E
Elisabethh
Sv: Hästen, med stort H i fokus!
... på bekostnad av deras fysiska och psykiska hälsa - och vi människors också!
... på bekostnad av deras fysiska och psykiska hälsa - och vi människors också!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och en sista sak; hur kan man stifta en lag om att alla hästar måste ha ett av människan byggt vindskydd i sin hage när det är fullt tillåtet att stänga in dem i box mer eller mindre obegränsat, låta dem gå ensamma i hage eller stå i små små hagar. För mig är det totalt obegripligt och jag undrar om man överhuvudtaget vet vad en häst är.
Hälsar Elisabeth
Man kommer fram till en sak som sen motbevisas av en annan vetenskap. Det betyder inte att det ena eller det andra är fel, saker och ting kan ses ur olika perspektiv.På vilket sätt menar du att vetenskapen ljuger?
Ja det där är en vanlig myt kring evidens. Evidens är inte bara omfattande studier utan kan också vara samlad erfarenhet.
Och visst är vi dåliga på att tolka de signaler hästar ger oss om att de mår dåliga. Men vävning, krubbitning beteendestörning är ju rättså tydliga. (inte riktat till bara just dig
Jag tycker också att tanken är jättefin!
Men..här i sverige tror jag att det blir svårt att genomföra, tyvärr.
Ja, hästens rörelse behov är a och o men det går att lösa på annat sätt..det är därför de får motion för att åtminstonne kunna tillgodose behovet av att få röra sig.
Jag och säkert många andra vill mer än gärna att hästen ska kunna få en hage med massor av hästkompisar och säkert några hektar att röra sig på. Men då finns det några faktorer som gör det lite svårt:
- brist på mark, det finns jättemycket åkrar osv men de används oftast som odlingsvallar så att våra gräsätande djur ska kunna ha mat om vintern
- alla hästar kan inte gå tillsammans, de finns de som slåss direkt de kommer in i hage tillsammans med andra
- det funkar inte att släppa ihop en massa hingstar hur som helst då det är lätt att de blir rivaler och börjar slåss om rangen, i värsta fall om sitt eget liv
-vi har inte den rätta miljön eller klimatet alltid. efter vintern så är markerna sköra och kommer att trampas upp till lerhögar
-problem att ge hästarna vatten om de står på jättestora ytor och vi har heller inte så mycket vattendrag som de kan dricka från
- att hästen har täcke på har sin orsak. alla hästar kommer inte från norden och har inte förutsättningen att klara värmen bra i minusgrader, det är inviduellt.
ungefär så tänker jag och jag skulle jättegärna villa ha min pålle i en hektar stor hage året om, men såna här faktorer gör det omöjligt för mig iallafall.
Sen måste jag få hålla med om att en häst som föds i fångenskap och lever i fångenskap hela sitt liv, ja den vet inte av något annat. Hästar försöker inte hitta orsaker som vi människor gör.
Det hade varit en annan sak om man plockade in en vildhäst och begränsade allt som den levt innan.
Det här är en bra diskussion dock svårt att få fram vad som är rätt och fel då man har dåliga jämförelser och en dålig balansgång.
Självklart! De lär ju vänja sig vid boxen och under domesticeringen avlar man ju på de djur som klarat av den här typen av hästhållning bäst. med tanke på den tid de spenderar i stall vore de konstigt om de inte vande sig.
Men snälla vad är det här för kommentar?
...men! Nu påstår jag inte att detta gäller alla hästar, hade det varit så hade vi snart sett effekten av det, jag vill bara hävda att hästar visst lägger sig och sover även om de inte känner sig trygga - förr eller senare! Får de inte sin drömsömn (om de är otrygga och inte vågar lägga sig och sova) kommer de förr eller senare ramla ihop och falla i sömn:
(Kolla! Källhänvisning! Jag är visst påläst?!)
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42
Som sagt vår domestiserade häst är avlad för ända målet att kunna stå inne, men jag tycker de ska gå ute så mycket som möjligt men inte i vilka väder som helst.
Ja det där är en vanlig myt kring evidens. Evidens är inte bara omfattande studier utan kan också vara samlad erfarenhet.
Och visst är vi dåliga på att tolka de signaler hästar ger oss om att de mår dåliga. Men vävning, krubbitning beteendestörning är ju rättså tydliga. (inte riktat till bara just dig
Den domestiserade hästen har inga såkallade naturliga bettenden, de är inga vild hästar plus att vi avlat bort det mesta hos just tamhästen.
För att fortsätta det hela de hästar som lever i vilt tillstånd som vi sågärna vill efter likna svälter vid hårda vintrar, så svälter ni era hästar vinter tid?
Är så attans trött på dessa rent utsagt korkade liknelser, att jag bara måste få skriva av mig.
Ni skön målar vildhästarnas liv som i verkligenheten är stentufft och endast de tuffaste överlever, lägg ner det där tramset och inse att ni har domestiserade hästar sköt dom också därefter..
Problemet är människor som tror utan att veta
Jo men hur bra mår en häst som inte sover förens den är så utmattad att den trillar ihop? Jag tror varken du eller jag tycker det vore en bra lösning. Vad har det med tråden att göra? Är vi oense där?
Men hur vet du att hästen inte mår bra då?
Låt säga att hästen går i en 3 ha stor hage med 3 andra hästkompisar mellan 9-15, hästen tas in, äter lite hö och ev. kraft och tas sedan ut på promenad mellan 17-18 och sedan vid 20,00 så rids den ut eller i paddocken 1-2 h. Visst jag hade inte valt att ha mina hästar så men jag kan inte heller säga att de skulle må skit för det..
Jag undrar om jag har missat en massa inläggDen domestiserade hästen har inga såkallade naturliga bettenden, de är inga vild hästar plus att vi avlat bort det mesta hos just tamhästen.
Nu är det så med genetik att man inte avlar bort några beteenden man inte vill ha utan man förstärker de beteenden man vill ha. Det är en väsentlig skillnad.
För att fortsätta det hela de hästar som lever i vilt tillstånd som vi sågärna vill efter likna svälter vid hårda vintrar, så svälter ni era hästar vinter tid?
Är så attans trött på dessa rent utsagt korkade liknelser, att jag bara måste få skriva av mig.
Ni skön målar vildhästarnas liv som i verkligenheten är stentufft och endast de tuffaste överlever, lägg ner det där tramset och inse att ni har domestiserade hästar sköt dom också därefter..