Hästen, med stort H i fokus!

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

Jag kan ta ett exempel: har ett arabsto hemma som nu stått hos mig i sex veckor. Hon har tidigare stått i en stor flock i en enorm lösdrift. När hon kom gick hon knappt att rida, stressade upp sig för den minsta lilla sak, kom aldrig i hagen etc. Alltså vad mång kallar en problemhäst.
Nu står hon och i en betydligt mindre flock (bestående av ytterligare en häst) i en mindre lösdrift, hon ska dock stallas upp till hösten när stallet är färdigt. Hästen är som en helt annan!
Hon kommer i hagen, hon är en dröm att rida och kommer mer än gärna fram och "gosar".

Vad jag vill få fram är att hästen är en individ. Vi har alltid ett ansvar att se till hästen som individ och tillfredsställa dennes enskilda behov. Alla hästar tycks inte må bra av det ultimata.

Senast ändrad:

Man kommer fram till en sak som sen motbevisas av en annan vetenskap. Det betyder inte att det ena eller det andra är fel, saker och ting kan ses ur olika perspektiv.

Fast det är ju något som ligger i vetenskapens natur. Det vi tror oss veta stämmer ju bara tills dess att andra fakta pekar mot ett annat svar.

Alternativet är att vi bestämmer oss för vad som är sant och sedan inte ändrar uppfattning. Känns inte som ett tilltalande sätt att se på världen...

Håller med dig till en viss del. Är inte heller för täcken och skydd i hagar på våra hästar. Självklart ska alla som KAN gå med kompisar få göra detta men det går tyvärr inte för alla hästar, hingstar tex. Hästar ska få vara ute så mycket som möjligt och kunna röra sig så mycket de vill. Vi ska inte behöva kännas oss i behov att ha våra hästar instängda för att de kanske gör sig illa i hagen eller att det är för varmt.

Tvärtom blir hästarna ivriga och när vi nästa gång släpper ut dom är de glada för att få komma ut och det är då olycksrisken blir större. Eller om de är inlåsta och istället kämpar för att få komma ut, mycket värre än att ha de ute!

Däremot så håller jag med om vad andra skrivit. Allt det du skriver håller inte i längden. Men jag tycker att vi alla ska se till att hästarna får det så naturligt som möjligt genom att låta dom gå ute och slippa allt "krim krams" som de ska ha på sig.

vad gör ni med era hästar egentligen? Går de bara i sina mastodonthagar hela dagarna utan att se människor eller? För rykt, grimmor, sadlar, transporter, stall, spolspiltor, uppbindning m.m. är ju väldigt onaturligt för hästarna, så det antar jag att ni inte utsätter dem för alls?

Det var det jag undrade förut oxå! Framförallt det där med transport! Det måste vara ett av de värsta saker man utsätter en häst för! Så onaturligt för dom att kliva in i ett litet mörkt utrymme! Men dom gör det ändå! ;)

*KL*

För mig handlar det här om att hitta ett gyllene medel. Att både jag o häst ska trivas och fungera. Måste hästar leva som "vildhästar" ( utan svält o vanvårdade hovare) för att vara "lyckliga" Jag är inte så säker på det. Självklart ska hästen vara ute, ha polare, få bra mat osv. Men jag är tämligen säker på att en häst kan trivas ypperligt med livet även om det förekommer klippmaskiner, boots, täcken, box och ridhus i dennes liv.

Bara för att du inte kan argumentera sakligt för något du tror har jag fel? Jo tjena.

TS tyckte kollektivt att alla svenska hästar blev felbehandlade/plågade vilket jag inte håller med om. TS tyckte vidare att alla vildhästar har/hade det bättre än våra tamhästar vilket jag inte heller håller med om.
Fel! Förutom att du använder ordet "kollektivt" fel, så påstod TS inte alls det du anklagar henne för. Läs på bättre!

Bara för att en art lever naturligt innebär det inte att de mår bra eller har ett värdigt/rikt liv. Ingen människa är naturligt sett gjord för att bo i hus eller ha tex tamhästar. Endock mår väldigt många människor bra av båda nämna saker.
Arter lever garanterat bäst enligt sina ursprungliga (före domesticeringen), naturliga förutsättningar. Detta kallas anpassning. Människor är från början "gjorda" att sova i skydd och när vi blev bofasta var det naturligt att använda grottor, kojor etc, vilket småningom blev hus. Så långt inga problem. Men om du tror att dagens människa mår bra av att bo i storstädernas gytter, har du missat samhällsdebatterna.

Samma med hästarna. De mår bättre när de får foder av hög kvalite än de hade gjort på torkat gräns på stäppen. Den kan finna trygghet nog att koppla av till 100% i en bra box eller en bra lösdriftshall.
Vad menar du? Skulle jag ha påstått att man inte ska utfodra sin häst med tillräckligt och bra foder?
Våra (och grannars) hästar föredrar att koppla av till 100% ute i hagarna, i st f att göra det i "ligghallarna". Men dom vet alltså inte sitt eget bästa?

Därför höll jag inte med vare sig dig eller TS att alla tamhästar far illa/behandlas dåligt bara för att de inte lever som vildhästarna gjorde. Jag anser vidare att resonerar man som du och TS ska man inte ha häst. Saknar man kunskap nog att avgöra hur ens egna hästar mår saknar man kunskap nog att ha häst. Oavsätt på vilket sätt eller var man har häst.
Det var ingen dålig salva! Och du ifrågasätter varför jag finner det omöjligt att medverka i en diskussion med dig? :eek:
Du kan vara lugn för att jag har tillräckliga kunskaper för att ge mina hästar ett gott liv, vilket jag är övertygad även gäller TS.
Även ditt inlägg som jag svarat på här, innehåller felaktigheter, lögner och förtal. Undrar om du nu inser varför jag är ointresserad av att "diskutera" med dig?

LIA

(obs ett skämt...)Ska genast gå å gräva en sjö a la´ storlek Malawi sjön i Afrika så mina ciklider får ett härligt fortsatt liv......=)

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar