och kan leva på det viset år efter år.

Förstår ditt dilemma!
Men det verkar inte som om dina djur lider av för lite utetid ändå!

Tycker det känns som mycket påhopp här i tråden!

Eller är det bara jag?:confused:

Ska korrigera mig på en punkt.
Det är inte svårt att svara på inlägg som dina, det är omöjligt. Så mycket konstigheter och felaktigheter på en gång...
Vad är det egentligen du vill ha sagt?

LIA

Jag tänker helt tvärt om, min häst är en sport, alltså håller jag på med ridsport. Det går inte att hoppa "säkert" på ett fält. En svindyr ridbana spara många hästben.

Jag säger inte att det är fel att "lufsa i skogen" rida utan träns och trickträna, jag bara säger att jag inte ängnar mig åt det.

Jag hävdar fortfarande att uppstallade hästar mår lika bra om deras behov tillfredsställs, utevistelse, kompisar, vatten, mat osv. Och nej, jag tycker inte att "frimärkshagar" är ok, men vill man ha hästen så eller det är det enda alternativet så får man accepera människors beslut.

Detta kan jag hålla med om - förutom att jag lullar i skogen utan träns - OCH rider dressyr på ridbana i "snoffsiga" ridkläder ;)
Och jag tycker inte att det är ok att ha hästar i "frimärkshagar" utan kompisar. I perioder kan det vara nödvändigt (t.ex. vid skada) men inte som regel.

Jag tycker också att det ena inte behöver utesluta det andra - det går alldeles utmärkt att kombinera fina stallar, bra ridmöjligheter och ett värdigt, hästvänligt liv för hästarna!

Detta kan jag hålla med om - förutom att jag lullar i skogen utan träns - OCH rider dressyr på ridbana i "snoffsiga" ridkläder ;)
Och jag tycker inte att det är ok att ha hästar i "frimärkshagar" utan kompisar. I perioder kan det vara nödvändigt (t.ex. vid skada) men inte som regel.

Jag tycker också att det ena inte behöver utesluta det andra - det går alldeles utmärkt att kombinera fina stallar, bra ridmöjligheter och ett värdigt, hästvänligt liv för hästarna!

Jag lullar också, dock med träns:p

Precis, det tror jag med. Sen är det ju faktiskt upp till varje hästägare att göra som de vill, så länge de följer lagen säger jag bara: Kalas, så gör inte jag.

Tyvärr blir det väldigt mycket "tyckande" och inte så mycket vetenskap i dessa trådar

*Knapplån*

Jag har läst tråden och tycker att många verkar tycka att det är antingen svart eller vitt. Jag själv har mina hästar ute så mycket som möjligt för att jag tror att de mår bäst av det. På vintern går de ute mellan 05,00-21/23,00.. de går i en hage som är ca 1 ha och på sommaren går de i större hagar. De släpps även ut tidigt på våren så fort det blir plusgrader och går ute till sent på hösten. Men detta är mitt val och jag har möjlighet till att göra såhär då jag sköter mina hästar själv.

Om jag däremot skulle vara tvungen att flytta till ett ställe med kortare utevistelse och mindre hagar så skulle jag inte sälja hästen för det (fast det får ju inte gå till sådan överdrift så den ex. fick vara ute i 1 h dag och i hage som är 5*5 m).

Men jag tror att det oftast är så att man kan skapa en väldigt bra tillvaro för hästen även fast den bara går ute 6 h/dygn. Man kan exempelvis gå Låånga promenader i skogen osv. osv..

Ska korrigera mig på en punkt.
Det är inte svårt att svara på inlägg som dina, det är omöjligt. Så mycket konstigheter och felaktigheter på en gång...
Vad är det egentligen du vill ha sagt?

LIA

Bara för att du inte kan argumentera sakligt för något du tror har jag fel? Jo tjena.

TS tyckte kollektivt att alla svenska hästar blev felbehandlade/plågade vilket jag inte håller med om. TS tyckte vidare att alla vildhästar har/hade det bättre än våra tamhästar vilket jag inte heller håller med om.

Bara för att en art lever naturligt innebär det inte att de mår bra eller har ett värdigt/rikt liv. Ingen människa är naturligt sett gjord för att bo i hus eller ha tex tamhästar. Endock mår väldigt många människor bra av båda nämna saker.

Samma med hästarna. De mår bättre när de får foder av hög kvalite än de hade gjort på torkat gräns på stäppen. Den kan finna trygghet nog att koppla av till 100% i en bra box eller en bra lösdriftshall.

Därför höll jag inte med vare sig dig eller TS att alla tamhästar far illa/behandlas dåligt bara för att de inte lever som vildhästarna gjorde. Jag anser vidare att resonerar man som du och TS ska man inte ha häst. Saknar man kunskap nog att avgöra hur ens egna hästar mår saknar man kunskap nog att ha häst. Oavsätt på vilket sätt eller var man har häst.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna