F
fia12345
Sv: Hästen, med stort H i fokus!
Tanken är god, men som sagt...det håller inte i längden. Vissa hästar ska ju vara glada om dom får se dagsljus. Vet nu inte riktigt om det här stämmer, har bara hört det från andra håll. Men tex polishästarna får knappt gå ute alls, pga de ska vara inne för att snabbt kunna rycka ut i tjänst. Dock så anser jag att alla hästar ska få gå ut, minst några timmar per dag.
Mina får då gå ute dygnet runt så länge vädret tillåter detta, även om det är vinter.
En sak som jag stör mig på är alla hästägare som som har på 3-4 täcken samtidigt när dom är ute. För det tycker inte jag håller i längden. Det måste ju vara extremt oskönt för dem, och det kan ju knappast andas så bra. Köp ett ordentligt vintertäcke, istället för att köpa 4 olika.
Haha har ett perfekt exempel på detta.
Jag har gått på naturbrukssgymnasium med inriktningen hästhållning. Vi hade en femåring som gick lite lektioner då och då. När skolan ägde honom stod han utan innetäcke på natten, och ett sisådär vintertäcke utomhus (han var klippt redan här). Sen sålde skolan honom, men han stod kvar på skolan i nån månad.
Nya ägaren stoppade på honom ett 900g innetäcke på natten, och hade sedan det + ett rambo vintertäcke modell värsting med hals på honom utomhus.
Visst, det är skitskoj att köpa nya fina saker till våra älskade djur. Men ibland måste man kanske tänka på hästarnas komfort.
Är det någon mer än jag som reagerar på hur illa vi egentligen behandlar våra underbara hästar, helt omedvetet, och utan att dom själva vet det i många fall?
En häst som i naturligt tillstånd vandrar efter nya betesmarker flera mil per dag, som går i en flock på kanske 10 individer och uppåt. En fungerande rangordning, och som sagt, fria att röra sig var dom än vill. Se då till hur otroligt mycket vi har begränsat deras naturliga beteende. Det är tyvärr alltför ofta man ser hästar i minimala hagar, med benskydd, och boots och allt vad fan man nu kan hitta på, med täcke på trots 15 plusgrader. Inga hagkamrater, ingenting att pyssla med. Enda gången dom blir stimulerade är när dom blir ridna, och då många gånger ska dom gå med nosen i backen på en volt i en timme.
Värst av allt är ju att vi tar för givet att stirra in i en boxvägg, grindstolpe och eltråd ska räcka för att en häst ska vara sådär lagom nöjd med livet! I detta fallet kan man inte försvara sig med att "dom vänjer sig", eller "dom vet inte om något annat, det man inte vet om, det lider man inte av".
Varför tycker vissa människor att det är ok att göra så?
Tar man på sig ansvaret för att ta hand om en individ, en egen personlighet, så måste man väl kunna uppfylla så många utav deras naturliga behov som möjligt? Att dom får gå i en stor, fin hage, med träd, buskar, stenar, upp-och nedförsbackar, tillsammans med många hästkompisar, fri tillgång till hö/ensilage, och aktivering! Stora, rymliga boxar Har man inte dom pengarna för att betala allt detta bör man verkligen fundera på om det man gör är sjyst!
Alla som har barn vet hur noga man är med att uppfylla sina barns behov, dom ska ha rena kläder, få gränslöst med kärlek, fasta rutiner, motion, bra mat etc.
Bör inte det gälla för alla våra fyrbenta älsklingar på 500 kg också tycker man då? Eller skiter man i det, enbart för att det bara är djur?
När vi tappar respekten för djur, tappar vi även respekten för naturen omkring oss. I slutändan tappar vi repsekten för varandra.
Detta gäller inte bara hästar, utan alla tamdjur vi har omkring oss, kaniner, marsvin, akvariefiskar, slaktgrisar, köttkor, listan är lång. Om man skaffar sig djur, oavsett ras, så ska man se till att djuren kan få bete sig så naturligt som möjligt, har jag fel...?
Tanken är god, men som sagt...det håller inte i längden. Vissa hästar ska ju vara glada om dom får se dagsljus. Vet nu inte riktigt om det här stämmer, har bara hört det från andra håll. Men tex polishästarna får knappt gå ute alls, pga de ska vara inne för att snabbt kunna rycka ut i tjänst. Dock så anser jag att alla hästar ska få gå ut, minst några timmar per dag.
Mina får då gå ute dygnet runt så länge vädret tillåter detta, även om det är vinter.
En sak som jag stör mig på är alla hästägare som som har på 3-4 täcken samtidigt när dom är ute. För det tycker inte jag håller i längden. Det måste ju vara extremt oskönt för dem, och det kan ju knappast andas så bra. Köp ett ordentligt vintertäcke, istället för att köpa 4 olika.
Haha har ett perfekt exempel på detta.
Jag har gått på naturbrukssgymnasium med inriktningen hästhållning. Vi hade en femåring som gick lite lektioner då och då. När skolan ägde honom stod han utan innetäcke på natten, och ett sisådär vintertäcke utomhus (han var klippt redan här). Sen sålde skolan honom, men han stod kvar på skolan i nån månad.
Nya ägaren stoppade på honom ett 900g innetäcke på natten, och hade sedan det + ett rambo vintertäcke modell värsting med hals på honom utomhus.
Visst, det är skitskoj att köpa nya fina saker till våra älskade djur. Men ibland måste man kanske tänka på hästarnas komfort.