Hästen, med stort H i fokus!

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

... på bekostnad av deras fysiska och psykiska hälsa - och vi människors också!

Och en sista sak; hur kan man stifta en lag om att alla hästar måste ha ett av människan byggt vindskydd i sin hage när det är fullt tillåtet att stänga in dem i box mer eller mindre obegränsat, låta dem gå ensamma i hage eller stå i små små hagar. För mig är det totalt obegripligt och jag undrar om man överhuvudtaget vet vad en häst är.

Hälsar Elisabeth

Camarguehästarna i Kristianstad Vattenrike

Ja - det tycker jag också är märkligt!

Andlighet är ett exempel som vi ännu inte kan bevisa med hjälp av vetenskapliga fakta. Antlighet innefattar alltså bla. känslor och upplevelser.

På vilket sätt menar du att vetenskapen ljuger?
Man kommer fram till en sak som sen motbevisas av en annan vetenskap. Det betyder inte att det ena eller det andra är fel, saker och ting kan ses ur olika perspektiv.

Den domestiserade hästen har inga såkallade naturliga bettenden, de är inga vild hästar plus att vi avlat bort det mesta hos just tamhästen.

För att fortsätta det hela de hästar som lever i vilt tillstånd som vi sågärna vill efter likna svälter vid hårda vintrar, så svälter ni era hästar vinter tid?

Är så attans trött på dessa rent utsagt korkade liknelser, att jag bara måste få skriva av mig.

Ni skön målar vildhästarnas liv som i verkligenheten är stentufft och endast de tuffaste överlever, lägg ner det där tramset och inse att ni har domestiserade hästar sköt dom också därefter..

Som sagt vår domestiserade häst är avlad för ända målet att kunna stå inne, men jag tycker de ska gå ute så mycket som möjligt men inte i vilka väder som helst.

Ja det där är en vanlig myt kring evidens. Evidens är inte bara omfattande studier utan kan också vara samlad erfarenhet.

Och visst är vi dåliga på att tolka de signaler hästar ger oss om att de mår dåliga. Men vävning, krubbitning beteendestörning är ju rättså tydliga. (inte riktat till bara just dig :)

Samlad erfarenhet som på något sätt är nedplitad och allmänt erkänd. Jag tar det nog inte som bevis hursomhelst nej

Undrar vilken sida som är mest tramsig i såfall???

Jag tycker också att tanken är jättefin!
Men..här i sverige tror jag att det blir svårt att genomföra, tyvärr.
Ja, hästens rörelse behov är a och o men det går att lösa på annat sätt..det är därför de får motion för att åtminstonne kunna tillgodose behovet av att få röra sig.
Jag och säkert många andra vill mer än gärna att hästen ska kunna få en hage med massor av hästkompisar och säkert några hektar att röra sig på. Men då finns det några faktorer som gör det lite svårt:

- brist på mark, det finns jättemycket åkrar osv men de används oftast som odlingsvallar så att våra gräsätande djur ska kunna ha mat om vintern
- alla hästar kan inte gå tillsammans, de finns de som slåss direkt de kommer in i hage tillsammans med andra
- det funkar inte att släppa ihop en massa hingstar hur som helst då det är lätt att de blir rivaler och börjar slåss om rangen, i värsta fall om sitt eget liv
-vi har inte den rätta miljön eller klimatet alltid. efter vintern så är markerna sköra och kommer att trampas upp till lerhögar
-problem att ge hästarna vatten om de står på jättestora ytor och vi har heller inte så mycket vattendrag som de kan dricka från
- att hästen har täcke på har sin orsak. alla hästar kommer inte från norden och har inte förutsättningen att klara värmen bra i minusgrader, det är inviduellt.

ungefär så tänker jag och jag skulle jättegärna villa ha min pålle i en hektar stor hage året om, men såna här faktorer gör det omöjligt för mig iallafall.
Sen måste jag få hålla med om att en häst som föds i fångenskap och lever i fångenskap hela sitt liv, ja den vet inte av något annat. Hästar försöker inte hitta orsaker som vi människor gör.
Det hade varit en annan sak om man plockade in en vildhäst och begränsade allt som den levt innan.

Det här är en bra diskussion dock svårt att få fram vad som är rätt och fel då man har dåliga jämförelser och en dålig balansgång.

Detta var nog det vettigaste jag läst på denna sajten på mycket länge!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:banana::D:bow:

Problemet är människor som tror utan att veta

Självklart! De lär ju vänja sig vid boxen och under domesticeringen avlar man ju på de djur som klarat av den här typen av hästhållning bäst. med tanke på den tid de spenderar i stall vore de konstigt om de inte vande sig.

Men snälla vad är det här för kommentar?

...men! Nu påstår jag inte att detta gäller alla hästar, hade det varit så hade vi snart sett effekten av det, jag vill bara hävda att hästar visst lägger sig och sover även om de inte känner sig trygga - förr eller senare! Får de inte sin drömsömn (om de är otrygga och inte vågar lägga sig och sova) kommer de förr eller senare ramla ihop och falla i sömn:

(Kolla! Källhänvisning! Jag är visst påläst?!)

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

Jo men hur bra mår en häst som inte sover förens den är så utmattad att den trillar ihop? Jag tror varken du eller jag tycker det vore en bra lösning. Vad har det med tråden att göra? Är vi oense där?

Ang komentaren. Jag är så trött på alla de som måste självömka sig på hur ev dåligt deras hästar mår för att de inte har kunskap nog att veta om den mår bra. Detta gäller förhoppningsvis inte dig men hur ska jag veta det?

Sen ska vi givetvis disskutera hur vi på bästa sätt kan hålla hästar som passar både djurens behov och våra egna. Men att göra det genom att starta trådar som denna där det är dåligt samvete/okunskap/förtal ligger till grund för diskussionen är löjeväckande.

Inget jag skrivit i tråden går på minsta vis emot det din källa skriver.

Som sagt vår domestiserade häst är avlad för ända målet att kunna stå inne, men jag tycker de ska gå ute så mycket som möjligt men inte i vilka väder som helst.

De är avlade på prestation, extriör, annvändningsområde, färg, storlek m.m. Men det finns många individer i aveln som har betendestörningar såsom krubbitning, vävning, luftsnappande m.m.

Ingen har avlat på att de står snällt i stallet och mår bra av det. Det är en sekundär sak att de står i boxar. Som kommer från anpassningsbarheten, inte aveln.

Ja det där är en vanlig myt kring evidens. Evidens är inte bara omfattande studier utan kan också vara samlad erfarenhet.

Och visst är vi dåliga på att tolka de signaler hästar ger oss om att de mår dåliga. Men vävning, krubbitning beteendestörning är ju rättså tydliga. (inte riktat till bara just dig :)

Utan omfattande studier och resultat kan man dock aldrig dra några som helst slutsatser. Genom erfarenheter kan man alltså bilda sig en uppfattning, men inte mer.

Den domestiserade hästen har inga såkallade naturliga bettenden, de är inga vild hästar plus att vi avlat bort det mesta hos just tamhästen.

För att fortsätta det hela de hästar som lever i vilt tillstånd som vi sågärna vill efter likna svälter vid hårda vintrar, så svälter ni era hästar vinter tid?
Är så attans trött på dessa rent utsagt korkade liknelser, att jag bara måste få skriva av mig.

Ni skön målar vildhästarnas liv som i verkligenheten är stentufft och endast de tuffaste överlever, lägg ner det där tramset och inse att ni har domestiserade hästar sköt dom också därefter..

Nu undrar jag vem som är korkad.

Vi kan inte ta bort hästens naturliga behov eller instinkter. I så fall vore hästen inte ett flyktdjur efter att så länge behandlats som ett tamdjur av människan, men ser du flyktinstinkten är fortfarande den främsta instinkten.

Jo men hur bra mår en häst som inte sover förens den är så utmattad att den trillar ihop? Jag tror varken du eller jag tycker det vore en bra lösning. Vad har det med tråden att göra? Är vi oense där?

Nedå, tror inte tamhästarna har det så, var bara tvungen att kommentera på "hästen ligger bara ned där den är trygg"-kommentaren, jag har ett sjukligt behov av att rätta folk :p hoppas det inte tolkades som påhopp eller dyl. ;)

Men hur vet du att hästen inte mår bra då?
Låt säga att hästen går i en 3 ha stor hage med 3 andra hästkompisar mellan 9-15, hästen tas in, äter lite hö och ev. kraft och tas sedan ut på promenad mellan 17-18 och sedan vid 20,00 så rids den ut eller i paddocken 1-2 h. Visst jag hade inte valt att ha mina hästar så men jag kan inte heller säga att de skulle må skit för det..

Som jag redan har varit inne på så innebär medfödda beteenden också behov att kunna utföra dessa beteenden. En häst kan inte utföra sina naturliga beteenden såsom äta och vandra större delen av dygnet om den är i en hage 6 timmar per dag och sedan är utlämnad till människans behov den tid h*n har och resten av tiden i box. Det är en omöjlighet. I min värld väntar jag inte på att se om min häst mår dåligt utan jag försöker att ha ett öppet sinne för att kunna mota Olle i grind så att säga. Jag har också haft min häst traditionellt installad alltför många timmar per dygn men tänkt om när jag har läst och träffat hästar och hästmänniskor som har haft det annorlunda och sett och fått berättat för mig hur de upplever förändringen för sina hästar.Min egen häst är mer harmonisk mentalt och rör sig helt annorlunda sedan hon flyttade till lösdrift.

Man behöver inte läsa särskilt mycket etologi för att förstå att behovet att få utföra medfödda beteenden är otroligt stort. Det är vår skyldighet att att göra vårt yttersta för att underlätta tillvaron för våra hästar. Eller rättare sagt alla djurarter.

Annika

Nu är det så med genetik att man inte avlar bort några beteenden man inte vill ha utan man förstärker de beteenden man vill ha. Det är en väsentlig skillnad.

Jag undrar om jag har missat en massa inlägg:confused:
Att vilja låta sin häst få vara ute i stora hagar, ha fri tillgång på mat och bo med artfränder i flock för att efterlikna hästens naturliga livsbetingelser har väl inget att göra med att skönmåla svält och andra svårigheter. det är väl ingen som har påstått sig vilja släppa ut sina hästar vind för våg?

Annika

Vad menar ni med att vilja ha vetenskapliga bevis? Är inte etologin då det ni borde studera eftersom det handar om hästarnas beteenden? Visst jag kan göra någon undersökning av hästar som står på box en viss tid per dygn, eller går ensam i hagen, eller går flera hästar på ett litet utrymme och dra mina slutsatser av det. Men för att en undersökning ska bli intressant ur vetenskaplig synpunkt måsta man i så fall ha ett jämförelseurval av naturligt levande hästar. Annars är det likt förbaskat människans tolkning som ligger som grund för resultatet.
Frågan är om hästägare i allmänhet vill veta svaret på en omfattande vetenskaplig undersökning av hästens behov.

Annika

Rörelsebehovet anser jag skulle bli ganska bra tillfredsställt iom att den både är ute på promenad och rids varje dag plus de där timmarna i hagen. Visst jag skulle inte ha mina hästar så men jag anser ändå att det inte är svart eller vitt utan det finns många sätt att hålla häst på och det finns inte bara ett sätt, alla hästar och människor är olika och man har olika uppstallningsmöjligheter. En häst kanske trivs bra med att gå ute endast 6 h medan en annan kanske måste vara ute minst 12 h för att må bra.

* KNAPPLÅN*

Ibland undrar jag om vi människor glömmer av att hästar är ett vanedjur och dessutom otroligt anpassningsbara. Jag vet inte om det finns så många andra djur som kan överleva i både på kalla platser med mycket snö vintertid (t ex vissa delar i norra USA, Mongoliet etc) som torra varma platser (t ex Arabiska halvön).

Och det beror inte på rasen heller, utan alla individer oavsett ras anpassar sig. Håller du ett arabiskt fullblod i norra Sverige t ex och låter det gå ute mycket utan täcke, så sätter det också en tjock vinterpäls. Tar du en ponny som gått på lösdrift utan täcke, och plötsligt stallar in den pga t ex en skada, så börjar den fälla vinterpälsen även om det är i december eller januari (dvs för tidigt för att fälla i normalfallet). Man kan också se hästar som går på bete fälla mitt under sommaren om vädret plötsligt ändras varaktigt.

En annan sak är att hästar oftast trivs bäst där de får foder, dvs ger du dem foder i stallet vill de gärna komma in i stallet på kvällen. Utfodrar du dem i hagen så vill de vanligtvis vara kvar där. Hästar är också flockdjur, så de vill helst vara där kompisarna är, oavsett om det är inne eller ute. Sedan varierar det lite från häst till häst vilket som är viktigast, mat eller kompisar. En del hästar har inte ro att äta om de är ensamma, andra bryr sig inte var de är och i vilket sällskap, bara de har mat...

Men hästar är också vanedjur. En häst som är uppvuxen i flock på lösdrift, kan uppleva stallet som onaturligt och skrämmande. Medan en häst som är uppvuxen på stall, med mestadels människor som sällskap och som kanske gått ensam eller bara med en enda häst som sällskap, kan ha lite svårigheter i början till att anpassa sig till ett liv i ute i flock eftersom han kanske inte fått tillfälle att riktigt lära sig det sociala samspelet hästar emellan. För honom kanske stallet är platsen för mat och trygghet, medan det är tvärtom för den förstnämnda hästen.

Vad som är bäst för hästen? Ja, varför inte se till den enskilda individen, vad han är van vid och verkar trivas med, och vilka särskilda behov just den hästen har? Håller man på med hästar är nog den viktigaste egenskapen att man kan "läsa" sina hästar, och förstå deras behov och beteende.

Grunden är ändå att hästen ska gå tillsammans med hästkompisar som den trivs ihop med, få foder i lagom mängd och tillräckligt mycket rörelse/utevistelse.

Ser jag en häst som står ensam ute, i minimal rasthage och utan kompisar, så tycker jag synd om den. Men jag vet ju inte bakgrunden. Står den i en liten utebox så kanske det beror på att den har fång eller annan sjukdom så att det inte är lämpligt att den går ute på bete tillsammans med andra hästar. Men man får också försöka lösa det så att det blir så bra som möjligt för hästen, kanske kan bästa hästkompisen gå i hagen bredvid, så att de ändå har sällskap av varandra t ex?

De flesta av mina hästar gick i lösdrift i vinter, på drygt 10 ha mark, och de trivdes utmärkt med det: var friska, glada, och trimmade till viss del sig själva i hagarna. Men bara för att det passar de flesta av hästarna så passar det inte alla: ponnyn som har haft fång måste stå inne på stall när det är fruset gräs ute, de hästar som är ranglåga och har svårt att få i sig tillräckligt med hösilage ute måste fodras där de får äta i fred och eventuellt tas in dagligen för att extrafodras, hästen som fått en hovbensfraktur måste först stå i boxvila tills frakturen är utläkt och sedan kanske gå ett tag i en mindre hage med en lugn hästkompis innan han släpps ut med de andra hästarna på lösdriften, hästen som är lite extra frusen kanske behöver tas in regniga och blåsiga nätter, tävlingsponnyn som blivit svettig under träningspasset på kvällen bör stå inne över natten för att torka och få lite extra hö innan han släpps ut igen, speciellt om det är kallt eller blött ute osv...

På samma sätt är det t ex lämpligast för en häst med luftvägsproblem att gå på lösdrift med hösilage i stället för att stå uppstallad och äta torrt hö. Och en häst som är krubbitare, luftsnappare, vävare eller vandrare blir oftast betydligt bättre om han får gå på lösdrift.

Det som jag tror att de flesta människor underskattar är hästarnas behov av hästKOMPISAR, alltså inte vilka andra hästar som helst utan hästar som har gått och får gå tillsammans under en längre tid och som trivs tillsammans. För hästar är precis som människor i det fallet: de har sina vänner och ovänner. Att ständigt byta hästkompisar i hagen eller byta miljö kan vara mycket mer traumatiskt för en häst än vad de flesta förställer sig. Hästar behöver kunna känna sig trygga i flocken för att generellt sett kunna känna sig trygga.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar