Hästen, med stort H i fokus!

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

Är det någon mer än jag som reagerar på hur illa vi egentligen behandlar våra underbara hästar, helt omedvetet, och utan att dom själva vet det i många fall?
En häst som i naturligt tillstånd vandrar efter nya betesmarker flera mil per dag, som går i en flock på kanske 10 individer och uppåt. En fungerande rangordning, och som sagt, fria att röra sig var dom än vill. Se då till hur otroligt mycket vi har begränsat deras naturliga beteende. Det är tyvärr alltför ofta man ser hästar i minimala hagar, med benskydd, och boots och allt vad fan man nu kan hitta på, med täcke på trots 15 plusgrader. Inga hagkamrater, ingenting att pyssla med. Enda gången dom blir stimulerade är när dom blir ridna, och då många gånger ska dom gå med nosen i backen på en volt i en timme.
Värst av allt är ju att vi tar för givet att stirra in i en boxvägg, grindstolpe och eltråd ska räcka för att en häst ska vara sådär lagom nöjd med livet! I detta fallet kan man inte försvara sig med att "dom vänjer sig", eller "dom vet inte om något annat, det man inte vet om, det lider man inte av".

Varför tycker vissa människor att det är ok att göra så?

Tar man på sig ansvaret för att ta hand om en individ, en egen personlighet, så måste man väl kunna uppfylla så många utav deras naturliga behov som möjligt? Att dom får gå i en stor, fin hage, med träd, buskar, stenar, upp-och nedförsbackar, tillsammans med många hästkompisar, fri tillgång till hö/ensilage, och aktivering! Stora, rymliga boxar Har man inte dom pengarna för att betala allt detta bör man verkligen fundera på om det man gör är sjyst!
Alla som har barn vet hur noga man är med att uppfylla sina barns behov, dom ska ha rena kläder, få gränslöst med kärlek, fasta rutiner, motion, bra mat etc.

Bör inte det gälla för alla våra fyrbenta älsklingar på 500 kg också tycker man då? Eller skiter man i det, enbart för att det bara är djur?

När vi tappar respekten för djur, tappar vi även respekten för naturen omkring oss. I slutändan tappar vi repsekten för varandra.

Detta gäller inte bara hästar, utan alla tamdjur vi har omkring oss, kaniner, marsvin, akvariefiskar, slaktgrisar, köttkor, listan är lång. Om man skaffar sig djur, oavsett ras, så ska man se till att djuren kan få bete sig så naturligt som möjligt, har jag fel...?

Tanken är god, men som sagt...det håller inte i längden. Vissa hästar ska ju vara glada om dom får se dagsljus. Vet nu inte riktigt om det här stämmer, har bara hört det från andra håll. Men tex polishästarna får knappt gå ute alls, pga de ska vara inne för att snabbt kunna rycka ut i tjänst. Dock så anser jag att alla hästar ska få gå ut, minst några timmar per dag.
Mina får då gå ute dygnet runt så länge vädret tillåter detta, även om det är vinter.

En sak som jag stör mig på är alla hästägare som som har på 3-4 täcken samtidigt när dom är ute. För det tycker inte jag håller i längden. Det måste ju vara extremt oskönt för dem, och det kan ju knappast andas så bra. Köp ett ordentligt vintertäcke, istället för att köpa 4 olika.

Haha har ett perfekt exempel på detta.
Jag har gått på naturbrukssgymnasium med inriktningen hästhållning. Vi hade en femåring som gick lite lektioner då och då. När skolan ägde honom stod han utan innetäcke på natten, och ett sisådär vintertäcke utomhus (han var klippt redan här). Sen sålde skolan honom, men han stod kvar på skolan i nån månad.
Nya ägaren stoppade på honom ett 900g innetäcke på natten, och hade sedan det + ett rambo vintertäcke modell värsting med hals på honom utomhus.

Visst, det är skitskoj att köpa nya fina saker till våra älskade djur. Men ibland måste man kanske tänka på hästarnas komfort.

Jag tycker också att tanken är jättefin!
Men..här i sverige tror jag att det blir svårt att genomföra, tyvärr.
Ja, hästens rörelse behov är a och o men det går att lösa på annat sätt..det är därför de får motion för att åtminstonne kunna tillgodose behovet av att få röra sig.
Jag och säkert många andra vill mer än gärna att hästen ska kunna få en hage med massor av hästkompisar och säkert några hektar att röra sig på. Men då finns det några faktorer som gör det lite svårt:

- brist på mark, det finns jättemycket åkrar osv men de används oftast som odlingsvallar så att våra gräsätande djur ska kunna ha mat om vintern
Om något land har gott om mark så är det Sverige. Hästar behöver inte gå på plan åkersmark eller odlad vall. Öppnar vi oss för nya idéer finns det gott om marker som inte kan användas till odling men som behöver hållas betade. Kor är inte så lönsamt längre och betesdjur börjar på sina håll bli bristvana. För att få stora ytor har vi placerat våra hästar på strandängar.
- alla hästar kan inte gå tillsammans, de finns de som slåss direkt de kommer in i hage tillsammans med andra
Vem säger att man måste släppa de hästar som inte går tillsammans ihop då. Och varför kan de inte gå ihop? Kanske för att de aldrig får lära sig flockbeteende som föl eftersom de blir isolerade eller bara får gå med sin mor. Och jag tror att de hästar som verkligen inte kan gå med andra pga att de blivit förstörda av oss människor eller dålig avel, det handlar om promille av de hästar som finns i Sverigeo ch då ska inte alla andra hästar "straffas" för det.
- det funkar inte att släppa ihop en massa hingstar hur som helst då det är lätt att de blir rivaler och börjar slåss om rangen, i värsta fall om sitt eget liv
Släpp avelshingstarna med ston, valack eller någon unghingst. Ge dem större ytor. Tränger du ihop 10 hingstar på 1 ha kan det bli stökigt men ger du dem yta i proportion till mängd hästar så brukar de lösa det. Och vad är det för hingstar vi avlar fram om de är agressiva? Kanske borde fundera på vår avel och inte bara på tävlingsprestationer om vi får fram sådana beteenden!!!!
-vi har inte den rätta miljön eller klimatet alltid. efter vintern så är markerna sköra och kommer att trampas upp till lerhögar
Bara om vi håller för många hästar på för liten yta. Och vi kan göra en ansträning att flytta matställen om vintrarna blir leriga. Vi har 10-15 hästar vintertid på ca 6-7 ha och bytte matställen. Det var en mild vinter här och rejält blött i markerna men blev inte särskilt upptrampat. Sen kan man som människa välja att preparera marken för att de ska bli bra för hästarna. Folk lägger miljoner på stall och ridhus men glöm inte era hagar!
-problem att ge hästarna vatten om de står på jättestora ytor och vi har heller inte så mycket vattendrag som de kan dricka från
Har inte Sverige mycket vattendrag och sjöar??
Och återigen kan vi människor faktiskt kosta på att dra vattenledningar till hagarna, det finns även 1000 l dunkar och andra system. Det är bara fantasin som sätter gränser om man har ett öppet sinne.

- att hästen har täcke på har sin orsak. alla hästar kommer inte från norden och har inte förutsättningen att klara värmen bra i minusgrader, det är inviduellt.
Camarguehästarna kommer INTE från norden men överlever svenska vintrar utan problem. Det gör även många andra hästar sålänge de är friska och i gott hull, har gott om grovfoder och skydd för regn och blåst. Kom ihåg att det värsta för hästen är inte minusgraderna utan 0 och väta/blåst. Men täcka är väl helt ok att använda för sin egen bekvämlighet så länge det inte blir på bekostnad av hästens välmående.
[/QUOTE=Ridtravare_bäst;10551903]

Jag tycker det är skrämmande hur människor har en sån attityd att det alltid är HÄSTEN som ska anpassa sig till oss och vår bekvämlighet. Den ställer alltid upp för oss människor och det minsta vi kan göra är att göra livet så naturligt som möjligt för den. Det är ganska uppenbart att hästar inte mår bra i Sverige med tanke på beteenderubbningar och fysiska problem! Nä fram för lite modernt tänkande och bort med "vi gör därför att man alltid gjort..."
Öppna sinnena och var inte så egoistiska

säger
Elisabeth och Camarguehästarna i Vattenriket

*KL*

Men kamma er! ;) Det här är ju en totalt urspårad diskussion. Visst, det finns mark i Sverige, men den ägs inte av privatpersoner som får nyttja den till hästhållning! Och vad är det TS vill ha per häst, 20-30-40 hektar eller? Så att de kan ströva fritt utan att stöta på staket, människor, hus, tätort... Då blir det inte särskilt många gårdar kvar om alla ska ha den ytan att hålla sina hästar på. Menar TS att alla gårdar som inte har den storleken alltså ska stänga igen sin hästverksamhet? För vad, för att de "misshandlar" sina hästar?

Jag har sett så in i baljan många gårdar där hästarnas grundbehov av rörelse och mental stimulans tillgodoses med råge, utan att ytorna är milsvida och utan att stallet består av en ligghall stor som ett ridhus. Man behöver inte stänga in sina hästar halva dygnet i en trång box, eller klä på dem tjocka täcken mitt i sommaren, men att ha ett stall med rymliga boxar där hästarna vistas nattetid ser jag inte som ett problem. Får de dessutom gå på dygnet-runt-bete från april/maj till oktober/november så är de ju "fria" åtminstonde halva året.

Som TS själv skrev i första inlägget; hästarna är inte ens medvetna om att vi har berövat dem deras naturliga livsstil. Men vad är problemet då? Om någon sa till mig att jag egentligen var ämnad att bo i ett slott och sova på sidenlakan varje natt, men att mina föräldrar berövade mig den rättigheten när jag var barn, så skulle jag inte bry mig det minsta - skulle någon? Så varför skulle en nutida häst som får daglig utevistelse med kompisar, bra mat i rätt mängd och "human" motion lida för att urhästen hade friare ytor att röra sig på?

"Släpp avelshingstarna med ston, valack eller någon unghingst. Ge dem större ytor. Tränger du ihop 10 hingstar på 1 ha kan det bli stökigt men ger du dem yta i proportion till mängd hästar så brukar de lösa det. Och vad är det för hingstar vi avlar fram om de är agressiva? Kanske borde fundera på vår avel och inte bara på tävlingsprestationer om vi får fram sådana beteenden!!!! "

Nu blir jag faktiskt lite trött... En hingst ska bråka med andra hingstar om hans ston finns i närheten, det är för flockens säkerhet. En hingst som inte försvarar sina ston från andra hingstar är inte rätt funtad. Visar han aggressivitet mot en annan hingst så har han gjort precis det som Moder Natur menade att han skulle göra. Det har inte ett dyft med människans avel att göra.

*KL*
Men kamma er! ;) Det här är ju en totalt urspårad diskussion. Visst, det finns mark i Sverige, men den ägs inte av privatpersoner som får nyttja den till hästhållning! Och vad är det TS vill ha per häst, 20-30-40 hektar eller? Idag är det många hästar som går på några futtiga kanske 1000 kvadratmeter hagar. Man behöver inte dra till ytterligheter men 20 ha men åtminstone 1 ha per häst är väl ändå inte orimligt i vårt stora land. Och varför måste man äga marken. Och varför måste det vara åkrar. Så att de kan ströva fritt utan att stöta på staket, människor, hus, tätort... Då blir det inte särskilt många gårdar kvar om alla ska ha den ytan att hålla sina hästar på. Menar TS att alla gårdar som inte har den storleken alltså ska stänga igen sin hästverksamhet? Ja det är väl sunt att man itne ska få hålla häst om man inte har tillräcklig yta för den. Tycker jag är en självklarhet. Djurskyddsmyndighet borde just finnas för djurskydd och inte för att skydda människans bekvämlighet och egoism. För vad, för att de "misshandlar" sina hästar?

Jag har sett så in i baljan många gårdar där hästarnas grundbehov av rörelse och mental stimulans tillgodoses med råge, utan att ytorna är milsvida och utan att stallet består av en ligghall stor som ett ridhus. Man behöver inte stänga in sina hästar halva dygnet i en trång box, eller klä på dem tjocka täcken mitt i sommaren, men att ha ett stall med rymliga boxar där hästarna vistas nattetid ser jag inte som ett problem. Får de dessutom gå på dygnet-runt-bete från april/maj till oktober/november så är de ju "fria" åtminstonde halva året.

Som TS själv skrev i första inlägget; hästarna är inte ens medvetna om att vi har berövat dem deras naturliga livsstil. Men vad är problemet då? Om någon sa till mig att jag egentligen var ämnad att bo i ett slott och sova på sidenlakan varje natt, men att mina föräldrar berövade mig den rättigheten när jag var barn, så skulle jag inte bry mig det minsta - skulle någon? Så varför skulle en nutida häst som får daglig utevistelse med kompisar, bra mat i rätt mängd och "human" motion lida för att urhästen hade friare ytor att röra sig på? Problemet är att många inte låter hästarna få utevistelse ens halva dygnet, gå med andra flockkompisar, få gott om grovfoder eller human motion. Sen är ju hästar otroliga på att anpassa sig och bli avtrubbade men det betyde rinte att det är etiskt rätt. Jag tycker att man har ett ansvar som djurägare.
................................

En hingst i vilt tillstånd har en flock med ston och unghästar. Tidvis går han dock till unghingst flocken INTE för att vara agressiv och slåss utan för att vara social och leka. Det finns studier på detta beteende. Hingstar med egna flockar på stora ytor slåss inte med varandra utan väljer hellre att hålla sig på sina egna territorier.

Jag skrev aldrig att man ska släppa en hingst med sina ston och andra hingstar på en begränsad yta. Ska man släppa en hingst med andra hingstar eller valackar ska man självklart inte ha ston inblandade men det är nog självklart för de flesta.

En hingst ska aldrig visa agressivitet mot en unghingst som föltuggar. Då är det något fel i huvudet.

Studierna är nog gjorda på dagar när de hingstarna inte haft rivaler:(. Då jag sett blidbevis på raka motsattsen av såkallade vild hästar.

Undrar varför undernärda vildhästar skjutts av varje vår?

Skön måla inte för djur som har ett levande helvete, på denna jord vintertid.

Det är en skam på torra land att höra resonemangen, här. Vi har inte alls tillgång till den mark areal till bete som vissa påskinar, har sett många hästar som går ute i ur och skur som mår absolut skit när man åker förbi hagen för ägarna vill att dom ska buffalobill still i livet.

Men den flugan dör väl frågan är bara hur många hästar som ska bli lidande först.

Sådant avlasbort precis som hos alla andra djur arter. Hästen är inget undantag. Så vem är dum?

Tänk att de ända argument mot att hålla hästar på ett naturligt sätt är att de skulle vara undernära ;) Visst är det så mycket enklare att bara missförstå och misstolka än att öppna sig för andras idéer ;)

Det finns gott om studier på hingstars beteende så läs gärna på :)

Jag ser dagligen hästar som mår skit av att stå isolerade, stå uppstallade dygnet runt eller för lite stimulans, sysselsättning och tillgång på grovfoder. Tror det är få veterinärer, equiterapeuter, hovslagare, argonomer mfl som skulle motsäga det faktum att hästar behöver rörelse, frisk luft, andra hästar och gott om grovfoder.
Har hittills inte träffat på en enda faktiskt ;)

Komiskt att det fortfarande finns folk som tror att evolutionen går så snabbt ;)

Nu är det ju inte evolutionen som pratar om i den bemärkelsen utan om selektiv avel från människans sida, det är ju faktiskt skillnad ;) Även om de flesta naturliga beteenden finns kvar hos hästarna så har nog vi människor genom våran avel dämpat och kanske rent av tagit bort en del av dem. Sen tycker också att hästar ska får vara hästar men, som jag skrivit tidigare, inom rimlighetens gränser. Man behöver inte bli rabiat åt något av hållen för att hästen ska må bra.
Och man kan faktiskt ändra djur genom avel på förhållandeivs kort tid.. Se bara på tamfår, där har vi människan avlat bort flyktinstinkten så de fattar inte ens att de ska fly när en varg eller björn kommer sättandes.

Det är tyvärr alltför ofta man ser hästar i minimala hagar, med benskydd, och boots och allt vad fan man nu kan hitta på, med täcke på trots 15 plusgrader. Inga hagkamrater, ingenting att pyssla med. Enda gången dom blir stimulerade är när dom blir ridna, och då många gånger ska dom gå med nosen i backen på en volt i en timme.

ÄNTLIGEN någon med samma åsikt som mig! :bow:

Jag tycker verkligen synd om de hästarna. Att de kanske är 'vana' vid att gå ensamma i platta sandhagar och har gjort det i flera år spelar ingen roll. Det är, precis som du säger, inte naturligt.
Och att de får vara inne 17 timmar om dygnet är helt fel, speciellt när ägarna proppar de fulla med kraftfoder och sedan blir förvånade när hästen inte gör som de vill då de kommer ut.

Vår häst går tyvärr bara med en häst just nu, men har fyra 'kompisar' i hagen intill. Han går i en skogshage på fyra hektar full av träd, stenar, backar, en liten sjö, och en liten del med äng, och det är bara vinterhagen det ;) Sommarhagen är ennu bättre.

Han har stått i det stallet sen han var tvåår fram tills han var 12, men sen hyrde ägarna ut stallet istället och vi var tvungna att flytta. Tyvärr blev det till ett ställe med helt platta hagar, och dessutom två griniga hästar som inte alls ville veta av vår lilla Ralljeman. Han blev helt deprimerad, hispig och var inte alls sig själv, så där blev vi inte långvariga. Sen bytte vi stall igen som hade det något bättre, och är nu tillbaka hos de superbra och trevliga hagarna. Men tyvärr bara över sommaren då han är sällskap åt en häst där, som snart ska slaktas eller säljas.

Det finns ju nästan inga bra stall med stora, ljusa boxar och lång utevistelse som har bra hagar :eek: Enligt mig är det viktigare en att man trivs superbra med de andra hyresgästerna.

:grin: Blev väldans långt det där, sorry ^^'

Jag läste inte att du menade unghingstar som föltuggar. Jag läste att en hingst som är aggressiv mot en annan hingst är felavlad. Men som jag skrev i förra inlägget så har det inte med avel att göra, men nu har vi rett ut det, så strunt samma. ;)

Jag har inte sagt nåt om åkrar, jag sa bara att marken som finns i det här landet inte är privatägd och en privatperson har därför ingen rätt att nyttja marken till hästhållning.

Och 1 hektar per häst ger ju knappast möjlighet till milsvitt strövande, som TS efterlyser. Även om jag håller med om att man inte behöver ha 20 hektar per häst för att de ska må bra, så anser jag samtidigt att en häst som står i en 1000 kvm hage KAN må bra. Den måste inte vantrivas på grund av markytan. Jag har själv inga jättehagar på vintern - under 1 hektar till ett fullblod och 2 shettisar - men det är också det enda felet med den här gården. (Ytan, alltså.) Maj till november har jag ca 3 hektar bete till pållarna, så det blir ju 1 ha per häst. Men de kan ändå inte ströva obehindrat i flera timmar som vildhästar gör. Betyder det att mina hästar lider? Betyder det att jag borde lägga ner min hästverksamhet för att jag misshandlar mina djur?

Jag tar för givet att TS inte har någon häst, eftersom kraven på ytan är svår att uppnå, samt att hästar enligt TS inlägg verkar lida av att ridas, stå i box och äta kraftfoder...?

Ni som tycker så, vad gör ni med era hästar egentligen? Går de bara i sina mastodonthagar hela dagarna utan att se människor eller? För rykt, grimmor, sadlar, transporter, stall, spolspiltor, uppbindning m.m. är ju väldigt onaturligt för hästarna, så det antar jag att ni inte utsätter dem för alls?

Ja det är svårt det där. Jag tror säkert dina hästar kan vara lyckliga men de skulle säkert vara lyckligare med större och lite varierade ytor.

Eftersom man ofta får prioritera så är jag av åsikten att det viktigaste för att hästar ska må bra är att de har sällskap av andra hästar. Jag skulle aldrig isolera någon och absolut inte hingsten.
På andra plats i prioriteringen är mycket utevistelse om så i en liten hage. På tredje plats är stora ytor.

Du pratar om att du förändrar beteende genom avel = genetik (= påskynda/påverka evolutionen)

Jag anser att det är miljön du påverkar och på det viset beteendet. Hästen har fortfarande en genetik som gör den till gräsätare som är gjord för att äta 18 timmar om dygnet och ständigt vara i rörelse (förutom den korta stund den sover), leva i flock osv. Tack vare att hästen är så medgörlig och anpassningsbar så ställer den upp på en del sämre hästhållning men då är det vår skyldighet som människor att ha ett etiskt tänkande. Att äga häst är ingen mänsklig rättighet utan att stort ansvar.

Och ibland syns det ju väldigt tydligt att hästar far illa; krubbitning, fång, vävning, beteendestörning, aggressivitet, undervikt, övervikt, svårriden mm. Men då brukar många åtgärda symptomen för det är ju enklare.

Varierade ytor, skriver du. Jag har skog, platt mark, gräs, stenpartier och kullar i mina hagar. Är inte det varierat? Bara för att ytan inte uppnår 10-20-50 hektar så behöver inte hagarna vara tråkiga.

Min hingst är inte isolerad, han har gått på lösdrift med sitt dräktiga sto i över ett år. Precis nu går hon däremot i en egen hage för att fölet är nyfött.

Med tanke på dina andra ställningstaganden och tolkningar, anser du att vi periodsvis bör svälta våra hästar? Försätta dem i panik lite då och då genom att jaga dem några mil över diverse olika terräng och emellanåt låta någon flockmedlem strycka med? Det är ju i högsta grad en naturlig del av ett vildhästliv!

Vidare faschineras jag över hur du lyckas jämställa "att inte på jättedåligt" med "att må prima"! Va :devil: är det för tolkning? Och ja, hästar är mästare på att tiga om de vantrivs. Att de utvecklar stereotypier är väl i så fall något positivt? Hur ska vi annars veta att de mår dåligt? Du kanske har telepatisk kontakt med dina pållar, vad vet jag? Mycket forskning har gjorts på hästars beteenden tack och lov, och eftersom jag bryr mig om mina hästars välmående ser jag till att ta till mig den viktiga kunskap som finns. Jag tror knappast att den traditionella hästhållningen är bättre än ett vildhästliv eller alternativa uppstallningar. Jag kan inte uppfylla de krav jag önskar jag kunde uppfylla, kalla mig djurplågare men jag gör ett medvetet val och låter hästarna leva i den miljö jag har att erbjuda dem, för att jag ska kunna nyttja dem på det sätt jag önskar, till priset av att vissa av deras naturliga beteenden inskränks. Det handlar inte om okunskap från min sida, utan ett val.

Du är väldigt duktig på att kommentera andras åsikter (med vilken kvalitet du gör det kan ju dock ifrågasättas), men jag har svårt att få en tydlig bild av hur du ser på trådens ämne, mer än att de flesta har fel. Längre än så kändes det inte som att du kommer?

/Silly

Jag håller till viss del med dig. Jag har bara ett stall att välja på, på grund av olika anledningar. Och på det stället så kan inte hästarna leva ett naturligt hästliv och gå i stora hagar i flock flera timmar om dagen tyvärr. Eller ett par månader om året så funkar det, men inte restrerande delar på året. Min häst verkar inte må dåligt av det. Han kanske skulle må bättre om han hade möjlighet att vara ute hela dagarna och gå i flock... Och de hästar som inte har möjlighet att vara ute hela dagarna kan ju inte få fri tillgång på grovfoder.. hur tjocka skulle inte dom inte bli då?

Och om vi ska dra allt till sin spets så ska vi väl inte rida på hästarna? Att ha ryttare på ryggen ingår inte i deras naturliga beteende. Och inte ska väl hästarna klippas på vintern? Dom fäller ju?

Jag tycker att det är mycket bättre att man klipper sin häst och lägger täcke på den efter ett rid pass och ställer in den i boxen på vintern så att den får torka. Eller ska man släppa ut en kall och blöt häst i hagen utan täcke på vintern när mab har ridit?

Sj'lvklart ska man försöka se till att hästen får ett så naturligtliv det bara går, men i vissa fall så funkar inte det och då får man göra så gott man kan.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar